Stall & Gårdsbilder!

Sv: Stall & Gårdsbilder!

Tack så mycket! Tycker också att det är fint :d med tanke på att det är byggt så ekonomiskt som möjligt. Vi väntar på ett hus som ska komma i vår så med tanke på att kostnaderna för markarbete, avlopp och dyl kan skena iväg när man bygger hus så vågade vi inte brassa på vad gäller stallet. Hellre billigt och funktionellt stall än inget alls.
Allt som allt så har själva stallbyggnaden gått på ca 40.000:- inkl gjuten platta, 15 cm. Cement + grävjobb och virke till formen ca 12.000. Resten har gått till trä-virke. Vi har använt billigaste material vi har kunnat räkna fram och fått 25% rabatt genom lokalt träförsäljarställe (vad heter det egentligen :confused: ) eftersom vi beställde såpass mycket på en gång. Fönstrena har vi fått några av grannar, andra har vi köpt för någon hundralapp.
Vi har gjort allt själva förutom att vår granne (som är byggmästare) hjälpte oss att göra en "mall" till takstolarna. Samme underbara granne kom och la 1/4 av taket och pappen eftersom det väntades ösregn. Vilket kom också....när han skulle packa ihop och gå hem:eek: .
Har kämpat ihop en liten ritning i paint (hel vetenskap för mig). Hela stallet är ca 9,7 x 6,30 = ca 61 kvm. Två boxar är 3,26 x 3,50 = ca 11.5 kvm. Shettisboxen till vä är 1,70 x 3,5 = ca 6 kvm. En box är 2,70 x 3,50 = ca 9,5 kvm. och bebos av två kalvar. Stallgången är 2,5 m bred och 6,3 m lång.Genom dörren på gaveln kommer man ut i ett förråd modell enkelt (plåt). Där har vi den öppnade ensilagbalen och fodertunnor osv. Det är där jag önskar bygga vidare med isolerad sadelkammare i framtiden ;) .
Mycket och långt blev detta :o
th_namnls.jpg

MisterLillen skrev:
Här är vårat lilla stall som stod inflyttningsklart 23/10-05. Bry er inte om skroten runt omkring är ni snälla:o . Här trivs både vi och hästarna jätttebra och det är en lyxig förändring mot tidigare då vi hade 2 små uteboxar, höet i en gammal buss och hästtillbehör utspridda överallt där det fanns minsta plats över.

000_0579.jpg

000_0581.jpg

stallet2.jpg

krubbor.jpg
Fungerar det bra med att ha höt så i de små hörnen ni gjort.
Det såg ut att vara ett bra alternativ till hö häck.

Ja, det fungerar mycket bra. De är inte så himla små faktiskt, från boxhörnet och ut till kanten är det ca 55-60 cm tror jag. Lätta för mig att fylla på eftersom jag inte behöver jobba uppåt och rätt ställning för hästarna att äta ur. Tillräckligt låga, ca 45 cm, för att jag inte ska vara rädd att någon häst ska fastna med ett ben i men tillräckligt höga för att MYCKET hö ska få plats. Man kan ju stapla på höjden också ;) . Byggda av riktigt tjock plank så de håller att ta stöd emot med hästhovar som kommer emot när hästarna ligger ner och ska kravla sig upp.

Har tyvärr inte haft möjlighet att mäta och rita, har inte haft tid heller.

Mitt stall :D det är ca 6 år gammalt bara, tyvärr målade dom tidigare ägarna grönt i 2 boxar, väldigt synd och fult, ska ta bort det till sommaren. :)

Vinter bild på stallets utsida.
{BEFD529D-6082-4FE9-B511-E53337DC970A}.jpg

Stallet från hörnet.
{178E8EBA-8773-4B0D-AF04-828272E6ABC9}.jpg

samma hörn, lite dålig bild, men det kameran var kall
{976A0DCF-4CE1-4D67-AB05-31229E14AE4F}.jpg

stallets häst fria zoon :)
{0E4F1EDD-DC28-4D78-BE25-F5684B7213FE}.jpg

Stallets utrustning, till sommaren ska vi också bygga en sadelkammare på stallets utsida.
{FA920076-7F67-4C7C-8330-977F7D2981E4}.jpg

En av trä boxarna.
{5E64166B-C359-4E92-B413-3291F27943DF}.jpg

Trä boxens insida.
{0F76E462-D125-4707-9E92-6DA33EA17CB3}.jpg

Stalle, när vi nyss flyttat in.
{4D346966-DEE0-409E-A2BB-8BA79EE41219}.jpg

Häst Hagarna.
{C14DC7CF-F3D0-439D-88B4-18612EB0E105}.jpg

Åhhh, jag dööör! Shettisboxar är så söta :love:

Gud va härligt stall och gård.
sådär ska jag ha det, sen nångång.
Verkligen jättemysigt :D

Panikie skrev:
Mitt stall :D det är ca 6 år gammalt bara, tyvärr målade dom tidigare ägarna grönt i 2 boxar, väldigt synd och fult, ska ta bort det till sommaren. :)

En av trä boxarna.
{5E64166B-C359-4E92-B413-3291F27943DF}.jpg

Inte för att det kanske hör hit, men vad heter hästen på den bilden? Tycker nästan jag känner igen den.. :bump:

Just det blev jag också nyfiken på. :D
Tycker också mig ha sett den hästen förut eller att den liknar någon häst jag känner till mig.

cactuspower skrev:
Just det blev jag också nyfiken på. :D
Tycker också mig ha sett den hästen förut eller att den liknar någon häst jag känner till mig.

Hästen på bilden heter caramelle :D jag köpte henne för 2 veckor sedan. hon är ett 3 årigt halvblodsto efter Artist och levantos ll.

***raderat***

Senast ändrad av en moderator:

Okej hon likar en ponnyvalack jag kände. :p
Fast han är väll 5 i år, dom var väldigt lika i ansiktet osv.

Ok, då var det inte den hästen jag tänkte på.. Men lik var den iaf

*lånar knapp*

Nu är jag ganska dålig på att lägga in bilder, så ni får ta bort http:// så brukar de funka.

Utsikt från min ena balkong. Den vänstra delen av ladan (som knappt syns) är stalldelen. Vi byggde bara 2 boxar med stor stallgång/uppställningsplats och en sadelkammare. Resten av ladan var vi tvungna att ha till annat "bråte"
http://image57.webshots.com/57/4/94/8/2230494080076883739wppxYC_ph.jpg

Vi har precis byggt stallet (invändigt), så mina två hästar har inte flyttat in än. Jag väntar på att snön ska försvinna. Så här ser det i alla fall ut i mitt lilla stall.
http://image56.webshots.com/56/3/42/24/518434224nCdwHN_ph.jpg

och så en bild på mitt hus, sett från stallet
http://image52.webshots.com/152/9/31/10/2519931100076883739qpfSPR_ph.jpg

Här är mitt stall, det är inte färdigt än (sadelkammare och hölada håller på att byggas klart). Jag tycker om det jättemkt för det är så ljust och fint. :love: Min pappa har byggt det. ;)

Bild på boxarna.

stallet1.jpg

Bakom den stora skivan som står längst in så finns en dörr in till blivande sadelkammaren, den ska isoleras sedan är den klar för inflyttning. Sladden på golvet ska inte vara där, höet och fodergrejerna som står till höger var en tillfällig lösning, det är rätt om möblerat nu.

stallet2.jpg

stallet3.jpg

stallet4.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 991
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 011
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka