Springer 160 mil – vill uppmärksamma hästars psykiska ohälsa

Bukefalos 30 år!

Jag upplever att stora flockar (10+ individer) på stora marker ELLER 2-4 hästar som är nära vänner är bäst.

Storflock ger möjlighet till små flockar i flocken och att de flesta individer kan hitta en kompis. Små flockar med individer som gillar varandra är ofta väldigt harmoniska.

Men allt däremellan är lite hit and miss. Kan gå toppen - eller bli total katastrof.

Hästar behöver full body contact för att vara nöjda. Så nog far han illa alltid. Sen att det potentiellt inte syns, det är en annan sak.

Jag tror att det är svårt att jämföra på det sättet. Hästar har tre beteendebehov som de verkligen behöver få uppfyllda. Social kontakt är otroligt viktigt. Jag är verkligen inte säker på att stor hage är viktigare.
Jag kan bara hålla med dig här. Min hingst hade gått ensam i 11 år innan han kom till mig. Han och min valack har så kul ihop, dom sover ihop, kliar, umgås, retas och leker. Det är så himla fint att se dom tillsammans och man märker att hingsten uppskattar den fysiska kontakten mycket,. Dom kan stå och klia varandra i evigheter eller så ligger dom tätt ihop och sover. Aldrig några skador. Bara två grabbar som lever livet ihop.

Finns det forskning om vilken storlek på flock som är ”optimal”?

Själv har jag alltid valt små stall, 2-5 hästar, för att jag upplevt det lättare få till en bra miljö för hästarna på så vis men två hästar är ju knappast en flock?
Är stordrift av hästar bättre? Samlar man 30 hästar lär man ju kunna ha tre flockar med olika behov av mat och ändå en flock på tio hästar i varje hage? Men blir det en bra miljö?
Känner inte till att det finns forskning på ämnet. Min egen teori är att det varierar. Jag tycker att det borde vara trevligast med ett litet stall, max kanske tio hästar. Men har haft några hästar som trivts bättre i stora stall med mycket rörelse och egna hagar. Det tycker jag är märkligt men vill de ha det så får de väl det, om än inte hos mig.

Jag uppfattar det dock som att hästarna upplever att de är en flock, ffa Pål trivs mycket bättre än när han gick på lösdrift med fyra andra valacker.

Jag upplever att stora flockar (10+ individer) på stora marker ELLER 2-4 hästar som är nära vänner är bäst.

Storflock ger möjlighet till små flockar i flocken och att de flesta individer kan hitta en kompis. Små flockar med individer som gillar varandra är ofta väldigt harmoniska.

Jag gillar som sagt stall med ganska få hästar i, har i många år haft två och får ofta frågor om hur det fungerar när en rids/är på träning eller tävling men hos mig har det funkat fint. De är vana vid den rutin vi har när en är borta och väntar lugnt in sällskap. De två sista har ju inte heller funkat ha i samma hage (orkar inte dra förklaringen här men både Habina och Alexandra vet varför) och ändå känns de som en enhet och ”flock”.
Där upplever jag också det Habina beskriver, att även hästar i olika hagar verkar räknas som flock. Stod i ett stall med 8-10 hästar i under 90-talet och fem år på 00-talet och helt klart påverkades alla hästar av om en häst flyttade eller kom in i ”flocken” trots att det inte rörde deras hage liksom.

Men jag tänker ändå att en flock hästar i vildhästens liv och hästens ursprung måste ha varit mer än två hästar. Ändå tycker jag mina hästar, som är vana med detta och som varit tämjda i generationer, helt klart verkar nöjda med sin lilla flock (och upplever också att jag får vara en del i flocken, de ”ropar” in mig när något otäckt dyker upp t ex :D eller om det är insekter eller något annat är fel).

Jaja, jag kommer inte ha råd köpa en flock på tio hästar och har varken ytor eller möjligheter ha inackorderingsstall så detta är vad jag har att möjlighet att erbjuda. Men visst hade flocklov på riktigt med möjlighet till förökning (som ju verkligen är en naturlig drift för alla däggdjur) varit häftigt att kunna ha och få ta del av.

Jag gillar som sagt stall med ganska få hästar i, har i många år haft två och får ofta frågor om hur det fungerar när en rids/är på träning eller tävling men hos mig har det funkat fint. De är vana vid den rutin vi har när en är borta och väntar lugnt in sällskap. De två sista har ju inte heller funkat ha i samma hage (orkar inte dra förklaringen här men både Habina och Alexandra vet varför) och ändå känns de som en enhet och ”flock”.
Där upplever jag också det Habina beskriver, att även hästar i olika hagar verkar räknas som flock. Stod i ett stall med 8-10 hästar i under 90-talet och fem år på 00-talet och helt klart påverkades alla hästar av om en häst flyttade eller kom in i ”flocken” trots att det inte rörde deras hage liksom.

Men jag tänker ändå att en flock hästar i vildhästens liv och hästens ursprung måste ha varit mer än två hästar. Ändå tycker jag mina hästar, som är vana med detta och som varit tämjda i generationer, helt klart verkar nöjda med sin lilla flock (och upplever också att jag får vara en del i flocken, de ”ropar” in mig när något otäckt dyker upp t ex :D eller om det är insekter eller något annat är fel).

Jaja, jag kommer inte ha råd köpa en flock på tio hästar och har varken ytor eller möjligheter ha inackorderingsstall så detta är vad jag har att möjlighet att erbjuda. Men visst hade flocklov på riktigt med möjlighet till förökning (som ju verkligen är en naturlig drift för alla däggdjur) varit häftigt att kunna ha och få ta del av.
Det är jättehäftigt.
Jag såg ett beteende jag aldrig läst om, inte ens nu när jag har läst massor om det (gjorde min kandidat på ämnet om hingstar och sällskap).

När mammahäst skulle betäckas och hade föl vid sidan så hände något jättespännande. Jag hade varit så himla orolig att fölis skulle hamna ivägen och skada sig. Men så blev det inte.

Istället så tog de andra stona honom och ledde bort honom. Så han var helt skyddad från betäckningen, flera meter bort. Det här hände flera ggr, så det var inte en engångsföreteelse. Varenda betäckning i hagen som jag såg föregicks av att stoet i princip ropade till sig hingsten, han brummade till på avstånd medans de andra stona hämtade upp fölis. Och sedan gick han fram och gjorde sin grej.

När han var klar och betade igen så släppte de andra stona fölet ifrån sig och han gick till mamma.

Precis samma förlopp varenda gång.

Vill du berätta mer? Jag har bara hört talas om honom genom nämnda influencer och inte hört honom säga något uppåt väggarna i de sammanhangen, men har inte sett eller hört honom i något annat sammanhang. JL upplever jag dock som något naiv och lättimponerad, så inte förvånad om hon ”gått på” någon ny bluff…
Om hans sätt att ”arbeta” eller vad menar du? Det finns säkert rätt mycket fortfarande om du googlar. Vet inte hur mycket jag kan skriva utan att bli slagen på fingrarna med linjalen här.
Jag håller med dig, många saker som är värsta wow för henne är liksom bara… 🤦‍♀️

Vi har hästar från 2 olika gårdar i hagar på varsin sida av smal bilväg. Båda grupperna går i mindre flock (4-5 hästar) men anser definitivt sig vara en större flock - de gnäggar efter varandra, och grupperna brukar turas om med att vakta medans den andra gruppen ligger. Så häftigt att se hur det fungerar trots att de aldrig ens hälsat!

Min upplevelse är att stabilitet i flocken i många fall är viktigare än absolut storlek på den. Det kan ju var ännu svårare att uppnå när många människor byter stall oftare än jag byter skor. (Fattar att det är svårt att hitta bra förutsättningar för att stanna i många lägen, men man behöver ju tänka på att hästen faktiskt rycks upp fullständigt vid en flytt. Tänk att själv byta ort, kollegor, vanor och liv helt utan att kunna påverka eller få behålla kontakten med de du byggt upp en relation med, det kostar på.)

Jag är uppvuxen på ridskolor med 30-40 hästar som oftast gått fördelade på 2 flockar för att matcha foderbehov och i de (rätt få) fall några hästar absolut inte kommer överens. Det har varit ytterst ovanligt att det inte gått bra att slussa in nya hästar i flocken, och då har det ändå köpts in hästar från olika håll där man inte alls vet vad de har för bakgrund eller vana att ens få gå ut. Flocken lär dem rätt fort om man vet vilka hästar som ska användas för introduktion.

Den möjligheten har man ju inte i ett mindre stall där det inte är så mycket flock utan snarare en familjegrupp. Men jag tycker mig också se att en del av problemet är att man faktiskt inte vet riktigt hur den egna flocken fungerar. Vilken häst ska man använda som "fadder" när man sätter in en ny tex? Vilken hage använder man för att ge rätt typ av ytor för att kunna lära känna varandra bra? Om vårt sätt att hålla häst med rätt stor rotation på hästar och generellt för små ytor gör att de inte kan gå tillsammans är det ju inte rimligt att låtsas som att problemet ligger hos hästarna.

Men jag tycker mig också se att en del av problemet är att man faktiskt inte vet riktigt hur den egna flocken fungerar. Vilken häst ska man använda som "fadder" när man sätter in en ny tex?
Tyvärr kan det där ändras (eller det är väl fullt rimligt men ibland oförutsägbart). Min häst som jag ägt under större delen av hans liv fick ett helt nytt beteende vid senaste ihopsläppet, som han aldrig visat innan.

Nu löste vi det ändå men ville bara poängtera att flockar på intet sett är statiska.

Jag har också varit med om att en häst försökt döda min lilla ponny. Ponny hade varit iväg på en tävling och kom hem då den andra hästen attackerade. Båda var etablerade i flocken som på intet sett var ny.

De fortsatte att gå ihop efter incidenten (inte direkt efter) som bara skedde en gång.

Min upplevelse är att stabilitet i flocken i många fall är viktigare än absolut storlek på den. Det kan ju var ännu svårare att uppnå när många människor byter stall oftare än jag byter skor. (Fattar att det är svårt att hitta bra förutsättningar för att stanna i många lägen, men man behöver ju tänka på att hästen faktiskt rycks upp fullständigt vid en flytt. Tänk att själv byta ort, kollegor, vanor och liv helt utan att kunna påverka eller få behålla kontakten med de du byggt upp en relation med, det kostar på.)

Jag är uppvuxen på ridskolor med 30-40 hästar som oftast gått fördelade på 2 flockar för att matcha foderbehov och i de (rätt få) fall några hästar absolut inte kommer överens. Det har varit ytterst ovanligt att det inte gått bra att slussa in nya hästar i flocken, och då har det ändå köpts in hästar från olika håll där man inte alls vet vad de har för bakgrund eller vana att ens få gå ut. Flocken lär dem rätt fort om man vet vilka hästar som ska användas för introduktion.

Den möjligheten har man ju inte i ett mindre stall där det inte är så mycket flock utan snarare en familjegrupp. Men jag tycker mig också se att en del av problemet är att man faktiskt inte vet riktigt hur den egna flocken fungerar. Vilken häst ska man använda som "fadder" när man sätter in en ny tex? Vilken hage använder man för att ge rätt typ av ytor för att kunna lära känna varandra bra? Om vårt sätt att hålla häst med rätt stor rotation på hästar och generellt för små ytor gör att de inte kan gå tillsammans är det ju inte rimligt att låtsas som att problemet ligger hos hästarna.

Just det senare är vad jag verkligen önskar vore högre prio och krav. I min värld är en fungerande större verksamhet med stor rotation på hästar (tex inridnings- o försäljningsstall) de som kan läsa hästar och sätter ihop med rätt kompis/kompisar. Att hålla hästar i egna hagar som standard tycker jag inte ens är okej I sådana lägen.

Om hans sätt att ”arbeta” eller vad menar du? Det finns säkert rätt mycket fortfarande om du googlar. Vet inte hur mycket jag kan skriva utan att bli slagen på fingrarna med linjalen här.
Jag håller med dig, många saker som är värsta wow för henne är liksom bara… 🤦‍♀️
Menade mest vad det var du reagerat negativt på :) men förstår om du inte vill utveckla.

Man skulle också kunna använda speciella boxar för sånthär.

Jag hade inget galler åt något håll i mitt stall, så vid nykomlingar så stod de bredvid varandra på natten och kunde lära känna varandra rätt så bra innan. Och det utan att de kunde sparka på varandra. Men de kunde gnabbas, bitas och verkligen visa hela kroppspråket.

Oftast var de "klara" på morgonen och jag hade aldrig stökiga ihopsläpp.

Givetvis kan man inte ha det så när det är stor omsättning av hästar i stallet. Men att ha några boxar på det här sättet, med just det syftet tror jag kan vara jättebra. Har man en häst som är bland de klokare, som de andra ser upp till så kommer de följa dennes exempel i de flesta fall. Om denne redan känner den "nya" hästen så blir det mycket lugnare.

Just det senare är vad jag verkligen önskar vore högre prio och krav. I min värld är en fungerande större verksamhet med stor rotation på hästar (tex inridnings- o försäljningsstall) de som kan läsa hästar och sätter ihop med rätt kompis/kompisar. Att hålla hästar i egna hagar som standard tycker jag inte ens är okej I sådana lägen.
Ridskolan här är tydlig med att de anser hästar ska gå med kompis. Men samtidigt överlåter de helt åt privathästägarna att lösa hagkonstellationer osv. Och har många väldigt små hagar istället för flera större. Dvs det låter bra - men i verkligheten är det som det alltid varit. (De har däremot majoriteten av sina hästar i flock och alla ridskolehästar har minst en kompis i hagen även om de går i frimärkshagar)

Ridskolan här är tydlig med att de anser hästar ska gå med kompis. Men samtidigt överlåter de helt åt privathästägarna att lösa hagkonstellationer osv. Och har många väldigt små hagar istället för flera större. Dvs det låter bra - men i verkligheten är det som det alltid varit. (De har däremot majoriteten av sina hästar i flock och alla ridskolehästar har minst en kompis i hagen även om de går i frimärkshagar)

Ett ministeg I rätt riktning men ja suck 🙃

Ett ministeg I rätt riktning men ja suck 🙃
Jag vet ärligt inte ens om det är ett steg. Eller om det mest är spel för gallerierna. De fick påpekande av SvRF att det är utdaterat ha små hagar och ensamhästar. Genom sin nya policy får de inte kritik - för de kan skylla allt på ”inackorderingarna som inte vill”. Men det fanns åtminstone tidigare inackorderingar som ville - men där ingen annan ville eller hagarna som rymde två inte räckte till…

Det känns helt ärligt lite som dressyrens försök med nosgrimmemätning mm. Det stillar lite kritik men adresserar inte alls det grundläggande problemet. Det som är besvärligt och jobbigt att ändra på

Jag vet ärligt inte ens om det är ett steg. Eller om det mest är spel för gallerierna. De fick påpekande av SvRF att det är utdaterat ha små hagar och ensamhästar. Genom sin nya policy får de inte kritik - för de kan skylla allt på ”inackorderingarna som inte vill”. Men det fanns åtminstone tidigare inackorderingar som ville - men där ingen annan ville eller hagarna som rymde två inte räckte till…

Det känns helt ärligt lite som dressyrens försök med nosgrimmemätning mm. Det stillar lite kritik men adresserar inte alls det grundläggande problemet. Det som är besvärligt och jobbigt att ändra på

Nej jag tar tillbaka det 😤 Låter ju mer som sportswashing om det uttrycket rymmer hela hästvärlden och inte enbart tävlingar.

Jag tänker att det finns hingst och HINGST också. Jag vet flera hingstar som lätt kan gå med andra valacker tex. Eller stå bredvid i box med kontakt till granne.
Men vissa kan ju knappt se en annan hingst eller ens valack utan att reagera oerhört kraftigt trots att man tränat dem lydiga så kan man ju se känslorna och de kommer ju fram när man släpper dem sen. Tänker tex på min dåvarande chefs Lusitano-hingst som både gått svårklass hoppning och tjurfäktning. Den lille 155 höga gubben var en vulkan av energi och extremt tuffhet/mod och extremt hingstig. Att släppa ihop en sån med någon hade lett till skador, som minst.

Jag är absolut för mycket utetid och hästkompis i hagen. Jag vill att min häst har minst en kompis. Och har jag hemma häst i träning längre period kan jag gärna släppa ihop om man tror det funkar. Förbereder man rätt och har bra kandidater man tror kan funka så är det ju jättebra!

Jätteglad att min häst som ung spenderade ett par år på lösdrift i storflock om ca 35 hästar på enorma ytor. Vad han fick lära sig under de åren. Förutom att behöva kunna leva med så många andra konfliktfritt så fick han vara extrapappa till föl som ingen annan valack fick vara nära för stona. Han växte massor mentalt av det.

Jag står inte ut med denna hemska personen. Tycker även det är fruktansvärt att en sk influencer har gett honom så mycket uppmärksamhet och hållit clinics över hela Sverige med honom. Han är i mina ögon inte snäll mot djur alls.
Vad mer specifikt är det du inte tycker om hans filosofi? Jag har googlat och läst en del på bloggen men hittar inget som är direkt dåligt..av det jag läst så tycker jag inte han är extrem åt något speciellt håll heller.

Mitt förtroende för den mannen dog när han för flera år sedan la ut ett klipp på ”beteendeträning” eller vad det var han kallade det. Där han höll i en häst i en hage, en häst som helt saknade möjlighet ta sig undan - och som upprepade gånger blev attackerad av annan häst. Det hela renderade i en anmälan till Länsstyrelsen och han fick ett föreläggande. Han ansåg dock inget gjorts fel och att reglerna inte gällde honom. Edit - minst en av hästarna var hingst

Han har även använt ungefär samma metod vid hopsläpp som han lagt ut, där han håller i den nya hästen i lina medan den är ute i hagen och flocken är där.

Hittade en artikel
https://www.hippson.se/nyheter/hastforetagare-ifragasatts-av-lansstyrelsen-efter-anmalan

Edit. Hittade inlägget med
https://www.facebook.com/share/1apMDNc7Sj/?mibextid=wwXIfr

Videon tog han dock ner fort

Senast ändrad:
Mitt förtroende för den mannen dog när han för flera år sedan la ut ett klipp på ”beteendeträning” eller vad det var han kallade det. Där han höll i en häst i en hage, en häst som helt saknade möjlighet ta sig undan - och som upprepade gånger blev attackerad av annan häst. Det hela renderade i en anmälan till Länsstyrelsen och han fick ett föreläggande. Han ansåg dock inget gjorts fel och att reglerna inte gällde honom. Edit - minst en av hästarna var hingst

Han har även använt ungefär samma metod vid hopsläpp som han lagt ut, där han håller i den nya hästen i lina medan den är ute i hagen och flocken är där.

Hittade en artikel
https://www.hippson.se/nyheter/hastforetagare-ifragasatts-av-lansstyrelsen-efter-anmalan

Edit. Hittade inlägget med
https://www.facebook.com/share/1apMDNc7Sj/?mibextid=wwXIfr

Videon tog han dock ner fort
Men alltså va fan rent ut sagt.....:rage:

Han alltså, vilken idiot!

Alla hingstar kan inte gå med andra hästar men många fler än vad som får möjligheten kan det. Jag upplever att det fortfarande finns mycket stigma kring hingstar. Att dom är farliga och opålitliga och svåra att hantera vilket många gånger inte alls är vad dom är.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar