Stall kontra lösdrift

S

stella

Jag undrar vilka som är för/emot lösdrift? För- och nackdelar?
Jag är själv "mellan två hästar", bor i hus och har en dröm om att nästa häst + stallbygge ska invigas inom ett par år ;).
Nu läser man ju överallt om att hästen ska leva "naturligt", och att människans "förmämskligande" är skadligt på olika sätt osv. Det är skadligt att ha täcken, skor, benlindor, stall etc.
Men, för att återgå till frågan, lösdrift eller inte?
 
LÖSDRIFT!! Utan tvekan! Hästar är inte gjorda för att stå instängda i ett trångt stall flera timmar om dygnet. Mycket bättre att låta hästen själv välja om den vill vara ute eller inne!

Det är bevisat att hästar som går på lösdrift är friskare än hästar på stall. Så är det bara.
 
Jag har min häst på lösdrift (han har aldrig stått på stall).

Jag tycker det är väldigt bra och om man inte är elitryttare så funkar det nog utmärkt!

Jag tycker det knappast är skadligt att ha täcke på hästen, men på lösdrift (när de är ute i kyla hela dygnet, rör på sig och kan äta när de vill => bra ämnesomsättning) får de en mycket kort och tät päls som håller borta kylan bra, men torkar snabbt om de blir svettiga.

Skor är för hästar som behöver det. Min häst behöver det inte och går således barfota. Vissa hästraser har dock förlorat den ursprungliga kvaliteten på hovarna (pga människans avel) och kan helt enkelt inte gå utan skor med normalt slitage.

Stallets vara eller icke vara. Hästens optimala temperatur är 0-5 grader (plus), människans 22 grader. Hästar i det vilda äter och söker efter föda (de står sällan still och äter) 18 av dygnets 24 timmar. Inte många stall (eller lösdriftar heller för den delen, men det är ofta närmare iaf) som kan uppfylla det.

Jag kommer absolut satsa på lösdrift till alla hästar i framtiden. Rasen jag tänkt satsa på är dock en ras som avlats till att vara härdig, med ett fullblod kanske man får tänka annorlunda?

På lösdriften där min häst går finns det även Knabstrupper, halvblod, korsning halvblod/arab, korsning halvblod/new forest, nordsvensk. De mår alla utmärkt (totalt 9 hästar).
 
Jag föredrar lösdrift alla gånger MEN det måste finnas tillgång till box så man kan stalla upp vid ev sjukdom, skada etc. Eller bara få en stund att tänka över dagens arbete utan störningsmoment.

Men sen finns det ju faktiskt trots allt hästar som inte trivs på lösdrift men jag tror att det är sådana som stått uppstallade sedan de var pyttesmå och sen inte fått möjlighet att vara "häst" i ngn större utsträckning alls.

Min är uppväxt på box men hade inga som helst problem med att anpassa sig till lösdriften.

Och för min del så mår allergin mycket bättre av att jag inte behöver vara i stallet alls, vi binder upp och borstar utomhus också.
 
Stall. Jag har mina på stall och har alltid haft, har ett ungsto som går på lösdrift hos en kompis och det fungerar bra det med men jag föredrar att ha mina på stall. Då har jag koll på att alla hästar äter upp sin mat och hur mycket, avföring, hur mycket den dricker, om bädden är extra "rörig" osv. Har alltså bättre koll på hur hästen mår. Mina shettisar, som aldrig har täcken på sig får också en chans att komma in och torka upp ordentligt. :)
 
Skulle föredra lösdrift om jag kunde välja. Har dessvärre ingen möjlighet till lösdrift där jag har min häst. Men har står i en jättestor utebox med halvdörr så han kan kika ut på sin granne och vad som händer utanför. Och han verkar helt nöjd och glad med det.

/Isa
 
Hur gör man med vatten på vintern? Har sett att det finns att köpa eluppvärmda vattenhoar, har du någon erfarenhet av dem?
En annan sak jag tänkt på, är att lösdriftsanordning skiljer sig på vart i landet man bor. Jag bor ju i Norrland, och här är det väldigt kalla vintrar!
Kan säkert kännas ok att ha hästarna ute när det är plusgrader eller några minus... men tänk när kvicksilvret börjar sjunka ner mot 25-30 grader (eller mer) då känns det väl inte så humant?

Nåja, jag är absolut för mycket utevistelse, men som sagt - de strängaste dagarna (nätterna rättare sagt) skulle nog kännas hemska.
Jag menar, det är väl skillnad på vart i landet man bor - eller?
 
Lösdrift definitivt. Vi människor umgås med hästen några få timmar per dag, vissa hästar går bara ute när det är ljust på vintern. Det är inte många timmar det. För mig känns det som om jag är skyldig hästen att ge honom det umgänge och den rörligheten som en lösdrift ger när det är han som ska vara där resterande ungefärliga 20 timmar av dygnet jag inte är i stallet.
 
Är inne på min första vinter med lösdrift, och än så länge tycker jag så här:

Fördelar:
- Hästarna är mjukare i kroppen och därmed lättare att träna. Vissa är klippta och går med BRA täcken dygnet runt, det funkar fint.
- Jag kan inte ge mina fri tillgång till hö, för de är redan mulliga. Men i och med att de har en gräshage med gott om gammalt fjolårsgräs får de i sig grovfoder dygnet runt. Hästen med problemmagen är mycket bättre.
- Mindre jobb. Jag mockar ut 1-2 små lövkorgar ur ligghallen varje dag (5 ponnyer), och ger hö och vatten + lite kraftfoder på kvällen i baljor (de behöver egentligen inte det, men det är ett bra sätt att snabbt få upp dem till foderstället så man kan räkna och visitera). De värsta bajsställena i hagen tänker jag ta med traktor då och då.
- Billigare. Har jordgolv i ligghallen, så kisset går ner i jorden i stället för att blöta ner allt spån. Det går åt väldigt lite nytt spån.
- Hästarna har alltid frisk och fin luft.
- Smidigt när man åker bort, lite jobb för hästvakten, även orutinerade människor kan ta hand om hästarna (givetvis med hästvan person i beredskap om något skulle hända).

Nackdelar:
- Det är svårt att ge en exakt foderstat om t ex vissa hästar blir tjocka och andra magrar. Men då kan man ju å andra sidan ha dem i skiljda hagar på dagen!

Skulle jag bygga nytt idag skulle jag satsa på lösdrift, men även ha ett litet stall med åtminstone en box och en spilta, samt en skötselspilta och uppvärmd sadelkammare. Box och spilta skulle jag vilja ha dels för att kunna ha en häst + sällskap om det behövs inne om någon häst blir sjuk, dels för att kunna ha häst inne natten före uppvisningar och liknande.
 
Jag bor i västra götaland, i inlandet och det kan ibland bli runt 20 minusgrader på vintern (om än inte så ofta) och jag har mina hästar ute dygnet runt då med. De har en bra, stor ligghall som skydd för väder och vind och där har de även tillgång till hö. Varmblodstravaren har även täcke på vid nederbörd.

Jag har även stall med boxar där de får komma in varje dag när det är dags för kraftfoder och där de får stå och torka om de är svettiga efter träning. De står även inne på nätterna OM det är typ snöstorm och blåser från fel håll så att det snöar in i ligghallen. :crazy:

På vintern när vattnet fryser i baljan ute så ger jag dem nytt, ljummet vatten tre-fyra gånger om dagen. Har ingen egen erfarenhet av eluppvärmda vattenkoppar men vad jag har hört så ska de fungera utmärkt.

Kyla klarar hästar oftast utmärkt, det är kombinationen väta+kyla som är värre och uppe i norrland så är väl luften kallare men också mycket torrare än i söder?
 
Jag tror nog att de flesta hästar skulle trivas bra på lösdrift, men sen finns det ju självklart undantag, min pålla blev bara sjuk av att stå ute å tyckte nog inte att det var så roligt även fast alla tycker att hon skulle passa utmärkt på lösdrift osv, nu står hon i en box å trivs alldeles utmärkt :)

men har man de rätta förutsättningarna så är nog lösdrift ett väldigt bra val, men då ska det finns någonstans där man kan stalla in hästen ifall den skulle bli dålig, gärna fri tillgång på hö på lösdriften & ett bra vindskydd.
 
Det optimala är ju ligghall med bra vindskydd och halm.
Det finns de som anser att en häst ska klara sig utan, men det är bara att kolla hur hästar utnyttjar ligghallen.
På sommaren kan man t.ex. se att hästar blir trötta av att vara hårt åtsatta av mygg och knott. Får de stå inne ett par nätter blir de mycket piggare.

Var på ett lösdriftstall som hade tjocka plastremsor i dörrarna till stallet (stor lada) som hästarna hade lärt sig gå igenom. Så när hästarna var inne så var de verkligen inomhus.

Och visst står hästarna och hänger på en lösdrift också, det gör de inte bara i box. Men de rör sig betydligt mer under samma tid på en lösdrift än vad de gör i en box. Och de interagerar med de andra hästarna hela tiden.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 106
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp