Bukefalos 28 år!

"Spur stop"

Sv: "Spur stop"

Jätteintressant att läsa Era synpunkter och att det finns en "mjukare" form av spur stop/slow.

Jag tycker ändå att det verkar så bakvänt att använda sporrarna för att få hästen att stanna. Alltså, en häst som är lärd så kan väl aldrig förstå att flytta sig från skänkeln/sporren i en ridgren (ex. Horsemanship) för att i nästa ridgren, Pleasure, förstå att det betyder sakta ner/stoppa?

MVH/Carina
 
Sv: "Spur stop"

För det första hadlar det om hästar som är ridna med extremt små och "fina" hjälper, så att lära dom skillnaden mellan spur stop och tex att sidförflytta för tryck från vaden tex är nog inga problem. Denna teknik, oavsett vilken grad, används nog mest av proffsen hur rätt eller fel det än må vara om du förstår hur jag menar?
Det kan handla om milimeterskillnad i hur man använder skänkeln och dessutom lägger man till vikten samt andra understödjande hjälper olika så att säga. Också en anledning till att de "bäst" tränade hästarna ofta är svårare att rida.

Dessutom, de hästar det hadlar om i USA tex som tränarna beskriver i artikeln, de går nog sällan något annat än Western Pleasure.
 
Sv: "Spur stop"

Jag rider med underskänklarna intill hela tiden och när jag lägger till sporren vill jag inte få en ökning, utan en höjning av ryggen och mer samling..... och om det är spur slow som sagt ja då rider jag med det. Men jag ger hästen eftergift=låter den vara dock med skänklarna kvar mjukt vid sidan så fort den går som jag vill. Det är väl det som är skillnaden då kanske?

Vill först poängtera att jag inte är westernryttare...än...:rofl:

Men en muskel som utsätts för tryck reagerar (om den inte är "avtrubbad") med att dra ihop sig. Alltså sporrar/skänklar man hästen i buken reagerar den med att dra in magen=höja ryggen. Å det leder ju till samling...;)
 
Sv: "Spur stop"

Det kan jag nog inte hålla med om rakt av...

Om du sitter på en häst som är helt osamlad, stressad med höjt huvud och stressad i spyket och sätter sporren i sidan så får du inte samling.

Och samling betyder inte enbart höjd rygg...
 
Sv: "Spur stop"

Nej, hästen måste ju vara avspännd för att samlas och jag tror knappast inte heller att en spänd häst höjer ryggen när man skänklar... Den kutar nog iväg:rofl:

Och jag vet att det krävs mer än höjd rygg för att det ska kallas samling... Men jag skulle inte kalla det för en bra samling om ryggen var sänkt...
 
Sv: "Spur stop"

knapplån: Men hur samlar man då om man inte gör det med ben - och säte förståss? Sporren kommer ju till använding bara om det behövs... Finns det andra sätt att samla ?
 
Sv: "Spur stop"

Kanonbra artikel!

Illustrerar också det jag försökte förmedla, vad är egentligen ett spur stop. Var går gränsen...?

Att rida spur stop/slow hela tiden bränner ut hästen. Men att applicera det (mjukt) någon enstaka gång om man vet vad man gör tycker jag kan funka. Men som det stor, "if you ride them without release will burn them out" Amen to that! :bow:


Framför allt är mång av (de utländsla) proffshästarna ridna så, o då har man inte så mkt att välja på om man vill få dom att göra något alls :crazy: Många är väl de som fått hem en finfin häst och sedan får den inte att röra sig vare sig framåt eller bakåt, alternativt frfamåt i en hiskelig fart långt ifrån vad som syntes på videon :smirk:

Menas det alltså att man bokstavligen använder sporrarna oavsett om det "behövs"? Att lägga till ben inför samling eller stop gör man väl alltid, eller har jag missat nåt...?
 
Sv: "Spur stop"

Det här är ju lite "off topic" men ändå...:rofl:

Jag brukar samla med ben men inte innan hästen är avspännd. Det var det jag menade. Och att samling innebär mer än höjd rygg...T.ex ökat undertramp, mer vikt på bakbenen...

Nä nu får jag sluta käbbla om nåt som inte hör till ämnet:p
 
Sv: "Spur stop"

Jag använder också alltid skänklar när jag ber om samling från hästen, i vilket sammanhang det nu än må vara, vid gångartsbyte, vändning, trail hinder etc. Kan inte mycket om spur stop, men när jag läser om det så tycker jag det låter som en form av halvhalt, man håller tillbaka hästen samtidigt som man driver på lixom, när de först lär hästen spur stop använder de ju tyglarna för att hålla tillbaka den, sen blir sporrarna en "que" för en halvhalt. Sen att det kan bli dålig framåtbjudning om man använder det för mycket eller felaktigt är väl inte så konstigt, det finns ju samma problem även inom dressyren, med taskig framåtbjudning.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag provade testet Odd One Out, länk nedan, där man ska identifiera vilken av fyra bilder som är AI genererad. Tydligen är jag inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 525
Senast: Mkb
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 506
Senast: Lycan
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 041
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 866
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp