Bukefalos 28 år!

Städtips med hund i huset

Mortenee

Trådstartare
Jag själv t ex är uppväxt med hundhår i smöret och är inte speciellt kinkig om soffan skulle vara lite hårig, medans min sambo kommer från en familj där det städats så noga att det knappt märkts att de haft hund.

Således uppstår det lite diskussioner när städning och dylikt kommer upp... :D

Dela med er av era bästa städtips!
 
Sv: Städtips med hund i huset

Skaffa en robotdammsugare!

Jag fick min efter jul och jisses. Rena och hårfria golv utan att ens behöva anstränga sig, fantastiskt!
Min städar varje dag (har schema inställt) och det funkar superbra.
 
Sv: Städtips med hund i huset

Skippa mattor som inte går lätt att skaka av/tvätta.

Sopa ofta.

Borsta genom hundarna så ofta som behövs för att ta hand om lösa hår. Minskar mängden ludd på golvet drastiskt!

Torka alla tassar innan de får gå in i huset.

Ha inte trägolv...

Lär hunden att skaka av sig ute, innan den kommer in.

Ha en bra dammsugare

Stå ut med lite skit i hörnen;)
 
Sv: Städtips med hund i huset

Första frågan lyder: Vad tusan ska man ha för matta?

Just nu har vi en grå billig Ikea-matta. Bra färg, och billig så man kan byta ut den oftare, tänkte jag. Men faktum är att det inte tar särskilt lång tid innan den är full av tuggbensfläckar och hår (både hundens och mitt eget :o ).

Det börjar bli dags att byta ut den med andra ord, men vi vet inte vad vi ska köpa. Ska man satsa på en dyrare matta i något speciellt material?
Har sett många med hund som har ryamattor. Hur funkar det? Tänker både i smuts-synpunkt och huruvida de långa trådarna får vara kvar eller inte. :D
 
Sv: Städtips med hund i huset

Vi har inte så många mattor och de få vi har har varit fullproppade med hår och annat under alla år. Tills vi köpte robotdammsugaren ;)

Jag föredrar iallafall "korthåriga" mattor, med färg som tål lite smuts och som inte drar åt sig mer hår än nödvändigt.
 
Sv: Städtips med hund i huset

Vi har plastmatta i köket och i resten av huset har vi bara mattor som går in i tvättmaskinen dvs ca 70-80 breda och 120 långa sisådär. Billiga från Rusta gärna på rea. En del är lite bättre kvalité och tål många tvättar andra tål typ en, två tvättar men kostade bara 99 kr. De för 10 kr st, runda, som vi har i badrummet tycks tåla hur mycket tvätt som helst :laugh: Vi har 3 barn oxå så det blir lätt fläckar av diverse slag. Annars gör vi som andra säger, torka eller hellre spola av hundarna tassar efter långpromenad, borsta och så dammsuger vi VARJE dag men kanske inte så noga varje dag utan hall/kök/v.rum. Sovrum vid behov.
 
Sv: Städtips med hund i huset

Jag har inga mattor, använder tvättbara fårskinn från grannens ekologiska fårproduktion som både mattor och hundsängar. De får dock inte äta ben på de allra mest långhåriga skinnen;)
 
Sv: Städtips med hund i huset

Vi bor ju två personer och en Corgi i en lägenhet på 62 kvm. Vi har trägolv i vardagsrummet, och är tyvärr inget vi kan ändra på.

Torka av honom innan han kommer in gör vi. Han drar ju in allt möjligt annars med de korta benen. Annars är inte pälsen så farlig, tycker jag. Man hittar någon tuss i något hörn ibland, men det är inte så man avlider. ;)

Robotdammsugare var en häftig idé, men av någon anledning är hunden livrädd för just dammsugare. Så får den åker på springer han och gömmer sig under sängen i sovrummet. Visserligen låter en robotdammsugare mindre antar jag, men tillräckligt för att han skulle bli traumatiserad. :rofl:

Finns det något för att få bort råhudstugg-fläckar, eller är det bara att skippa dem helt? Sambon tycker att det är lite äckligt med färska ben framme, men hunden städar ju efter sig när han tuggat sådana i alla fall!
 
Sv: Städtips med hund i huset

Åh, tänk om man hade haft en sådan fårskinnskälla i närheten! :love:
 
Sv: Städtips med hund i huset

De allra flesta skinnen från köttfår går till destruktion. Har du nån fårbonde i närheten som har vita djur (köttfår, andra skinn brukar tas tillvara och kosta det tredubbla) så är det bara att fråga om du kan få ta tillvara på några. Kostnaden för garvning brukar hamna på ca 300 kr/skinnet om du vill ha dem tvättbara.
 
Sv: Städtips med hund i huset

När det gäller mattor så rekommenderar jag naturmaterial som ull och lin. Jag har en linnerya och den är mest opraktisk för att den är vit, men den är väldigt lätt att dammsuga och få ren på det sättet. Ullmattor är också enkla att rengöra med dammsugare.

Mattor av polypropylen som är vävda, alltså utan lugg är också ganska enkla att dammsuga och de kan skumtvättas och rengöras med typ högtryckstvätt precis som ull/linmattor.

Sen är ju trasmattor som får plats i tvättmaskinen också praktiskt!
 
Sv: Städtips med hund i huset

De mattor som absolut klarar sig bäst, där det inte ens syns att hundarna legat och tuggat märgben (råhudsben kan jag dock inte svara på för det får våra så sällan) är typen orientaliska/"äkta" mattor, dvs. tätvävda ullmattor. Vi har sådana på ett ställe i stora hallen, under soffbordet och under vardagsrumsbordet och de är alltid fina oavsett hur hundarna behandlar dem, förmodligen för att ullen är både tålig och väldigt tätvävd.

Sen köper vi billiga gångmattor för övriga delar av hallen (för att hundarna inte ska halka ihjäl sig på det ganska hala laminatgolvet) men dessa byter vi ut en till två gånger om året och då är de inte direkt snygga när man väl slänger ut dem...

Så "äkta" mattor är mitt tips, men nackdelen är ju att sådana mattor ofta kostar lite mer. Vi har ärvt våra så jag vet faktiskt inte vad de skulle kosta - men jag tror inte de var jättedyra från början då jag vet att åtminstone två av dem är köpta på Ikea.
 
Sv: Städtips med hund i huset

Jag hade köpt en bur där hunden kan ligga när den får tuggben. Så slipper du märken från råhudsben på mattorna och hunden kan äta riktiga ben utan att husse börjar klökas ;). Jag gillar inte trasmassor, eller de är ju väldigt fina, men mina låg alltid hopknycklade i något hörn efter att någon hund haft lite bråttom. Allra enklast har plattvävda mattor varit. Nuvarande sambo är lite allergisk mot hundar så nu har vi inga mattor alls. Kanske allra enklast :). Det som kan ta tid med städningen är att få bort hår från möbler och här tycker jag det nog är enklast att inte låta hunden vara i möblerna utan att den får ha en mjuk bädd på golvet istället. Alternativt om man har skinnmöbler då, men det är ju inte alla som gillar det (mig inkluderat).

Min erfarenhet är annars att pojkvännerna vänjer sig... Efter att de upplevt ett par fällperioder brukar de knappt se att det är lite hundhår i hörnen resten av året :D
 
Sv: Städtips med hund i huset

Det jag är noga med är att inte ha massor av saker på golven och om möblerna inte är bokhyllor som går hela vägen ner till golvet, se till att ha så höga ben på möblerna att man kan dammsuga under med lätthet!

Jag totalvägrar ryamattor eller andra mattor som är svåra att hålla rena. De mattor jag har nu är ungefär som stora, lite mjukare dörrmattor. (Det är trevligare än det låter :p) Finns bland annat en hel del sådana på Rusta. De är otroligt lätta att dammsuga bort smuts från och går att tvätta om det behövs. Trasmattor är också bra.

En gång i månaden tar jag och skakar av alla hundens fällar, filtar m.m. och verkar de skitiga så tvättar jag dem. Då slipper man smuts som bara "dras runt".

Vad som sedan gör att jag inte städar speciellt ofta är att jag efter varje promenad på höst/vår (när det är blött och smutsigt) spolar av hundens ben i duschen och torkar av innan hon får gå in i lägenheten. Är det bara vanligt blött av tex snö så torkar jag med handduk utan att spola av benen.

Min hund äter mycket köttiga ben och liknande. De äts på en speciell filt som viks ihop och göms undan mellan måltiderna. Vid behov tvättas den.

I hallen försöker jag ha bra ordning på koppel, täcken, mina egna skor osv. Det känns som att resten av lägenheten blir renare bara man har rent i hallen.

Om man låter hunden sova i sängen kan det vara en väldigt bra idé att ha ett sängöverkast och vara noga med att faktiskt bädda sängen varje dag också. Då slipper man enormt mycket grus och smuts i sängen.
 
Sv: Städtips med hund i huset

Vi har köpt några billiga överkast i bomull på IKEA som vi har lagt ovanpå de soffor där hundarna ligger mest. Byts och tvättas en gång i veckan ungefär, däremellan skakas de av om utomhus om de är extra håriga eller grusiga. Om det kommer gäster så är det bara att ta bort överkasten så har man en fräsch "nystädad" soffa under.
 
Sv: Städtips med hund i huset

300?!? Vart lämnar du skinnen då? Vi betalar närmare det dubbla för att få våra skinn beredda...

Då var det alltså inte bara jag som tyckte det lät billigt jämfört med andra siffror jag sett på det när jag kollat upp det.
Så jag är också nyfiken på vart det går att få gjort det till den kostnaden.

/Camilla
 
Sv: Städtips med hund i huset

jag har ett munstycke på dammsugaren som drar upp alla hundhår på mattorna..det är som en roller med borst som snurrar bort alla hundhår
 
Sv: Städtips med hund i huset

De mattor som absolut klarar sig bäst, där det inte ens syns att hundarna legat och tuggat märgben (råhudsben kan jag dock inte svara på för det får våra så sällan) är typen orientaliska/"äkta" mattor, dvs. tätvävda ullmattor. <snip>

Precis vad jag tankte saga. Efter alla ar i Mellan Ostern har vi "akta" mattor overallt och trots att de ar favorit platsen for Miss Mandy att ligga pa marks det inte pa mattorna efter de fem ar vi haft henne.

Jag hade köpt en bur där hunden kan ligga när den får tuggben. Så slipper du märken från råhudsben på mattorna och hunden kan äta riktiga ben utan att husse börjar klökas ;). <snip>
Min erfarenhet är annars att pojkvännerna vänjer sig... Efter att de upplevt ett par fällperioder brukar de knappt se att det är lite hundhår i hörnen resten av året :D

He, jag kan inte annat an halla med pa bada punkterna.:p

jag har ett munstycke på dammsugaren som drar upp alla hundhår på mattorna..det är som en roller med borst som snurrar bort alla hundhår

Var forsiktig om du har mattor du ar radd om, de munstyckena ar gjorda for heltakande mattor sliter valdigt hart pa andra mattor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 996
Senast: Farao
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 944
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 482
Senast: s957
·
Hundavel & Ras Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen...
2
Svar
33
· Visningar
3 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp