Springer 160 mil – vill uppmärksamma hästars psykiska ohälsa

Bukefalos 30 år!

Ingen har sagt att det är ovanligt med ickefungerande flockar. Och jag håller absolut med om att folk inte ser att det inte funkar. Generellt så är min erfarenhet att stallägare är för lata och rädda att erkänna att det inte funkar, för då måste man ju göra något. Och i många fall så finns det åtgärder man kan ta till för att göra det bättre.

Men det är en sak att säga "min häst mår bäst av att gå ensam just nu eftersom dessa flockar inte fungerar" och att säga "min häst mår bäst av att gå ensam". Hästar mår inte bra av att gå ensamma, att alternativet kan vara sämre på en del ställen säger jag inte emot.

Och det här är anledningen till att jag INTE har häst. Jag vill inte stå där och behöva välja. Jag vill ha eget stall om jag ska ha något och ha välfungerande flock. Jag skulle aldrig kunna ha häst ensam under längre period.
I en bra värld så fungerar det utmärkt att ha alla hästar i flock, verkligheten är tyvärr ofta en annan. Om man har obegränsat med hästar och kan välja fritt vilka som skulle kunna fungera tillsammans så är det ju jätte bra. Ofta så ser dock inte verkligheten ut så utan det vanliga är ju en eller max två hästar/ägare som hyr en plats i ett större eller mindre stall dvs för det mesta finns det inte obegränsat med individer att välja på.
Men säg att du skaffar egen gård och köper 3 hästar, dessa hästar kommer inte överens, vad gör du då? Säljer du den hästen som du anser ha mest problem? Det är ju inte heller schysst att hålla på att flytta hästar iom att vi pratar hästvälfärd.

Det är ju lite där man till slut hamnar att vad gör man om man har en häst som inte kommer överens med andra?
Jag satt i den situationen men min första häst som var hingst. Han var oerhört snäll i all hantering men kunde tyvärr få raseriutbrott och ge sig på sina kompisar. Kunde ha gått jätte bra i några veckor för att sedan gå fullständigt bananas. Jag köpte inte loss honom förrän han var 10 år och innan hade ägaren honom som avelshingst och jag var fodervärd. Det är en stor risk att kastrera en så gammal hingst så han fick fortsätta att vara hingst eftersom han var snäll i hanteringen. Men han kunde inte gå med någon annan tyvärr, försökte flera gånger men fick ge upp. Är ju hur pinsamt som helst när hästen i princip ätit upp sin kompis..🫣

Nuvarande häst är oxå problematisk, väldigt högrangad och avskyr alla eventuella beteendeproblem såsom tex krubbitning och vävning. Kan gå jätte bra så länge den nya hästen inte visar sitt beteende för då ska den tydligen dö.. Efter att han nästan fick käken avsparkad av en annan valack som tyvärr var för jämspelt med honom så satte jag stopp. Numer går han med en kompis i jätte stor hage och dom är verkligen bästisar. Det fungerar säkert utmärkt att ta in en till men det fungerar inte med att nya hästar kommer och går hela tiden utan flocken måste vara stabil. Så då får det vara en miniflock sas.

Visst finns det folk som absolut vill ha sina hästar själva av konstiga skäl men majoriteten vill nog ha kompisar till sina hästar men det måste ju samtidigt vara tämligen riskfritt för skador. För det kan ju gå hur illa som helst annars oxå så tyvärr är det inte så svart och vitt utan massa gråskalor.

Allt i livet handlar om val. Att rida, tävla och träna häst är långt från den vilda hästens liv. Men frågan är egentligen om den tävlande och tränande hästen ändå inte har ett betydligt mindre lidande än den vilda hästen? För vilda hästar vet vi har ett rätt stort lidande. Många har fång och magsår tex, det är låååångt från en stressfri behaglig tillvaro. Om vi ska se det naturliga som det optimala hästlivet med hänvisning till att det är naturligt så är min ståndpunkt att våra domesticerade gullfluff hobbyhästar i stora hagar lever ett absolut fantastiskt liv.
Det här kan man givetvis diskutera om man vill det. Men det är inte intressant för mig just i den här tråden. Att den tama hästen får sänkt välfärd av att gå ensam är fakta hur man än vänder och vrider på det.

I en bra värld så fungerar det utmärkt att ha alla hästar i flock, verkligheten är tyvärr ofta en annan. Om man har obegränsat med hästar och kan välja fritt vilka som skulle kunna fungera tillsammans så är det ju jätte bra. Ofta så ser dock inte verkligheten ut så utan det vanliga är ju en eller max två hästar/ägare som hyr en plats i ett större eller mindre stall dvs för det mesta finns det inte obegränsat med individer att välja på.
Men säg att du skaffar egen gård och köper 3 hästar, dessa hästar kommer inte överens, vad gör du då? Säljer du den hästen som du anser ha mest problem? Det är ju inte heller schysst att hålla på att flytta hästar iom att vi pratar hästvälfärd.

Det är ju lite där man till slut hamnar att vad gör man om man har en häst som inte kommer överens med andra?
Jag satt i den situationen men min första häst som var hingst. Han var oerhört snäll i all hantering men kunde tyvärr få raseriutbrott och ge sig på sina kompisar. Kunde ha gått jätte bra i några veckor för att sedan gå fullständigt bananas. Jag köpte inte loss honom förrän han var 10 år och innan hade ägaren honom som avelshingst och jag var fodervärd. Det är en stor risk att kastrera en så gammal hingst så han fick fortsätta att vara hingst eftersom han var snäll i hanteringen. Men han kunde inte gå med någon annan tyvärr, försökte flera gånger men fick ge upp. Är ju hur pinsamt som helst när hästen i princip ätit upp sin kompis..🫣

Nuvarande häst är oxå problematisk, väldigt högrangad och avskyr alla eventuella beteendeproblem såsom tex krubbitning och vävning. Kan gå jätte bra så länge den nya hästen inte visar sitt beteende för då ska den tydligen dö.. Efter att han nästan fick käken avsparkad av en annan valack som tyvärr var för jämspelt med honom så satte jag stopp. Numer går han med en kompis i jätte stor hage och dom är verkligen bästisar. Det fungerar säkert utmärkt att ta in en till men det fungerar inte med att nya hästar kommer och går hela tiden utan flocken måste vara stabil. Så då får det vara en miniflock sas.

Visst finns det folk som absolut vill ha sina hästar själva av konstiga skäl men majoriteten vill nog ha kompisar till sina hästar men det måste ju samtidigt vara tämligen riskfritt för skador. För det kan ju gå hur illa som helst annars oxå så tyvärr är det inte så svart och vitt utan massa gråskalor.
Oftast så går det att lösa, men inte alltid. De flesta flockar har inte problem när de går i stora beteshagar på sommaren, problemen uppkommer när de sätts i mindre hage med begränsad mängd och begränsad tillgång till resurser. Sådana bitar är rätt enkla att lösa, även om de ibland är rätt ordentligt kostsamma - så även om det är "enkelt" så är det inte "enkelt" om du förstår hur jag menar?

Fler matplatser, fler drickplatser, enkelt att fixa. Potentiellt var sin egen hage medans mat äts upp och sedan ut i stor hage efter det. Vill man vara mer avancerad så kan man ha grind som släpper in en häst i taget i en fålla med mat. Men det kostar givetvis lite mer. Sedan kommer vi till ligghall - vi VET att den som grund behöver vara betydligt större än minimimåtten som lagen anger. 18 kvm/häst. Och, ska man lusläsa lagen så måste den vara så stor som hästarna kräver. Har man en häst som har personlig sfär på 50 kvm tex, ja då måste man ta hänsyn till det och bygga därefter. Man kan nyttja flera utgångar, flera olika ligghallar osv osv. Lösningar finns det gott om. Begränsningarna sitter oftast ekonomiskt - både när vi pratar mängden mark och hur avancerade lösningar man kan välja.

Att sälja en häst som inte alls passar in i flocken sänker inte den hästens välfärd om den hamnar där den fungerar, då är det en höjning även för den (och för hästarna som blir kvar).

Frågan om att ha häst ensam i hagen eller i flock är en oerhört komplex fråga.

I den bästa av världar skulle alla hästar gå i flock i stora hagar. Så ser verkligheten dessvärre inte ut.

Bor du på egen gård är det lättare att para ihop rätt individer. Äger du alla, eller de flesta, hästar själv så är det relativt liten omsättning av hästar och goda möjligheter till stabila flockar.

Tar du emot saluhästar, hästar för inridning och vidareutbildning är det svårt att få stabila flockar eftersom dessa typer av hästar sällan stannar för längre tid. Oftast (men självklart inte alltid) är egen hage bäst för dessa hästar.

Äger du en häst och är installad i antingen privatstall, anläggning eller annan typ av stall är det oerhört svårt att få stabila flockar. Här är min erfarenhet att de flesta hästar går själv, alternativ med en kompis.

Som jag redan sagt är verkligheten inte svart eller vit. Jag har själv haft hästar som mått absolut bäst i egen hage och hästar som mått bäst i flock. Allt beror på individen och vilken typ av uppstallning som är möjlig.
Nej, frågan om att ha häst ensam i hage eller flock är inte en oerhört komplex fråga. Hästen är ett flockdjur och som ägare är det ens skyldighet att tillgodose hästens sociala behov.

Sen kan det som inackorderad vara svårt att hitta bra stall, men det tar inte från hästägarens ansvar.

Jag har min ponny ensam. Det är absolut inget jag vill. Men i valet mellan pest och kolera valde jag pest. Dvs i valet mellan ensam eller groteskt fet valde jag ensam. Sen hade jag önskat stallägaren kunnat ta mer hänsyn till att min ponny vill ha sällskap när det tagits in nya hästar osv. Men det är inget jag kan påverka. Och det är det som eg är det värsta för mig - att inte kunna påverka. Jag kan byta stall javisst, men det finns inga lediga platser i stall som skulle ge henne kompis men inte mat i överflöd. Jag har även flera gånger stått någonstans och hästen har haft kompis och allt varit bra - och så ändras det och man kan inte påverka.

Det var enklare i eget stall. Men just ju är valet ingen häst, pest eller kolera. Och det hjälper inte hur mycket det än skuldbeläggs. Eller hur lättlöst folk med hästar som kan äta rimligt tycker det är med sällskap osv.

En av mina, stoet, går för närvarande själv brevid unghingstarna. Tråden är såpass låg att de kan nosa på varandra om de skulle vilja, även om det inte sker. Hon är mest sur på att de finns, vill ha dem i någotsånär närheten och blir upprörd om någon lämnar men sparkar och gör utfall mot dem om de kommer inom ett tiotals meters avstånd. Hon fungerar fint med andra hästar, har aldrig skadat någon eller gjort något allvarligt. Hon är mest tjurig och behöver en väldigt lugn, ranghög häst som sällskap om det ska fungera någorlunda väl. Då är hon fortfarande kränkt och håller oftast avstånd, men iallafall inga utfall.

Hon har gått i de flesta konstellationer tidigare. Ensam i liten hage, ensam i större hage, flock i mycket stor hage och vanligtvis något däremellan, hyfsat stor hage och en eller två hagkompisar. Jag vill ha henne med sällskap. Men jag kan inte riktigt prioritera sällskap till en häst som högst sannolikt mest kommer se det som en personlig förolämpling och jaga runt den andra hästen. Därav att hon i nuläget går själv.

Sedan gällande hingstar är jag inte helt säker på att de alltid vill gå med andra hästar. Mitt russ, treårig hingst, går väl överens med de andra men går hellre med fåren. Tycker inte att han känns särskilt intresserad av sällskap överhuvudtaget, även om han beter sig väl mot de andra. De andra är heller inte särskilt sociala mot varandra.

Russets uppfödare har två flockar med ston och två hingstar som går med stona sommartid. Vad han berättade, vilket även syntes när vi var där och hälsade på hästarna, så håller sig hingstarna en bit bort efter betäckningssäsongen. Inte väldigt långt men utom synhåll. Den hästhållningen anser jag är ungefär så naturlig som man kan ha det, flockar med mer eller mindre tama ponnyer som har utrymme nog att välja om de vill gå tillsammans eller inte. Det lät som att hingstarna konsekvent tog avstånd från resten av flocken efter en stund, betyder det att de inte trivs då? Eller är det bara så som de funkar?

Jag är så glad för att ha islandshäst när jag läser denna tråden. Självklart finns det variationer men de flesta man står med har hästar som behöver ungefär lika mycket mat, de flesta hästar är vana vid att gå i flock och kan "prata häst" och de flesta hästägare jag träffat på vill ha flock oavsett ifall det är box eller lösdrift.

Som mest har min häst gått i flock om 14 hästar, då inackorderad i stor lösdrift, som minst har det varit 4 hästar i hans hage (jag tycker att 4 hästar blir lite lite för att kalla flock). Han trivs bra i stora flockar men där är risken att hästar kommer och går rätt ofta och det är han känsligare för. En lite mindre flock på 5-6 hästar som är stabilare i form av medlemmar är det som varit allra bäst.

Det här kan man givetvis diskutera om man vill det. Men det är inte intressant för mig just i den här tråden. Att den tama hästen får sänkt välfärd av att gå ensam är fakta hur man än vänder och vrider på det.

Oftast så går det att lösa, men inte alltid. De flesta flockar har inte problem när de går i stora beteshagar på sommaren, problemen uppkommer när de sätts i mindre hage med begränsad mängd och begränsad tillgång till resurser. Sådana bitar är rätt enkla att lösa, även om de ibland är rätt ordentligt kostsamma - så även om det är "enkelt" så är det inte "enkelt" om du förstår hur jag menar?

Fler matplatser, fler drickplatser, enkelt att fixa. Potentiellt var sin egen hage medans mat äts upp och sedan ut i stor hage efter det. Vill man vara mer avancerad så kan man ha grind som släpper in en häst i taget i en fålla med mat. Men det kostar givetvis lite mer. Sedan kommer vi till ligghall - vi VET att den som grund behöver vara betydligt större än minimimåtten som lagen anger. 18 kvm/häst. Och, ska man lusläsa lagen så måste den vara så stor som hästarna kräver. Har man en häst som har personlig sfär på 50 kvm tex, ja då måste man ta hänsyn till det och bygga därefter. Man kan nyttja flera utgångar, flera olika ligghallar osv osv. Lösningar finns det gott om. Begränsningarna sitter oftast ekonomiskt - både när vi pratar mängden mark och hur avancerade lösningar man kan välja.

Att sälja en häst som inte alls passar in i flocken sänker inte den hästens välfärd om den hamnar där den fungerar, då är det en höjning även för den (och för hästarna som blir kvar).
Hur svårt ska det vara att förstå att vi kanske provat på sommaren under bete men med samma resultat.

Vad händer om den stackars hästen du sålde inte passar i nästa flock heller ska den säljas då med? Eller är det inte längre ditt problem?? Världen är tyvärr inte svart och vit och om man har haft häst ett tag så fattar man det! Dom flesta tror jag vill ha sällskap till sin häst men ibland går det helt enkelt inte att lösa, jag säger inte att man ska ge upp på en gång utan naturligtvis måste man göra sitt yttersta för att lösa det men samtidigt inse att allt faktiskt inte går att lösa. Däremot finns det ingen ursäkt att ha hästar i små grusrutor själva utan alla hästar ska ha rätt till en ordentlig hage, och då tycker jag minst en hektar/häst är bra att sträva efter.

Hur svårt ska det vara att förstå att vi kanske provat på sommaren under bete men med samma resultat.

Vad händer om den stackars hästen du sålde inte passar i nästa flock heller ska den säljas då med? Eller är det inte längre ditt problem?? Världen är tyvärr inte svart och vit och om man har haft häst ett tag så fattar man det! Dom flesta tror jag vill ha sällskap till sin häst men ibland går det helt enkelt inte att lösa, jag säger inte att man ska ge upp på en gång utan naturligtvis måste man göra sitt yttersta för att lösa det men samtidigt inse att allt faktiskt inte går att lösa. Däremot finns det ingen ursäkt att ha hästar i små grusrutor själva utan alla hästar ska ha rätt till en ordentlig hage, och då tycker jag minst en hektar/häst är bra att sträva efter.
Jag förstår inte riktigt varför du är så upprörd när vi säger typ samma sak?

Som du skriver så är det inte alltid det går att lösa, även med stora beteshagar på sommaren. Grannen hade en shettis som ibland blev utmobbad av de stora hästarna, och även i beteshage på flera hektar och en annan B-ponny jagade de vid något tillfälle ut shettisen genom tråden.

Jag hade innan en minishettis som funkade med andra, men inte verkade särskilt intresserad av andra hästar. När hon var ung (åring) smet hon nästan dagligen från hagen för att gå på upptäcktsfärd i trädgården, och lämnade en skrikande ledsen kompis i hagen utan att bry sig det minsta. Hon brydde sig aldrig själv om när hon blev lämnad i hagen. När min dåvarande större häst skulle på inridning hittade jag ett ställe där minisen kunde vara inackorderad de två månaderna. Superfin lösdrift med jättehall, stora skogshagar, flera utfodringshäckar och regelbundna utfodringar - och tre andra shettisar hon kunde ha sällskap av. Hon spenderade de två månaderna ensam, hon verkade aldrig vara med de andra utan de var i en grupp och hon var i en annan del av hagen. När jag sedan sålde den större hästen och var utan ridhäst 1-2 månader innan nästa kom så var shettisen kvar hemma. Hon såg andra hästar från hagen, dels som gick i hage och dels som red förbi. Och jag tog med henne upp till ridskolan ofta så att hon skulle få se andra hästar. Hon verkade aldrig bry sig. Hon rymde en gång den månaden, och gick två meter utanför staketet och ställde sig och åt - inget intresse av att bege sig till de andra hästarna.

Jag har min ponny ensam. Det är absolut inget jag vill. Men i valet mellan pest och kolera valde jag pest. Dvs i valet mellan ensam eller groteskt fet valde jag ensam. Sen hade jag önskat stallägaren kunnat ta mer hänsyn till att min ponny vill ha sällskap när det tagits in nya hästar osv. Men det är inget jag kan påverka. Och det är det som eg är det värsta för mig - att inte kunna påverka. Jag kan byta stall javisst, men det finns inga lediga platser i stall som skulle ge henne kompis men inte mat i överflöd. Jag har även flera gånger stått någonstans och hästen har haft kompis och allt varit bra - och så ändras det och man kan inte påverka.

Det var enklare i eget stall. Men just ju är valet ingen häst, pest eller kolera. Och det hjälper inte hur mycket det än skuldbeläggs. Eller hur lättlöst folk med hästar som kan äta rimligt tycker det är med sällskap osv.

Nu hugger jag en av svaren men du beskrev det så bra här.

Jag hade önskat att det blev hårdare lagkrav både på ägare till häst och stallägare. Tycker det är helt orimligt att inte fokuset både från stall och hästägare ligger på att lösa hästens grundläggande behov i första hand när det gäller stallplats. Det ska vara "enkelt" (som @SiZo så bra beskrivit I inläggen) att veta förutsättningarna som finns för hästens naturliga behov i stall som hyr ut platser och kunskapen om hur hästarna (ens egen och från stallägarens sida de inackorderade) fungerar i flock.

För I nuläget är det ju som @Alexandra_W beskriver här. Äger man en häst och inte har eget stall (och dessutom lättfödd, vilket är ett stort problem hos många) är det snudd på omöjligt att hitta något inackorderingsstall som öht kan vara lämpligt för att hästen inte ska bli sjuk. Ännu svårare att hitta med matchande kompis osv.

Jag fattar dock INTE hur vi hästmänniskor kan lägga så mycket tid och engagemang på att försvara att hålla hästar ensamma eller dyl. Jag har fått inse att min äldre häst är bättre att avliva än att försöka flytta, det är mycket hans hälsa inte skulle klara. Det gör ju inte att jag tycker min lösning med en liten ponny som sällskap är bra. Att han hade haft sämre välfärd i de flesta andra lösningar gör inte att jag kommer lägga tid på att predika för denna lösning istället för en vettig flock. Tack @SiZo för dina informativa inlägg!

Jag förstår inte riktigt varför du är så upprörd när vi säger typ samma sak?
Var har jag varit upprörd? Jag tycker du är enkelspårig och vägrar inse att man kanske inte kan lösa allt jämt och ibland så får man faktiskt inse att det inte går att lösa. Jag tycker iaf inte det är rimligt att sälja hästen bara för att den inte fungerar i tänkt flock tex.

Var har jag varit upprörd? Jag tycker du är enkelspårig och vägrar inse att man kanske inte kan lösa allt jämt och ibland så får man faktiskt inse att det inte går att lösa. Jag tycker iaf inte det är rimligt att sälja hästen bara för att den inte fungerar i tänkt flock tex.
Jag har upprepade gånger skrivit att det inte alltid går att lösa, så vart är jag enkelspårig?

Att hålla hästar tillsammans är komplicerat. Min förra häst köpte jag en kompis till. Med ett helt annat energibehov. Så jag fick ha dom i separata hagar, då den ena levde på luft och den andra har fri tillgång. Dom "delade" ligghall, där de kunde umgås över en barriär. Jag släppte ihop dom på ridbanan flera gånger i veckan. På somrarna gick de tillsammans dagtid (den ena med betesreducerare). Absolut inte bästa lösningen från deras behov av en kompis, nej, men ponnyn hade ätit ihjäl sig på väldigt kort tid om jag hade haft dom i samma hage.

Hingstar är också komplicerat. Vissa hingstar är så otroligt enkla och anpassningsbara, vissa är faktiskt ganska mordiska. Jag vet, jag har hamnat mellan hingstar som har bestämt sig för att slåss.

I vissa stall finns det få alternativ, små hagar, folk som är överbeskyddande mot sina hästar.. jag är för minimi-mått av hagar som gör att minst två hästar ryms.

Finns det forskning om vilken storlek på flock som är ”optimal”?

Själv har jag alltid valt små stall, 2-5 hästar, för att jag upplevt det lättare få till en bra miljö för hästarna på så vis men två hästar är ju knappast en flock?
Är stordrift av hästar bättre? Samlar man 30 hästar lär man ju kunna ha tre flockar med olika behov av mat och ändå en flock på tio hästar i varje hage? Men blir det en bra miljö?

Hässleholmaren och hästpsykologen Mikael Oster springer 160 mil med hästvagn till Stockholm för att uppmärksamma hästars psykiska ohälsa.
Jag står inte ut med denna hemska personen. Tycker även det är fruktansvärt att en sk influencer har gett honom så mycket uppmärksamhet och hållit clinics över hela Sverige med honom. Han är i mina ögon inte snäll mot djur alls.

Finns det forskning om vilken storlek på flock som är ”optimal”?

Själv har jag alltid valt små stall, 2-5 hästar, för att jag upplevt det lättare få till en bra miljö för hästarna på så vis men två hästar är ju knappast en flock?
Är stordrift av hästar bättre? Samlar man 30 hästar lär man ju kunna ha tre flockar med olika behov av mat och ändå en flock på tio hästar i varje hage? Men blir det en bra miljö?

Vi har 39 hästar just nu på gården där mina står. Den största flocken är på 5 individer, några på tre men de flesta på två. Just nu har vi tre hästar som går själva, främst pga skador. Jag hade gärna sett att det var större hagar och flockar, men samtidigt hade jag en väldigt otrevlig upplevelse i somras med tre hästar som höll på att jaga livet ur Pål och hans bästis, så det känns tryggare att det är mer uppdelat.

Jag uppfattar det dock som att hästarna upplever att de är en flock, ffa Pål trivs mycket bättre än när han gick på lösdrift med fyra andra valacker.

Jag står inte ut med denna hemska personen. Tycker även det är fruktansvärt att en sk influencer har gett honom så mycket uppmärksamhet och hållit clinics över hela Sverige med honom. Han är i mina ögon inte snäll mot djur alls.
Vill du berätta mer? Jag har bara hört talas om honom genom nämnda influencer och inte hört honom säga något uppåt väggarna i de sammanhangen, men har inte sett eller hört honom i något annat sammanhang. JL upplever jag dock som något naiv och lättimponerad, så inte förvånad om hon ”gått på” någon ny bluff…

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka