Sv: stackel!

cillamuffins skrev:
det enda jag har påstått är att INLÄRNING fungerar likadant. HUR man lär in har jag inte sagt ett ljud om.

Hur kan du då påstå att jag borde göra samma sak med hunden som jag gjorde med katten?
Inlärning och hur man lär in går ju hand i hand. Jag kan ju inte dressera min hund på ett sätt som han inte förstår, eller?!
 
Sv: stackel!

MrsScabtree skrev:
Och jag tycker precis som du..förutom att jag anser att en hund kan få en andra chans än "du bet mig, bara fram med sprutan då".
Där får vi helt enkelt respektera varandras åsikter. Folk här säger ju dessutom att deras hundar har blivit bättre efter att ha korrigerats med denna metod en gång.

Vad gäller en person som har en hund som vänder sig mot en, denna ska ju givetvis ta hjälp av ett proffs för hjälp med ledarskapet och eventuellt om inget annat hjälper: stackel.
Folk här säger ju att det funkat på deras jyckar. Då är det ju snarare en fråga om lögnare eller ej. Men låt oss anta att dom talar sanning. Det behöver inte vara ett "genvägsredskap". Vad gör man om inget annat funkar? Förutom att avliva hunden..

Nä givetvis är allt beroende på situation. Det kan vara nått som provocerar hunden till att bita osv. Och jag vet att man måste ta i vissa hundar betydligt hårdare innan man får ner dom med "tassarna på jorden"! Men när hunden en gång har huggit kan man då garrantera att den aldrig gör det igen? Svar nej. Men givetvis kan alla hundar bli tokiga och helt plötsligt hugga, men har den en gång bitit så ska man ju vara medveten om att den är kapabel till att göra det fler gånger. Och om jag ger hunden(en stark/hård/dominant hund) en andra chans efter att den bitit mig (matte) och plockar ner den på jorden igen så säger ju inte det att den inte flyger på andra människor som inte är ledare över den! Det låter drastiskt när jag säger att en sådan hund hör hemma 2m under jorden, men jag skulle aldrig kunna ha en hund som jag inte litar på och som jag vet kan hugga. Det blir ingen trevlig vardag att gå och vakta den hela tiden. Riktigt jobbigt blir det i längden.
Givetvis måste vi alla få ha olika åsikter om detta. Tänk vad tråkigt det skulle bli på ett diskussionsforum om alla tyckte lika :D
 
Sv: stackel!

Jadzia skrev:
Att en hund morrar och hotar när man försöker få den att göra något den inte vill är rätt typiskt inom vissa arser när hunden tagit över. Det innebär inte att det är fel på hunden. Den blir bara förbannad när du som undersåte sätter dig upp och utmanar.

Naturligtvis är det dock inte så enkelt åtgärdat att man sätter på stackel en gång och så kan man köra på som vanligt sedan. Hundägaren måste ändra en hel del i sin hållning och attityd gentemot hunden för att inte hunden ska falla tillbaka i gamla hjulspår. Stackel är ingen problemlösare på det sättet. Det är ett redskap som kan vara en del av en lösning. Det kan dock åstadkommer med en resa med stackel eller en luftvända är att hunden skakas om så pass att den blir spak ända ner i grunden. Den ska tro att himlen ramlat ned på den och tänka " oh shit, kärringen är fan livsfarlig när hon blir så arg. Om jag gör om det här en gång till dör jag". det kan låta taskigt och överdrivet men det är det inte när 40 kg hund står med full tandvisning och bara manar en att ens försöka få lydnad. När då hunden är i det läget kan man gå in med alla ledarskapsövningar, initiativ till roliga aktiviteter och få till enm positivt relation. Det är jäkligt svårt att ha så länge hunden lever fan direkt den vill något motsatt till det jag vill.

När det dessutom sker så plötsligt och sällan så kommer inte hunden att hinna koppla ihop det med redskapet. Det är när stackel används ofta som det händer. Förvisso kan man behöva påminna sin muckiga hund någon gång efter resan, men rätt utfört ska det vara klart sedan, om man lyckats ändra på sin basala hundhållning.

Dock ska man vara helt övertygad om att man klarar av att genomföra det här fullt ut innan man förösker sig på det för annars kommer hunden bara att avgå med segern och bli tusen gånger värre. Ska man lyfta hund i nackskinnet och svinga runt ryggen så vill det till att man är både stark och smidig. Där kan redskap vara en hjälp för klena typer.

Min första frågeställning som dyker upp är då.....varför vill jag ha en hund som står och morrar och hotar mig:confused: Inom vakt/skydd mm är det kanske bra med en stark/hård/dominant hund, men vad hjälper det om den är ohanterlig?? För mig är det ohållbart om hunden visar sådana tendenser.....
Med redskapen löser man problemen tillfälligt. Och problemen är lösta så länge jag som plockat ner hunden är i närheten. Alla andra människor man umgås med då? Som hunden fortfarande tror den är ledare över? Där har man inte en aning om när det kan smälla utan måste vara på sin vakt hela tiden. Vissa kan tänka sig att offra just detta att dom måste vara på sin vakt hela tiden, men jag tycker att det skulle vara ohållbart att måsta vakta sin hund 24h/dygn!

När det gäller användning av hårdare metoder: jag är ingen ängel själv heller utan har med mina hundar(som varit och är rätt hårda och envisa) haft mina duster "nere i mossan" så att säga. Och det har för mig varit enda sättet att plocka ner hunden och få dem kontaktbara. Men bara för att vi använder dessa metoder är det rätt?! Det är den frågeställningen jag har. Och behöver vi EGENTLIGEN använda dessa. Just stackel låter för mig extra grymt, men visst får man säkert till problemhundar snabbt på de sättet. Men som sagt är det snabba sättet en inte så bra genväg enligt min syn. Och att måsta ta till sådana metoder är enligt mig ett stort misslyckande. :crazy:
Och bara tanken på att man faktiskt även avlar på hundar som det måste till sådan behandling för att plocka ner....:crazy: :eek:
 
Sv: stackel!

PIRU skrev:
i moment ryggtransport ska hunden på eget initiativ avvärja angreppet från figuranten.

Men borde inte det gå att lära hunden om man precis som du nämner korrigerar och berömmer i rätt läge, men utan stackel:confused:

Ungefär som jag lär min fågelhund som inte får förfölja vilt att den vid vissa lägen SKA skrämma upp viltet....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp