Stärka galoppen?

Monifa

Trådstartare
Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar och hur jag ska tänka för att stärka högergaloppen och få han mer liksidig.

I skritten och traven märks ingen dunder skillnad, skjuter lite bog i vänstetvarvet men i övrigt är det ganska lugnt vad jag märkt.

Min plan är mycket fattningar/övergångar och arbete över galoppbommar. Senare när han är lite starkare samla och öka galoppen men det orkar han inte än, herren byter nämligen till vänster galopp lite som han vill ;)
Är relativt säker på att han bara är oliksidig, han fattar fel trots konstens alla regler att vara övertydlig i fattningen. När han väl fattar rätt är det ingen ovilja i galoppen men det är antagligen väldigt jobbigt.

Hästen ifråga är nyblivna fem år och igångsatt i november efter 4 månaders vila.

Så lite frågor: kan jag träna upp styrkan till galoppen i skritten och traven?
Tömkör gör jag redan men galopperar helst inte med han i töm. Backar har vi inga :angel:

Tempoväxlingar, övergångar till/från galopp, bomarbete, studs, sidvärtsrörelser (ej i galopp) nått mer jag kan lägga till eller bör ta bort? Rider ut mycket så ingen tror jag bor i paddocken :) har varierat schema.
 
Sv: Stärka galoppen?

Jag skulle nog.
Fatta höger galopp, sakta av innan hästen hinner byte och sedan fatta ny högergalopp medan den fortfarande är lite i obalans i avsaktningen. Det är i fattningarna och särskilt då den måste bära sig själv som det styrker.

Det funkar iaf. på våran ridskolehäst som har svårt med högergaloppen och bara korsar

Om hästen har svårt att fatta skulle jag rida i skänkelvikning undan vänsterskänkel från långsidan mot medellinjen och sen fatta högergalopp ur det och vända ut i höger varv. (svårförklarat) men höger galopp börjar ju med vänster bak så¨det är den du måste få in under magen.
Öppna i högervarv kan också funka
 
Senast ändrad:
Sv: Stärka galoppen?

Jobba med att få hästen rak! Se till att få koll på bogarna och att hästen verkligen spårar både på rakt och böjt spår! Jag fick ordning med min unghäst ovilja att gå i just höger galopp genom att arbetat med rakriktning i skritt och trav, arbeta med mkt över bommar och genom att konsekvent bara acceptera höger galopp ute! Först när jag väl fått henne rak och höger galopp fungerade rakt fram ute så började jag med galopp på ridbanan. Då jobbade vi över bommar och upphöjda bommar. Hon tycker det är jättekul och då fick jag en naturlig bjudning att rida på.
 
Sv: Stärka galoppen?

Håller med föregående om att rakriktiningen är A och O. Ha kontroll över bogarna och var nogrann med det genom alla pass. När min var i samma ålder var det rätt svårt att fatta rätt galopp. Började jag med vänster galopp blev det bara den galoppen och började jag med höger blev det bara den resten av passet. Har en teori om att hjärnhalvorna helt enkelt inte hinner ikapp med varann:p.

Variera vilken galopp du börjar med på passet. Galoppera mycket ute i skogen. Och galoppera mycket öht, i balans och med rak häst så ska du se att det blir bättre:).
 
Sv: Stärka galoppen?

+ Ingridl
Låter vettigt.
Det trixiga är att ute kan det innebära 20 minuters galoppfattande för att få den jag ber om medan på banan tar det ett par fattningar innan det blir rätt. Min teori är att efter som att lillhästen har mindre koncentrations svårigheter ( :p ) så finns det så mycket att kolla på ute att han bara drar till med nått när han får galoppskänkel. Han är inriden ute och jag rider majoritet av passen ute men det finns helt enkelt så mycket att kolla på. Idagsläget arbetar jag som i paddock ute men får lägga in små pauser för att kunna ha fokus där imellan men inte när jag ska fatta höger. Börjar alltid med höger, upplever att jag har koll på bogarna och när han inte lägger fokus på ett träd eller nått annat spännande tycker jag att han är hos mig och lyssnar bra. Men får lägga in rena högergaloppspass en gång i veckan :)
 
Sv: Stärka galoppen?

Tror inte han orkar sidvärts och direkt fattning, risken är att det blir lite plockepinn när rörelserna kommer tajtare idagsläget men jag förstår din tanke.
 
Sv: Stärka galoppen?

Om han har svårt för höger galopp och ibland skjuter ut vänster bog så är det v bak som han är svag i. Där av försvarar han sig med bogen i skritt och trav för att slippa trampa in under sig med bak.
Jag hade som ovan också skrev börjat med att flytta honom undan för skänklen innan galoppfattningen, behöver inte alls vara många steg.
Och sen i övrigt hade jag fått koll på den där bogen!
Träna v öppna och höger sluta, behöver inte alls vara mycket tvärning, men se till att aktivera bakbenet, när han blir starkare i det så kommer du märka det i bogen också.
men det är inget man stärker på en vecka, ha tåla mod och träna på skolorna så stärker du ett bakben i taget :)
 
Sv: Stärka galoppen?

Tack :)
är fullt medveten om att man inte bygger en häst på en vecka ;) Söker ingen quickfix utan fler övningar.
Sidvärts innan fattning, oavsett steg är som det ser ut idag överkurs och inget han kommer reda ut. Vi har precis börjat sidvärtsen i skritten och där ligger vi tills han förstår vad jag menar.
 
Sv: Stärka galoppen?

Jag ställe min kraftigt till vänster i fattningen när jag red i skogen samt lade till spöt lätt på höger bog så att hon var mer eller mindre tvungen att ta höger galopp. Blev det ändå fel så bröt vi av och fattade nytt. Så snart det blev rätt så berömde jag med röst och klapp och släppte givetvis fram henne i ett friskt tempo!Hon är lättlärd så det tog inte så långt tid för henne att inse att skulle hon få springa så var det i höger galopp!
 
Sv: Stärka galoppen?

men vaaa? hur kan hästen fatta höger galopp om du ställer den till vänster, det logiska är att hästen har lättare att fatta höger galopp om man ställer den till höger och får in hästens höft till höger, så den blir som ett U åt höger
 
Sv: Stärka galoppen?

Hur kan det vara mer logiskt? :) ställer man till vänster så får man ju lättare ut höger bak= vänster bak in under hästen och dessutom finns där mer plats för höger fram att gå fram, därför är det ju mer logiskt att det är lättare att fatta höger galopp med en vänsterställd häst, om man dessutom gör det i ett hörn/sväng så blir det oftast ännu lättare.

ts: jag hade jobbat mycket med rakriktning i skritt och trav, och fortsätta vara konsekvent med att få till den galopp jag ber om både på banan och i skogen, även om det tar ett helt pass :devil:
 
Sv: Stärka galoppen?

Haha överkurs att rida i balans på böjt spår med utåtställd häst och på det fatta galopp. Förövrigt känns det sjukt ologiskt att vänsterställa för höger galoppen. Det går utmärkt att högerställa i högersväng för högergalopp med :)
 
Sv: Stärka galoppen?

Det är lättare för hästen att fatta rätt om man ställer utåt. Har även fått lära mig att titta utåt så att inte min vikt hamnar fel. Ställer man inåt på en häst som vill fatta fel galopp blir det förmodligen fel galopp eftersom att det är lättare för den att få fram ytterbogen då.
 
Sv: Stärka galoppen?

kan säga att jag inte håller med er för fem öre, och det går emot allt jag lärt mig, men även vad man ju SER i hagen. En häst som är ställd åt vänster och har rumpen lite in åt vänster kommer med största sannolikhet fatta vänster galopp. Hur mycket tid spenderar man inte att titta på hästarna som kutar i hagen, och ytterst sällan ser jag det motsatta, (även om dom ibland kan hamna i korsgalopp om dom är stolliga och ostadiga.)
 
Sv: Stärka galoppen?

Håller med. Ställ hästen utåt så att ytterbogen hamnar på plats så är det lättare att fatta rätt galopp. Alla hästar jag har ridit in har vi lärt galopp på det viset. Du ska ju öppna upp innersidan för att lättare få till galoppen, sedan när man har kontroll på ytter kan du ställa hästen innåt.
 
Sv: Stärka galoppen?

Jag ska testa, skapligt nyfiken på detta. Har faktiskt aldrig tänkt på det och det går emot både det jag själv lärt mig och vad mina tidigare tränare sagt. Fungerar det är det ju kalas annars så håller jag fortfarande inte med er ;)
 
Sv: Stärka galoppen?

Ställa utåt funkar alldeles utmärkt. Det gick emot allt jag lärt mig med tills jag testade detta på min totto som har svårt med höger galopp och märkte att det faktiskt funkar! :) Ett jättebra knep faktiskt! :)
 
Sv: Stärka galoppen?

Kom och titta på min ponny, han tycker det är enklare att ställa utåt i galoppen. Oavsett med/utan ryttare och utrustning. Det är förmodligen individuellt.

TS
Som många redan sagt: fattningar, fattningar och fattningar. Konsekventa fattningar i mängder.
Något jag tycker fungerat för en starkare och stabilare galopp är att rida längs fyrkantspåret och göra små "blubbar" inåt ibland. Liksom en mini serpentinbåge in på banan och sedan ut på spåret igen. Tycker det hjälpt balansen. Dessutom löjligt enkelt :D
 
Sv: Stärka galoppen?

Först och främst om en häst har problem med ena galoppen så skulle jag kolla upp den med en duktig kiropraktor/equiterapeut. Ofta visar sig låsningar i länden just på att ena varvet är svårare/ovillighet/korsgalopp osv.

Därefter när hästen är jämn och tillfixad så får man börja stärka den svagare sidan. Att bara träna på med låsningar i hästen ger så småningom en halt häst och så tror man att den gjort något i benet när det egentligen är lång snedbelastning uppe i ryggområdet som är orsaken.
 
Sv: Stärka galoppen?

Han är 5, är utbildningsmässigt som en tre åring som som ska visas på testet. När han väl tagit galoppen är det inga problem, enda gången han byter över till vänster är utomhus men inte i ridhus eller paddock. Han har en rumpa som en benget. Det finns ingen som helst ovillighet i fattningarna, inga tjurigheter eller att han visar att han inte vill men herrn ifråga har en koncentration som en guldfisk och väljer till synes det enkla valet dvs vänstergalopp.


Han är dessutom kollad då ägaren är kiro annars hade jag inte frågat om det fanns en risk att hästen var skadad.
 

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 829
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 308
Senast: klystron
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 448
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp