SSHS auktion

Sv: SSHS auktion

Just den hästen har ju f ö ett möderne som du själv avlat/avlar på enligt dina inlägg i betäckningstrådarna.

Ja tänk, det visste jag faktiskt... jag visste också att Haydn gått svår hoppning men han har väl inte lämnat så många stjärnor, och de jag har träffat är inga undantag, även om några kan hoppa.

Det är många svårklasshästar på mödernet på auktionshästarna, men det visar ju bara hur oinsatta många här på buke är.

Då är de OTROLIGT dåligt presenterade i katalogen i så fall. Och även under auktionstillfället, för det var bara på de hästar som jag själv redan visste har svårklasshästar i stammen som de faktiskt nämnde det. Inte på någon annan häst.

Visst är det bra att få 100' eller mer för en treåring, men detta ska vara de 30 bästa vi har i landet och då ska de banne mig kosta mer!
 
Sv: SSHS auktion

Jag var på plats på auktionen för första gången så kan inte jämföra med tidigare år. Men Jag tyckte det var en väldigt intressant och rolig tillställning om än lite väl många hästar vilket gjorde det långdraget. Men helt klart en av veckans höjdpunkter :)

Själv reagerade jag över att hästarna gick för så otroligt varierande priser i förhållande till den kvalitet de visade upp, enligt mitt tycke.. Visserligen spelar stammen roll, men vissa hästar som såg riktigt fina ut hoppmässigt samt någon med riktigt fina siffror från treårs etc fick rena skambud medan ett par andra som jag själv tyckte var riktigt mediokra gick upp i pris betydligt. Men som sagt så spelar ju stammen roll och de som visade halvdan hoppning i lördags kanske sett bättre ut på filmerna, dem har jag inte sett.
 
Sv: SSHS auktion

...kom att tänka på att även ett av mina andra stons möderne fann representerat (Bonita/Blues e Favorit, minns inte häst och katalognummer).

Innan nån hinner knäppa mig på näsan för det också ;).
 
Sv: SSHS auktion

Visst är det bra att få 100' eller mer för en treåring, men detta ska vara de 30 bästa vi har i landet och då ska de banne mig kosta mer!

Nja det är väl inte riktigt korrekt de 30 bästa som är anmälda till auktionen knappast de 30 bästa vi har i landet ;) Är rätt stor skillnad på det. Vet flera som inte riskerar något med de riktigt bra hästarna de säljs ändå för dyra pengar men däremot har anmält en del bra (men inga stjärnor) hästar som inte är lika lätta att sälja i väg för bra pengar till auktionen i hopp om att de skall få bra betalt för dem den vägen. Känns lite som att det är den typen av hästar över lag på auktionen.
 
Sv: SSHS auktion

Att Haydn har hoppat svårklass vet nog de flesta. Han har också varit i avel i många år nu och hans förärvning har väl inte varit så lysande så kanske inte den hingst man väljer att räkna som någon superförärvare oavsett vad han har gjort själv. Han har väl förr hängt på repet för sänkning. Hans blup för hoppning är 111 och det är väl egentligen 120 de skall ha för att inte bli sänkta om jag minns rätt.

Han är ju en av (V) väntehingstarna, får se hur det här påverkar, om folk får upp ögonen för hans avkommor så att de kanske används flitigare i sporten.
 
Sv: SSHS auktion

Ja tänk, det visste jag faktiskt... jag visste också att Haydn gått svår hoppning men han har väl inte lämnat så många stjärnor, och de jag har träffat är inga undantag, även om några kan hoppa.
Haydn har fått mellan 1-17 föl/år mellan 1999 -2011, sammanlagt har han 98 reggade avkommor i ASVH, varav 65 är födda 2007 eller senare. 33 st är alltså så pass gamla att de kan gå högre än lätt klass om de nu överlevt unghäststadiet (vilket sällan alla gör oavsett vilken hingst de är efter), titta själv på blupsidan. Så väldigt många stjärnor kan man kanske inte få på det antalet avkommor? Det reggades 14 avkommor efter honom 2009, 2 av dem var med på auktionen, inte så illa pinkat eller? Att han har lågt blup är inte så konstigt, han har massor av fullblod i stammen och kom därför troligtvis in med ett lågt härstamningsblup.

Flera här har ju skrivit att auktionen blev för lång så att det blev tråkigt. Men hallå, bara för att ni som tittade för att ni var nyfikna tyckte det tog lång tid så ska de minska antalet hästar? Det viktiga är väl att så många säljare som möjligt får sålt på sina hästar! Sedan ska det ju inte bli så många hästar så att de får minska på kvaliteén, men det är ju en helt annan sak.
 
Senast ändrad:
Sv: SSHS auktion

Personligen hade jag väl egentligen kunnat sitta en stund till då jag tyckte det var riktigt kul men det var ändå rätt långdraget vilket var många som tyckte. Men sen är ju som sagt auktionen till för säljarna och köparna i första hand, inte publiken. Men man kan ju också fråga om priserna kunde ha blivit lite högre med ett mindre antal hästar? Det var mycket av samma folk som budade på hästarna och med färre hästar kanske det hade blivit mer fight om varje häst istället:) Fast det är rena spekulationer från min sida såklart. Och det kändes helt klart som folk var mer på hugget i slutet när hästarna började ta slut, förutom första hästen då. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Hej! Jag är verkligen ingen expert på islandshästar men ville ändå bara tipsa om en unik och spännande auktion som jag såg på Budi...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: Daniel08
·
  • Artikel
Hästnyheter I går vann Aetos Kronos i Birger Bengtssons minne på Jägersro. Senare på kvällen såldes hans syster hos Travera där hon blev auktionens...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ägare köpte hästar för runt 120 miljoner kronor på auktion i Lexington, USA, förra veckan. Dyrast: Stoet Kadena som Marcus...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 993
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp