Squid game

Var tvungen att googla och tydligen är det ett hett ämne, några tror Jun-Ho återvänder och sammarbetar med Gi-hun för att stoppa spelen. Återstår att se vad som händer. Blir det en säsong 2, egentligen borde jag inte kolla då jag inte blev jätteimpad, men samtidigt vill jag ha svaren med. 🙈😅

Kommer nog inte kunna låta bli att titta om det blir en säsong 2. Tyckte egentligen inte om den.
 
Kommer nog inte kunna låta bli att titta om det blir en säsong 2. Tyckte egentligen inte om den.
Ska erkänna att jag har lite svårt för koreanska filmer, då de ofta känns lite överdrivna i sitt skådespel.
Just i squid game tyckte jag känna igen mycket från ”knowing brothers” där de tar emot gäster och pratar med dom, men då det är en talkshow stör det inte på samma sätt.
Men blir nog att ja tittar ändå om det kommer en säsong 2 ja. 🙈
 
Hur ofta brukar en säsong 2 efter en sån här typ av uppmärksammad film(*) bli bra?

Har aldrig hänt 😅

*= film, för någon serie var det ju inte förrän det blev en kassako.
 
Vad är det som gör att det blivit så stort?
Jag kan verkligen inte förstå grejen med det och fastnade inte alls för den serien.
En spännande serie som åtminstone jag har svårt att släppa. Jag skulle tro att åtminstone en del av varningarna från skolor och föräldrar är en del av en smart marknadsföringsstrategi (eller så är det bara ett led i vuxnas hysteri över trender som de inte förstår - brukar annars ofta handla om utmaningar på Tiktok etc.) Sen håller jag med om att en åldersgräns är befogad. Man ska nog vara över 13 åtminstone.

Personligen tycker jag inte alls att det är blodet och våldet som är grejen, utan rollfigurernas relationer och utveckling. Det är intressant hur engagerad man kan bli i en karaktär som dör efter 5 avsnitt.

Vad gäller det bitvis "dåliga" skådespeleriet - jag tror att de företrädesvis amerikanska VIP-gästerna är en blinkning till hur asiater i allmänhet länge porträtterades i amerikanska filmer - som väldigt stereotypa skurkaktiga elakingar. Squid game vänder på den steken.
 
En spännande serie som åtminstone jag har svårt att släppa. Jag skulle tro att åtminstone en del av varningarna från skolor och föräldrar är en del av en smart marknadsföringsstrategi (eller så är det bara ett led i vuxnas hysteri över trender som de inte förstår - brukar annars ofta handla om utmaningar på Tiktok etc.) Sen håller jag med om att en åldersgräns är befogad. Man ska nog vara över 13 åtminstone.

Personligen tycker jag inte alls att det är blodet och våldet som är grejen, utan rollfigurernas relationer och utveckling. Det är intressant hur engagerad man kan bli i en karaktär som dör efter 5 avsnitt.

Vad gäller det bitvis "dåliga" skådespeleriet - jag tror att de företrädesvis amerikanska VIP-gästerna är en blinkning till hur asiater i allmänhet länge porträtterades i amerikanska filmer - som väldigt stereotypa skurkaktiga elakingar. Squid game vänder på den steken.
Tror mer det handlar om att det är rika västerlänningar, och amerikanerna är ju de som syns och hörs mest för att ja.. det är den amerikanska stereotypen att de gör det, men alla VIParna är inte amerikaner. Det är ju också mer tacksamt i allmänhet för hela produktionen att det "andra språket" är engelska och inte typ tyska, både för de som tittar och för produktionen.

Vad gäller skådespelet så är det inte unikt för squid game utan det är jättevanligt i koreanska produktioner, mycket gestikulerande och överdrivet.
 
Jag är väldigt känslig för skådespeleri, foto osv.
Serien är alldeles för dåligt gjord och töntig för min smak.
Jag vill att det ska vara snyggt och välspelat, annars kan det vara 😒
Såg ett avsnitt, sen stod jag inte ut längre 😅
 
Jag är väldigt känslig för skådespeleri, foto osv.
Serien är alldeles för dåligt gjord och töntig för min smak.
Jag vill att det ska vara snyggt och välspelat, annars kan det vara 😒
Såg ett avsnitt, sen stod jag inte ut längre 😅

För mig var det lite som att gå på teater. I början reagerar man på hur överspelat det är men efter ett tag lunkas man in i det och köper grejen :D
 
Jag hatar teater 😂
Det var fruktansvärt i skolan när man tvingades göra det, satt och vred mig i stolen och ville bara gå därifrån 😅
Men ja! Jag får myrkrypningar I ryggradeb bara jag tänker på teater!

Men sen kan jag gilla överspelade filmer/serier om det liksom hör till, typ a series of unfortunate events (obs INTE musikaler)
 
Tror mer det handlar om att det är rika västerlänningar, och amerikanerna är ju de som syns och hörs mest för att ja.. det är den amerikanska stereotypen att de gör det, men alla VIParna är inte amerikaner. Det är ju också mer tacksamt i allmänhet för hela produktionen att det "andra språket" är engelska och inte typ tyska, både för de som tittar och för produktionen.

Vad gäller skådespelet så är det inte unikt för squid game utan det är jättevanligt i koreanska produktioner, mycket gestikulerande och överdrivet.
Fast jag tycker verkligen inte att huvudrollsinnehavarna i serien spelar över. Det är en markant skillnad mellan dem och VIP-gästerna - såpass markant att iaf jag tror att de senares agerande är ett dramaturgiskt grepp.
 
Fast jag tycker verkligen inte att huvudrollsinnehavarna i serien spelar över. Det är en markant skillnad mellan dem och VIP-gästerna - såpass markant att iaf jag tror att de senares agerande är ett dramaturgiskt grepp.
Oj, jag ser det inte alls faktiskt, men man måste ju inte alltid hålla med varann :)
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 351
Senast: MiaMia
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 104
Senast: Karro-Lina
·
Relationer Hur vanligt är det? Är det lätt att skapa sådana? Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: Inte_Ung
·
Kultur Fråga från en som ligger lite efter 😁 Är det värt att se serien? Var ser man den bäst/enklast/billigast isf?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 755
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp