Bukefalos 28 år!

stall ägare lånar ut inhyrd häst

Detta fallet med olovandes utlåning av djur kan direkt översättas till att olovandes låna ut precis vad som helst som inte är mitt. Hyr
Nej det är inte så enkelt.
Det finns en massa andra lagar kring just djur i sådana här fall.
Djur måste skötas och behandlas väl.
En bil får man låta stå och förfalla om inte ägaren behagar att sköta om den.
En häst är man som stallägare ansvarig för om inte ägaren behagar att sköta om den.
Eller till och med om ägaren behandlar den illa.
Om någon behagar att såga sönder sin bil så är man som garageägare inte ansvarig för bilens välfärd.
 
Nej det är inte så enkelt.
Det finns en massa andra lagar kring just djur i sådana här fall.
Djur måste skötas och behandlas väl.
En bil får man låta stå och förfalla om inte ägaren behagar att sköta om den.
En häst är man som stallägare ansvarig för om inte ägaren behagar att sköta om den.
Eller till och med om ägaren behandlar den illa.
Jo jag är fullständigt medveten om alla lagar och paragrafer när det både gäller död och levande egendom men just själva förfarandet, låna ut det som inte är mitt olovandes faller under brottsbalken fast på olika ställen.
 
Det är ingen parallell utan bara ett förtydligande i att just stallägare har andra rättigheter och skyldigheter i ett inackorderingsförhållande än stallkompisen eller andra som rör sig kring stallet.
Du tog upp exempel som handlade om vem som helst som hade lust, och så är det ju inte.
Stallägaren har i det fallet en särställning.
Du har inget lagstöd i att låna ut andras hästar utan lov, det är egenmäktigt förfarande.
 
men just själva förfarandet, låna ut det som inte är mitt olovandes faller under brottsbalken fast på olika ställen
Så enkelt är det inte när det gäller just en stallägare med ansvaret för hästens väl och ve.
Det är stallägaren och inte hästägaren som har det slutgiltiga ansvaret för att djurskyddslagen uppfylls angående en häst som är inackorderad där service ingår.
Det ger ett annat läge.
Har man däremot häst i eget stall så fungrar det som du påstår.
Eller om någon annan än just stallägaren tar sig för att låna ut hästen.
 
Du har inget lagstöd i att låna ut andras hästar utan lov, det är egenmäktigt förfarande.
För just en stallägare med service i avtalet så beror det på omständigheterna.
Vid riktiga katastrofer och nödlägen så får man tillgripa vad som helst för att rädda liv och lem.
Så jo under vissa omständigheter så finns det lagstöd.
 
Lagar fungerar inte bara ordagrant utan de ger även vägledning i hur lagen ser på saker och ting.
Så den fungerar nog även vid s.k. hästdumpning när man också har fått en häst på halsen.
Övriga lagar är ju de som kontrollerar ansvaret för hästens väl och ve.
Stallägaren står där som ansvarig gentemot lagen och om det då kan anses nödvändigt för hästen så har stallägaren en stor juridisk frihet.
Det är dock mycket långt ifrån att typ vem som helst kan ta en häst på en ridtur bara för att den får lust.
Stallägaren har en särställning i.o.m. sitt juridiska ansvar.

Se min fetmarkering: det är ju den sortens agerande tråden handlar om. En stallägare som låter tredje part rida en inackorderings häst utan att fråga? Det är inte OK på något vis, inte ens om det bara handlat om en skrittpromenad på lång tygel.

Jag vet inte varför du drar in hästdumpning - eller för den delen stallägarens juridiska ansvar.
 
Så enkelt är det inte när det gäller just en stallägare med ansvaret för hästens väl och ve.
Det är stallägaren och inte hästägaren som har det slutgiltiga ansvaret för att djurskyddslagen uppfylls angående en häst som är inackorderad där service ingår.
Det ger ett annat läge.
Har man däremot häst i eget stall så fungrar det som du påstår.
Eller om någon annan än just stallägaren tar sig för att låna ut hästen.

Men hur skulle det vara så pass viktigt för en häst att ridas att man faktiskt riskerar bryta mot djurskyddslagar om man låter bli, som stallägare?
Iom att du hävdar att man som stallägare kan bli tvingad till det pga hästens väl och ve.
Det är ju orimligt i ett land där vi har lagstadgat att de ska få röra sig fritt dagligen och alla i princip har dem ute.
 
Så enkelt är det inte när det gäller just en stallägare med ansvaret för hästens väl och ve.
Det är stallägaren och inte hästägaren som har det slutgiltiga ansvaret för att djurskyddslagen uppfylls angående en häst som är inackorderad där service ingår.
Det ger ett annat läge.
Har man däremot häst i eget stall så fungrar det som du påstår.
Eller om någon annan än just stallägaren tar sig för att låna ut hästen.
Jag har inte påstått nåt annat heller, jag skrev " låna ut det som inte är mitt olovandes faller under brottsbalken fast på olika ställen" och där hamnar djurens väl och ve då det är stallägarens ansvar gentemot djuren som finns i byggnaderna stallägaren eller snarare, byggnadsägarens ansvar.
 
Se 24 kap 4§ Om ansvarsfrihet.

https://lagen.nu/1962:700
IMG_9045.PNG

Tycker det är väldigt märkligt att hänvisa till denna paragrafen med tanke på att det inte har något med tråden att göra öht.
 
Men hur skulle det vara så pass viktigt för en häst att ridas att man faktiskt riskerar bryta mot djurskyddslagar om man låter bli, som stallägare?
Jag gav ju två verkliga exempel ur mitt liv på det tidigare i tråden.
Jag var ryttaren som stallägaren bad rida hästarna.
I det ena fallet så blev hästen farlig att hantera för dem som skulle ta den in och ut ur stallet och i det andra fallet så gick det inte att hålla hästen kvar i hagen.
 
Hade de ridit min häst hade jag blivit tokig. Iom att utfallet hade i det fallet kunnat bli än värre
Ja det förstår jag.
Men juridiskt så hade det i vissa, visserligen ganska extrema, lägen varit tillåtet.
Lagen ger ett dåligt skydd för hästägare över huvud taget då det kommer till brott.
I de fall som tjuvridning är tydligt ett olaga tillgrepp i lagens mening så finns inte mycket hjälp att få.
Jag råkade ut för att få en häst stulen och gömd i ett griskätte i ett tomt sommartorp.
Hästen blev sig aldrig lik.
Men det fanns ingen hjälp för mig att få för det.
 
@Inte_Ung
Den här tråden är helt suerrealistisk och då framförallt ditt sätt att argumentera. Jag har läst och läst och blivit mer och mer frustrearad och arg. Du argumenterar utifrån en situation då det växer palmer i Kiruna och samtidigt går isbjörnar på gatorna. Till det så är det 4 torsdagar i samma vecka. Exemplen är med andra ord extremt osannolika och bör med andra ord inte vara applicerbara på ursprungsfrågan.
För mig känns det mer och mer som om du slår omkring dig i panikartade försök att slippa erkänna att du uttryckt dig klumpigt.
 
Här är jag inte_ung. Oavsett omständigheterna tycker jag ej att man lånar ut någons häst utan att fråga men jag må vara gammelmodig och lojal.
Omständigheter talar inte för stallägaren då hästen stått skadad och ej är igångsatt. Person som red visste ej om det. Tycker synd om min häst och spekulerar ej i hur stallägaren tänkte, vissa saker förstår man bara inte.
Tack alla ni som svarat mig :heart
 
Du argumenterar utifrån en situation då det växer palmer i Kiruna och samtidigt går isbjörnar på gatorna. Till det så är det 4 torsdagar i samma vecka.
Ja precis så.
Att ungefär så sällan är det som det finns lagligt stöd för att låna någons häst utan lov.
Det har dock hänt några få, 4 tror jag, under min med hästar.
Så det händer ju.
För mig känns det mer och mer som om du slår omkring dig i panikartade försök att slippa erkänna att du uttryckt dig klumpigt.
Inte alls.
Jag vill bara gå till botten med frågan efter den kritik som jag har fått för att inte vara tillräckligt arg i frågan för egen del.
 

Liknande trådar

Är det någon här som lånar ut sin (privat-)häst till en ridskola för lektionsridning eller turridning? Hur funkar det med försäkring...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: ameo
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 141
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 754
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp