Bukefalos 28 år!

springer med tungan ute vid ridning

Zoo

Trådstartare
vet ej om denna trådhör hemma här, annars får någon snäll människa flytta den.

Var och kollade på ett 8 årigt sto som vi ev ska köpa, kruxet är att hästen har tungan ute. Eftersom att nuvarande ägaren hoppar med hästen har hon ej brytt sig om att tungan hänger ut. Men jag som endast tävlar i dressyr riskerar att få poäng avdrag angående tungan. Ägaren hade testat att byta bett men hon är inte så kunnig då hon bara har haft egen häst i 2 år.

Någon som vet hur hur man kan göra för att få in tungan på hästen?
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Kolla munhålan så det inte är något problem där är väl första sak att göra.
Andra för mig hade vart att kolla upp om det är smärt eller stressrelaterat. Gör hon alltid så? Om inte, i vilka situationer?
Om ni inte hittar nån förklaring fysiskt så är det väl bett, nosgrimma och ryttare nästa steg att utreda och prova sig fram.
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

när ägaren visade hästen så sprang hästen ute med tungan hela tiden, hon såg inte spänd eller strressad ut. jag försökte kolla när jag red och hästen hade inte tungan ute hela tiden då. Kan ett anatomisktbett fungera?
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Vad har hästen för bett i nu? Det är rätt vanligt att hästen hänger ut tungan om den lägger tungan över bettet, vilket den kan göra av olika anledningar, kan vara smärta, obehag eller att den helt enkelt inte gillar bettet. Unghästar gör det ofta när de ännu ej vant sig vid att ha bett, men på en 8-åring som är så pass utbildad går det bort.
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Det första steget är att kolla om allt är ok i munnen, kan vara så att hon har vargtänder som skapar ett obehag relaterat till bettet. Prova att rida bettlöst, är problemet fortfarande kvar? Då kan man utesluta att det är bettet. Hon kanske bara är en utav de hästar som trivs med att ha tungan ute, finns hästar som har tungan ute vid ridning utan att det finns något problem! :) Be om en ordentlig veterinärbesiktning innan köp så det inte är så att hon har ont någon annanstans och att det resulterar i att tungan hänger ute. Be även vet. att ta en extra titt i munnen. Du ska se att det löser sig! :)
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Det gjorde en ridskolehäst på en ridskola jag var mycket på förr.. Han hade bara tungan ute när han inte trivdes med sin ryttare :D
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Föruto att kolla mun/tänder/bett så kan det också vara värt att kolla ryggen. Det är inte ovanligt att tungproblem kommer därifrån.
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

100 % av de hästar med "tungan ute" som jag haft (det tvivelaktiga nöjet) att vistas bland har haft problem med ryggen. Antingen sådant som lätt kunnat korrigeras (ET/massör) alt. röntgenförändringar som haft tråkigare prognos. Därmed inte sagt att underlaget är statistiskt rättvisande.

Det har heller inte varit i alla fall man direkt kommit på det, utan efter ett par år har det upptäckts i samband med att problemen blivit större (hältor, ridrelaterade problem).

Jag hade absolut gjort en noggrann (mycket noggrann) undersökning av ryggen innan ev. köp.
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

om jag minns rätt så gick hästen på ett 3 delat bett nu. Får be en häst expert kolla igenom hela hästen, rygg osv... Men när jag red hästen så var den ganska stum i ryggen, så det kan vara mycket möjligt att det kommer därifrån
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Har haft ett halvblod i samma ålder som den du ska kolla på Embla hade sk tungfel.
Hade tungan ute ibland och vi röntgade igenom hela hästen å hade hästmassörr men hitta inget.
Majim G har också sk tungfel.
Visst kan de ha ont ngnstans men vissa gånger har de lärt sig att komma undan bettpåverkan eller bara lagt till en ful ovana som ger avdrag i dressyren.
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

En av de bästa galopphästarna jag ridit har nästan alltid tungan ute och besväras aldrig av det. Dessutom är risken tydligen mindre att hästen sväljer tungan om den hänger ute (varför man inte behöver något tungband). Men inom galoppen anpassar sig ryttaren efter hästen och det betyder inte så mycket om tungan hänger ute...
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Har man sett en häst som biter av sig tungan så föredrar man helt klart att de har den inne i munnen. Fruktansvärt äckligt, och väldigt plågsamt för hästen (så klart).
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Risken att en galopphäst eller en travare sväljer tungan och kvävs till döds är betydligt större än att den biter av sig tungan...
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Jag skulle kolla vidare. Om inte hästen är helt fantastiskt och priset är hutlöst mycket billigare pga av defekten, så skulle jag släppa hästen.

Problem får du ändå, du behöver inte köpa dem.
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Jag visste inte att det var en travare eller galoppör vi pratade om - jag tyckte mig utläsa att det var en ridhäst?
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Håller med blandrastik. Köp inte ett problem. Finns så många fina hästar till salu som inte har ev problem med rygg, mun eller vad andra har tippat på.
Lycka till.
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Om ni inte kan fixa så att du får låna den och testa själv med annat bett (och se att det funkar) så skulle jag rekommendera att kolla efter annan, eftersom du vill tävla och detta kan bli ett onödigt svårt problem.

Det kanske är lättfixat, eller så är det inte det. Man vet ju inte förrän man testat... (du kanske t.o.m. kan fixa öppet med reservation på att du måste kunna lösa problemet inom säg 2 veckor, annars går köpet tillbaka??)
 
Sv: springer med tungan ute vid ridning

Hade nog också varit lite försiktig ang köp av en sådan häst när man vill tävla dressyr. Har själv en häst som verkligen tuggar med munnen när man rider henne, inget domarna gillar. Trodde också att det var något vi kunde jobba bort, men har insett att det är ganska kört efter 15år (hästen är nu 21).
Vi har såklart kollat upp hela hästen; hals, rygg, ben, tänder osv, inget har hittats. Har testat dom flesta olika bett utan framgång och hon gör likadant med munnen när man rider på hackamore (eller andra ryttare) så tror det är nån sorts fix ide.
Själv skulle jag undvika hästar med liknande problem, det ger för mycket avdrag i dressyren om det inte går att få bukt med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Behöver lite råd och ideer. Köpte i höstas ett 2,5 årigt sto. Redan direkt så märkte jag hur skeptisk hon var mot alla nya...
Svar
5
· Visningar
892
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp