Stärka galoppen?

Sv: Stärka galoppen?

Min (mycket begränsade erfarenhet) är att det är främst var bakdelen är som spelar roll när man fattar galopp på en häst som har problem med det. Om bakdelen är innanför får man lättare rätt galopp. Vi har några lektionshästar som helst håller sig till enbart en galopp eller är klart starkare i ena, jag brukar få det att funka hyfsat i båda varv ändå.

Men då stämmer även det de andra säger, tänker man att man ställer utåt kommer bakdelen oftast mer inåt också. Själv brukar jag tänka som du, putta in bakdelen lite extra men behålla hästen ställd framåt.
 
Sv: Stärka galoppen?

Jag har samma problem med min häst nu, han är född 2008 men eftersom han är stort kallblod och varit/är "valpig", och inriden som 3,5-åring och sen även inkörd så han är inte riden såå mkt, så har vi inte tränat så mkt galopp på bana förrens nyligen.
Kruxet med min häst är att jag har jättesvårt att känna/se när han fattar högergalopp! Vänstergalopp i vänstervarv känner jag att den är rätt, men han verkar inte ha lika mkt "gest" i högergaloppen. Jag brukar annars ha lätt att känna/se vilken galopp jag rider i men nu får jag nog be någon stå på backen ett par ggr :p
 
Sv: Stärka galoppen?

Ponnyn jag rider är 17 år och har svårt med högergaloppen, fast han är tidigare bara skogs/busriden. Han fattar rätt galopp lättast antingen när man hoppar, eller om man rider i vänster varv, gör volt tillbaka och drar bak ytterskänkeln ganska mycket i fattningen. Det blir också oftare fel om han stressar upp sig, vilket han gör ibland när han fattar fel.
 

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 836
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 310
Senast: klystron
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 448
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp