Sv: stackel!

PIRU skrev:
Man anväder sällan stackel på en hård hund för den tar inte åt sig o glömmer det direkt det är då det blir farligt, för använder man stackel i tid o tid på en hård hund ja då får det nog sitta där hela livet sen. Men en något vekare hund passar det ypperligt till då det sitter i mycket längre och man behöver inte påminna hunden den lika ofta om nånsin igen.

Men en vekare hund borde det inte vara allt för svårt att få till och kontrollera utan sådana metoder.

Nu vet jag också att det kommer in problemhundar som ägarna har släppt för långt och som har tagit över totalt och som i princip måste plocks ner på jorden igen. Att det då går snabbare att plocka ner dem med stackel kan jag helt klart tro, men blir slutresultatet bättre eller lika bra som om man gör det på ett mer humant sätt:confused: För vi vet ju alla allt genvägar kan ofta vara "senvägar" i slutändan?! Och det är ju slutresultatet som är det viktiga!
 
Sv: stackel!

Man kör inte skydd med en vekhund.

Men det finns ju hundar som är mycket hård o då blir det problem med stackel.

Men som min han är måttligt hård då är det inga problem.

jag formulera mig dumt när jag använde vek.
Men det får inte vara för mycket hårdhet i hunden om det ska funka bra.Men iof så blir det problem hur som helst o dressera en mycket hård hund.Det är ju inget som man önskar sig direkt i en hund.
 
Sv: stackel!

det finns väldigt bra litteratur om hur hundar fungerar och framför allt om hur inlärning fungerar. det senare går att applicera på alla levande varelser. kan du dressera en katt är chansen väldigt stor att du även lyckas med en relativt svår hund utan ett egentligen kunna så mycket om just hundträning.

Det är lätt att läsa böcker och lära sig allt teoretiskt men det är en helt annan sak att omvandla sina kunskaper från boken i praktiken.
Ta körkortsexemplet igen; bara för att du klarade teoriprovet är det inget som säger att du klarar uppkörningen:smirk:

Och vad har en katt med saken att göra:confused:
 
Sv: stackel!

Ok.....då e jag med hur du tänker! Tror jag iaf....;)

Men egentligen är alltså inte stackel nödvändig då, om man gör rätt från första början(med valpen och hela vägen fram i dess utveckling till vuxen hund) och har riktigt bra ledarskap över hunden ;) Jag är av den åsikten att har du bra ledarskap över din hund kan du lägga "tryck" på hunden(hård/stark/vek) bara genom din närvaro, vilket gör att den bryter sin "okontaktbarhet". Men du kan också skapa ledarskap genom att skapa rädsla i hunden. Gör jag fel åker jag på "stryk" (får piggar i halsen). Är det inte bättre att redan ha skapat sådant ledarskap där hunden har från valpstadiet "inpräntat i ryggraden" att du är ledare och det är du som alltid bestämmer?

Jag kanske är lite provocerande nu, men jag har även jag varit med om stunder där unghunden exempelvis inte alls kommit direkt på inkallning utan fortsatt i 320knyck genom skogen och sökt fågel för det luktar ju:bump: :bump: :bump: ....dom måste vara här någonstans!!!! Jatlusten är så enormt stor att den styr hela hunden. Jag har då också varit så grymt förbannad att jag gått och muttrat om att ett elhalsband skulle sitta fint. Då skulle du få se att jag faktiskt kommer åt dig trots att du är där ute ditt lilla odjur:devil: ........... och sedan har man fått lugna ner sig och tänka strategiskt.....var har jag misslyckats i min inlärning av hunden och vilken väg är den rätta att gå för att komma till rätta med problemet inte bara för stunden utan i längden.
Men visst skulle det vara väldigt lätt att ge på hunden ström de gånger den exempelvis ignorerar en inkallning, men är det rätt? Och hur mycket är det som även kan gå fel?! Människan är ett väldigt bekvämt släkte. Istället för att exempelvis lägga ner mer tid på dressyr eller kanske springa och genskjuta vår olydiga vovve som springer efter vilt stoppar vi in dem i en hage med dessa djur och strömmar dem. Istället för att lägga ner några timmar extra varje vecka på dressyrträning när hunden är ung och oerhört mottaglig så använder vi stackel för det går fort och då kan vi göra nått mycket bekvämare dessa timmar. Att dressera en hund kräver mycket tid och tålamod......det vet vi redan när vi köper hunden......lika fullt tar många av oss "genvägen" till framgång och har man egentligen då rätt att skryta över hur duktig och fin hunden är?! :confused: Du har ju "fuskat" dig till framgången! Å andra sidan, vad är rätt och vad är fel. Det kanske egentligen är fel med stryphalsband också :confused: Nu klassas hundarna som våra bästa vänner, men förr var det annorlunda. Då var hunden enbart ett redskap.....vi kanske skall gå tillbaka till att klassa den som det:confused:

Som sagt....vad är rätt och vad är fel?!
 
Sv: stackel!

Attack är bästa försvar eller?

Du har ingen aning om mina kunskaper eller erfarenheter.
Och nej, jag har inte tränat någon hund på den nivån men dock umgås jag tätt och diskuterar olika sorters träningar med rutinerade människor som tränar sina hundar på högsta nivå (eller vad fan ni kallar det). Och jag har aldrig ens hört stackeldiskussionen, det är inget de använder.

Och det krävs faktiskt ingen högskoleexamen för att inse att individer är olika... Självklart kräver olika individer olika tillvägagångssätt och ibland hårdare metoder men det finns också bättre och sämre sätt.
 
Sv: stackel!

en katt är mycket svårare att dressera än en hund. eftersom inlärning fungerar likadant oavsett djurart kan du vara en mycket duktig hunddressör utan att ha någon större erfarenhet av hundar. förstod du nu?

jag träffade en tjej för några år sedan som just börjat rida. hon hade varit dansös i många år och hade en fantastisk kroppskontroll. efter ett fåtal lektioner fick hon en erkänt svår häst att trampa under sig som aldrig förr och lyda hennes minsta vink. allt har inte med år av erfarenhet att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: stackel!

Det beror ju på katten och vad du dresserar den till. Min katt kommer som ett skott på inkallning...det gör inte min hund alltid.

Och nej, år av erfarenhet spelar ingen roll, det är känslan. Vissa personer har det och vissa inte. Men här gällde det ju att omvandla teoretiska kunskaper till praktiken.
 
Sv: stackel!

Men det är så här också att har du förstort tryck på dne i ryggtransporter ja då blir anfallet klent sen eller tvekande o dte är direkt avgörand så lagomt är bäst. Det är ju just därför jag har en hjälpförare sm korrigerar o jag bara går o berömer hunden hela tiden o lär den positon o när hunden är i position, vänder figuranten om o belönar hunden med bett.
 
Sv: stackel!

men för att man ska kunna omvandla något krävs det att man har dessa teoretiska kunskaper :smirk:

vet du varför din katt kommer fortare?
 
Sv: stackel!

Givetvis är lagom alltid bäst och man får anpassa dressyren efter det man skall ha det till. Men gör man rätt från första början och givetvis under vägen ska man inte behöva ta till sådana medel.

Jag har rätt så "hårt tryck" på min hund. Jag vet inte hur insatt du är i stående fågelhundsjakt. Men hundarna ska ju stå för fågel. På kommando ska hunden snabbt resa fågel och när fåglarna flyger skall hunden stanna. Ofta har hunden hunnit komma upp i rätt bra hastighet på de metrar som det tog för den att resa fåglarna. Gissa hur stor jaktlusten är just i de läget när jag gett tillåtelse att "springa efter" och när fåglarna kommer på vingar och är som roligast då skall hunden stanna. Bara för att jag har tryck på hunden så hämmar det den inte. Den vet precis vad det går ut på och går på för fullt framåt för att resa fågel trots att den vet att det är förbjudet att springa efter vilt men den vet att just i detta läge ska jag göra så här JIPPI!!!:bump:

Vi har tränat in momenten helt enkelt. Jag är inte så jättekunnig inom det område du håller på med men principen borde vara densamma. Hunden vet precis vad som gäller och behöver inte tveka för jag har varit tydlig i mina kommandon så när jag ger dessa vet hunden exakt vad den får/ska göra. Men är man dock lite otydlig när man tränar och är lite okonsekvent då kan man rätt snabbt få halvfungerande kommandon och en tvekande hund eller en hund som inte bryr sig om ditt kommando och låter "lustarna" ta över.

Så länge man har varit tydlig mot hunden tycker jag inte att den skall behöva tveka. Men som jag sagt tidigare så får man ofta gå på fingertoppskänsla när det gäller hunddressyr för det är inte enkelt att dressera en hund till Elithund/riktigt duktig hund. Det är så lätt att göra ett misstag som sedan tar månader att få till! Men då har man ju "eran genväg" som man kan gå........:angel: ;)
 
Sv: stackel!

cillamuffins skrev:
men för att man ska kunna omvandla något krävs det att man har dessa teoretiska kunskaper :smirk:

vet du varför din katt kommer fortare?

Jo det är en bra förutsättning, men har man aldrig omvandlat dom teoretiska kunskaperna till praktiken så anser jag att man inte kan påstå att man är en t ex bra hunddressör.

Jag har ingen aning om varför katten kommer som ett skott:confused: Hon kommer även om jag ropar på hunden:crazy:
Sen är det inte så svårt att dressera katter som folk tror.
 
Sv: stackel!

hade du vetat det (motivation) hade du kunnat överföra det till hunden också och få även den att komma som ett skott.

det är inte så svårt att dressera katter nej, men det är betydligt lättare med en hund.
 
Sv: stackel!

Alla är ju sina egna individer och en träningsmetod funkar inte på alla hundar och katter.
 
Sv: stackel!

Jag förstod inte riktigt vart du ville komma med ditt inlägg, om du ens ville komma någonstans. Men jag tror hursomhelst inte att någon här inne förespråkar "tuktredskap" i vanlig vardagsdressyr.
Dessutom kan man göra som i ditt exempel , dressera hunden ett par timmar extra i veckan om den är olydig (läs "du betyder inte ett skit för mig attityd och dina koppelryck gör inte ett jota på mig så fort du slutat rycka) . Men den finns det ju fall där någon har varit så smart att skaffa sig en skarpare jycke än vad man klarar av. Har den då redan hunnit klättra i rang är det inte så lätt att "Plocka ner" den igen. Ett par timmars extra dressyrpass kanske inte hjälper, vad gör man om hunde sätter sig upp mot dig? Jag talar av egna erfarenheter nu: Min tax är mentalt överskarp, tar man tag i honom hugger han frentetiskt tillbaka och för mkt ryck i kopplet ger en väldigt obehaglig reaktion från hans håll. MEN jag har tur, han är liten. Och mina extra dressyrtimmar har hjälpt. Och han har blivit bättre. Men sen är det himla skillnad på 7 kilos tax och 40-50 kg ex rottweiler. Har en rottweiler tagit över och man vill ge sin hund en andra chans tar man hjälp av ngn kunnig och rycker med stacklet en gång eller tre. Sen är det över. Den förstod. En hund som vet sin plats är en harmonisk hund. Slutsats: I extremfall kan ett stackel vara befogat i ett proffs händer. Även arbetande hundar har ibland så mkt att hålla koll på att den behöver tydligare markörer av vad som inte är okej. Speciellt hundar som jobbas i skydd. Jag anser inte att det är något som ska tillfogas då och då. Men från att ha varit militant stackelhatare ändrade jag faktiskt min åsikt efter lite tankeomställningar och PIRUS inlägg. Jag säger i 90%s fall nej till stackel. Men ett verktyg kan i rätt händer göra mer nytta än skada.
Vi tvingar in betsel i våra hästars munnar och rider på deras kroppar som inte är skapade för det. Det är enligt mig mer djurplågeri än en korrekt korrigering..Nu ska jag inte skriva en hel bok här. Men försök tänka i andra situationer än att "min hund är dum den behöver stryk". Det är nog inte vad folk här i tråden är ute efter. Snarare en sista hjälp för en hund som kanske annars blir ohanterbar i oönskade situationer.
 
Sv: stackel!

det enda jag har påstått är att INLÄRNING fungerar likadant. HUR man lär in har jag inte sagt ett ljud om.
 
Sv: stackel!

Just när det gäller hundar som tagit över sdå vet jag att det många gånger är bättre att plocka ned dem hårt och snabbt på en gång än att ägna sig åt någon mer utdragen och human metod. Det beror dock lite på ras och hund men exempelvis en rottis-hane som gått och blivit kung hanteras bäst genom att ge den en rejäl resa som tar så hårt att hunden inte vågar svara upp, men samtidigt inte så mycket att han går in i ren självbevaralesdrift. Om man sedan gör den resan med stackel, nacksving eller några volter i luften spelar mindre roll. Varför det inte fungerar bra med snällare metoder såsom typiska ledarskapsövningar á la hård lydnad, gå ut sist genom dörrar, vänta på varsågod och liknande är för att hunden köper det inte. Den kommer varje gång att ifrågasätta och kämpa emot. Det hela blir dagar fyllda av kamp och konflikter och det går inte att motivera bort heller för resultatet blir då bara att man enbart få en godislydig hund. Det spelar ingen roll om man genomdrivit ett sitt sjuttio gånger. Hunden kommer i varje fall att testa om det fortfarande gäller den 71:a gången man säger åt den att sitta. Lägg då till att det inte är ovanligt att en rottis kan tänka sig att använda tänderna för att få sin vilja igenom och då är det lätt hänt att man blir rädd för hunden. Det i sin tur innebär att man börjar backa och vips så går det bakåt igen.

Nu säger jag inte att man måste sätta stackel på just alla sådana hundar bara för att de är rottisar, men i ett sånt här läge är den snabbaste vägen den bästa. Hunden får omedelbart klart för sig att den inte är så stor som den tror och föraren slipper bli rädd för sin hund, bli biten eller ligga i konflikt så fort något ska göras med hunden.

Jag har själv erfarenhet av just muckig rottis-hane. Min förra hund släpptes alldeles för långt och hotade mig rätt rejält till slut. Det försöktes med tidskrävande ledarskapsmetoder, men det blev bara en enda lång strid av det hela. Hunden testade allt, hela tiden. det spelade ingen roll att jag gick segrande ur varje strid. Han tyckte det var rätt fränt att bara bråka. Nu när jag ser tillbaka på det så borde jag ha gett den hunden en rejäl resa mycket tidigare och struntat i alla ledarskapsövningar. De skulle ha haft effekt efter resan, men innan var de inte mycket att ha. Men visst....helst skulle ju hunden aldrig ha fått blivit kung men det var ju lite sent att ändra på.
 
Sv: stackel!

MrsScabtree skrev:
Jag förstod inte riktigt vart du ville komma med ditt inlägg, om du ens ville komma någonstans. Men jag tror hursomhelst inte att någon här inne förespråkar "tuktredskap" i vanlig vardagsdressyr.
Dessutom kan man göra som i ditt exempel , dressera hunden ett par timmar extra i veckan om den är olydig (läs "du betyder inte ett skit för mig attityd och dina koppelryck gör inte ett jota på mig så fort du slutat rycka) . Men den finns det ju fall där någon har varit så smart att skaffa sig en skarpare jycke än vad man klarar av. Har den då redan hunnit klättra i rang är det inte så lätt att "Plocka ner" den igen. Ett par timmars extra dressyrpass kanske inte hjälper, vad gör man om hunde sätter sig upp mot dig? Jag talar av egna erfarenheter nu: Min tax är mentalt överskarp, tar man tag i honom hugger han frentetiskt tillbaka och för mkt ryck i kopplet ger en väldigt obehaglig reaktion från hans håll. MEN jag har tur, han är liten. Och mina extra dressyrtimmar har hjälpt. Och han har blivit bättre. Men sen är det himla skillnad på 7 kilos tax och 40-50 kg ex rottweiler. Har en rottweiler tagit över och man vill ge sin hund en andra chans tar man hjälp av ngn kunnig och rycker med stacklet en gång eller tre. Sen är det över. Den förstod. En hund som vet sin plats är en harmonisk hund. Slutsats: I extremfall kan ett stackel vara befogat i ett proffs händer. Även arbetande hundar har ibland så mkt att hålla koll på att den behöver tydligare markörer av vad som inte är okej. Speciellt hundar som jobbas i skydd. Jag anser inte att det är något som ska tillfogas då och då. Men från att ha varit militant stackelhatare ändrade jag faktiskt min åsikt efter lite tankeomställningar och PIRUS inlägg. Jag säger i 90%s fall nej till stackel. Men ett verktyg kan i rätt händer göra mer nytta än skada.
Vi tvingar in betsel i våra hästars munnar och rider på deras kroppar som inte är skapade för det. Det är enligt mig mer djurplågeri än en korrekt korrigering..Nu ska jag inte skriva en hel bok här. Men försök tänka i andra situationer än att "min hund är dum den behöver stryk". Det är nog inte vad folk här i tråden är ute efter. Snarare en sista hjälp för en hund som kanske annars blir ohanterbar i oönskade situationer.

Nu vet jag inte vilket av inläggen du syftar på, men jag kan väl kortfattat säga så här då att dessa redskap är en genväg. Det går att få till hundarna utan redskap, men det går snabbare med redskapen.....är det rätt att då gå den snabba vägen? Det är en frågeställning jag ställt.....

Har jag en hund som tagit över så pass att den gör utfall mot mig när jag korrigerar den:crazy: .......låter inte som en sund hund för mig och där kommer vi ju in på att man måste veta vad man köper. Och dom som inte vet vad dom köper och då får en sådan hund som dom inte klarar av kommer förmodligen inte att klara av den efter stackelanvändning heller om dom inte börjar använda det dagligen då :crazy: Vad är det som säger att hunden vet sin plats efter stackelanvändningen? Hunden måste ju veta sin plats vid alla tidpunkter inte bara när den har stackel och koppel på sig!

Jag vet också att det måste till mer drastiska metoder för hårdare extremare hundar som fått spåra ur och tagit över, men stacklet kanske fixar just låt säga anfallen mot andra hundar. Men det kommer uppstå nya problem för du har inte totalt ledarskap över din hund utan bara ledaskap när den är i koppel.

Jag är ute efter att få totalt ledarskap över min hund inte bara vid vissa situationer.

Vad jag menar är helt enkelt att om man bara ger det tid så fixar man det utan redskap. Och fixar man inte att få till en hund utan redskap så platsar hunden i mina ögon bättre 2m ner i marken.
 
Sv: stackel!

Och jag tycker precis som du..förutom att jag anser att en hund kan få en andra chans än "du bet mig, bara fram med sprutan då".
Där får vi helt enkelt respektera varandras åsikter. Folk här säger ju dessutom att deras hundar har blivit bättre efter att ha korrigerats med denna metod en gång.

Vad gäller en person som har en hund som vänder sig mot en, denna ska ju givetvis ta hjälp av ett proffs för hjälp med ledarskapet och eventuellt om inget annat hjälper: stackel.
Folk här säger ju att det funkat på deras jyckar. Då är det ju snarare en fråga om lögnare eller ej. Men låt oss anta att dom talar sanning. Det behöver inte vara ett "genvägsredskap". Vad gör man om inget annat funkar? Förutom att avliva hunden..
 
Sv: stackel!

Att en hund morrar och hotar när man försöker få den att göra något den inte vill är rätt typiskt inom vissa arser när hunden tagit över. Det innebär inte att det är fel på hunden. Den blir bara förbannad när du som undersåte sätter dig upp och utmanar.

Naturligtvis är det dock inte så enkelt åtgärdat att man sätter på stackel en gång och så kan man köra på som vanligt sedan. Hundägaren måste ändra en hel del i sin hållning och attityd gentemot hunden för att inte hunden ska falla tillbaka i gamla hjulspår. Stackel är ingen problemlösare på det sättet. Det är ett redskap som kan vara en del av en lösning. Det kan dock åstadkommer med en resa med stackel eller en luftvända är att hunden skakas om så pass att den blir spak ända ner i grunden. Den ska tro att himlen ramlat ned på den och tänka " oh shit, kärringen är fan livsfarlig när hon blir så arg. Om jag gör om det här en gång till dör jag". det kan låta taskigt och överdrivet men det är det inte när 40 kg hund står med full tandvisning och bara manar en att ens försöka få lydnad. När då hunden är i det läget kan man gå in med alla ledarskapsövningar, initiativ till roliga aktiviteter och få till enm positivt relation. Det är jäkligt svårt att ha så länge hunden lever fan direkt den vill något motsatt till det jag vill.

När det dessutom sker så plötsligt och sällan så kommer inte hunden att hinna koppla ihop det med redskapet. Det är när stackel används ofta som det händer. Förvisso kan man behöva påminna sin muckiga hund någon gång efter resan, men rätt utfört ska det vara klart sedan, om man lyckats ändra på sin basala hundhållning.

Dock ska man vara helt övertygad om att man klarar av att genomföra det här fullt ut innan man förösker sig på det för annars kommer hunden bara att avgå med segern och bli tusen gånger värre. Ska man lyfta hund i nackskinnet och svinga runt ryggen så vill det till att man är både stark och smidig. Där kan redskap vara en hjälp för klena typer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 903
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp