Squid game

Känns lite som att de som inte har barn själva kanske inte inser att det är ett tuffare klimat idag, mycket beroende på att tiktok och liknande medier. Jag förstår att skolorna går ut med en varning, vid rätt många tillfällen har liknande grejer utmynnat i olika utmaningar via nya medier som i några fall lett till döden.
Sedan undrar jag vad ni gick i för skolor när ni var små som fick leka avrättningar av varandra? Det fick inte vi i alla fall, och det får barnen inte idag heller i skolorna. Inget konstigt alls tycker jag.

Som sagt, squid game är från 16, mina barn har dock sett den (de är tio och elva) så jag säger varken bu eller bä om det, jag såg också barnförbjudna filmer när jag var liten. Men det är så mycket större nu med nya medier etc, att squid game är så stort bland barn beror nog framförallt på tiktok, inte att massa barn tycker att serien är så superbra, för jag tror den är ganska obegriplig för en tioåring om jag ska vara ärlig.. Jag tycker skolor gör helt rätt att de går ut med en varning till föräldrarna att barn leker till exempel squid game just nu (innan har det varit fortnite och olika strypövningar som faktiskt har kunnat sluta rätt illa och även gjort i ett par fall, att urskuldra det med att det alltid varit så är en aning naivt, för det har det inte. Vi fick inte ta strypgrepp på varandra då i alla fall, som ett exempel).
Jag började titta på den med mina barn, men stängde av innan den första misshandelsscenen. Tittade du på såna scener med barnen, eller hur gjorde du?

Det kändes ju dessutom som extremt mycket man behövde förklara, varför mamman inte vill ge sonen pengar, varför mamman är fattig, vad spelberoende är, osv osv.

Även om barnen var nyfikna eftersom det pratas så mycket om den i skolan, så var det ju rätt uppenbart att det inte är en serie för barn, tyckte jag. För både dem och mig.
 
Jag började titta på den med mina barn, men stängde av innan den första misshandelsscenen. Tittade du på såna scener med barnen, eller hur gjorde du?

Det kändes ju dessutom som extremt mycket man behövde förklara, varför mamman inte vill ge sonen pengar, varför mamman är fattig, vad spelberoende är, osv osv.

Även om barnen var nyfikna eftersom det pratas så mycket om den i skolan, så var det ju rätt uppenbart att det inte är en serie för barn, tyckte jag. För både dem och mig.
Nej, jag har inte sett den med barnen. Mina barn såg den innan jag ens hört talas om den, liksom de flesta i skolan, därav lekarna antar jag och därav att jag satte mig ner och kollade.. Samtliga klipp (och mer därtill) finns på både TikTok och instagram för övrigt appar som många barn har tillgång till idag.

Jag såg rätt blodiga filmer jag också när jag var i den åldern. Var nog mycket mina föräldrar inte ens visste om att jag och mina kompisar hade tillgång till.
 
Nej, jag har inte sett den med barnen. Mina barn såg den innan jag ens hört talas om den, liksom de flesta i skolan, därav lekarna antar jag och därav att jag satte mig ner och kollade.. Samtliga klipp (och mer därtill) finns på både TikTok och instagram för övrigt appar som många barn har tillgång till idag.

Jag såg rätt blodiga filmer jag också när jag var i den åldern. Var nog mycket mina föräldrar inte ens visste om att jag och mina kompisar hade tillgång till.
Men hur fick de tillgång till vuxenversionen av Netflix? Vad jag har sett finns inte Squid game på barnvarianten.
 
Men hur fick de tillgång till vuxenversionen av Netflix? Vad jag har sett finns inte Squid game på barnvarianten
Ja det är ju inte särskilt svårt om familjen sitter på samma dator, jag vet inte heller vad vänner har för inställning på deras netflix. Vart vill du komma?

(kan säga också för de som försöker hitta en andemening att vid en snabb googling finns hela Squid game på TikTok, Instagram, Youtube och diverser liknande medier, det är oerhört lätt att se serien utan att ens ha ett netflix konto, självklart kan barn som i övrigt är normalbegåvade komma åt serien utan att ens behöva gå in på sina föräldrars netflix konto).
 
Senast ändrad:
Vi såg också mycket blodigt när jag var barn, i smyg såklart men det gick filmer på TV och vi kunde faktiskt hyra skräckfilmer också utan förälders tillstånd. Lite äldre var vi då, kanske 12, men ändå. Som förälder hade jag aldrig tillåtit mina barn att se Squid game men det är ju också väldigt svårt att kontrollera allt som barnen får tillgång till.
 
Varför jag tror att den blivit så poppis :
*enkla lekar som man känner igen från barndomen, går lätt att efterskapa.
*enkel stilren design som går att tjäna pengar på, exempelvis träningskläderna mm. Ungefär som hur barnprogram skapas utifrån att kunna sälja grejer.
*lätt att hänga med, ingen invecklad story.
*en serie som inte kommer bli 10 säsonger, lätt att börja utan att vara rädd att serien lägger ner innan storyn tar slut.
*populär västerländsk musik
*alla är inte modellsnygga, lättare att känna igen sig i karaktärerna
 
Nej, jag har inte sett den med barnen. Mina barn såg den innan jag ens hört talas om den, liksom de flesta i skolan, därav lekarna antar jag och därav att jag satte mig ner och kollade.. Samtliga klipp (och mer därtill) finns på både TikTok och instagram för övrigt appar som många barn har tillgång till idag.

Jag såg rätt blodiga filmer jag också när jag var i den åldern. Var nog mycket mina föräldrar inte ens visste om att jag och mina kompisar hade tillgång till.

Inte ens klassiska disneyfilmer är egentligen "safe" i dagens mått.
Hur många barn har inte lekt lejonkungen och puttat ondingen över en kant?
Sett barn leka "madicken i skolan" när läraren slår barn 🥴
Bambis mamma blir mördad, snövit osv förgiftade, män som kysser medvetslösa, osv osv...

Säger inte att squidgame är för barn, men, det är mycket som inte är för barn som barn får se, går ju inte ens att se på svt dagtid utan att se våld / könsord mellan programmen....
 
Ja det är ju inte särskilt svårt om familjen sitter på samma dator, jag vet inte heller vad vänner har för inställning på deras netflix. Vart vill du komma?

(kan säga också för de som försöker hitta en andemening att vid en snabb googling finns hela Squid game på TikTok, Instagram, Youtube och diverser liknande medier, det är oerhört lätt att se serien utan att ens ha ett netflix konto, självklart kan barn som i övrigt är normalbegåvade komma åt serien utan att ens behöva gå in på sina föräldrars netflix konto).
Jag var bara nyfiken på hur det går till när en elvaåring ser Squid game på egen hand. Barnen har klasskompisar som har gjort det, och jag har undrat.

Men om jag fattar dig rätt så låter man alltså sin elvaåring ha helt fri tillgång till nätet, utan vare sig regler eller övervakning? Då förstår jag. Klart de blir nyfikna och vill titta, när alla pratar om det. Men serien är ju rätt lång, och måste ha tagit rätt många timmar att se. Märkte ni aldrig vad det var barnen tittade på? Eller är det fritt fram för dem att se vad de vill?

Sen tvivlar jag på att hela serien, komplett, finns på Insta och Youtube. Är det inte snarare klipp och snuttar? Jag tittar en del på brittiska program som är geoblockade, och det räcker inte med Insta och Youtube för att kunna se dem, där kollar de upphovsrätten.
 
Jag var bara nyfiken på hur det går till när en elvaåring ser Squid game på egen hand. Barnen har klasskompisar som har gjort det, och jag har undrat.

Men om jag fattar dig rätt så låter man alltså sin elvaåring ha helt fri tillgång till nätet, utan vare sig regler eller övervakning? Då förstår jag. Klart de blir nyfikna och vill titta, när alla pratar om det. Men serien är ju rätt lång, och måste ha tagit rätt många timmar att se. Märkte ni aldrig vad det var barnen tittade på? Eller är det fritt fram för dem att se vad de vill?

Sen tvivlar jag på att hela serien, komplett, finns på Insta och Youtube. Är det inte snarare klipp och snuttar? Jag tittar en del på brittiska program som är geoblockade, och det räcker inte med Insta och Youtube för att kunna se dem, där kollar de upphovsrätten.

Många familjer har flera barn, äldre barn brukar visa saker för att skrämma yngre...
Kan de flesta barn komma i kontakt med porr innan de fyller 10 så är det väl inte konstigt om de kommer i kontakt med farliga serier...
Färgskalan tilltalar ju barn, påminner ju om ett färgglatt barnprogram när de är i spelet.
 
Jag var bara nyfiken på hur det går till när en elvaåring ser Squid game på egen hand. Barnen har klasskompisar som har gjort det, och jag har undrat.

Men om jag fattar dig rätt så låter man alltså sin elvaåring ha helt fri tillgång till nätet, utan vare sig regler eller övervakning? Då förstår jag. Klart de blir nyfikna och vill titta, när alla pratar om det. Men serien är ju rätt lång, och måste ha tagit rätt många timmar att se. Märkte ni aldrig vad det var barnen tittade på? Eller är det fritt fram för dem att se vad de vill?

Sen tvivlar jag på att hela serien, komplett, finns på Insta och Youtube. Är det inte snarare klipp och snuttar? Jag tittar en del på brittiska program som är geoblockade, och det räcker inte med Insta och Youtube för att kunna se dem, där kollar de upphovsrätten.
Vill de få tag på det får de tag på det. Jag är nog mer inne på att du försöker få till en "Fyfan vilken dålig förälder du är" här... Så jag känner att vi inte behöver diskutera det här mer, jag är helt ointresserad att diskutera mina barn specifikt med en människa jag inte känner. Jag kan konstatera att väldigt många barn har sett serien, även om de inte sett hela. Tiktok och youtube finns det på, äldre syskon, hemma efter skolan hos kompisar vars föräldrar jobbar. Tycker du är fruktansvärt blåögd om det är så att du har normalbegåvade barn och inte tror att de kan få tag i serien om de nu vill det på ett eller annat sätt.

(Sedan, oavsett vad just mina barn sett och inte sett, tycker jag personligen det finns värre saker på internet att oroa sig för som förälder än blodiga serier, det såg jag som sagt också när jag var liten)
 
Vill de få tag på det får de tag på det. Jag är nog mer inne på att du försöker få till en "Fyfan vilken dålig förälder du är" här... Så jag känner att vi inte behöver diskutera det här mer. Jag kan konstatera att väldigt många barn har sett serien, även om de inte sett hela.

Håller med. Att skydda barn från allt kräver total isolering.
Det viktigaste är att prata med barnen å inte skamma.
Ser större problem med att barn får tag i sprit och blir utnyttjade av vuxna...
 
Inte ens klassiska disneyfilmer är egentligen "safe" i dagens mått.
Hur många barn har inte lekt lejonkungen och puttat ondingen över en kant?
Sett barn leka "madicken i skolan" när läraren slår barn 🥴
Bambis mamma blir mördad, snövit osv förgiftade, män som kysser medvetslösa, osv osv...

Säger inte att squidgame är för barn, men, det är mycket som inte är för barn som barn får se, går ju inte ens att se på svt dagtid utan att se våld / könsord mellan programmen....

Visserligen, MEN jag kan ändå tycka att det är skillnad på Disney och det blodbad, krossade kroppsdelar och inälvor som förekommer i Squid game? Jag tycker inte barn behöver skyddas från döden, ärligt talat tycker jag att Disney har introducerat ämnet ganska snyggt. Men grovt vuxen-våld är ju en helt annan femma.
 
Håller med. Att skydda barn från allt kräver total isolering.
Det viktigaste är att prata med barnen å inte skamma.
Ser större problem med att barn får tag i sprit och blir utnyttjade av vuxna...
Eller hur? Jag diskuterar också väldigt mycket om internet med mina barn, vad som är lämpligt och olämpligt, men kan definitivt konstatera att de får tag i det de vill oavsett. Men alltså, det fick ju jag och mina kompisar också, så det är ju liksom inget nytt, så egentligen förstår jag inte hur man kan bli så förvånad över det.
Jag tror man får ta att allting faktiskt finns tillgängligt idag, och skulle inte heller vilja ha den kontrollen och begränsningen helt och hållet att mina barn inte får tillgång till internet. Samhället är ju liksom på väg att bli mer och mer digitalt och personligen ser jag en fördel att barnen är långt framme i det digitala livet vilket de blir av att faktiskt få undersöka det själv. Internet har så otroligt mycket bra saker anser jag. Däremot kan man absolut försöka se till att de inte ser till exempel blodiga filmer. Men förbjuder man och de är nyfikna kommer de hitta det ändå. Jag hade som sagt inte ens hört talas om serien och var nog sist på bollen tror jag att se den bland föräldrar i vårt samhälle och såg den enbart för att barnen pratade om den så mycket. Inte alls min cup of tea egentligen även om manuset var briljant, men jag tvivlar på att barnen har förstått så mycket av det. De har nog hängt på alla andra helt enkelt.

Skräckfilm och blodiga filmer är dock inte prio ett för mig att hålla dem borta från. Snarare det du nämner (men sprit vet vi ju också att de kommer få tag i den dagen de verkligen vill ha tag på det, är ju inget märkligt med det och det man som förälder förbjuder brukar ju bli mer intressant, är ju säkerligen likadant med filmer och spel till exempel).
 
Visserligen, MEN jag kan ändå tycka att det är skillnad på Disney och det blodbad, krossade kroppsdelar och inälvor som förekommer i Squid game? Jag tycker inte barn behöver skyddas från döden, ärligt talat tycker jag att Disney har introducerat ämnet ganska snyggt. Men grovt vuxen-våld är ju en helt annan femma.
Såklart det är skillnad på Disney och splatterfilm, men, det är något man kan välja att klicka bort, många barn har upplevt olyckor, sett våld irl, varit i krigszon, sett sina föräldrar skjuta djur och stycka dom osv. Verkligheten är svårare att klicka bort.
 
Såklart det är skillnad på Disney och splatterfilm, men, det är något man kan välja att klicka bort, många barn har upplevt olyckor, sett våld irl, varit i krigszon, sett sina föräldrar skjuta djur och stycka dom osv. Verkligheten är svårare att klicka bort.

Jo, men nu pratade vi ju om just film och serier, även i det inlägget jag citerade. Man kan ju klicka bort både Disney och Madicken som du nämnde men jag ser inte riktigt hur det är jämförbart med Squid game. Att vissa barn kommer från krigszoner känns lite som en helt annan diskussion.

Min hållning är i varje fall att barn, i den mån det går, bör skyddas från att se den här typen av våld som vi pratar om när vi pratar om Squid game. Sen att lite äldre barn hittar det själva är ju svårt att göra något åt då de har tillgång till internet och inte längre är under vuxens bevakning dygnets alla timmar längre. Men jag tyckte bara jämförelsen men Lejongkungen var märklig då det i min mening är skillnad på att introducera döden för barn i en barnfilm, och att se vuxenvåld.
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 351
Senast: MiaMia
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 107
Senast: Karro-Lina
·
Relationer Hur vanligt är det? Är det lätt att skapa sådana? Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare...
Svar
9
· Visningar
623
Senast: Inte_Ung
·
Kultur Fråga från en som ligger lite efter 😁 Är det värt att se serien? Var ser man den bäst/enklast/billigast isf?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 755
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp