ställa ut hund med rosa nos?

Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Får nog inte länka men kika i min profil så hittar du till min hemsida! :D
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Va ? Ursäkta mig, men är det så löjligt inom utställning i hundvärlden så att en hund som har annan färg, men är frisk och sund inte får poäng ? Vad har färg med sunda hundar att göra kan man undra. Skulle en rosa nos fördärva rasen anser dom/ni ? Jag skrattar i hjäl mig tror jag...samtidigt som jag suckar....när ska detta spektakel sluta ???

Är det någon som på allvar kan tala om vad en rosa nos har för hemska saker att komma med ?

Kanske hunden blir halt, blind eller får lynnesfel pga sin rosa nos...stor suck igen :(
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Eftersom utställning är ett sätt att bedöma hur exteriör och utseende motsvarar den rasstandard som finns, så är det väl självklart att avvikelser från nämnda standard betraktas som fel. I vilken grad felet ska bedömas varierar inom de olika raserna och även i viss mån från bedömare till bedömare.

Har således noll och ingenting med friskhet att göra. Den biten finns det veterinärer till.

Inte heller bedöms den mentala hälsan på annat vis än att hunden ska vara hanterbar/ej rädd/aggressiv. Till sådant finns det MH och dylika tester.

Inte heller bedöms hundens rasspecifika egenskaper. Sådant finns det nämligen diverse arbetsprov till.

Tillägg: Rasstandarden bestäms av rasklubb/kennelklubb i rasens hemland och ingen annanstans.
 
Senast ändrad:
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Va ? Ursäkta mig, men är det så löjligt inom utställning i hundvärlden så att en hund som har annan färg, men är frisk och sund inte får poäng ? Vad har färg med sunda hundar att göra kan man undra. Skulle en rosa nos fördärva rasen anser dom/ni ? Jag skrattar i hjäl mig tror jag...samtidigt som jag suckar....när ska detta spektakel sluta ???

Är det någon som på allvar kan tala om vad en rosa nos har för hemska saker att komma med ?

Kanske hunden blir halt, blind eller får lynnesfel pga sin rosa nos...stor suck igen :(


Hur skulle man tävla i sundhet och friskhet tycker du? Bara lite nyfiken på hur man som domare skulle välja sundast hund....

Då det finns olika raser finns rasstandard för hur de skall se ut, hur de skall vara till lynnet och då också beskrivet vad som räknas som fel. För att bevara raserna vill man få fram individer som överensstämmer så väl som möjligt med denna rasstandard. En rosa nos innebär att pigmenteringen på hela hunden inte är speciellt bra, fortsätter man avla på hundar med dessa fel (speciellt då hos bägge föräldrarna) så blir pigmenteringen inom rasen sämre och sämre. Kanske oviktigt för några, men de som skrev rasstandarden för just dvärgpinscher ansåg att det var en viktig rasegenskap att ha fullständigt pigment.

Om en domare står med en väl pigmenterad hund som har konstruktionsfel enligt rasstandarden så väljer ju de flesta domare att premiera en sunt konstruerad hund även om den har pigmentsfel - då före en klent konstruerad hund med fullt pigment. Alla "fel" är inte lika illa :)
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Va ? Ursäkta mig, men är det så löjligt inom utställning i hundvärlden så att en hund som har annan färg, men är frisk och sund inte får poäng ? Vad har färg med sunda hundar att göra kan man undra. Skulle en rosa nos fördärva rasen anser dom/ni ? Jag skrattar i hjäl mig tror jag...samtidigt som jag suckar....när ska detta spektakel sluta ???

Är det någon som på allvar kan tala om vad en rosa nos har för hemska saker att komma med ?

Kanske hunden blir halt, blind eller får lynnesfel pga sin rosa nos...stor suck igen :(

Ja, oj viket spektakel att raserna ska följa sina rasstandarder... :cool:
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Hundutställningar handlar inte om sundhet eller bäst mentalitet, det handlar om att hunden ska se ut som det står på pappret. Därför kan inte hunden ha rosa nos.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

En rasstandrd borde vara mycket mer focuserad på hur hunden är byggd och inte på vilken färg den eller det har. Så himla löjligt att ens ta upp sådant i en rasstandard...den borde inte vara så snävt uppbyggd. Focusen är totalt fel när färger och även pälssättningen är beskriven. En hund kan knappast vara *fel* bara för att den har *fel färg* fel pälssättning* mm mm. En rasstandard är ju uppbyggd runt en hund som faktiskt inte finns...
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Ja, visst..och vem tror du kommit på dessa löjlig standarder ?

Kan inte hundar få se ut som de är födda till utan att vi människor ska lägga oss i och bestämma att: nej denna hund har ju fel färg...bhuuu, den är inge bra. Hör du vad löjligt det är att överhuvudtaget bestämma över hundars färger ??
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Dom kanske kan öppna sina ögon lite mer än vad dom gör i dagens läge. När hemskheter till osunda hundar tillåts tävla och vinna...debatten kan knappast gått dig förbi.

Är det rätt och riktigt att tex en Basset som släpar sin mage i backen blir champ för den har rätt färg, rätt häng på öronen som ex...i övrigt svårt att röra sig. Är alla domare blinda..ja, kanske.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

En päls som är otypisk är oftast ofunktionell och gagnar således inte hunden i det syfte som den ska för just den rasen.

Givetvis ska den standard som är satt följas för att en ras ska förbli enhetlig. I annat fall fyller det ju ingen funktion att ha olika raser om de ändå kan se ut hur som helst oavsett ras.

Är man inte intresserad av utställningar och insatt i hur dessa funkar: fine, men att gnälla på hur regler man inte ens kan, ska följas är ju löjeväckande.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Ja, visst..och vem tror du kommit på dessa löjlig standarder ?

Jag vet att det är rasklubbarna och kennelklubbarna i respektive ras hemland och att de är skrivna för länge sedan för de allra flesta raser.

Att sedan aveln avvikit från vad standarden säger inom vissa raser är trist och i vissa fall mkt tragiskt. Därför ser jag det enbart positivt att det nu börjar åtgärdas med hårdare regler för vad som bör premieras rent exteriört.
 
Sv: ställa ut hund med rosa nos?

Kan inte göra annat än att hålla med. Det finns trots allt en anledning till att rasstandarderna existerar, konstigt vore det ju annars.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 657
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 056
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 241
Senast: Ratax
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 494
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp