Ställa ut ej svenskägd hund i Sverige

Tora

Trådstartare
Har googlat men är fortfarande osäker på hur det hela fungerar.

En uppfödare utomlands (EU-land) lånar ut en hund till mig för att kunna ställa ut den här i Sverige vid större utställningar som till exempel My Dog i Göteborg. Hunden kommer bo hos oss i alla fall ett år.

Hur gör man då vid anmälan? Och vad krävs för att jag ska kunna visa hunden? Men detta är kanske inget man brukar göra? Alltså att ställa ut en ej svenskägd hund i Sverige av någon annan än ägaren?
 
Anmäler den i ägarens namn med co adress dig, och mailar en kopia av stamtavlan till skk o säger att den hunden ska ställas i Sverige.
Det är så pass enkelt? Måste inte ägaren också vara medlem i en av SKK godkänd organisation? Jag själv är medlem i SKK.

Dum fråga: Jag antar att man mejlar kopia av stamtavlan varje gång man anmäler till en utställning?
 
Edit: Jag mailar in den till reg avd o ber dom lägga in den då hunden ska ställas i sverige
Använder jag då hundens orginalstamtavlenummer (det som står i stamtavlan jag mejlar till SKK) eller får den ett nytt nummer som jag använder vid anmälan (förlåt för många och dumma frågor :o)?
 
Har googlat men är fortfarande osäker på hur det hela fungerar.

En uppfödare utomlands (EU-land) lånar ut en hund till mig för att kunna ställa ut den här i Sverige vid större utställningar som till exempel My Dog i Göteborg. Hunden kommer bo hos oss i alla fall ett år.

Hur gör man då vid anmälan? Och vad krävs för att jag ska kunna visa hunden? Men detta är kanske inget man brukar göra? Alltså att ställa ut en ej svenskägd hund i Sverige av någon annan än ägaren?
Jag antar att du inte kommer stå som ägare på hunden, så då är det bara att göra som vanligt med utlandsägd hund, så som @dobbis beskriver. Vem som sedan visar hunden, det spelar ingen roll. Det kan vara du, dina föräldrar eller en komplett främling som aldrig sett hunden innan. Det registreras ingenstans.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 092
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 396
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 199
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp