Bukefalos 28 år!

Stänger av sig i skritt??

Sandrahorse99

Trådstartare
Hejsan!
Jag går ju på två ridskolor med den ena är lite annorlunda ridskola Ramsberg en toppen! Och lite mera meriterade tränare. Jag har bara ridit en av doms hästar som jag
Är Medryttare nu på henne Gloria men hon har är lite lat i skritt och trav sen jag började rida henne. Hon vill liksom inte gå framåt i skritt i trav har vi börjat flyta på att hon går framåt men så fort jag saktar av till skritt stänger hon av sig och går väldigt söligt framåt. Jag har spö på henne men jag vill inte använda det varje gång hon saktar av till skritt. Så vad kan jag göra för att få det gå framåt.
Jag får ju tips av ridläraren men jag vill veta om non har haft samma problem som jag har. Det är inte varje gång hon gör så men ofta i gällafall.

Eftersom jag vill börja tävla hoppning lite med henne kanske dressyr så behöver jag kunna få fram henne :) och jag får ju det av ridläraren allså tävla. :)
 
Sv: Stänger av sig i skritt??

Du skriver så otydligt så det är svårt att förstå vad du menar. Menar du att när du travar, så bryter hon av och börjar skritta? Eller menar du att hennes skritt är långsam och sölig?
 
Sv: Stänger av sig i skritt??

Antar att du menar att hästen i övergången från trav till skritt, tappar formen och framåtbjudningen??

Ett ganska vanligt problem hos ridskolehästar som rids av en ryttare som kanske inte är så erfaren, inbillar jag mig iaf.

Se till att hålla aktiviteten i traven och driva henne in i övergången, du måste tala om för hästen att det inte är tid att pusta bara för att ni saktar av. Driv henne fram emot handen hela tiden och glöm inte att berömma när hon gör rätt:0)

Lycka till.
 
Sv: Stänger av sig i skritt??

Gyllene regeln: Framåtbjudning kommer med lösgjordhet! Lösgjordhet är också både fysisk och psykisk, dvs att även om den är mjuk i kroppen så kan den vara spänd som 'på tårna'. (Och varför är den då det?) Den i särsklass vanligaste orsaken till att hästen inte skrittar på är att ryttaren är spänd.

Se till att du själv är helt avslappnad och inte sitter och kniper om med benen (eller joxar med bettet). När du kopplar av gör hon det också, och när hon är avkopplad så är hon lättare att kommunicera med. Så bara andas tungt och se till att hon är cool med. Läng ut tygeln lite om det gör henne mer avkopplad.

När ni är avslappnade så driver du framåt med lätta snärtiga skänklar. Och detta är enklare än man tror för fysikens lagar kommer göra att man gör rätt (men då måste man vara så avslappnad att man tillåter fysiken att hända sas).. Tänk dig att dina ben är rep som hänger ner på var sida. Eftersom hästen rör sig så kommer dom att hamna i gungning och pendla fram och tillbaka i takten med hästens ben. När frambenet går bak så kommer repet att pendla bak och eftersom rep är mjukt så kommer det bli en liten 'snärt' när den vänder. Den här 'snärten' kommer att ske precis när bakbenet lyfter från marken och drivningen får omedelbar verkan (hade man drivit när hoven är i marken så går ju drivningen till inget).

Ju mindre hästen rör sig i ryggen (inte arbetar med ryggen) ju mindre pendlingskänsla kommer man att få, eftersom den då rör sig som en bandvagn : P så till en början innan man lärt sig känslan kan man behöva lite hjälp med det, genom att läraren hjälper en att hitta takten, ex. träna på att räkna takten, 1,2,3,4, eller så tränar man detta i början/slutet av passet när man rider på helt långa tyglar och hästen inte förväntar sig arbete, dvs skrittar på lite friare.

I början innan man lärt sig så kan det bli ganska svaga reaktioner, men var glad för allt du får! Minsta lilla du känner att du får rätt reaktion beröm och eftergift (sluta driva - läs gärna om kyras 'sparkstöttning'!).

Det är super att börja passet med denna övning eftersom man då kommer ner i sadeln och är avslappnad från början och man 'ställer in rätt radiokanal' så att häst och ryttare är på samma våglängd. = )
 
Sv: Stänger av sig i skritt??

Jag menadnde prisis det hära :)
Tack för tipsen jag brukar inte spänna mig i skritt men non gång var det non som red förbi ridbanan där jag var då blev hon spänd och nyfiken sit jag red henne igår gick det super bra även i skritten :banana:
Så tack för tipsen:)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 797
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp