Bukefalos 28 år!

Stämpla in och ut på jobb?

Så har det funkat när jag har jobbat i restaurang. Förklaringen var att man får skylla sig själv om man "sölar" vid stängning. Om det hade behövts extra resurser tar det inte en kvart extra, utan en timme typ :banghead:
Då får man göra så att när ens arbetstid är slut släpper man allt och går. :sneaky:
 
När jag jobbade (hotell) så hade vi både stämpling och tidrapport som vi fyllde i för hand. Om man stämplade in mer än 5 min för sent så förlorade man en halvtimme. Minns inte hur det var med utstämplingen, tror det var en halvtimme där också. Vi hade + och - tid.
 
Nej, vi har inte flex på vårt jobb (vi jobbar mycket ensamma så vi skulle nästan aldrig kunna ta ut den).


Men så märkligt. Nåväl då hade jag bett om ett möte med hela personalstyrkan och chefen. Kan ju vara så att de andra i personalen oclså vågar säga ifrån lite bara någon(du) tar första steget
 
Nej, vi har inte flex på vårt jobb (vi jobbar mycket ensamma så vi skulle nästan aldrig kunna ta ut den).


Men så märkligt. Nåväl då hade jag bett om ett möte med hela personalstyrkan och chefen. Kan ju vara så att de andra i personalen oclså vågar säga ifrån lite bara någon(du) tar första steget
 
Jag har jobbat på vårdinrättningar där man har sådana policys. Gör att man uppmanas att stressa med äldre som ska ha hjälp! Och får man larm eller det har hänt något så betyde det att man fick jobba gratis om man inte lyckades hinna jonglera runt saker på någon annan som arbetade/skulle in och arbeta. Helgalet :crazy:
 
Vi har inte tillåtelse till annan övertid än akut sådan (nån blir sjuk, t.ex.).

Kommer man förtidigt får man skylla sig själv, men måste man alltid jobba över så måste man ta ett snack med chefen eller facket.

På mitt förra jobb hade vi tio minuters flex om man kom förtidigt. Kom jag alltså 30 minuter i förtid fick jag tio minuter arbetstid för det.
 
Tack för svar allihop! Verkar ju onekligen fungera olika det här med stämpelsystem. Trodde det alltid följde samma princip men tydligen inte :)

Jag mailade facket i alla fall som sa att enligt vårt kollektivavtal så måste all arbetstid över schemalagd tid vara beordrad sådan. Så då är ju egentligen stämpelsystemet korrekt. Sedan att det inte är så det fungerat/fungerar i praktiken hos oss är ju en annan femma, men jag får helt enkelt ta upp det med min chef och fråga hur hon vill at vi ska göra i de situationer där vi tidigare stanna längre.
 
På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om vi stämplar in inom en halvtimma innan schemalagd tid samt stämplar ut inom en halvtimma efter schemalagd tid, så räknas inte den tiden som arbetstid. I mina öron låter det jättemärkligt, särskilt då vårt arbete är sådant som gör att vi ofta är tvungna att stanna kvar en stund efter arbetstid, inte alltid, men ofta står vi med en kund som kan ta lång tid att avsluta eller så är det lång kö i butiken vilket gör att en kvart eller halvtimma inte är ovanligt (men sker inte heller varje dag). Helger när det varit mycket folk kan stängningsrutinen ta längre än vanligt och då behöver man ibland också stanna kvar en stund.

Saken är den att jag vägrar jobba gratis! En kvart där, en halvtimma där o.s.v. blir snabbt många timmar som jag i så fall skulle arbeta gratis åt företaget. Så jag undrar, är det vanligt att stämpel-systemet fungerar på detta vis? Jag förstår att man måste ha någon gräns för när man inte kan stämpla in och få betalt för det, då skulle ju folk kunna komma tidigare och få extra betalt. Men samtidigt ska det ju inte påverka de gångerna vi faktiskt jobbar för att det behövs?

Jag ska ta upp det med min chef, men vet inte hur jag ska lägga fram det. Jag avskyr att jag ska uppfattas som strulig, dum och "snål" genom att ta upp frågan... Jag vet att fler personal på arbetsplatsen tycker det här är dåligt, men jag tror ingen kommer ifrågasätta. De kommer jobba kvartar och halvtimmar gratis utan att säga ifrån, för att vara schysst mot sina kollegor. Redan i dagsläget skriver de inte upp all extratid de jobbar, vilket ju också gör att det ser ut som att de till exempel klarar av att stänga inom tiden trots att de inte gör det. Jag trodde att stämpelsystemet äntligen skulle göra att även de fick ut alla pengar som de har rätt till, men icke...

På mitt jobb räknar man med att vi ska vara klara, ombytta och färdigutrustade när arbetstiden startar. Det innebär att man måste vara på jobbet minst en kvart innan (om man inte vill stressa ihjäl sig och komma med andan i halsen vilket jag gjorde igår = inte att rekommendera!).
Det är tid vi inte får betalt för och det känns ju rätt värdelöst :p
Blir ju ändå någon timme i veckan...
 
Vi har stämpelklocka på mitt jobb. Jobbar i en ICA butik. Anledningen till att vi har det är för chefens frus kontrollbehov (ja det är sant).

Hon tycker vi sitter för länge på rasterna. Vi har 20 minuters rast på en jobbdag 7-15. Jobbar jag 9-21 har jag 40 min.
Mao galet kort rast. Alla sitter längre av den anlednibgen att man hinner inte varva ner äta och ta en kopp kaffe på 20 min.

Ofta kommer man minst 10 min tidigare än när man börjar och slutar 10 min senare, men det får vi inte kompensera med att sitta längre på rasten.

Allt på jobbet flyter på med varor och påfyllningar så arbetet blir inte lidande heller.
 
Tack för svar allihop! Verkar ju onekligen fungera olika det här med stämpelsystem. Trodde det alltid följde samma princip men tydligen inte :)

Jag mailade facket i alla fall som sa att enligt vårt kollektivavtal så måste all arbetstid över schemalagd tid vara beordrad sådan. Så då är ju egentligen stämpelsystemet korrekt. Sedan att det inte är så det fungerat/fungerar i praktiken hos oss är ju en annan femma, men jag får helt enkelt ta upp det med min chef och fråga hur hon vill at vi ska göra i de situationer där vi tidigare stanna längre.

Ja precis så.
 
På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om vi stämplar in inom en halvtimma innan schemalagd tid samt stämplar ut inom en halvtimma efter schemalagd tid, så räknas inte den tiden som arbetstid.

Vad tror du om att inleda med att fråga om du har missuppfattat?
Vi loggar in/stämplar in. Datorn registrerar varenda minut som läggs som ett flexsaldo. Vi får ligga ner till tjugo i minus och upp till fyrtio i plus. Ligger vi djupare i minus när det är "flexbryt" så får vi löneavdrag (rätt rimligt). Ligger vi på mer än fyrtio plus, försvinner överskottet (inte OK).
 
Vad tror du om att inleda med att fråga om du har missuppfattat?
Vi loggar in/stämplar in. Datorn registrerar varenda minut som läggs som ett flexsaldo. Vi får ligga ner till tjugo i minus och upp till fyrtio i plus. Ligger vi djupare i minus när det är "flexbryt" så får vi löneavdrag (rätt rimligt). Ligger vi på mer än fyrtio plus, försvinner överskottet (inte OK).
Det beror ju på varför överskottet bildats. Jag vet en person som satt i system att börja städa förrådet när det var dags att gå hem och nästa skift kommit. Det överskottet försvann och personen blev tillsagd att sköta det bättre. Pinsamt. Ett mycket välskött förråd dessutom.
 
Vi har stämpelklocka på mitt jobb. Jobbar i en ICA butik. Anledningen till att vi har det är för chefens frus kontrollbehov (ja det är sant).

Hon tycker vi sitter för länge på rasterna. Vi har 20 minuters rast på en jobbdag 7-15. Jobbar jag 9-21 har jag 40 min.
Mao galet kort rast. Alla sitter längre av den anlednibgen att man hinner inte varva ner äta och ta en kopp kaffe på 20 min.

Ofta kommer man minst 10 min tidigare än när man börjar och slutar 10 min senare, men det får vi inte kompensera med att sitta längre på rasten.

Allt på jobbet flyter på med varor och påfyllningar så arbetet blir inte lidande heller.

5 minuter per timme är vad vi har rätt till enligt mitt nuvarande kollektivavtal (och det brukar vara samma för de flesta avtal), förstår inte vad du menar att man inte hinner ta en kopp kaffe på 20 minuter? Hela mitt arbetsliv har vi som mest haft 15 minuters rast två gånger per dag, det räcker gott och väl för en kaffe/fika.

Den "långa" rasten är ju lunchrasten, vilken bör vara minst 30 minuter lång (arbetstidlagen).

På min nuvarande arbetsplats får vi välja mellan 30 minuters lunch och sluta normal tid, eller 45 minuter och sluta en kvart senare. Jag väljer 45 minuters-lunchen, då hinner jag varva ner ordentligt.
 
5 minuter per timme är vad vi har rätt till enligt mitt nuvarande kollektivavtal (och det brukar vara samma för de flesta avtal), förstår inte vad du menar att man inte hinner ta en kopp kaffe på 20 minuter? Hela mitt arbetsliv har vi som mest haft 15 minuters rast två gånger per dag, det räcker gott och väl för en kaffe/fika.

Den "långa" rasten är ju lunchrasten, vilken bör vara minst 30 minuter lång (arbetstidlagen).

På min nuvarande arbetsplats får vi välja mellan 30 minuters lunch och sluta normal tid, eller 45 minuter och sluta en kvart senare. Jag väljer 45 minuters-lunchen, då hinner jag varva ner ordentligt.

Man kan också ha "måltidsuppehåll" vilket innebär rätt att ta 30 minuters paus för att äta, när verksamheten så tillåter. Då är tidpunkten väldigt vag och halvtimmen ingår i betald arbetstid. Annars är ju lunchrast ledig tid, inte betald.
Kafferast har man rätt till fem minuter per arbetad timme beroende på kollektivavtal.
 
Så har jag också, och har alltid haft. Och nåt annat funkar inom vården, tror jag.

Just nu är det mat under arbetstid (jobbar alltså samtidigt, alltså ingen paus) och 10 minuter kaffepaus. Oftast jobbar jag då också.
 
Man kan också ha "måltidsuppehåll" vilket innebär rätt att ta 30 minuters paus för att äta, när verksamheten så tillåter. Då är tidpunkten väldigt vag och halvtimmen ingår i betald arbetstid. Annars är ju lunchrast ledig tid, inte betald.
Kafferast har man rätt till fem minuter per arbetad timme beroende på kollektivavtal.

Så har vi det. Funkar det inte = man kan oftast inte ta rast är det ju för lite personal eller dåligt planerade arbetsuppgifter = något man rimligtvis tar upp med chefen.
 
Men fy så dåligt ni har det! Speciellt med tanke på att er chef är där och ser att ni jobbar över, då borde ju hon godkänna övertiden kan man ju tycka.

Hos oss (Ica) så får vi stämpla in 5 minuter för tidigt samt stämpla ut 15 minuter för sent och få lön för detta utan att det ifrågasätts. Men om man råkar bli kvar 30 min för länge pga lååånga köer, knepig kund eller annat så måste detta godkännas av någon chef. Detta är aldrig något problem, istället blir de glada att man ställt upp och stannat kvar när det varit hög belastning.

Jag själv brukar vara stängningsansvarig ibland och har då befogenheten att godkänna övertid om det skulle behövas. Det är ju självklart att man ska få lön, speciellt då man verkligen ställer upp och jobbar över när det behövs.

Ta upp det er fackrepresentant på jobbet, detta är inte ok!
 
Man kan också ha "måltidsuppehåll" vilket innebär rätt att ta 30 minuters paus för att äta, när verksamheten så tillåter. Då är tidpunkten väldigt vag och halvtimmen ingår i betald arbetstid. Annars är ju lunchrast ledig tid, inte betald.
Kafferast har man rätt till fem minuter per arbetad timme beroende på kollektivavtal.

Inom vilket kollektivavtal är måltidsuppehållet satt till en bestämd längd (30 min)?
 
När jag var medlem i HRF så fanns det 30 min måltidsuppehåll (hade inte det själv). Finns säkert i lokala och enskilda avtal.

Tror det är måltidsrast du menar som får vara max 30 min om man jobbar max 4,5 h.
Måltidsuppehåll har jag aldrig sett någon tidsgräns för i HRFs kollektivavtal.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 865
Senast: BernT
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 329
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
600
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp