Stående fågelhundar

S

Sikta

Första fråga för mig här :)

Är rätt dåligt insatt i rasgrupp 7 och vill lära mig mer.

Vilken ras väljer du, och varför? För- och nackdelar med de olika raserna, och skillnader dem emellan?Om man vill ha en hund som under de månader det inte är fågeljakt funkar till lite allt möjligt och inte kräver extrema mängder motion, hur mkt skiljer det mellan raserna? Ponera att du även vill träna lite lydnad med din hund, vad skulle du välja då? Skillnader i hälsa mellan raserna?

Upplever settrar som fladdriga hundar som springer benen av sig, bokstavligt talat och vorsthrar som relativt "hårda". Hur är ex Munsterländern eller Bretonen? Weimaraner på fjället, fryser de ihjäl? Vad är era erfarenheter?

Tack!

Sv: Stående fågelhundar

De delas ju in i 2 grupper, de kontinentala och brittiska.

De brittiska söker snabbare och över större områden och de kontinentala är lite långsammare och jobbar närmre föraren. De är mer allsidiga och ska ju kunna användas på harar, i eftersök och som stötande hundar på klövvilt.

Extrema mängder motion är kanske o ta i men mycket motion helt klart! Ska de hålla en vecka på fjället så måste de ju vara tränade o i bra form under hela året.
Settrarna är ju de jag har mest erfarenhet av och ja, de går stort men tycker de är milda och lätta att föra (om man hittar bra linjer och börjar tidigt med träningen) Fladdriga tycker jag inte att de är men älskar att springa är klart de gör ;)

Vorsteh är ju något jag kommer skaffa som nästa hund, vill bredda o inte bara köra fågeljakt utan även eftersök. Vill även ha en hårdare hund som går fram i både skog och på fält. Med rätt träning och den motionen de kräver är det ju såklart ingen galen hund som dödar allt den ser. Gillar deras avel framförallt där de har varit noga me MH på sina hundar och än så länge finns ingen utställningsvariant.

Eftersom jag äger två exemplar av Liten Münsterländer så får jag väl svara. ;)

Münsterländer är en ras som kräver motion, ja. Däremot så upplever jag inte att mina klättrar på väggarna av någon/några dagars inaktivitet. De brukar hänga med på det mesta, både jaktligt och i allmänhet. Vänliga öppna hundar överlag. Dock får man passa lite på psyket när man letar valp. Vissa linjer tenderar att vara pipiga och vissa har en del problem med rädslor. Ytterligare andra kan vara väldigt "hårda i huvudet" (dvs liten förighet). Eftersom MH inte är så utbrett i rasen (än) så är en variant att försöka umgås och träffa/jaga med hundar från den kenneln du är intresserad av och se vilken typ som passar dig.

Münstern tillhör de kontinentala fågelhundarna och sägs lite vara av en allroundhund vad gäller just jakten. En bra och väl tränad münster kan du använda till det mesta - apport, fågelarbete, stötjakt, eftersök (förra hunden ställde t.o.m älg, men det är nog inte så värst vanligt). På många sätt är den väldigt mångsidig. Fast som Anders Landin säger: Låt dig inte luras av pälsen. På vissa sätt är en Münster tuffare att få till än vorstehn tillexempel eftersom de väldigt ofta har egna idéer. Vissa individer har väldigt mycket "kan själv"-mentalitet. Återigen, kolla linjerna.

Fast... Jag har aldrig haft så kul i skogen som med de Münstrar jag ägt. De har väldigt mycket humor och man bör ha tålamod och envishet för att få till dem. Många kennlar erbjuder numera träningar och valpträffar i samband med köp och det är en STOR fördel eftersom du då kan få många bra tips och råd vad gäller träning.

Vad gäller de andra raserna så har jag bara sett en Breton i arbete. Såg trevligt ut - men jag kan inte säga så värst mkt mer.

Fråga om du vill veta något mer.

Vi får se om lady_vip eller apcalypsen hittar hit med sina Weimaraner. ;)

Jaktbiten får Lady Vip svara för. Jag har inte kommit så långt med min weim, vi går viltspår just nu och jobbar med fågelhundarnas eftersöksgrenar men han är inte redo för att göra prov eller sättas in i aktiv jakt. Vad det gäller fjället så vet jag en hel drös som jagar med dem på fjäll och sånär att de lägger täcke på dem vid paus så verkar de fixa det utmärkt.

Men jag upplever weimaranern som en väldigt allsidig hund. Jag kör agility, lydnad, vanligt spår och har även provat lite på söket med min hund och grundskälet till att jag snavade in på weimaraner från första början är att jag ville hålla på med räddningsbiten och visste att det fanns människor som använde dem till det.

Det är en rätt envis ras och de är smarta. Motion, ja inte kan man ha dem på soffan och tro att de ska vara glada över korta promenader. Men så jobbigt tycker jag inte att det är. Jag cyklar, springer och åker rollerblades med min och jag upplever att det snarare mental stimulans de behöver än kuta runt som galningar. Jag provade olika inlärningsmetoder men har kommit på att klicker och shejping är guld. Då har man en nöjd hund som sover gott efter träning :D

Gillar man dragsport så har grupp 7-hundarna en egen klass och det är många som har vorsteh som håller på med det vad jag har förstått.

Lady Vip har längre erfarenhet av rasen än jag men det var väl en snabb sammanfattning av mina erfarenheter ;)

Alltså, för att vara krass när det gäller weimaraner så finns det mycket, mycket bättre fågelhundar. Vill man jaga fågel på riktigt, med stil och lätthet så väljer man inte weimaraner.

Jag valde weimaraner eftersom jag jagar på så olika sätt, jag kan ha dem på ankjakterna, släppa dem som kortdrivare och ha dem på fält. Men ska man lyckas jaga in en weimaraner till en bra fågelhund krävs det mycket blod, svett och tårar, just eftersom de är så allsidiga. Man får börja tidigt med signaler, viltrespekt osv, såna grejer du ofta har mer gratis hos en engelsk fågelhund.

De problemen man stöter på hos weimaranern vid fältarbete är framförallt att de reviderar dåligt, dåligt stånd och att de är för tuffa mot fåglarna eftersom de har ganska mycket skärpa.

Angående pälsen så fryser inte arbetande hundar;) Och de har bättre päls än pointers, men klart de kan täckas vid pauser.

Vill du ha en bra fågelhund med vikt på det hållet som ändå går att träna väl med i lydnad och agility så hade jag nog kikat på breton. Iofs beror det på vilken erfarenhet du har av fågelhundsjakt.

Jag har en strävhårig vorsteh som under sina första tre år närmast höll på att knäcka mig, nu vill jag aldrig byta bort min älskade träskalle!

Nu har jag förstått varför folk från Tyskland/Schweiz m fl länder blir lyriska när de ser min hund.
Kan vara ute på gården med jycken när en bil med tyskar tvärnitar, kommer ur bilen hojtandes, Ah eine Deutsche Rauhaar!
... utan att hälsa på mig först :)

Bra och mycket allround jaktligt, men som hund på appellplanen, nja, bara om man har väldigt god tid och mycket tid.
Finns roligare hundar som är lättare att lyckas med, de är lättlärda men jakten tar gärna överhand om det blir tillfälle.

Min hund är klokare än de flesta och en mycket god vän som känner när jag mår dåligt eller om något barn behöver en dos ömhet.

Tack för bra svar! Då jag inte jagar är det inte aktuellt för mig personligen med en stående, (tyvärr då min första kärlek när jag var runt 5 år var en skäggig vorsthedam). Men jag tycker att det är sjukt kul att få nörda ner mig i något och en vän till mig jagar och är i hundköpartagen, eller snarare i den fasen där man väljer ras, linjer och kennel.

Han åker mkt skidor, är ute i skog och mark och har en allmänt aktiv livsstil, även förutom jakten så att det blir en stående är klart, men frågan är ju vilken. Weimaranern är nog utesluten då det är främst fågeljakt i skog och på fjället han är intresserad av, och jag skulle nog lobba lite för Bretonen då de verkar vara både dugliga i jakten och trevliga förstahundar (och lagomt stora i min värld). Men hur funkar de att köra drag med? Hur funkar münstern som förstahund? Förstår jag rätt om settern är förigare än vorsthen? Allt snack om utställningsavlade settrar som inte duger i jakt, hur mkt ligger det i det?

Allt snack om utställningsavlade settrar som inte duger i jakt, hur mkt ligger det i det?

Det finns absolut jaktdugliga settrar, men köp inte från de som avlar på utsällning :p Det är ganska rejäl skillnad i utseende på utställningavlade settrar och de som i första hand ska användas i praktiskt jakt, och avlas för det. Men är det fågel jakt, och stående fågelhund i sig som han är ute efter skulel jag absolut kolla på settern. :)

Jag har en ungersk Vizsla som nu är ett. Jag har hittills bara träffat honom och hans mamma, men han är i mina ögon ultimat för vår familj, som vill jaga fågel under hösten, röra på oss lagom mycket under hela året, och har småbarn hemma.
Han är supergo i hemmet, och har inga problem att koppla av. Men han vaknar på en gång om man ber honom om det, och leker och busar gärna med oss allihop.
Om han inte har fått rasta av sig ordentligt på ett par dagar blir han lite rastlös och vandrar efter oss hela tiden, då hjälper bara en ordentlig aktiveringsstund.
Han visar stort intresse för fågel, och har nu när vi börjat träna honom på rapphöns visat stor talang! Men som minus på den sidan så är han lite "mesig", jag tror och hoppas att det kommer tränas bort när han kan lita mer på sig själv.

PMa om du undrar över något annat :)

Jag har en Spinone Italiano och mer lämplig hund för oss kunde vi nog inte få då vi är totalt nybörjare vad gäller jakt och att vara hundägare men saknar inte hundkunskap.

Spinonen är en ras som likaväl är ute i skog och mark och tränar/jobbar hårt men som inte går in i väggen så att säga om den ligger på soffan en hel dag. Vi tränar mest spår med henne just nu och lite lydnad. Är med ute i skogen och går efter fågel men det är lite väl mycket fart under tassarna på henne ännu. De ska jobba nära föraren och de jag har träffat är otroligt stabila och coola i psyket. Inte mycket som gör dom upprörd här i världen.

Nu är våran lite förarvek hemmavid men det blir som en helt annan hund när hon jobbar, tar för sig och viker inte en tum från arbetsuppgiften! En mycket väl anpassad jaktras med mycket god uthållighet, stora tassar och starkt skinn som gör att den kan ta sig fram i vilken terräng som helst och djup snö. Energisnål och jagar i lägre tempo, travar helst för att ta sig fram på underlag som tillåter trav. Helt omöjligt för en annan att springa så fort att hon tar till galoppen :angel: när vi kör travhäst så galopperar hon när vi kör på lite fortare. Har testat lite drag i vintras med gott resultat, har införskaffat en riktig sele till kommande vinter!

Våran hund är otroligt mild och trevlig, perfekt första hund! Kan inte flagga nog för den här hundrasens lugna inställning till livet. Fantastisk med barn och aldrig otrevlig emot andra hundar/djur.

Rasen ska anses vara bland de friskaste i landet. Billig försäkring därefter, finns mig veterligen ingen sjukdom i rasen i Sverige. Vi har en tik som jag tycker är lämplig storlek (ca 30 kg).

Münstern kan funka alldeles utmärkt som förstahund och det kan bli alldeles katastrof. Det beror helt på vilken ambitionsnivå föraren har och hur mycket han/hon är villig att träna hunden. Just eftersom de är allround så bör stor vikt ligga på fågelträningen i början så att det arbetet verkligen sitter innan man börjar jaga annat med hunden. Är det en förstahund så är valpträffarna som vissa kennlar håller i guld värda. Där finns en stor möjlighet att hämta kunskap och hjälp.

Blod, svett och tårar - men man har fantastiskt roligt på vägen. ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har... 2
Svar
29
· Visningar
5 421
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Hej! Vi funderar på att skaffa en stående eller stötande fågelhund. Det är endast min sambo som kommer att jaga med den, medan jag...
Svar
4
· Visningar
3 262
Hundavel & Ras Hej! Helt ny här på forumet och skulle vilja få lite tips på olika raser som kan passa mig! Jag har en blandrastik på 18 månader och...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: Lisojo
·
H
Hundavel & Ras Jag har lite funderingar kring detta med att välja rätt ras för ändamålet. Har suttit med några vänner och disskuterat raser. Jag är... 2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31