Bukefalos 28 år!

Stängsla in skogsväg

Allt här blir ju tolkningar som beror på omständigheterna på platsen.
Och TS berättar så lite om vägen, inte ens vem som är väghållare (äger och sköter den) eller hur mycket/vilket slags trafik där är - så det blir väldigt mycket gissa tycker jag.

Färister har ju varit jättevanligt och infördes som en förbättring för trafiken jämfört med grindar. Så de har förmodligen lång praxis av att vara tillåtna. Att hästar inte kommer över är en bieffekt som nog kan vara förlåtlig när man gjort ett slags bästa möjliga kompromiss.
Medan att låsa en grind är aktivt utestängande. För det finns inget praktiskt skäl till att det ska behöva vara låst där. Det gör man bara med syftet att minska framkomligheten
Att inte utestänga behöver inte vara exakt det samma som att garantera framkomlighet.
Det är väl iofs i många fall ganska enkelt att ha en liten öppningsbar grind vid sidan om färisten för hästpassage. För en låst grind tycker jag nog lite både och egentligen, öppningsbara grindar har en tendens att lämnas öppna av passerande med risk att djuren kommer ut så det kan vara motiverat med lås av det skälet.
 
Inte långt från mammas gård fastnade en häst i en sådan och bröt diverse delar. Slutade med avlivning. Min ponny rasade över en sådan också vid ett tillfälle så det är inte helt att rekommendera.
De i min närhet har varit så täta att hästarna inte har kommit emellan med hovarna, men det finn säkert andra varianter som inte lämpar sig att rida över :)
 
De i min närhet har varit så täta att hästarna inte har kommit emellan med hovarna, men det finn säkert andra varianter som inte lämpar sig att rida över :)
Inte ens en liten ponny? I så fall kan ju även kor passera. De jag sett har även människor problem att gå över om det inte vore för att det brukar sättas en smal "planka" i järn att gå på längs ena sidan.
 
Inte ens en liten ponny? I så fall kan ju även kor passera och då har de ju inte mycket funktion. De jag sett har även människor problem att gå över om det inte vore för att det brukar sättas en smal "planka" i järn att gå på längs ena sidan.
Jag har inte stannat och mätt ;)
Det är många år sedan jag red på den vägen då den egentligen inte leder nånstans.
Men om du är mkt nyfiken så kan jag åka och mäta :p
 
Jag har inte stannat och mätt ;)
Det är många år sedan jag red på den vägen då den egentligen inte leder nånstans.
Men om du är mkt nyfiken så kan jag åka och mäta :p
Såklart är jag väldigt nyfiken så du får gärna åka ut och mäta :p

När jag tänker efter har jag faktiskt också sett färister som hästar kunnat gå över, men det var inte underhållna så mellanrummen var nästa fulla med jord. Hästen skulle ju också kunna ta ett långt skutt över färisten.
 
Såklart är jag väldigt nyfiken så du får gärna åka ut och mäta :p

När jag tänker efter har jag faktiskt också sett färister som hästar kunnat gå över, men det var inte underhållna så mellanrummen var nästa fulla med jord. Hästen skulle ju också kunna ta ett långt skutt över färisten.

Ja det borde ju gå att lära hästen om man har många färister i sitt område. Tex lägga ut många bommar och hoppa över och göra det mer och mer likt en färist? Borde funka tycker jag.

Haha, ja vi får väl se om jag orkar när jag åker till affären, det ligger inte direkt nästgårds eller på vägen :p
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 223
Senast: Bee
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 144
Senast: Smurfoff
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 126
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp