Spröd hovkvalité

B

**BORTTAGEN**

Hej!

Min häst har spröd hovkvalité och jag skulle vilja ha tips från er andra om vad jag kan göra åt det?

Biotin har jag fått lära mig hjälper hoven att växa fortare men den påverkar egentligen inte själva kvalitén. Finns det något annat man kan ge/göra som förbättrar kvalitén eller är biotin den "enda" eller "bästa" lösningen på problemet?

Smörja med olja efter vattenbad är också ett tips jag fått men är rädd för "lypsyl-effekten" och undviker helst olja.

Till saken bör nämnas att han har vita strumpor på alla fyra och att det enligt vissa kan påverka kvalitén, men han har mörka hovar vilket visst ska vara till fördel i fallet. Sant eller falskt?

Hoppas att någon/några kan ge konstruktiva svar som kan hjälpa mig. :)
 
Ha inte hästen stående på spån, för det suger ut fukten ur hoven, om det finns möjlighet välj halm istället. Annars så kan du vattna spånet.

Du kan ha filtsulor dränkta i vatten på hästen på natten,, fast jag tror att det var så att hästens hov tar upp mer fukt underifrån så vattenbad medan du gör iårdninghästen före el äfter ridningen är nog bra..

aspbarks pellets har jag hört ska vara bra,, vet inte riktigt varför.

men det viktigaste är nog att din häst är ute mycket mycket, och att strålen når ned tillmarken så elastiska putan (hätte det så?) fungerar som den ska..

och de hästarna i stallet som ståt barfota har fått mycket bättre hovar, och om man vill rida medan hästen står barfotta så finns det ju sånadära gummibotts som amn kan sätta på hästen.
 
Det finns något som kallas "blålera" Man sätter det på undersidan av hoven och låter det torka. Ta bort det när det torkat så att inte fukten dras ut igen.
 
Hade oxå problem med dåliga hovar på min o gav henne biotin i ca 1 år, blev mycket bättre men sen fick hon inget över sommaren o då blev dom sämre igen o en kompis tipsa mig om nåt "pulver" som heter Enzio eller nåt sånt, funkar toppen!
 
Biotin får INTE hovarna att växa fortare, utan den effekt det KAN ha är att stärka hornets kvalité. Dock endast om det spröda hornet beror på BRIST på biotin.
Spröda hovar kan bero på flera andra faktorer också, t.ex brist på andra ämnen än just biotin. Det är också till stor del ärftligt och i dessa fallen MYCKET svårt att påverka utifrån...

Det bästa sättet att stärka spröda hovar är att hästen får en väl sammansatt foderstat baserad på ett bra grovfoder och att foderstaten kompletteras med ett lämpligt mineral- och vitamintillskott.
Det finns ett mineralfoder som heter Steel Joint som i vissa fall har en gynnsam effekt på spröda hovar. Jag har ingen egen erfarenhet av det, men har träffat flera som lyckats bra.

Dock tål att påpekas att det finns INGA undermedel som hjälper på alla hästar!

Kom också ihåg att effekten av fodertillskott, oavsett vilket, inte syns på den befintliga hoven utan endast på det nya hornet som växer ut. Efter ca 1 år består hoven enbart av "nytt" horn och DÅ kan man utvärdera resultatet! :)
 
enzion e kanon får att få hoven att växa fortare-förutsatt att foderstaten i övrig e bra och bra hovis
 
Tack för alla kloka svar :)

Jag undrar bara vad är enzion? Aldrig hört om..

Angående mineraler så ger jag Danske Hestekraft + lika stor mängd havre som kraftfoder åt min häst. Enligt uppgift ska man kunna ge hälften Hestekraft + hälften havre och på så vis täcka upp hela hästens dagsbehov av mineraler och vitaminer. Enkelt tyckte jag, att slippa dutta med alla flaskor och burkar, som tidigare. Sedan fick jag höra att alla sk helfoder egentligen innehåller för lite av det mesta trots allt och att man måste komplettera ändå -sant eller falskt? Samtidigt är ju just vi i Sverige ett vitamin-och mineralälskande hästfolk som det går att göra en massa pengar på....att vi köper och stoppar i våra hästar mer än vad som behövs, det mesta åker bara rakt igenom kroppen..

Om jag nu tillsätter mer vitaminer, tex Steel Joint som jag haft förut innan Hestekraften, då jag gav hö, havre och betfor, hur vet jag om det är rätt eller fel? Jag klarar av att räkna ut behovet av energi, råprotein, Ca/P men alla andra vitaminer och mineraler då?? Någon som vet?

Mvh
 
Tjena,

Angående dina problem med dålig hovkvalité så har det genomförts en undersökning där dom kommit fram till att om du stryker på helt vanlig olivolja varje dag så ger det bäst resultat. Detta gör att hoven håller sig smidigare vilket motverkar sprickor och dylikt. Sen tycker jag att du kan prova Biotin under en längre period då detta medel bevisligen fungerar. Steel joint är vad jag vet ett medel baserat på glukosamin vilket ej borde ha någon verkan mot dåliga hovar. Lägg pengarna på olivolja och Biotin, det är mitt råd.

mvh/
Daniel
 
Om du vill slippa räkna på Ca och P o.s.v. så rekommenderar jag Aloe Vera!
Innehåller mer än 75 kända näringsämnen i bra balans. Innehållet av mineraler (som vi räknar på) är dock så litet så det är inte värt att räkna på. Den innehåller dock många vitamier och spårämnen som hästen kanske inte får i sig i vanliga fall.
Aloe Veran stärker kroppen på många sätt. Bl.a. matsmältningssystemet, immunförsvar m.m. Detta i sig kan bidra till bättre kovkvalité. Det finns undersökningar som tyder på detta!

Om du är intresserad så berättar jag gärna mer!


/Snorpan - som har en häst med toppenbra hovkvalité! :D
 
enzion är ett tillskotts foder,finns hosde flesta annars e de bara att fråga efter de,de dyrt men värt varenda krona!
 
Ledsen, men det GÅR INTE att påverka hovarnas kvalité med några utvärtes preparat. Kvalitén påverkas endast av fodertillskott.
Och att köpa bara biotin kan visst hjälpa ibland, OM hästen har BRIST på biotin! Annars är det att kasta pengarna i sjön!
Och vad gäller Steel Joint så ÄR det ett komplett mineralfoder som INTE ALLS är baserat på glukosamin. Varför inte ta reda på fakta innan du rekommenderar något eller inte???

Och till originalinlägget.
Huruvida det foder du ger tillför rätt mineraler beror HELT på vad ditt hö innehåller! Det går tyvärr inte att, som fodertillverkarna ofta låter påskina, bara rakt av lita på att om man bara följer tilvlerkarens rekommendationer så får hästen i sig vad den behöver. SÅ kan man tänka med t.ex hundfoder, där det fodret täcker HELA djurets behov av näring. Hästarnas foderstat ska ju, som bekant, baseras på hö (eller annat grovfoder) och det kan skilja VÄLDIGT mycket i näringsinnehåll, såväl energi, proteiner, mineraler och vitaminer på olika höpartier!
 
Har själv ett fullblod som hade "pappershovar" när jag köpte honom, hade tappskor ca en gång per vecka och hovslagarn slet sit hår (jag med). Men nu efter min "pedantvård" i två år har han faktiskt riktit ok hovar. Har haft ytterst få tappskor de senaste året. Så bevisligen GÅR det att påverka hovarna.
MITT recept:
Nr 1. Analysera ditt grovfoder (inkl. mineralererna) så du (eller nån annan) kan räkna ut en ordenlig och balanserad foderstat. Viktigast av allt!
Tillskott i all ära - det viktigaste är ändå att balansen blir rätt. (ffa mellan Ca/P och MJ/protein)
Sen kan du vara noga med att alltid spola bort lera från hovarnas utsida när hästen kommer in från hagen. Annars kan det torka ut hoven.
Hööks hovstärkare tycker jag har varit helt suverän att ha på hovernas nedre del, runt sömhålen.
Om det är torrt på sommrarna har jag packat in hovlera (köpt, i hink alltså) under hovarna och sen smörjt kronranden med matolja (för att fukten från leran ska stanna kvar i hoven). Viktigt att kratsa ur leran INNAN den torkat helt då den annars kan dra fukten ur hoven istället.
Torra somrar brukar jag oxå försöka pilla fast en blöt svamp under hoven som han får stå på ett tag tex medans man sköter. + Filttofflor på utsidan.
Om du nu ska köpa tillskott kan jag rekommendera dig att kolla in Equimins.se. Dyrt, men otroligt bra! Finns en massa produkter för olika ändamål. (kolla inehålls förteckning och jämför)!
 
Hej du,

Trevligt med lite mothugg.. Det jag skriver och ger råd om är baserat på personlig erfarenhet kombinerat med de råd jag fått från min hovslagare. Jag vet att det har skrivits i tidningar (som du säkert kan utantill) att yttre påverkan på hoven ej har verkan, men i vekligheten (där jag lever) så ger olivolja mycket bra resultat på spröda hovar. Självklart tillsammans med en noga avvägd foderstat och i övrigt god hovvård. Angående Steel Joint så har jag nu läst in mig lite mer och sett att det ej är baserat på glukosamin, mitt misstag. Kan säkert vara en bra lösning förutsatt att man räknar noga på det så det blir en noga avvägd foderstat. Tillsammans med daglig påstrykning av olivolja kan det kanske fungera.
 
Snälla Daniel!

Ameo ÄR hovslagare.

Får nog säga att jag lyssnar och litar mer på henne och hennes erfarenhet än på din "verklighet".

Ibland kan det vara smart att kolla folks profil innan man ger sig i diskussion med dom.

Det kan dessutom vara smart att fylla i sin egen profil så att man ger ett förtroende ingivande intryck.

Lycka till här på Bukefalos, men försök att vara lite ödmjuk :idea:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 141
Senast: Ramona
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 169
Senast: Korven
·
L
Hästvård Jag har ett 11 år gammalt halvblodssto, haft henne i över 6 år nu. Hon har haft dålig hovkvalité så långt jag kan minnas. Hon tappar...
Svar
16
· Visningar
2 178
Senast: Jonna_NB
·
Övr. Barn Och det ska de ju få, inte sant? Nu talar självklart om smörj mot torr hud, där jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Jag har ju...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Senast: Mammas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp