Sv: stackel!

*kl*

Jag har aldrig själv använt stackel eller varit i kontakt med dem som använt dem(förutom er här på buke då;) ), men jag har suttit och kollat på nätet lite efter att denna tråd kom upp. Är det inte så att man skulle kunna jämföra användningen av stackel med när man ska hoppa hinder med en häst och sätter piggar på bommarna så att hästen skall "lära sig" lyfta på benen ordentligt över hindren?

Väldigt otrevlig träningsmetod........som också vad jag förstått är förbjuden, men som säkert fortfarande förekommer :crazy: :confused:

Jag vet att vissa hundraser och individer är hårdare än andra för jag har själv haft med hårda jakthundar att göra och det krävs hårdare/bestämdare metoder för att få dessa hundar "kontaktbara" vid vissa lägen. Men är stackel verkligen en metod som måste till, eller är det bara en genväg man tar eller nått man gör för att man "alltid gjort så"? Att egentligen går det få till dem med "vanlig" dressyr och bra ledarskap?

Det har nämnts att med en stackel behöver man bara korrigera en gång motför typ 20 på "vanligt sätt".
Jag är också för detta med att det är bättre att korrigera starkt en gång än att måsta gå och korrigera hela tiden, men det känns på nått vis som om hunden är så hård(som det låter som om de hundar detta används på är) och det bara behövs en gång med stackel motför 20(eller fler) med "vanlig korrigering" då måste ju taggarna typ gå genom huden så att det verkligen verkligen känns mycket i hunden för att den skall komma ihåg det hela till nästa gång :confused: Hårda hundar glömmer väldigt fort, men stackel kommer dom tydligen ihåg väldigt bra efter att ha stött på dem en gång:confused: Alltså måste en korrigering med en sådan ta väldigt hårt på hunden i och med att det går så snabbt att få hunden att komma ihåg!

Nu spekulerar jag bara för jag får inte riktigt in i min skalle varför man tar till sådana här metoder och varför det inte skulle gå att lika snabbt få till dem med "vanlig dressyr" :confused:
 
Sv: stackel!

En hund är varken häst eller människa och fungerar därför inte som de heller. I vissa situationer kan det vara nödvändigt att tillföra obehag för att hunden verkligen ska förstå att ett beteende inte är tillåtet och att det inte är värt konsekvenserna att utföra det. Dock ska man alltid ge hunden en chans att göra rätt och korrigeringar ska vägas upp med rejält beröm då hunden väljer att utföra önskat beteende istället för oönskat.
 
Sv: stackel!

Jadzia skrev:
En hund är varken häst eller människa och fungerar därför inte som de heller. I vissa situationer kan det vara nödvändigt att tillföra obehag för att hunden verkligen ska förstå att ett beteende inte är tillåtet och att det inte är värt konsekvenserna att utföra det. Dock ska man alltid ge hunden en chans att göra rätt och korrigeringar ska vägas upp med rejält beröm då hunden väljer att utföra önskat beteende istället för oönskat.

Jag håller till 100% med om detta, men måste korrigeringarna göras med stackel?? Det är det jag speckulerar i? Jag vet exempelvis att jag måste vara betydligt mycket mer bestämd med min jakthund än vad grannen måste vara med dennes pudel. Men är stackel ett nödvändigt ont som måste användas på era "vakthundar" (har fått för mig att det är mest inom dressyr på dessa som det används:confused: rätta mig om jag har fel?!) eller skulle man egentligen kunna skippa det och ändå få till ett lika bra resultat om man korrigerar med vanligt koppel/halsband mm. vid rätt tillfälle och samtidigt berömmer vid rätt tillfälle. Vanlig dressyr helt enkelt.

Jag vet att hundar kan blockera sig och vara väldigt motvillig till att lyssna.....har en "jaktidiot" där hemma så tro mig jag vet precis hur dom kan bli när jaktlusten tar över, men detta går kontrollera väldigt bra genom ledarskap + vanligdressyr och fortfarande ha en hund som är enormt glad och arbetsvillig.
 
Sv: stackel!

Och det är den frågan jag också ställer mig.

Och nej, jag kan fortfarande inte inse vad som gör hundar så speciella att man måste tillfoga de smärta?
 
Sv: stackel!

Det verkar på vissa här som om problemet helt enkelt är att det tar för lång tid utan stackel, att inlärning går ut på upprepning verkar inte gått hem. En sak som gör det enklare med stackel od är att man med mer smärta kan komma in lite senare i det felaktiga beteendet o ändå bryta det.
PL
 
Sv: stackel!

peter_lundin skrev:
Det verkar på vissa här som om problemet helt enkelt är att det tar för lång tid utan stackel, att inlärning går ut på upprepning verkar inte gått hem. En sak som gör det enklare med stackel od är att man med mer smärta kan komma in lite senare i det felaktiga beteendet o ändå bryta det.
PL

***RADERAT***
 
Senast ändrad:
Sv: stackel!

Stackel är ingen nödvändighet rent generellt. Man måste inte sätta stackel på hunden bara för att man kör skydd eller har den i tjänst. Jag har ingen större erfarenhet av stackel-användning inom skyddet så det överlåter jag till Piru att svara på. Däremot känner jag till fall där vanlig dressyr inte hjälpt, dels därför att hunden behövt ett sjujäkla obehag för att låta bli beteendet och dels därför att beteendet var farligt och skulle bort på två röda. Man hade försökt med mer konventionella metoder innan utan att det haft effekt och beteendet var inte av sådan art att det kunde ignoreras.

Då satt en duktig dressör på stackel, hundens blockering bröts och till sist lyckades de lösa problemet. Det var ju dock inte färdigt i och med stackel-korrigeringen utan efter det fick dressör och ekipage jobba vidare med lydnaden, men då gick det att avända konventionella metoder eftersom hunden då visste att helvetet utlöstes om han försökte sig på sitt knep-beteende igen. Sammanlagt tror jag de tog i stacklet två gånger.

Men man måste, som sagt, vanligtvis inte. Jag vet väl om tre-fyra hundar där man använt stackel och en eller två där man använt el. Inte så många om man jämför med hur många som gick att dressera utan stackel. Dock anser jag det fel att helt döma ut stackel i och med att det kan vara räddningen för vissa hundar och ekipage. Jag anser dessutom inte att ett rätt använt stackel innebär en sådan stor påfrestning på hunden. Hellre skulle jag använda mig av det i vissa lägen än många av de mer konventionella dressyrmetoderna som jag ser som mer belastande och tryckande för hunden. Hur många ser man inte korrigera sina hundar med sk. snälla metoder och visst tar hundarna åt sig, men på helt fel sätt. De stänger av, går ner sig och bli låga istället för att vakna, skärpa till sig och bli uppmärksamma. Min egen är ett typexempel på en hund som hellre tar en fysisk korrigering och som svara bra på det, än en med sociala inslag. Hon är inte den enda. Däremot (måste väl klargöra det inna någon börjar yla) så finns det ingen anledning att sätta stackel på en så vek hund som henne.
 
Sv: stackel!

Nej, men du behäver vetskap om att det kan komma mötande bilar på den vägbanan för att inse att det är puckat. Utan rudimentära kunskaper om hur vissa saker fungerar är det omöjligt att fatta ett bra beslut.

Har du aldrig tränat en hund och inte heller har koll på vad som pågår inne i deras huvuden så kan du omöjligt veta vad som är nödvändigt och inte. Mänsklig moral ska inte appliceras på arten hund. Det gagnar dem inte. Hundar har inte samma referensramar som vi när det gäller fysiska eller verbala korrigeringar. För en hund kan det vara mycket värre att bli stirrad i ögonen och fyad med låg röst än att få en smäll i skallen, för en annan tvärt om. Vissa hundar går heller inte att köra enbart med positiva förstärkningar utan de ger en fingret och går åt ett annat håll om de känner för det. Andra har sådana starka drifter att du bara kan drömma om att en köttbulle kan konkurrera. Och ytterligare en typ av hund skulle aldrig drömma om att vara olydig utan gör allt för att vara till lags utan vare sig belöningar eller korrigeringar.

Om du hade någon koll på hundar och hundträning skulle du veta detta, men det är jäkla lätt att uttala sig så kategoriskt som du gör om man har noll koll. Ägna dig åt något du vet något om istället.
 
Sv: stackel!

Men hur många gånger ska man behöva upprepa?
En gång, tio gånger eller kanske varje dag i hundens liv?
Det finns en gräns för hur många korrigeringar man ska utsätta en hund för och då ser jag hellre att man går upp ett snäpp och tillför större obehag så kanske man bara behöver göra det ett par gånger istället för tjugo. Jag ser faktiskt inte varför en snabb lösning skulle vara sämre än en långsam. Ju snabbare problemet ordnad, desto mindre konflikter mellan hund och förare.

Och det där med att man väntar för länge innan man tar hunden.....det går ju bara att påverka om det är ens egen hund. Ekipage som säker hjälp hos tränare kommer ofta för sent och då får man göra det som krävs.
 
Sv: stackel!

Från försvararnas håll har det diskuterats skillnaden mellan 3 gånger o 20.
Tidsmässigt tänkte jag mer kortsiktigt, tiden från det att hunden börjar tänka på ett beteende tills dess att den klart påbörjat det o är blockerad.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: stackel!

Man anväder sällan stackel på en hård hund för den tar inte åt sig o glömmer det direkt det är då det blir farligt, för använder man stackel i tid o tid på en hård hund ja då får det nog sitta där hela livet sen. Men en något vekare hund passar det ypperligt till då det sitter i mycket längre och man behöver inte påminna hunden den lika ofta om nånsin igen.
 
Sv: stackel!

Kan du förklara för mig hur du diskuterar när du skriver följande:

"Om man inte kan träna hund utan stackel, eller bara sparkar och slag så kan man ju börja fundera...
Elhalsband kan jag förstå men dock ej stackel!"

Förklara vad skillanden ligger att hellere använda El än Stackel ?

men med sjuhelsikkes kopperkorrigeringar

Menar du att hunden gör luftvolter ( princip ) ? För då ser jag det som en mer jävlig korrigering än stackel, förutsatt att du kan hunden kroppsbyggnad fullständigt..

Och för att återgå till vad du skrev i första citatet, vad skiljer en jävlig korrigering från en spark eller ett slag ?

Guldgubbarna är de som kan hund betydligt mer än vad vi allihopa kan här inne tillsammans. Det är de gamla rävarna som varit med och tävlat SM sedan de själva var små jag ser hellre på en jävla korrigering än ett stackel användas...

Om dessa guldgubbar använder sig av vad jag beskrev ovan( om koppelkorr ) så ser jag dessa som defintivt lägre vetande som använder sig av dessa metoder...

Att korrigera likt följande kan ge bestående men på hunden, kan du säga det samma om ett stackel ?

Och att du bara ser en katastrofal hundträning framför dig det kan jag inte rå för.. Men vi ses på SM om hmm 1 år

Användes korrigering till att försöka vinna tid till SM ( för din skull?) eller är det för hunden skull?
 
Sv: stackel!

Jag vet några riktiga "Guld gubbar" som är riktiga duktiga på skydd, och då menar jag duktiga förmodligens några av landets bästa inlärnings figuranter. Dom skulle ju aldrig i hela sitt liv göra såna rejäla koppelkorrigeringar. För på deras tid var det okej o använda Stackel. Så det sitter kvar djupt inrotat i dom. De ser hellre som jag sa några rejäla än 100 halvdana.
 
Sv: stackel!

Det tror jag säkert, men jag vände mig emot just Ejlins "guld gubbar" och hennes syn på korringering och dess inverkan på hunden!
 
Sv: stackel!

Har du aldrig tränat en hund och inte heller har koll på vad som pågår inne i deras huvuden

det behöver inte vara ett likhetstecken mellan de två sakerna. man kan mycket väl ha koll på vad som pågår i en hunds skalle utan att ha tränat organiserat och på samma sätt kan man ha tränat hund utan att ha en aning om vad som egentligen sker där inne (vilket har varit ganska uppenbart i den här tråden).

Utan rudimentära kunskaper om hur vissa saker fungerar är det omöjligt att fatta ett bra beslut.

det finns väldigt bra litteratur om hur hundar fungerar och framför allt om hur inlärning fungerar. det senare går att applicera på alla levande varelser. kan du dressera en katt är chansen väldigt stor att du även lyckas med en relativt svår hund utan ett egentligen kunna så mycket om just hundträning.
 
Sv: stackel!

Jadzia skrev:
Stackel är ingen nödvändighet rent generellt. Man måste inte sätta stackel på hunden bara för att man kör skydd eller har den i tjänst. Jag har ingen större erfarenhet av stackel-användning inom skyddet så det överlåter jag till Piru att svara på. Däremot känner jag till fall där vanlig dressyr inte hjälpt, dels därför att hunden behövt ett sjujäkla obehag för att låta bli beteendet och dels därför att beteendet var farligt och skulle bort på två röda. Man hade försökt med mer konventionella metoder innan utan att det haft effekt och beteendet var inte av sådan art att det kunde ignoreras.

Då satt en duktig dressör på stackel, hundens blockering bröts och till sist lyckades de lösa problemet. Det var ju dock inte färdigt i och med stackel-korrigeringen utan efter det fick dressör och ekipage jobba vidare med lydnaden, men då gick det att avända konventionella metoder eftersom hunden då visste att helvetet utlöstes om han försökte sig på sitt knep-beteende igen. Sammanlagt tror jag de tog i stacklet två gånger.

Men man måste, som sagt, vanligtvis inte. Jag vet väl om tre-fyra hundar där man använt stackel och en eller två där man använt el. Inte så många om man jämför med hur många som gick att dressera utan stackel. Dock anser jag det fel att helt döma ut stackel i och med att det kan vara räddningen för vissa hundar och ekipage. Jag anser dessutom inte att ett rätt använt stackel innebär en sådan stor påfrestning på hunden. Hellre skulle jag använda mig av det i vissa lägen än många av de mer konventionella dressyrmetoderna som jag ser som mer belastande och tryckande för hunden. Hur många ser man inte korrigera sina hundar med sk. snälla metoder och visst tar hundarna åt sig, men på helt fel sätt. De stänger av, går ner sig och bli låga istället för att vakna, skärpa till sig och bli uppmärksamma. Min egen är ett typexempel på en hund som hellre tar en fysisk korrigering och som svara bra på det, än en med sociala inslag. Hon är inte den enda. Däremot (måste väl klargöra det inna någon börjar yla) så finns det ingen anledning att sätta stackel på en så vek hund som henne.

Tack för ditt förklarande svar. Jag förstår hur du tänker och som jag skrev tidigare så vet jag att vissa hundar kräver hårdare/bestämdare tag än andra. Dock så anser jag att är en hund så blockerad att man inte kan göra den uppmärksam på annat sätt än med stackel borde man fundera på vad man egentligen har i kopplet. Det finns säkert olika användningsområden för stackel och det nämndes förut att smärtan får hunden mer allert och på G så att säga (det var inte exakt dom orden som användes men...) Går inte det att jämföra lite med träning av hundar inför hundkamper? Smärtan eggar hunden till att gå på......är det riktigt rätt att köra med sådana metoder?!

En hund som inte lyssnar på andra metoder än stackel är enligt mig fel avlad och bör deffenitivt inte själv gå i avel och föra sina svårdresserade gener vidare. Frågan är hur långt man skall gå för att få till sådana hundar?! Jag säger inte att det är värdelösa hundar för dom kan säkert vara hur goa, glada och trevliga som helst i övrigt, men flippar över och blir manisk/okontaktbar vid vissa moment. En bra hund ska ha enorma drifter men ändå vara dresserbar! Att dom sedan blir enmans hundar och kanske enbart lyder under tryck från sin ledare pga att dom är så starka individer ok det kan jag acceptera. Jag lyder inte vem som helst heller, men man bör ändå fundera på om så starka individer bör gå i avel för avkommorna kan komma i händerna på en icke lika duktig dressör:crazy: Tål att tänkas på......sedan är allt som gäller avel en avvägning från många olika aspekter, men dresserbarhet tycker jag borde komma högre på listan än det idag gör hos många!

Sedan har vi då det om att hundarna egentligen inte behöver användas stackel på för att dom i grunden är riktigt fina och trevliga och dresserbara hundar, men att man gör det ändå för att det går fortare......det klingar riktigt dåligt i mina öron...... varför inte börja med dressyr och ledarskap redan när hunden är liten och som mest mottaglig för detta. Då borde man slippa ta till dessa genvägar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp