Ställer du upp på detta?

U

uppgiven

Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför?

Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar med sin mor. Moderns delaktighet är den att hon sköter bokföringen.
När sedan modern plöttligt går bort så uppdagas det att företaget knappt går med pluss minus noll. Att han left på sin mors pension.

Du har misstänkt att det gått lite så där. KOmmit med förslag på förändringar som innebär mindre jobb men lika mycket i plånboken. Du har talatom att din sambo har samma priser för helinckordering som andra i eran omgivning har enbart för kallhyra och foder.
Men du har bara fått kalla handen.
Höja hyran går inte för folk vill inte betala mer för sina hästar i den delen av landet utan dom arbetar hellre av den.
Men kollektift har inte varit något som din sambo trotts att det skulle innebära att sambon skulle kunna jobba på sidan om. Vilket du tycker är bäst för honom och för er tillsammans. Ni skulle inte bli lika låsta vid storhelger ex och åka bort i stället för att vara låst med andras hästar grats.
Det skul oxå innebära att ni fick mer tid tillsammans. NI kund eåka på någon semester som inte gorts på 4 år. Eller varför inte bara få ha sovmorgon tillsamman en gång i veckan.

Men jobba är någon sambon inte har velat. Sambon har komit med undanflykter så som: hur blir det då med höskörden tror du? Vårbruket? INte villl jag köra häst i mörker när man slutar ett vanligt jobb bla.
Faktum är att sambon har så mycket job på gården som han gör gratis till sian hyresgäster så sambon i dagen släge inte har tid till att jobba någon annan stanns. Trotts att han genom grannen kan få ett jobb, har blivit errbjuden men tackat nej då det ej finns tid.

Du ser att sambon mår dåligt och får små utbrott i förtvivlan när något oförutsätt händer. Framförallt om det handlar om pengar.

Så kommer en vänn i i bilden. KOmmer med idén att sattsa på konvalicenter för det har denne gort tidigare. Vännen har ett vilande företag som alternativare och skall då sköta den biten medans din sambo skall hålla i uppstallningen.
Sambon tycker det är ett väldigt bra förslag. Betydligt högre stallhyror kan tas ut för dessa hästar. Vännen som för övrigt bor 30 mil bort igentligen men är här nere till största delen skall även täcka upp när sambon skall jobba.
Framförallt innebär detta att du måste gå ner i arbetstid för att täcka upp när inte vännen kan täcka upp så att din sambo kan jobba och få in pengar.


Sambon har inget kontrakt på sina stallplattser och tycker inte det är nödvändigt trotts att det gång på gång visas att muntligt är bara att bryta. BLa fick ni ställa in en resa som ni planerat två månader i förväg för att dom inhyrda inte höll sina avtal om att ta fodringar.
Ha kontrakt på travhästar i konvalicent är omöjligt. Travtränare har inte e så varför skulle sambon behöva ha det?
Detta medför många månaders inkomstförlus för din sambo när någon flyttar och inte säger upp sin box i förväg.
Detta har du oxå påtalats.

Ni har inte gemensam ekonomi.

Det är nu något måste göras då moderns pension inte rammlar in nu när hon gåt bort. Och inga andra pengar finns det att leva av. Men din sambo platerar att höja hyran vid årskifftet. Med så lite så merinkomsten hamnar på 800 kr netto/månad. Dom sjuka hästarna räknas kallt med utöver detta trots at någon förfrågan inte ens framkommit till proffstränaren.

Mina personliga tankar går så här:

Om sambom tar på sig mer hästar och fortfarande står med alla fodringar alla dagar. Hur skall det då finnas tid till att jobba när dte inte finsn tid till det nu?

Varför skulle vännen sitta 30 mil hemifrån på storhelger, jul och nyår för att fodra sambons hästar för att ni skall bort?

Skall jag gå med på att gå ner i arbetstid?
VAd skulle då hända om jag är sjuk, vännen bryter benet eler vad som hälst och inte kan ställa upp när sambon skall jobba?

Skall man inte driva ett företag så att det står på sina egna ben?


Kan det vara så att vännen utnyttjar situationen för att få fart på sitt eget företag?

Vad skall sambon leva av tills årskiftett när sambon inte kan leva på dej om du så ville?
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Varför spekulera? Det är svårt - för att inte säga omöjligt - att få någon att ändra sig. Vill sambon leva på detta sättet och skita i vad jag tycker och tänker och vill - ja, då får jag helt enkelt ta ställning till vad JAG vill. Vill jag detta - fine. Vill jag inte köpa hela kalaset - då är det uppbrott som gäller (eller försöka leva med det, vilket jag gissar blir svårt).

Det är trist när folk väljer ett sämre alternativ (enligt det sätt man själv tänker), men efter att ha upplyst om möjligheterna så finns det ju inte mer att göra.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Jag håller med föregående talare. Ställ dig själv frågan, är det ok? Bara du kan avgöra om det är nåt du är med på eller ej. Vad vill du??? Sök det...;)
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Jag skulle aldrig kunna vara i ett förhållande där man inte lyssnar på varandra och respekterar varandras åsikt.

Jag är ledsen för din skull som sitter i den situation du sitter i. Jag har tyvärr inga råd, men jag hoppas att det löser sig så småningom för er.

Varma kramar
 
Sv: Ställer du upp på detta?

För min del så hade sambon fått sköta sitt och jag sköter mitt.
Så nej, jag hade inte gått med på att gå ner i arbetstid i den situationen som du berättar om.

Jag hade fortfarande krävt att vi delade på vår boendekostnad/mat/och annat gemensamt.

Det är en sak att hjälpa till och täcka upp för varandra om någon blir sjuk/ofrivilligt arbetslös/pluggar eller liknande. Men inte om man väljer att driva ett företag som inte går runt istället för att ta ett "riktigt" jobb.

Hade det inte gått och han fortfarnde inte ville göra förändringar så att han tjänade sina egna pengar så hade jag nog inte valt att dela hans liv tror jag. Tyvärr. Möljigen funderat på att bli särbo istället.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

När jag läser detta...så hade jag nog bara gjort en sak.
Lämnat den partnern. sambon måste ju förstår att det där inte går runt och att det måste skaffafs ett jobb som gör det.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Låt oss se.

Sambon har mörkat hur det verkligen låg till med stallets lönsamhet och hans personliga ekonomi.

Du har inget att säga till om betr stallet och sambon lyssnar inte på dig.

Han och en kompis har nu hittat på en tveksam företagsidé. Återigen har du inget att säga till om, men du förväntas gå ner i arbetstid och minska på din egen inkomst för att hjälpa till, för att din sambo inte klarar av det på egen hand trots att han inte har något annat som upptar hans tid eftersom han inte vill ha ett vanligt jobb.

Du kommer mycket snart att bli den andra kvinnan på rad som får försörja honom, han behöver en nu när hans mamma har gått bort.

Nej jag skulle inte ställa upp på det, jag skulle dessutom ta mitt pick och pack och gå.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

För allt vad du gör, gå inte ner i tid! Om din sambo levt på mammas pension lär du få ställa upp nu, delad ekonomi eller inte. Mat måste ni ju ha, och bensin, och kanske till och med kläder ibland.:devil:

Om sambons kompis är en skitstövel som tänker utnyttja en dumsnäll kompis eller en naiv drömmare vet inte jag, men det kvittar vilket. Så länge inte stallet fylls av betalande kunder är det helt idiotiskt att släppa en stadig inkomst.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Om sambon vill hålla företaget för sig själv så får han också se till att vara självförsörjande. Dvs jag skulle vägra gå ner i tid eller curla på annat sätt och fortsätta leva mitt liv som jag vill det.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Låt oss se.

Sambon har mörkat hur det verkligen låg till med stallets lönsamhet och hans personliga ekonomi.

Du har inget att säga till om betr stallet och sambon lyssnar inte på dig.

Han och en kompis har nu hittat på en tveksam företagsidé. Återigen har du inget att säga till om, men du förväntas gå ner i arbetstid och minska på din egen inkomst för att hjälpa till, för att din sambo inte klarar av det på egen hand trots att han inte har något annat som upptar hans tid eftersom han inte vill ha ett vanligt jobb.

Du kommer mycket snart att bli den andra kvinnan på rad som får försörja honom, han behöver en nu när hans mamma har gått bort.

Nej jag skulle inte ställa upp på det, jag skulle dessutom ta mitt pick och pack och gå.

Agree. Det är inte det liv jag vill leva.

TS: Känn efter. Vad vill du?
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Det är verkligen inget liv jag hade velat ha med en sambo.

Kan sambon möjligtvis övertalas att gå och få ekonomisk rådgivning av någon utomstående som sambon kanske lyssnar bättre på?

Jag tycker det är tragiskt att läsa att man har så svårt att kommunicera och lyssna på varandra :( Hoppas det löser sig.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Flytta isär i alla fall. Det låter inte bra på nån punkt detta. Gå inte ner i tid, försörj honom inte. Han har ju uppenbarligen daltats bort av sin mamma så innibomben att han inte verkar fatta att man måste dra in egna pengar.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Det är verkligen inget liv jag hade velat ha med en sambo.

Kan sambon möjligtvis övertalas att gå och få ekonomisk rådgivning av någon utomstående som sambon kanske lyssnar bättre på?

Jag tycker det är tragiskt att läsa att man har så svårt att kommunicera och lyssna på varandra :( Hoppas det löser sig.
Håller med här. Släpa med sambon (frivilligt eller ej) till ekonomisk rådgivning alternativt "företagarcentrum" i kommunen. Där kan man få hjälp med affärsidéer och andra företagsfrågor. Sambon lyssnar ju uppenbarligen inte på dig, men han kanske lyssnar på dem. Du går absolut inte ner i tid. Din inkomst är ju den enda säkra inkomsten ni har.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

pv är vuxen, försörj honom inte ,bråka inte ,förklara bara vad som gäller ,dadda för faen inte . Om han inte själv inte inte är företagare nog är det lika bra företaget går under .dom hästbaserade företag som finns baseras på företagarens skicklighet .Kollar du andra trådar så ser du lönsamheten i uthyrning.Konvalecenshästinhyrning grundar sig på att hästägare/tränare har förtroende för kompetensen.Mamman var katastrofal för sin son ,han skulle ha fått lära sig livets skola .Den får han lära nu .
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Jag skulle inte heller ha något emot att leva på min hobby, dvs min(a) hästar. Men nu funkar det inte så att jag eller någon annan kan gå hemma och pyssla och bli försörjd. I allafall inte i längden om man inte har en stor förmögenhet eller någon som försörjer en!

Och du vill ju inte försörja din sambo vilket jag har full förståelse för! Visst ska man ställa upp för sin käresta, men när den kärestan börjar utnyttja en, då måste man säga stopp! Jag tycker din sambo utnyttjar dig faktiskt! Han begär att du ska ställa upp så han kan leva sitt "pysselliv" i fred!

Skulle jag vara du skulle jag ha blödande magsår! :crazy:
Att inte ens veta om man har en vettig inkomst när man har så stora utgifter (stall, jordbruksredskap, gård) som ni har!
Så det skulle faktiskt inte spela någon roll hur mycket jag älskade min man, levde han ett sådant liv skulle han få leva det utan mig! För jag skulle stressa mig så sjuk att jag ändå skulle dö i förtid om jag stannade hos honom med de förutsättningar du beskriver...
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Se upp, se upp!

Han har hitills levt på sin mamma och om du inte aktar dej kommer han nu att leva på dej.:crazy: Eftersom det han sysslar med inte går runt, han har inga pengar och som sambo måste ni betala räkningar osv.

Han har visat att han inte förstår behovet av att försörja sej själv, han är inte realistisk. Det kommer i förlängningen att drabba din ekonomi.

Jag har själv varit med om det och kan bara råda dej att inte låta din ekonomi drabbas, dra dej ur innan det har gått för långt. Han komemr inte att ändras så länge har han har andra personer att luta sej mot ekonomiskt. Tror jag.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Du ska inte på några villkor gå ner i arbetstid, de där planerna på konvalescentstall låter inte så gedigna, och ni behöver absolut hela din inkomst om ni ska kunna försörja er.

En alternativare med vilande företag låter inte som det mest trovärdiga att starta verksamhet med. Hade det varit en aktiv välrenommerad alternativare med en stor, regelbunden kundkrets som var väl etablerad bland proffstränarna så hade det väl varit en sak. Då hade ni ju kunnat kolla upp hans firmas ekonomi också, och se om den verkade gedigen nog att samarbeta med. Men den här snubben låter som ett väldigt osäkert kort. Det är ju inte så att det råder någon brist på alternativare, precis. Och vad är det för typ av alternativare? Vad har personen för utbildning? Och har din sambo kompetens att träna konvalescenter? Meriter som lockar kunder?

Jag vet inte hur du ska kunna få din sambo att lägga ner vansinnesplanerna och ta det där jobbet, men jag tror att papper och penna kan vara en hjälp på vägen. Detta för att stolpa upp er ekonomi på ett tydligt sätt och göra en ordentlig budget så att det verkligen syns svart på vitt att hans lön behövs.

Om han inte ger med sig tycker jag att du ska fundera på om ni ska ha delad ekonomi ett tag, så att han tvingas att fundera på hur han ska få fram pengar till sin del av er försörjning. Ni kan ju inte ha det så här, ni (du) kommer ju aldrig att ha råd med något roligt om han inte jobbar (avlönat) och drar in pengar till hushållet. Och hur är det med hans skyddsnät om något händer? Om han skadar sig?
 
Sv: Ställer du upp på detta?

jag håller med dom andre, gå inte ner! vill han inte låta dig vara med och besämma ska du inte heller lufta ett finger för att hjälpa till med varken skötsel eller pengar.

fårga han vilket som e viktigast. du eller hästarna (jag vet man sätter djuren först). men eftersom han förväntar sig att du ska hjälpa till tycker jag att du har rätten att fråga.

jag tycker oxå att han ska skriva kontrakt med ALLA hästägarna. och då låta dom själva bestämma om dom vill ha allt (mot en högre kostnad) eller inte (samma). skriva in allt som ska ingå och till vilken kostnad. om det e som du sa tro jag inte att det e allt för många som flyttar. och gör dom de har han själv tid över att jobba tills han får sitt företag på fötter. vill han inte detta så hota med att lämna honom (genomför detta om han inte ändra sig). det e nog det enda sättet att få han att ändra sig. finns du inte kvar och kan försörja honom, hur ska kan överleva då?

hoppas att allt löser sig till det bästa
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Oavsett dessa galna planer så tycker jag det värsta är hans totala ignorans av dig och dina idéer. Okej, att man inte behöver nappa på allt men när du har kommit med flera konstruktiva förslag och han vägrar att lyssna på ett enda av dessa, ja då är det något som är allvarligt fel i relationen. Men det är min åsikt. Istället nappar han direkt på ett galet förslag som en bekant kommer med, lyssnar han på dig annars förutom när det gäller pengar och hans verksamhet?
Jag tycker det verkar som han är döv i ert föhållande ...

Om jag vore du och jag nu kände att jag omöjligen kunde lämna honom, då skulle jag betala halva hyran/maten/elen etc och sedan göra vad jag ville med mina pengar, absolut inte gå in och täcka upp hans omkostnader. Kanske t.o.m. flytta isär tillfälligt i några månader så får han lära sig den hårda vägen att dina idéer var de bästa om han nu vill behålla sin verksamhet öht.
Och aldrig aldrig gå ner i tid och försaka den enda säkra inkomsten som finns.
 
Sv: Ställer du upp på detta?

Äsch det är bara att stänga skiten.

Den som inte får det hela att fungera måste ju reda ut det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: miumiu
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 135
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp