ställa ut hund med rosa nos?

Smurfoff

Trådstartare
har en dvärgpinscher valp på 5 månader som jag ska ställa ut på en inoficiell utställning den 30 aug. problemet är att hon har rosa nos, tror ni domarna tittar mycket på de? dp ska ju ha svart nos står de i rasbeskrivningen..

någon som ställt ut "rosa-nos" och fått avdrag pågrund av de?
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Är nosen helt rosa? Då räknas det troligen som ett diskvalificerande färgfel, och hunden får en nolla.

Dock kan de väl kanske vara snällare bedömningar på inofficiella utställningar, men neddrag ska det iaf bli eftersom nosen är felfärgad.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Inte dp men jag vet de av annan ras som fått 0:a pga fel nosfärg.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

I rasbeskrivningen står det att enskilda grava fel, såsom konstruktions-, päls-, och färgfel är diskvalificerande.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

den är inte helt rosa. är rosa i mitten och svart på sidorna
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Förmodligen så har den helt enkelt inte pigmenterat ut ordentligt än, så det har nog domare överseende med eftersom det är en valp. Annars är en icke pigmenterad nos (på en hund av ras eller färg som ska ha det) helt diskvalificerande och det är inte någon mening med att ställa ut den.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Kopierat från rasstandarden:

Nostryffeln
Nostryffeln skall vara svart och välutvecklad.

Diskvalificerande fel
- Enskilda grava fel som konstruktions-, päls- och färgfel

Så jag tror inte det är någon mening att ställa hunden.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Fast är det en valp är det förmodligen så att näsan inte hunnit pigmenterat ut helt ännu eftersom TS skriver att den är delvis svart.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

hon hade ljusare nos redan som valp, men jag visste ju inte att den va tvungen att va svart. jag litade på uppfödaren.. då jag skulle få den valpen som såg mest lovande ut till utställning. ska jag känna mig lurad eller?
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Du får helt klart nedslag på ofullständigt pigmenterad nos. Troligen blir du inte diskad på en inofficiell utställning. Frågan är ju om nosen någonsin blir helt pigmenterad, blir den inte det så har du ju klart dragit en nitlott om du ville ha en utställningshund. "Lurad" är ett starkt ord, det är inte som att köpa en soffa eller TV, levande djur utvecklas och växer och INGEN uppfödare kan garantera att du får en utställningshund om de inte säljer en vuxen helt färdigutvecklad hund till dig. Det finns mängder med saker som ändras från valp till vuxen. Man kan bara göra en kvalificerad gissning.

Jag tycker ändå att du skall ställa ut din hund. Fråga erfarna inom rasen hur nospigmenteringen BRUKAR utvecklas på just din ras. Det är ju olika.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Man kan inte garantera att den valp som är mest lovande vid 8 veckors ålder är den som blir bästa hunden som vuxen, så nej; du ska inte känna dig lurad tycker jag.

Har du någon bild på nosen?
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

nos006.jpg
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Det där tror jag aldrig kommer att bli en helt svart nos. Dessutom ser man på läpparna att de inte är svarta, du kommer alltid att få nedslag på dålig pigmentering.

Jag hoppas att jag har fel, men jag skulle inte ha allt för stort hopp om en lysande utställningskarriär.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Utställning är ju en domares tycke och smak, i kombination med bedömning efter rasstandarden och ibland väger domarens tycke och smak över rasstandarden... Jag vet en dp som har dåligt pigmenterad nos som fått CK två gånger som unghund. Jag vet inte hur det är annars då jag inte känner till fler med svagt pigment.

Om domaren anmärker på nosen så är det ju inte så konstigt då du redan vet om att det är en utseendemässig brist, tänk på att oavsett hur det går i ringen så har du samma hund med dig hem som du hade med dig dit. Och du har fått lite nyttig miljö och hanteringsträning :)
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Har själv dvärgpinscher och ställer ut ganska flitigt.
De är rätt vanligt med "dassig" nos på dvärgpinscher och de är olika hur domarna ser på de.
Ibland skickas dom ut på 2:or och en annan gång så blir dom BIR. Har en bekant som har två dvärgpinschrar med dassig nos. Båda har flertalet BIR och BIM resultat och fina titlar till de så jag tycker inte att du ska känna dig nedslagen.
Jag har dessutom sett flera med bra mycket mer "dassnos" än vad din DP har så kör på!
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Fast det finns andra raser, som föds med helt grisskära nosar (border collie bland annat) och de får kolsvarta nosar som vuxna, så man ska aldrig säga aldrig ;)

Pigmenteringen kan ju bli bättre om än kanske aldrig kolsvartaste svart. Det är ju som sagt en 5 månaders valp detta.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

*kl*

Mina små, som nu är 6 veckor, föddes alla med rosa nos och den blev mörkare i olika takt på de, men är alla nu svarta. Tycker det verkar som om den nosen jag ser på bilden kommer att fortsätta se ut som den gör, men man vet ju aldrig.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Inte alls säkert. På min boxer tog det säkert tills hon var 3-4 månader innan näsan var fullt pigmenterad.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Inte alls säkert. På min boxer tog det säkert tills hon var 3-4 månader innan näsan var fullt pigmenterad.

Fast ts hund är ju redan 5 månader.
Tror knappast att den blir mkt mer pigmenterad.

Tyvärr ts, visst kan du ställa och hoppas på en snäll dommare men någon riktig utställningskarriär tror jag inte den hunden har. Men det finns ju så mkt annat (mkt roligare saker :D) man kan göra med hunden :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 061
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 241
Senast: Ratax
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 494
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp