Squid game

Ja det är ju inte särskilt svårt om familjen sitter på samma dator, jag vet inte heller vad vänner har för inställning på deras netflix. Vart vill du komma?

(kan säga också för de som försöker hitta en andemening att vid en snabb googling finns hela Squid game på TikTok, Instagram, Youtube och diverser liknande medier, det är oerhört lätt att se serien utan att ens ha ett netflix konto, självklart kan barn som i övrigt är normalbegåvade komma åt serien utan att ens behöva gå in på sina föräldrars netflix konto).
Fast nej nej, Squid game finns inte på varken YouTube eller TikTok, däremot så finns trender på tiktok där dom efterliknar spelen.

Sen finns det säkerligen ställen på nätet att streama hela serien men då är det väldigt väldigt sällan svensk undertext och jag tvivlar starkt att yngre barn sitter och tittar på en koreansk lång serie utan att förstå ett ord eller handling.

Så nä, barn kommer inte åt hela serien om dom inte är inne på sidor som antagligen även kommer ge deras dator virus.
 
Jo, men nu pratade vi ju om just film och serier, även i det inlägget jag citerade. Man kan ju klicka bort både Disney och Madicken som du nämnde men jag ser inte riktigt hur det är jämförbart med Squid game. Att vissa barn kommer från krigszoner känns lite som en helt annan diskussion.

Min hållning är i varje fall att barn, i den mån det går, bör skyddas från att se den här typen av våld som vi pratar om när vi pratar om Squid game. Sen att lite äldre barn hittar det själva är ju svårt att göra något åt då de har tillgång till internet och inte längre är under vuxens bevakning dygnets alla timmar längre. Men jag tyckte bara jämförelsen men Lejongkungen var märklig då det i min mening är skillnad på att introducera döden för barn i en barnfilm, och att se vuxenvåld.

Har jag skrivit på något ställe att jag är _för_ att visa squid game och liknande för barn?
Jag har skrivit att det är svårt att hålla barn borta från media om man inte håller de isolerade från omvärlden.
Man kan ha hur mycket parent control installerat som helst, det räcker med att barnen går hem till en kompis med ett äldre syskon för att komma runt barnspärrar.

Detta program skulle inte tilltala barn lika mycket om det skulle ha samma färgskala under tävlingsmomenten som när de visar "verkligheten" exempelvis.
Det ser ut som ett barnprogram, och därför är det viktigt att prata med sina barn om att det finns saker som inte är snälla och att mn kan må dåligt av att se de.
Vissa personer njuter ju av att skrämma barn, eller visa olämpliga saker. Förr var det ju inte ovanligt att porrtidningar glömdes på skolgårdar osv. Lika viktigt att prata om vad som händer i olika medier som att det finns kidnappare, pedofiler och blottare, och att barnen ska vara trygga i att berätta vad de varit med om utan att skamma.
 
Fast nej nej, Squid game finns inte på varken YouTube eller TikTok, däremot så finns trender på tiktok där dom efterliknar spelen.

Sen finns det säkerligen ställen på nätet att streama hela serien men då är det väldigt väldigt sällan svensk undertext och jag tvivlar starkt att yngre barn sitter och tittar på en koreansk lång serie utan att förstå ett ord eller handling.

Så nä, barn kommer inte åt hela serien om dom inte är inne på sidor som antagligen även kommer ge deras dator virus.
Dottern har dock visat klipp därifrån nu när jag frågade. Samma Youtube. Sedan kan du tvivla hur mycket du vill att barn inte får tag i grejer om de vill ha det. Det fick jag när jag var liten. Varför skulle det vara annorlunda nu? (kan inte prata om andras barn, min son har dock inga problem att se anime på japanska, varför skulle koreanska vara problem om det vore så?, barn är inte så nogräknade).
 
Har jag skrivit på något ställe att jag är _för_ att visa squid game och liknande för barn?
Jag har skrivit att det är svårt att hålla barn borta från media om man inte håller de isolerade från omvärlden.
Man kan ha hur mycket parent control installerat som helst, det räcker med att barnen går hem till en kompis med ett äldre syskon för att komma runt barnspärrar.

Detta program skulle inte tilltala barn lika mycket om det skulle ha samma färgskala under tävlingsmomenten som när de visar "verkligheten" exempelvis.
Det ser ut som ett barnprogram, och därför är det viktigt att prata med sina barn om att det finns saker som inte är snälla och att mn kan må dåligt av att se de.
Vissa personer njuter ju av att skrämma barn, eller visa olämpliga saker. Förr var det ju inte ovanligt att porrtidningar glömdes på skolgårdar osv. Lika viktigt att prata om vad som händer i olika medier som att det finns kidnappare, pedofiler och blottare, och att barnen ska vara trygga i att berätta vad de varit med om utan att skamma.

Nej, har jag sagt att du påstått att Squid game är lämpligt för barn? Det har jag inte, du skriver ju till och med i det första inlägget jag citerade att du inte anser det. Men du säger också att inte ens Disney är ”safe” och det är vad jag argumenterade emot. Jag anser det inte jämförbart.

Vilket våld barn har sett IRL, eller varför Squid game är lockande för barn, eller hur man ska prata med barn om det är ämnen som jag inte argumenterat kring så det blir en lite hattig diskussion när du drar in det. Jag menar endast och enbart att det är en enorm skillnad mellan Madicken, Snövit och Squid game när man pratar om lämpligt för barn att se vs. inte lämpligt. I min mening.
 
Dottern har dock visat klipp därifrån nu när jag frågade. Samma Youtube. Sedan kan du tvivla hur mycket du vill att barn inte får tag i grejer om de vill ha det. Det fick jag när jag var liten. Varför skulle det vara annorlunda nu? (kan inte prata om andras barn, min son har dock inga problem att se anime på japanska, varför skulle koreanska vara problem om det vore så?, barn är inte så nogräknade).

Jag tänker snarare att saker är ännu mer tillgängligt nu från när vi var barn. Nu finns ju internet på ett sätt som inte fanns då. Ville man se porr fick man vara vaken efter kl. 00 hemma hos någon som hade filmkanaler, nu finns det ett knapptryck bort i de flestas telefoner osv. Jättesvårt att skydda barn ifrån.
 
Jag tänker snarare att saker är ännu mer tillgängligt nu från när vi var barn. Nu finns ju internet på ett sätt som inte fanns då. Ville man se porr fick man vara vaken efter kl. 00 hemma hos någon som hade filmkanaler, nu finns det ett knapptryck bort i de flestas telefoner osv. Jättesvårt att skydda barn ifrån.
Ja, jag håller med om det.
 
Dottern har dock visat klipp därifrån nu när jag frågade. Samma Youtube. Sedan kan du tvivla hur mycket du vill att barn inte får tag i grejer om de vill ha det. Det fick jag när jag var liten. Varför skulle det vara annorlunda nu? (kan inte prata om andras barn, min son har dock inga problem att se anime på japanska, varför skulle koreanska vara problem om det vore så?, barn är inte så nogräknade).
Klart att det finns klipp från alla serier, det har jag inte sagt något om. Men hela serien finns inte att se på varken tiktok eller youtube, dessutom tillåter inte dom heller några särskilt blodiga scener vilket gör att dom oftast isåfall är märkta med 18 års gräns.

Reklam för allt finns ju såklart överallt.
 
Klart att det finns klipp från alla serier, det har jag inte sagt något om. Men hela serien finns inte att se på varken tiktok eller youtube, dessutom tillåter inte dom heller några särskilt blodiga scener vilket gör att dom oftast isåfall är märkta med 18 års gräns.

Reklam för allt finns ju såklart överallt.
Ok. Dottern ljuger väl då (fast jag tror ju mer på henne såklart än på dig). Har ju också förövrigt skrivit att scenerna finns i klipp på tiktok där de flesta barn säkert sett dem, men jo, du kan nog lägga ihop och se hela serien både där och på youtube, jag kan det i alla fall).
 
Har sett 5 avsnitt, och rådissar detta. Är inte imponerad eller ens illa till mods, annat än jobbigt att titta på något som är producerat i norénanda, antingen visklek eller uttrycket asiatiskt growlande gap och skrik, überöverdrivet skådespel, asiatiska machomän, en samvetspakistanier, stereotypa hysteriska eller mystiska asiatiska kvinnor, en höh-huvudroll, korruption bland de rosa, en snut som förföljer och ska avslöja - och blodskvättande och dödande.

Vad beträffar graden av det dödliga våldet och läskighetsgrad, är det inte värre än valdri zombieapokalyps som jag nog kan tycka kan vara läskigare.

Nä, det här får inte ens något betyg, så sunkigt dåligt var det. Om ett par månader är detta bortglömt. Bu.
 
Förstår inte hypen, den var ok, men hade svårt för en del av skådespelandet som, i mitt tycke, inte var på topp direkt. Särskilt dom där VIP, dom var ju riktigt dåliga haha, gick ej att ta seriöst överhuvudtaget.
Tyckte även karaktärerna var rätt platta, så jag kände oftast 0 spänning under dom där spelen

Var också störigt att Ali, en av få icke koreaner av deltagarna (typ en av två?), framställdes som riktigt jävla korkad.
Och sminket på vissa av dom döda var ju riktigt jävla b, helt uppenbart att det var fejksår. Såg ut som nåt man gjort själv hemma på halloween liksom

Nä, blev ej det minsta hänförd 😅
 
Jag har också sett klart serien nu och tycker den är sevärd, på så vis att jag faktiskt såg klart hela serien och var nyfiken på hur den skulle sluta. Den hade ett intressant tema kring samhällsklasser och ekonomi, en intressant sensmoral och spel med människors liv är väl alltid lite nervkittlande.

Sedan håller jag med ovan användare om skådespeleriet, sminket, karaktärerna mm. Ingen toppserie, utan snarare ett bra manus och idé som hade kunnat genomföras bättre. Lite platt fall var det definitivt på vissa plan. Men i sin helhet skulle jag kalla den ganska bra. Hypen? Definitivt temat (lekar med människors liv) i kombination med Netflix väldigt smarta marknadsföring. De har gjort samma med bl.a You och Birdbox, dragit igång en riktig hype på sociala medier genom att skapa en uppsjö av roliga memes som en del av marknadsföringen.
 
För egen del tyckte jag serien var så becksvart, att det är jättekonstigt att så många vill utsätta sig för den. Vad är roligt med en spelmissbrukande förälder som stjäl pengar från en gammal fattig förälder och födelsedagspengar från sitt barn för att finansiera sitt missbruk?

Absolut att storyn är mörk och tragisk. Det håller jag med om. Men personligen tyckte jag att serien var otroligt bra. Men så är det också min typ av genre när det kommer till film. Men när du beskriver det så som du gör så skäms jag nästan att jag tyckte serien var bra :p för hur kan man tycka att det är bra att höra om sånt?

Många skräckfilmer/serier har ju oftast en tragisk story bakom allt mer ytligt skrämmande.
 
Jag har sett serien nu, den va lite seg att komma in i tyckte jag och en del saker var rätt överdrivna, men blev rätt besviken på slutet.
Fick inte alla svar, som fick polisen sms/filerna och överlevde polisen? Fick inte se något av det. Kan dessa svar va säsong 2 om det blir av?
 
Jag har sett serien nu, den va lite seg att komma in i tyckte jag och en del saker var rätt överdrivna, men blev rätt besviken på slutet.
Fick inte alla svar, som fick polisen sms/filerna och överlevde polisen? Fick inte se något av det. Kan dessa svar va säsong 2 om det blir av?

Jag tror det blir en säsong 2!
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 351
Senast: MiaMia
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 104
Senast: Karro-Lina
·
Relationer Hur vanligt är det? Är det lätt att skapa sådana? Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: Inte_Ung
·
Kultur Fråga från en som ligger lite efter 😁 Är det värt att se serien? Var ser man den bäst/enklast/billigast isf?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 755
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp