Stå still, inte följa efter.

V

versatile

När jag kör Nh med min pålle gör vi t.ex. följa john övningar. han följer mig som en hund. men när jag sedan vill att han ska stå still så jag kan gå runt honom följer han bara efter. fast jag försöker med röstkommando och sådär. det är som att hans nos är fastklistrad på min rygg:P han flyttar bakdelen så fort jag går närmare hans skuldror.. hur ska jag få honom att förstå?
 
Sv: Stå still, inte följa efter.

vad har du för stopp-kommando på din häst? Jag skulle göra så, att säga det tydligt, om hästen inte lyssnar, merkera med handdflatan i luften att det är stopp som gäller. Testa först att bara lämna hästen ett steg, funkar det och den står blickstilla, gå bort två steg. Men se till att hästen verkligen fattar att stopp-kommandot är; stanna-stå still till du får nytt kommando!
Kul att hästen följer så bra iaf!
 
Sv: Stå still, inte följa efter.

Jag kör med "teckenspråk", dvs att hästen följer mig, när vi stannar (och ja ska gå-han stå kvar) så ställer jag mig framför honom (ca en meter) och håller upp handen som ett stopptecken och säger stanna.

Börja med att han ska stå kvar i 5 sec och sen gå fram och beröm! Allt eftersom kan du gå längre/vara borta längre...
Jag skulle dock aldrig gå iväg så pass att jag inte ser hästen! Möjligtvis på stallplan/i gången men inte annars..
 
Sv: Stå still, inte följa efter.

Tydliga komandon, och beöm är alltid en bra start:)

Själv gör jag så att när pålle går fram när han ska stå still går jag fram till honom, backar honom några steg o säger sedan "stanna komandot"väldigt tydligt. När han gör rätt är det naturligtvid beröm som gäller. Om han sedan sköter sig hela tiden han står lös, blir det godis. Och det är något han gillar!!:D

Nu är det så här att pålle står still i 9/10 av fallen.
Men så jag skrev, det är så jag brukar göra:)
 
Sv: Stå still, inte följa efter.

Min har lärt sig skillnaden på när jag "pratar" med honom o när jag inte gör det. Gör jag det inte så ska han stå stilla till jag ger honom ett kommando helt enkelt - exempelvis, följ efter mig... Inte vidare hjälp till dig kanske om du inte har den kommunikationen med din häst.
Ska ta ett exempel, ska han longeras några varv så ber jag honom gå ut på volten o sen står jag helt stilla utan ögonkontakt så länge han går vidare på volten. = kommando ges - o tills nästa kommando ges så ska han göra det jag bad honom om.

Överfört på att stå stilla så blir det så här: Kommando ges genom att jag stannar honom. går jag sedan ifrån honom utan att rikta ngt kroppsspråk åt hans håll ska han inte följa efter, går jag däremot ifrån honom o ber honom följa efter så gör han det....

Hmmm, flummigt förståss? :) Sen är det , som ngn skrev, viktigt att backa tillbaka dem om de går iväg några steg i inlärningsskedet...
 
Sv: Stå still, inte följa efter.

Jag lärde min lillhingst att stå kvar, dvs att han inte skulle följa efter, genom att stanna honom och sedan ta ett par väldigt tydliga steg bakåt samtidigt som jag sa "stå kvar". Det är viktigt att man inte lockar med sig hästen med kroppspråket, utan är tydlig med att man går ifrån och att hästen ska stå kvar. Svårt att förklara i ord.
Följer hästen efter säger jag tydligt nej och går emot hästen och får honom att backa tillbaka så att hans tår där han stod från början. Sedan är det bara att upprepa.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
856
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 119
Senast: Barrow
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp