Bukefalos 28 år!

Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

L

Liipet

Jag har ett 11 år gammalt halvblodssto, haft henne i över 6 år nu. Hon har haft dålig hovkvalité så långt jag kan minnas. Hon tappar alltid någon av sina skor bara några dagar efter hovslagaren varit här. Nu under de här två senaste åren när hon gått i aveln har hon gått barfota. Hovslagaren tyckte det var superbra för många hästar får mer hållbara och starkare hovar av att gå barfota en period. Mitt sto har dock inte fått det. De är lika dåliga ändå. Jag testade att sko henne tidigt i höstas när vi skulle åka på fölpremiering men bara någon dag senare hade hon tappat ena framskon. Jag har testat att ge henne Biotin, det hjälpte inte och jag har även testat några örter som jag inte minns namnet på men det hjälpte inte heller.

Har någon här något tips på bra doningar som kan få dåliga hovar till det bättre? :) Tacksam för alla tips jag kan få!

PS! Mitt sto kan inte ridas barfota. Hon ömmar alldeles för mycket för det.
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

När jag såg rubriken så tänkte jag direkt föreslå att låta hästen gå utan skor en period. Såg sen att det tyvärr inte fungerar på din häst.
Har tyvärr inga bra tips att ge dig. Hade inte din hovslagare några förslag?
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Nej, han hade inga mer tips till övers. Han tipsade mig både om att låta henne gå barfota och med att ge henne Biotin. Han säger väl bara att det bara är att acceptera läget.. men tänkte om det ändå fanns fler saker att testa?
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Biotin kan både hjälpa och stjälpa. Har en häst som hade problem med att hovväggen delade sig (tänk dig att du får en flisa på nageln men att det är nagel kvar bakom. När jag då frågade min hovslagare om biotin så sa han att ibland så växer hornet för fort då och kan försämra hovkvaliten ännu mer.

Finns ju olika oljor/preparat som man kan smörja på. Provat något sådant?
En vän till mig hade någon slags hovlera hon smetade in sulan med som gav viss effekt. Vet tyvärr ej vad den hette.
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Hej
Hur har det gått med din häst med delad hovvägg??
Min nya häst visade ha det nu när jag skodde henne. Nu i första skedet så la han bara nya skon över ihop om att det skulle växa igen men om det inte gör det så sa han att han skulle skära upp och plasta istället...

Så hur gjorde ni för att få bukt på det?
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Hovslagaren verkade ner och skar så att det inte fanns någon delad vägg kvar. Sen kom han ut ver 3:e vecka och kollade till det hela. Vi var tvugna att ha väldig koll på hovarna så att det inte började dela sig. När det sen växt ut en del horn som inte var delat så slog han på skor igen. Har inte haft några problem alls efter det :)
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Jag penslar på torsklevertran nästan varenda dag och hovarna har blivit superfina. Finns på lantmanna
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Ok ja då finns det hopp för min pålla :-)

Tack för ditt svar.
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Sliter hon hovarna för mycket om hon går barfota? Annars hade jag nog satsat på bra boots vid ridning istället för att hålla på med tappskor.
Det sägs att torv kan ge bättre hovar, vad står hon på nu?
Har du provat andra mineraler? endel hästar reagerar positivt när de får andra mineraler som är lättare att ta upp. De bästa mineralerna är ju de som är naturligt framställda istället för syntetiska som typ miner mineraler.
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Du skriver att du gett några örter. Kan det ha varit B. Ursonne? ... om inte så rekommenderar jag dig dessa istället för Biotin.
Min häst har lite dåliga hovar, ganska mycket sprickor. Har innan provat det mesta såsom Biotin och torskleverolja, men inget har verkat funka förrän nu när jag började ge honom dessa örter/mineraler. Hovarna har blivit mycket bättre och pälsen blänker som bara den......:bow:
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Är det allt du gjort, Biotin och lite barfotagång ?

Har du tex:

Haft tätare skointervaller ?
Du säger ingenting om hur långt mellan intervallerna det är.

Andra beslag ?
Du säger ingenting om vilka beslag du har eller testat ?

Andra söm, det finns sömmar som är modell slim som INTE frestar på hornet så mycket.

Vattenbad ?

Hur ser hästens foderstat ut ?

utevistelse ? Marken hästen vistas på utom hus ?

Osv osv osv

lite mer information måste du ge.
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

A o O för hoven är dels tillräckligt med aminosyror i maten så att en stark vävnad kan bildas och sen tillräckligt med mineraler, särskilt kalk, så att vävnaden hårdnar. Avelston "mjölkas" lätt på både aminosyror och kalk eftersom fostret/fölet prioriteras så hon kanske har behållit för litet för eget bruk.HH
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Steel Joint hade jag provat på din häst...det tar ett tag innan det syns
skillnad men som föregånde skrev kan detta hjälpa då det har ett högt innehåll av kalcium...
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Jag ger min häst ett mineralfoder som heter Farriers Forumla som jag har blivit positivt överraskad av.
Hovslagaren berömmer hans hovkvalite numera.
Man måste ju ge ett år innan det märks på hela hoven eftersom det tar ca ett år innan en hov har vuxit ner. Men det gäller allt som skall ge i maten för att förbättre hovkvalitén.
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Prova att ge fodertran i maten. Gör en enorm skillnad och gör hovarna hårdare. Pensla det inte på hovarna, för då blir de bara mjukare.
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Jag har oxå en pålle med riktiga "kexchoklad-fötter". Han har gått på MSM o det har gjort nytta!
Det absolut bästa jag kan rekommendera är B.Ursonne med en kur av Kiselgur ;):bow: (Kontrollera foderstaten så att den stämmer..)

Var mkt kräsna med diverse hovoljor!! De allra flest innehåller mest skit o torkar ut hoven istället :o.. Hoven ser rätt blank ut men i själva verket så torkar den ut hoven o när vi slutar med oljan så ser vi hur illa hoven egentligen är o då springer vi duktiga hästägare genast till affären och köper ny :p Den enda som vinner på det är försäljaren.. :confused:, absolut inte hästen eller plånboken...:crazy:
Ren mat/olivolja är kanon eller Alosin om man behöver förstärka hoven utifrån oxå ;)

Lycka till!
 
Sv: Vad kan man göra åt dålig hovkvalité?

Jag gav min ena herre Enzion. En hink påverkade hans hovar helt fantastiskt, gav en hink till och sen dess har han behållit den nya kvaliteten - inga tappskor längre, hovslagaren får ta i lite när sömmen ska i, tidigare var det som att sömma i smör (typ).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 216
Senast: super
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Senast: Dopy
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 240
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 966
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp