Squid game

Fast dom lekarna, det är ju lekar som även funnits här mer eller mindre jämt väl? Det är ju inga nya lekar så att säga, blev faktiskt förvånad över hur väl jag kände igen allihop. Förutom sista då, och sen att vi inte tog död på varandra såklart.
Det är ju just att ungarna leker att de dödar varandra i lekarna som är poängen.
 
Men sådana lekar har väl också alltid funnits, mer eller mindre. Inte inom just dom lekarna kanske dock. Fast klart det finns mer eller mindre olika grader av låtsasdödandet.
Min erfarenhet är nog att det är betydligt råare idag än det var när vi var små. Knallpulverpistoler går liksom inte överhuvudtaget att jämföra med att med berått mord låtsas slå ihjäl någon på skolgården.
 
Nä det skulle jag verkligen inte kalla det.
Men..hur menar du att dom slår ihjäl varandra på låtsas? Jag menar att Westling är ju liksom som ett rollspel helt enkelt med folk som låtsas ha halvt ihjäl varandra men alla har sina roller så att säga. Det gick ju också på tv på dagtid när jag var liten, som underhållning.

Känns lite som att Squid Game inte är direkt värre än någonting annat som går att se på för barn. Sen är iofs Squid Game från 16+ så små barn bör ju ändå inte titta på det dock.
 
Men..hur menar du att dom slår ihjäl varandra på låtsas? Jag menar att Westling är ju liksom som ett rollspel helt enkelt med folk som låtsas ha halvt ihjäl varandra men alla har sina roller så att säga. Det gick ju också på tv på dagtid när jag var liten, som underhållning.

Känns lite som att Squid Game inte är direkt värre än någonting annat som går att se på för barn. Sen är iofs Squid Game från 16+ så små barn bör ju ändå inte titta på det dock.
Känns lite som att de som inte har barn själva kanske inte inser att det är ett tuffare klimat idag, mycket beroende på att tiktok och liknande medier. Jag förstår att skolorna går ut med en varning, vid rätt många tillfällen har liknande grejer utmynnat i olika utmaningar via nya medier som i några fall lett till döden.
Sedan undrar jag vad ni gick i för skolor när ni var små som fick leka avrättningar av varandra? Det fick inte vi i alla fall, och det får barnen inte idag heller i skolorna. Inget konstigt alls tycker jag.

Som sagt, squid game är från 16, mina barn har dock sett den (de är tio och elva) så jag säger varken bu eller bä om det, jag såg också barnförbjudna filmer när jag var liten. Men det är så mycket större nu med nya medier etc, att squid game är så stort bland barn beror nog framförallt på tiktok, inte att massa barn tycker att serien är så superbra, för jag tror den är ganska obegriplig för en tioåring om jag ska vara ärlig.. Jag tycker skolor gör helt rätt att de går ut med en varning till föräldrarna att barn leker till exempel squid game just nu (innan har det varit fortnite och olika strypövningar som faktiskt har kunnat sluta rätt illa och även gjort i ett par fall, att urskuldra det med att det alltid varit så är en aning naivt, för det har det inte. Vi fick inte ta strypgrepp på varandra då i alla fall, som ett exempel).
 
Känns lite som att de som inte har barn själva kanske inte inser att det är ett tuffare klimat idag, mycket beroende på att tiktok och liknande medier. Jag förstår att skolorna går ut med en varning, vid rätt många tillfällen har liknande grejer utmynnat i olika utmaningar via nya medier som i några fall lett till döden.
Sedan undrar jag vad ni gick i för skolor när ni var små som fick leka avrättningar av varandra? Det fick inte vi i alla fall, och det får barnen inte idag heller i skolorna. Inget konstigt alls tycker jag.
Som sagt, leka "krig" osv har väl barn gjort i alla tider mer eller mindre, och ja, självklart finns det utmaningar som inte är bra och till och med farliga, det säger inte jag något emot och det fanns för övrigt "förr" också. Lekar som gick ut på att den som stod ut med mest smärta vann osv.

Men nu undrade jag mest om Squid game och hur barn med "berått mord låtsas slå ihjäl någon" gör? Är det det att det faktiskt blir skador eller är det bara ett rollspel som dom som är med i leken spelar med i? För är det det att barnen faktiskt går på och är fysiska och faktiskt slåss så ja, då är det ett problem.
 
Som sagt, leka "krig" osv har väl barn gjort i alla tider mer eller mindre, och ja, självklart finns det utmaningar som inte är bra och till och med farliga, det säger inte jag något emot.

Men nu undrade jag mest om Squid game och hur barn med "berätta mord låtsas slå ihjäl någon" gör? Är det det att det faktiskt blir skador eller är det bara ett rollspel som dom som är med i leken spelar med i?
Ja det blir det också. Alltså jag vet inte ens varför du tycker att skolan inte ska ta tag i sådana grejer. Och jag vet inte ens varför jag som förälder har denna diskussion med dig som ickeförälder.
 
Ja det blir det också. Alltså jag vet inte ens varför du tycker att skolan inte ska ta tag i sådana grejer. Och jag vet inte ens varför jag som förälder har denna diskussion med dig som ickeförälder.
Men det är bara en nyfiken fråga vad det är som barnen gör som är så illa. Varför vill du inte svara på vad "låtsas slå ihjäl någon med berått mord" innebär? Eftersom det inte innebär "pang du är död" utan att dom faktiskt låtsas slå ihjäl varandra.

Sen tycker jag för övrigt det är ganska löjligt att mena på att ickeföräldrar inte har med vad barnen gör och inte gör. Dom växer trots allt upp i ett samhälle som även ickeföräldrar lever i. Alla påverkas ju av varandra.
 
Men det är bara en nyfiken fråga vad det är som barnen gör som är så illa. Varför vill du inte svara på vad "låtsas slå ihjäl någon med berått mord" innebär?
Jag kan inte förklara det bättre helt enkelt. Du tycker kanske det är okej. Jag gör det inte. För mig spelar det faktiskt ingen roll om du tyckt det varit roligt att ha ihjäl dina kompisar på skoj. Jag är glad att det inte är okej i dagens läge i skolan att fara med sådana lekar, om inte annat för att många barn inte vågar säga ifrån.
 
Jag kan inte förklara det bättre helt enkelt. Du tycker kanske det är okej. Jag gör det inte. För mig spelar det faktiskt ingen roll om du tyckt det varit roligt att ha ihjäl dina kompisar på skoj. Jag är glad att det inte är okej i dagens läge i skolan att fara med sådana lekar, om inte annat för att många barn inte vågar säga ifrån.
Det är dock omöjligt att veta vad som är okej och inte när du inte vill förklara vad du menar. Rollspel tycker jag barn bör få leka, det är inget negativt med det. Men det blir negativt om det går över styr och barnen inte längre förstår när dom ska stoppa. Förhoppningsvis så är det ju vuxna i närheten som ser när någon inte vill eller om det är något som går över styr.
 
Det är dock omöjligt att veta vad som är okej och inte när du inte vill förklara vad du menar. Rollspel tycker jag barn bör få leka, det är inget negativt med det. Men det blir negativt om det går över styr och barnen inte längre förstår när dom ska stoppa. Förhoppningsvis så är det ju vuxna i närheten som ser när någon inte vill eller om det är något som går över styr.
Jag vet liksom inte var du vill komma? Om vi får ett mail, det är ju minst två skolor i tråden som reagerat, att barnen har börjat att leka våldsamma lekar där de ska ha ihjäl varandra på rasterna, då får vi väl förutsätta att skolan reagerat på det och att det faktiskt är mer våldsamt än "de vanliga lekarna", eller hur? Sonen blev väl tillexempel knivdödad i förra veckan i just en squidgame lek med en pinne, han har blåmärken efter det. Det är ju just våldsamma lekar och att man faktiskt ska ha ihjäl sina vänner. Jag tror inte skolan reagerat om det inte finns anledning, men erfarenhet är att de annars inte gör det i alla fall. Jag kan liksom inte förklara bättre eftersom jag inte är med i skolan. Jag jobbar om dagarna.
 
Jag vet liksom inte var du vill komma? Om vi får ett mail, det är ju minst två skolor i tråden som reagerat, att barnen har börjat att leka våldsamma lekar där de ska ha ihjäl varandra på rasterna, då får vi väl förutsätta att skolan reagerat på det och att det faktiskt är mer våldsamt än "de vanliga lekarna", eller hur? Sonen blev väl tillexempel knivdödad i förra veckan i just en squidgame lek med en pinne, han har blåmärken efter det. Det är ju just våldsamma lekar och att man faktiskt ska ha ihjäl sina vänner. Jag tror inte skolan reagerat om det inte finns anledning, men erfarenhet är att de annars inte gör det i alla fall. Jag kan liksom inte förklara bättre eftersom jag inte är med i skolan. Jag jobbar om dagarna.
Vart jag vill komma? Jag undrade bara huruvida det är ett rollspel eller blodigt allvar och folk skadas. Så som du beskriver det som att dom har "med berått mord slagit ihjäl varandra" får jag upp en bild i huvet av Flugornas herre typ. Och ja, då är det illa.

Som sagt, rollspel om barnen är med i leken är inte alltid per automatik dåligt bara för att man leker död. Skjutit varandra osv har ju barn gjort i alla tider.

Sen kan det vara skillnad också tex som min mamma som jobbar på ett dagis med bara invandrare som har för nära våldet hemma tex och som är våldsamma utöver lekarna, där är det nolltolerans för att lära dom gränser och hur man beter sig tex. för att för många av dom är tyvärr våldet verkligt på ett helt annat sätt.
 
Vart jag vill komma? Jag undrade bara huruvida det är ett rollspel eller blodigt allvar och folk skadas. Så som du beskriver det som att dom har "med berått mord slagit ihjäl varandra" får jag upp en bild i huvet av Flugornas herre typ. Och ja, då är det illa.

Som sagt, rollspel om barnen är med i leken är inte alltid per automatik dåligt bara för att man leker död. Skjutit varandra osv har ju barn gjort i alla tider.

Sen kan det vara skillnad också tex som min mamma som jobbar på ett dagis med bara invandrare som har för nära våldet hemma tex och som är våldsamma utöver lekarna, där är det nolltolerans för att lära dom gränser och hur man beter sig tex.
Nej. Jag har aldrig skrivit att nioåringar slår ihjäl varandra i skolan. Och nej. Det beror knappast på "invandrare". Vår skola är i det närmaste helsvensk då den ligger ute på landet med dyra gårdar och villaområden. De utländska barn som går i barnens skola har möjligen en thailändsk mamma och ett par med en holländsk pappa och någon med ryskt påbrå, men var knappast dessa utlänningar du tänkte på antar jag :grin: ?

(tror snarare att det är just svenska barn som leker sådant här då de troligen ser dessa serier och spelar dessa spel på ett helt annat sätt, men jag kan ha fel där).
 
Vart jag vill komma? Jag undrade bara huruvida det är ett rollspel eller blodigt allvar och folk skadas. Så som du beskriver det som att dom har "med berått mord slagit ihjäl varandra" får jag upp en bild i huvet av Flugornas herre typ. Och ja, då är det illa.

Som sagt, rollspel om barnen är med i leken är inte alltid per automatik dåligt bara för att man leker död. Skjutit varandra osv har ju barn gjort i alla tider.

Sen kan det vara skillnad också tex som min mamma som jobbar på ett dagis med bara invandrare som har för nära våldet hemma tex och som är våldsamma utöver lekarna, där är det nolltolerans för att lära dom gränser och hur man beter sig tex. för att för många av dom är tyvärr våldet verkligt på ett helt annat sätt.

Alltså, lekt krig har man väl alltid gjort typ.
Men känns olämpligt att anledningen till de här barnens lekar lär vara att de sett Squid Game. Känns ej barnvänligt.
 
För er som är intresserade av varför barn leker våldsamma lekar och hur det påverkar dem psykologiskt rekommenderar jag boken Killing Monsters av Gerard Jones. Skitbra bok, som verkligen gett mig mycket förståelse för barns psyken och varför jag själv lekte vad vuxna runt om mig kallade "sjuka" lekar :)
 
Har inte Netflix men hört om serien.
Funderar mest på om det är en slump eller vad att en sådan typ av serie blir så populär just nu?
Tänkte annars att en lite mer lättsam serie skulle vara mer inne nu med tanke på allt elände i världen och sluttampen av corona
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 351
Senast: MiaMia
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 104
Senast: Karro-Lina
·
Relationer Hur vanligt är det? Är det lätt att skapa sådana? Jag tittar en hel del på TV-serien Catfish på MTV för att lära mig mer om hur lögnare...
Svar
9
· Visningar
621
Senast: Inte_Ung
·
Kultur Fråga från en som ligger lite efter 😁 Är det värt att se serien? Var ser man den bäst/enklast/billigast isf?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 755
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp