Springa bredvid...

Sv: Springa bredvid...

Tss, den här tråden är över två år gammal :smirk:
 
Sv: Springa bredvid...

Hej!
Hur är det med kylning av hästen efter terrängen, har sett på TV att hästskötarna står redo med vatten och svampar av direkt. Är det för att hästen inte ska bli överhettad?
/W
 
Sv: Re: Springa bredvid...

fel tråd......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Springa bredvid...

Wilden skrev:
Hej!
Hur är det med kylning av hästen efter terrängen, har sett på TV att hästskötarna står redo med vatten och svampar av direkt. Är det för att hästen inte ska bli överhettad?
/W


Beroende på väderleken hur "akut" det är med kylning. I Aten, t ex, var ju hettan ngt extrem. Då kylde vi hästarna direkt i omgångar i målområdet -dvs vi svampade dem, drog bort med svettskrapa, låta dem gå någon minut, svampa, dra av, gå osv. Sedan gick de också genom s k kylduschar.

Ryttaren brukar trava runt hästen ca 2 min efter målgång, sedan direkt av med skydd, sadel, byta träns till grimma, brodda av osv.(Snabb som en gnu är jag:D ) Jag går med hästarna minst en timme efter målgång i terrängen, låter dem dricka när de flåsat ner, svampar/duschar av dem i omgångar, den första tiden. Vissa tycker det är bra med isvatten men vi undviker det då vi är rädda för för snabb nedkylning. Jag kollar också tempen noga innan hästen går in i boxen och även senare. Det är inte bra att ställa in den om tempen är för hög. När de är inne boxen får de mat m ev energitillskott och sedan kyllera på.
 
Sv: Springa bredvid...

Ett litet tillägg till Gebsonas svar...det där är sånt som görs med hästar på högsta internationella nivå, kanske inte behövs efter en debutant direkt.. :smirk:
 
Sv: Springa bredvid...

Har inte varit på så många ponnytävlingar men sett många som gör det på storhästtävlingar...själv tycker jag det är schysst mot hästen. Skrittar alltid av hästen från marken.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 278
Senast: Milosari
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 629
Senast: Efwa
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 419
Senast: Linja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 487
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp