Bukefalos 28 år!

Staffordshire bullterrier

Whiteangel

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av rasen? Skriv gärna så mycket ni kan om den. Hur man aktiverar den bäst, hur dom är som "familjehund" osv :)
Funderar på att skaffa en men vill veta mer om rasen.
 
Sv: Staffordshire bullterrier

Jag har en vän som föder upp staffar i mindre skala. För närvarande har de tre hundar i familjen. Två av dem är mor och dotter.

Deras hundar är fantastiskt glada och trevliga hundar, sociala som sjutton och älskar uppmärksamhet. Jag har inte varit inblandad i deras träning men de ger intrycket av att vara lättlärda, alla tre är väluppfostrade. Modern och den andra äldre hunden har gått kurser i agility och lydnad. Alla tre hundarna är jättefina tillsammans med de två barnen som är mellan ett och fem år.

Jag har haft dem som förslag på hund till mig själv (längre fram i framtiden) men jag skulle vilja ha en lite lättare hund, det kommer bli min första egna hund och jag vill kunna lyfta den lätt om det skulle behövas. Dock är det något jag omvärderar efter varje gång jag hälsat på dem :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Staffordshire bullterrier

Jag har en vän som föder upp staffar i mindre skala. För närvarande har de tre hundar i familjen. Två av dem är mor och dotter.

Deras hundar är fantastiskt glada och trevliga hundar, sociala som sjutton och älskar uppmärksamhet. Jag har inte varit inblandad i deras träning men de ger intrycket av att vara lättlärda, alla tre är väluppfostrade. Modern och den andra äldre hunden har gått kurser i agility och lydnad. Alla tre hundarna är jättefina tillsammans med de två barnen som är mellan ett och fem år.

Jag har haft dem som förslag på hund till mig själv (längre fram i framtiden) men jag skulle vilja ha en lite lättare hund, det kommer bli min första egna hund och jag vill kunna lyfta den lätt om det skulle behövas. Dock är det något jag omvärderar efter varje gång jag hälsat på dem :love:


Det låter ju jättebra:) det blir min andra hund och då min flicka här hemma börjar bli lite äldre och inte orkar riktigt lika mycket längre vill jag ha en hund till som jag kan träna med. Vill ha en hund som måste bli aktiverad mycket så tror en staffe blir superbra:)
Jag tycker dom verkar vara riktigt trevliga hundar med rätt uppfostran :)
Tack för ditt svar!:)
 
Sv: Staffordshire bullterrier

Jag har två stycken själv och agerar bonusmatte till staffarna på en kompis kennel (där mina flickor också kommer ifrån).
Jag tävlar agility, min vuxna tik är viltspårschampion, vi åker på utställningar och förhoppningen är att komma till start i bruksspår och lydnad också i år.
Det är pigga, glada, sociala och trevliga hundar. Otroligt barnkära och passar utmärkt i barnfamiljer. Ofta väldigt duktiga spårhundar.

Jag aktiverar mina med träning och tävling i det ovanstående plus att vi går långa promenader i skog och mark, är ute och joggar så ofta som möjligt. Kort och gott så aktiveras dom rejält. Men å andra sidan kan dom utan problem ligga en vecka på sofflocket och bli kliade på magen när motivationen tryter eller när man är sjuk.

För mig är staffen den ultimata hunden. Både som familjemedlem i en barnfamilj, som träningskompis och som tävlingskompis. Mina hundar bevisar varje dag varför staffen kallas för "nanny dog".

Staffarna har tyvärr en del fel på HD/ED så köp valp efter röntgade och mentalbeskrivna föräldrar. Det arbetas just nu på att det ska införas som krav för att få registrera valpar.
Se även upp för allergier och demodex som är andra sjukdomar rasen dras med.
 
Sv: Staffordshire bullterrier

Delvis kl

Hur är era staffar vid möten med andra hundar? Jag har för mig dom kan känna könsrivalitet och vid ett ev bråk ger sig inte staffen. Är jag ute och cyklar?
 
Sv: Staffordshire bullterrier

Delvis kl

Hur är era staffar vid möten med andra hundar? Jag har för mig dom kan känna könsrivalitet och vid ett ev bråk ger sig inte staffen. Är jag ute och cyklar?

Vid möten fjäskar min tik så det står härliga till, oavsett om det är tik eller hane, stor eller liten och ska prompt försöka bli vän med allt och alla.. Hanen vill sällan hälsa på allt och alla, utan vissa specifika utvalda. Även där oavsett kön. Han visar dock tydligt om det är en hund han gillar eller inte och går i första hand iväg om han inte vill ha med hunden att göra. Skulle han bli påhoppad/trakasserad finns nog risken att han inte ger sig när det väl smäller. Men det är inte första utvägen han tar (slagsmål alltså). Så där ser vi helt enkelt till att stoppa den andra hunden/mötet om han visar att han inte vill, och han brukar vara väldigt tydlig.




I övrigt håller jag med Aningsfull. Bättre hund än Staff finns inte för mig!
Och gällande demodex & HD/ED så instämmer jag där också, då jag själv här hemma har fått erfara både demodex (juvenil lokal tack och lov) på hanen samt HD D på tiken.
 
Senast ändrad:
Sv: Staffordshire bullterrier

Min äldre är inte förtjust i främmande hundar, hon går undan och vill inte hälsa på hundar som inte är av bulltyp (alla rasfränder älskar hon). Hon skulle dock aldrig göra utfall eller nåt sånt, hon söker inte bråk, hon ignorerar dom bara.
Hon har varit i slagsmål en gång men var inga problem att bryta och det var inte hon som började, hon försvarade sig däremot utan att tveka när hennes kompis en dag flög på henne.
Valpen är ju bara valp och älskar allt och alla. ;)
 
Sv: Staffordshire bullterrier

Delvis kl

Hur är era staffar vid möten med andra hundar? Jag har för mig dom kan känna könsrivalitet och vid ett ev bråk ger sig inte staffen. Är jag ute och cyklar?

Jag upplever min hane som reserverad mot andra hundar. Han tycker inte om främmande lösa hundar som dyker upp och vill fram till honom. Han är alltså ingen hund man släpper ihop med någon annan hund man stöter på under promenaden. Får han däremot tid att vänja sig vid den andra hunden så kan han fungera väldigt bra och har också en lång stubin och låter den andra hunden göra i stort sett vad som helst utan att reagera. Samma långa stubin hade han också mot katterna i familjen där den äldre katten var en riktig översittare som gärna satte klorna i honom om han fick chansen. Däremot var katter utomhus en helt annan sak.

Min hane har aldrig varit i något allvarligt slagsmål och det är till störst del beroende på att vi lyckats sära på hundarna i ett tidigt skede.
 
Sv: Staffordshire bullterrier

Min hane blev 3 år nu i januari. Hittills har det fungerat bra med de flesta hundar utom de som varit allt för "på". Vid de tillfällena har han markerat för att få fritt utrymme och sedan kommit till mig för stöd.
Nu sedan han blivit vuxen på riktigt får han aldrig hälsa på främmande hundar. Han undviker helst främmande hundar och är inte leksen men om en hund rusar på för snart tror jag att han kan starta ett slagsmål. (Han har aldrig fått chansen).
Jag brukar säga att han undviker slagsmål men om någon sticker upp är han inte sen med att svara.

Han har hittills varit väldigt lätt att bryta när jag sett att han blåst upp sig för att mopsa.

Det är min första staffe och jag har hela tiden haft i bakhuvudet att jag måste vara försiktig. Jag ser vilken fokus och motor han har när han jobbar och känner att han är väldigt mycket hund för sin storlek.

Så för att summera detta flummiga svar:
Nä jag litar inte på honom med andra hundar. Men jag tycker inte att han har någon problematisk relation till dem.
Med min egna hane är han fantastisk och för min del behöver han inte hälsa på allt och alla. Jag kan ha honom lös på apellplanen utan att han bryr sig ett skvatt om andra tränande hundar, vilket är tillräckligt för mig.

Mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 645
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 890
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 197
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp