Stärka trasig klo

Lime

Trådstartare
Har en hund som halkade på isen för cirkus en månad sedan och som lyckades slå i sporren så klon sprack upp. Dagen efter hade vi veterinärtid och det som var trasigt klipptes bort och pulpan brändes, so far so good. Tyvärr är hunden fortfarande besvärad av sporren och inte på sitt vanliga humör. Han har inte ont när man känner på den, huden omkring är inte röd och svullen och den bit av klon som finns kvar ser fin ut. Problemet tycks vara att spetsen på pulpan ligger blottad och att klokapseln inte skyddar den. Tänkte därför höra om ni har något tips på om det går att stärka klon på något vis och skydda pulpan? Hundens klor växer extremt långsamt och jag kan nog räkna till 1-2 tillfällen under hundens snart 4-åriga liv som jag klippt något på sporrarna. Just nu har vi satt lite vetflex runt mellanhanden i förhoppning om att han inte ska slå upp den igen om han skulle halka till.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Gammhunden har hela sitt liv haft för jäkligt dåliga klor men misstänker att det såhär på ålders höst blivit värre så idag när han kom...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Elton har knäckt ena sporren (framtass). Klon har liksom gått av på mitten, så pulpan är blottad men klodelen närmast huden sitter fast...
Svar
3
· Visningar
2 158
Senast: Kivina
·
Hundhälsa Hej! Min hund bröt en klo (sporren eller "tumklon" som jag säger) i söndags och fick klokapseln borttagen igår. Så pulpan är alltså...
Svar
8
· Visningar
20 736
Hundhälsa (Svart) riesenschnauzer är ju inte direkt känd för sin exceptionellt goda klokvalitet direkt, och Utter har aldrig haft 'superklor'. De...
Svar
3
· Visningar
4 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp