Ständigt skräckslagen häst

Jag skulle börja med att ta bort allt kraftfoder. Sedan skulle jag kontakta de tidigare ägarna och fråga om de har någon idé vad som kan ha hänt. Sedan skulle jag lina hästen innan jag rider den så att den är ordentligt avrastad.
 
Jag tänker också något fysiskt problem i första hand. Magsår, hormoner eller något.
För säkerhetsskull hade jag kanske tagit bort kraftfodret ett tag. Men tror inte primärt på fodret. Jag ska absolut inte säga aldrig, men det känns inte som hela anledningen iaf. Min Herr Häst är också enormt tittig och med viss nerv i vissa situationer. Flyttade honom i slutet av januari till ett stall med fri tillgång på grovfoder både ute och inne. Förväntade mig att han skulle sprängas av energi, då han också fick samma sort och mängd av kraftfoder, men icke. Var kanske lite piggare någon dag, men inte mer. Visst, skulle ditt grovfoder visa sig innehålla jättemycket socker, så absolut. Men annars skulle jag börja med att leta bland fysiska problem.
 
Jag skulle börja med att ta bort allt kraftfoder. Sedan skulle jag kontakta de tidigare ägarna och fråga om de har någon idé vad som kan ha hänt. Sedan skulle jag lina hästen innan jag rider den så att den är ordentligt avrastad.
Hon får bara en näve betfibermix per dag... Sen är det konstiga att hon inte direkt har fysisk energi på så sätt att hon är het. Tvärtom får man påminna henne om att gå framåt. Ute är hon framåt men inte av bjudning utan av flyktbeteende.... Det är som att hon lägger all energi i nervighet. För mig är det en konstig kombo, så nervig men snudd på slö. Nervig och het resp. slö och lugn hänger ihop i min värld.... Att man får välja liksom.... Men nervig och lite slö..? Kanske det är nåt fysiskt med henne.
 
@Peli nervig och slö kan hänga ihop - hästen växlar med att "värja sig" mot stressen genom att stänga av och bli introvert.

Hur Beter sig hästen när den vistas i hagen?
 
@Peli
Hästen är fortfarande ny hos dig. Det tar trots allt ett par månader innan hästen känner sig hemmastadd hos en ny person.
Det där med att vara rädd för naturen men inte stora maskiner känner jag igen. Min tyska häst var väldigt rädd för naturen när hon kom hit. Det värsta var grannens busiga Charolaiskvigor :nailbiting: Men lastbil med vedkran var inga som helst problem.
Det kan också vara ett ledarskapsproblem (nu spekulerar jag) också. Du kanske är för snäll så hästen inte ser dig som ledare utan hon tycker att hon själv måste hålla koll på omgivningen i stället.
Hoppas det ordnar sig med tiden. Dock kanske det inte är fel att låta en veterinär kolla på henne någongång när ni ändå har en ute.
 
@Peli nervig och slö kan hänga ihop - hästen växlar med att "värja sig" mot stressen genom att stänga av och bli introvert.

Hur Beter sig hästen när den vistas i hagen?
Spejar och vill hela tiden vara nära kompisen, en yngre valack som är högre i rang trots att ägaren sa att han är jättemesig. Hon rör sig inte mycket och inte han heller. De äter och chillar liksom
 
@Peli
Hästen är fortfarande ny hos dig. Det tar trots allt ett par månader innan hästen känner sig hemmastadd hos en ny person.
Det där med att vara rädd för naturen men inte stora maskiner känner jag igen. Min tyska häst var väldigt rädd för naturen när hon kom hit. Det värsta var grannens busiga Charolaiskvigor :nailbiting: Men lastbil med vedkran var inga som helst problem.
Det kan också vara ett ledarskapsproblem (nu spekulerar jag) också. Du kanske är för snäll så hästen inte ser dig som ledare utan hon tycker att hon själv måste hålla koll på omgivningen i stället.
Hoppas det ordnar sig med tiden. Dock kanske det inte är fel att låta en veterinär kolla på henne någongång när ni ändå har en ute.
Jag tror att det är ledarskapsproblem och att jag är för snäll, inkonsekvent och otydlig, tyvärr Jag försöker bli bättre men ibland blir det liksom ryggmärgsreflexen.
 
@Peli vad jobbigt :(
Om hästen är lugn i övrigt och i hagen osv som du svarade på så känns det lite som du själv skriver : det har blivit snett er emellan och hur säker/osäker du och hästen är som kombo ..

Jag tänkte många gånger tidigare i tråden att kanske hästen har ngt hormonellt/magsår osv om den som jag läste det var så konstant rädd och stressad osv.. det är inte normalt .

Men utifrån det du skriver som helhet i sammanhanget och även att du ffa själv i grunden som jag tolkat din post, ville köpa en väldigt trygg och sansad häst ...
jag tror det blev fel helt enkelt . Du köpte en för känslig häst i grunden pch sen har det blivit eskalerande fel mellan er utifrån det ? Kan det vara så enligt dig själv ?
 
Senast ändrad:
@Peli vad jobbigt :(
Om hästen är lugn i övrigt och i hagen osv som du svarade på så känns det lite som du själv skriver : det har blivit snett er emellan och hur säker/osäker du och hästen är som kombo ..

Jag tänkte många gånger tidigare i tråden att kanske hästen har ngt hormonellt/magsår osv om den som jag läste det var så konstant rädd och stressad osv.. det är inte normalt .

Men utifrån det du skriver som helhet i sammanhanget och även att du ffa själv i grunden som jag tolkat din post, ville köpa en väldigt trygg och sansad häst ...
jag tror det blev fel helt enkelt . Du köpte en för känslig häst i grunden pch sen har det blivit eskalerande fel mellan er utifrån det ? Kan det vara så enligt dig själv ?
Ja tyvärr tror jag att jag själv är orsaken Jag visste faktiskt inte att hon hade arab och fullblod i sig förrän jag redan bestämt mig för henne. Hade nog backat om jag vetat tidigare. Visste import Polen men trodde polskt halvblod. Hon var ju väldigt lugn i försäljningstallet så tänkte inte låta rasen hindra men.... Hon är känslig och jag är alltför traditionell i min hantering.... Försöker lära om mot NH men svårt att ändra 30 år på 2 mån....
 
Ja tyvärr tror jag att jag själv är orsaken Jag visste faktiskt inte att hon hade arab och fullblod i sig förrän jag redan bestämt mig för henne. Hade nog backat om jag vetat tidigare. Visste import Polen men trodde polskt halvblod. Hon var ju väldigt lugn i försäljningstallet så tänkte inte låta rasen hindra men.... Hon är känslig och jag är alltför traditionell i min hantering.... Försöker lära om mot NH men svårt att ändra 30 år på 2 mån....

Jag tror iof inte exakt ras osv är det avgörande i sig . Du har snarare, Oavsett exakt stam och ras osv, nog valt lite olyckligt utifrån att du själv ville ha en väldigt trygg häst men skaffade en med lite mera blod och från försäljningsstall och import som mellanlandat .
3 månader är väldigt kort tid för ny häst , men jag tycker att det ändå är väldigt länge att ha eskalerande problem istället för minskande som du beskriver . Det gör att jag tycker du har ett verkligt problem och att det blivit fel med dig och din nya häst .
 
Jag tror iof inte exakt ras osv är det avgörande i sig . Du har snarare, Oavsett exakt stam och ras osv, nog valt lite olyckligt utifrån att du själv ville ha en väldigt trygg häst men skaffade en med lite mera blod och från försäljningsstall och import som mellanlandat .
3 månader är väldigt kort tid för ny häst , men jag tycker att det ändå är väldigt länge att ha eskalerande problem istället för minskande som du beskriver . Det gör att jag tycker du har ett verkligt problem och att det blivit fel med dig och din nya häst .
Jaaaa.... Försäljningsstallet har erbjudit byte. Jag får se vad som dyker upp där och vad som händer närmaste veckorna. Den häst jag har idag var inte den typ jag sökte. Däremot var hon rätt vid köpet. Vilket som är hennes rätta jag vete tusan. En del spekulerar i att hon hade någon brist och hade fått dåligt ned mat i Polen och helt enkelt inte orkade reagera på saker då jag köpte henne. Nu med bra mat och omvårdnad så har hennes rätta jag kommit fram. Om de har rätt funkar det inte, då måste jag nappa på det där bytet. .
 
Jag kanske har missuppfattat men stod hon på box i försäljningsstallet och på lösdrift hos dig? Om så har den gått på lösdrift förut?

Jag träffade en häst för flera år sen som inte ens kunde gå ute på bete dygnet runt utan att bli som din. Stod den på box på natten var den som en helt annan häst. Pigg men lugn lixom. Den var en typisk spejare och kunde inte slappna av alls om den gick ute dygnet om.
 
Jag kanske har missuppfattat men stod hon på box i försäljningsstallet och på lösdrift hos dig? Om så har den gått på lösdrift förut?
Hos mig är hon ute 10-12 timmar, box på natten. I försäljningsstallet var hon ute vissa nätter men på box de flesta. Så inte så stor skillnad...
Jag träffade en häst för flera år sen som inte ens kunde gå ute på bete dygnet runt utan att bli som din. Stod den på box på natten var den som en helt annan häst. Pigg men lugn lixom. Den var en typisk spejare och kunde inte slappna av alls om den gick ute dygnet om.
 
Hos mig är hon ute 10-12 timmar, box på natten. I försäljningsstallet var hon ute vissa nätter men på box de flesta. Så ingen direkt skillnad. ..
 
@Peli
Om du tycker om hästen och vill behålla den så tror jag säkert att den går att få mycket bättre. Se till att den är ordentligt avrastad, lina den om du inte vill eller hinner rida. Rid ut tillsammans med den snälla valacken, umgås mycket och borsta henne.
 
Gissar att hon får i sig ca 13-15 kg per dag. Svårt att veta då hon inte går ensam i hagen.
Är det hösilage eller hö? Om hon har fri tillgång så låter det lite.
Är det en stor häst eller en liten?
Har du tänkt på att kolla vad hon egentligen äter?
 
Det är en häst på 157 cm. Hon äter hösilage med hög ts, väldigt nära hö. Har fått det analyserat och det är ett riktigt bra hösilage. Jag vet inte riktigt hur jag ska veta exakt vad hon äter i mängd när hon inte går ensam? Jag tittar mer på hullet vilket börjar bli bra och lagom. Hon var smal när hon kom.
 
Så här går mina tankar: Det handlar om en högkänslig, ranglåg häst som ganska nyss har bytt ägare och hamnat i helt ny miljö.
För det första: det kan ta upp till ett år innan en häst känner sig trygg på ett nytt ställe, trygg med miljö, andra hästar och nya människor.
För det andra: En ranglåg häst har alltid svårare för att lämna sin flock, i alla fall tills de känner sig helt trygga med sin människa och vet att det finns ett tryggt ledarskap där.
För det tredje: För att vara en trygg ledare krävs det tid och att du gång på gång visar för hästen att du tar hand om situationen. Mycket tid tillsammans med hästen, promenader, arbete vid hand. Små ridturer tillsammans med en annan häst. Hela tiden övertyga hästen om du har situationen i din hand, så i början bara korta stunder i positiv anda.

Lyckas man med en sådan häst får man en kommunikation och en relation som överträffar allt. Det tar tid och tålamod, men är verkligen värt det.

Att det skulle handla om foder eller smärta tror jag inte på i det här fallet.
 
Det är en häst på 157 cm. Hon äter hösilage med hög ts, väldigt nära hö. Har fått det analyserat och det är ett riktigt bra hösilage. Jag vet inte riktigt hur jag ska veta exakt vad hon äter i mängd när hon inte går ensam? Jag tittar mer på hullet vilket börjar bli bra och lagom. Hon var smal när hon kom.
Har du alltså inte räknat på det? Hon kan i princip alltså få i sig dubbla mängden energi mot vad hon fick förut. Det talar det ju för om hon går upp i vikt OCH har för mycket överskottsenergi.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 304
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
856
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 507
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 479
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp