Stall med väldigt högt i tak - erfarenheter?

Sv: Stall med väldigt högt i tak - erfarenheter?

Förresten, om man har lösdrift är det väl krav på att man ska ha tillgång till en uppvärmningsbar sjukbox? Hittar inte de reglerna nu... Men det borde väl i så fall vara samma krav på kallstall, eller?

Kul att du gillade det.
Balkongen skall förses med soffa och några gamla fåtöljer så skall jag dricka kaffe där. Framtidsplanen är att glasa mot stallet och isolera så man kan byta om där och att man kan fika varmt när det är kallt ute. Undertill har jag min sadelkammare(inhysningarna har en separat sadelkammare), torkrum för täcken, en liten toalett och mitt älskade tvättrum med tvättmaskin och lååååång diskbänk för att fixa med utrustning.

Jag är inte riktigt med på hur du menar med takstolar som går ner mot golvet?
Jag har bilder som visar hur det såg ut under tiden vi rev alltihop. Jag skall ladda upp dem senare så kanske du får en uppfattning om hur det såg ut. En bild säger mer än tusen ord i detta sammanhanget tror jag.
Loggolvet sågades nog brutalt upp med motorsåg. Det var inte i så bra skick.

Förresten :Mitt stall är förhandsprövat och länsstyrelsen hade inga krav på varm sjukbox.

Senast ändrad:

Nej det stämmer nog angående sjukbox, jag tänkte efter lite och det var nog i det nya lagförslaget från djurskyddsmyndigheten jag läste om det och i så fall är det ju inget krav än.

Nu har jag ringat in det jag försökte fråga om. Hur såg det ut här, behövde ni ändra något mera här än att spänna dit vajrarna?

jennyjenny-stall.jpg

Hänger det en discokula i taket?! :rofl:

Salong, discokula... :bow: Vilka mer lite udda saker finns i stallen?

Ok, då är jag med på vad du menar. Ja, det förstärktes med någon form av triangelaktig konstruktion på bjälkändarna och upp i takstolarna, detta ritade byggingenjör efter att ha mätt upp stallet och hur hela konstruktionen såg ut. Sedan satte vi fast vajrarna(armeringsjärn) och till sist sågades bjälken av.

Japp, det är en discokula. När vi gifte oss hade vi mottagning hemma och dans ute i stallet(småkylig augusti). Jag tyckte det var kul att ha kvar den som minne, men när hästarna flyttade in så tog jag ner den :D

Vi ha byggt om en gammal lada till stall och i o med att logtaket var alldeles för lågt tog vi bort det och har öppet upp till nocken. I en del ha vi 4 st hästboxar + 2 st ponnyboxar. Har precis gjutit en del till där det kommer bli 3 st hästboxar, uppvärmd sadelkammare och en duschspilta, även där öppet ända upp. Det är ju väldigt kallt när det är som kallast på vintern, men de tycker vi bara är bra. Vi har vattenhinkar o de kan frysa under natten, men för att undervika det så gott de går så heller vi i en hink med ljummet vatten med melass i på kvällen o då brukar det bara vara ett tunt tunt lager is på ytan.

hm, fick nog med det mesta...

Min stall (ladugård) är från ca 1850, och där var det öppet upp till nock. Fungerade bra iofs, men det blev mycket drag och svårt att ha vattnet frysfritt, även med värmeslingor i tilförselen inn i stallet...
Så vi valde att lägga innertak och isolera.
Luftkvaliteten var nog bättre i kallstallet, men hästarna verkar må bättre, och el kostnaden är mindre:)
I et nybygd stall vill det nog va annorlunda, i mitt tak/ytterväggar kunde man många platser se ut...:crazy:

Tack för bilderna! Det där ser ju ut att vara ungefär i våran storlek :)

Du menar att de glipor och öppningar som är på "överdelen" räcker till för att få bra luft hos er? Ingen till-luft i nederkant och inga vindnät nånstans? Hur många hästar har ni i stallet?

Ni som har kallstall, hur jobbigt tycker ni att det är på vintern? Hur vattnar ni hästarna och fungerar det bra? Har ni något uppvärmt skötutrymme, hur ser det ut, hur sker uppvärmningen och hur skulle ni vilja ha om ni byggde nytt?

jag antar att detta var till mig :)
japp har inget mer som ventilation.. vädrar bra där uppe!
synd bara om min häst som står vid väggen vid dörren, för ibland när det regnar duggar det ibland in lite precis över hennes och grannboxen :crazy:
vi har 10 boxar.
det blir ju kallt om vintern, men inte den där råa och fuktiga kylan som det blir i endel andra stall. när det är riktigt kallt så fryser vattnet, är inte helt bottenfruset. kör med vanliga hinkar och vatten slang.. har sadelkammare (en barack) med full värme på. även i stora hönshuset/verkstaden så finns det ett rum att hänga in täcken i med fläkt och allt :) väldigt bra. finns även en till del, en liten ladugård som det är 3 boxar i. normalhöjd på taket och inte så stort så där är det som i ett vanligt varmstall. har fodtret även fodret där..

*delvis kl*

Nu har jag fått hem den välkända bygga-stall-boken och har börjat läsa om ventilation. Där står det att det bara är trams att hästar inte får stå i drag och att folk bygger aldeles för täta stall (typ). Vad är era erfarenheter av det? Verkar hästarna besväras av drag eller är det bara vi människor som är känsliga?

Eftersom jag har murade väggar på nederdelen så borde det inte bli så blåsigt i hästhöjd, men däremot ovanför.

Fryser det inte i hinkarna?
Kul att höra att det är många som har såna stall och är nöjda :)
Svarar först om vattnet; jag använder en murarhink som är ca 90 liter stor. Om man lägger varmvatten i den hålls det öppet från morgon till kväll när det är som kallast (har bergvärme). Men man måste alltså kolla 2 ggr/dag när det är kallt. Strax under noll klarar det sig ca ett dygn. Läste nånstans att man kan lägga en boll som flyter på ytan, och således förhindra isbildning. :idea: Har inte testat det, men tror på logiken. ;)
Jag har inte vattnet i stallet, utan i hagen. För har man kallt stall är det j-ligt om de har ut 90 liter vatten på vintern. :eek:
Mitt stall var vanligt boxstall först, nu är det lösdriftsstall (därav att jag kan ha vatten bara ute). Takhöjd inne? Hmmm kanske 4,5-5 meter. Självbygge som är byggt 1993. Vi byggde högt tak direkt. Har små hål över fönstren och stor "skorsten" mitt i taket.
Works for me. ;)

Där står det att det bara är trams att hästar inte får stå i drag och att folk bygger aldeles för täta stall (typ). Vad är era erfarenheter av det? Verkar hästarna besväras av drag eller är det bara vi människor som är känsliga?
Jag känner en veterinär som ofta är representant vid olika internationella vet-kongresser. Han sa att han aldrig har sett en häst som skulle dött av kyla. Däremot har han sett tusentals hästar som har dött av för varma stall. Case closed.:smirk:

Ja men eller hur! Men jag tycker att det jämt pratas om att hästarna får absolut inte stå i drag, så man vet ju inte vad man törs tänka...

Mitt stall är helt oisolerat, och med takhöjd upp till nocken. Det finns ett gammalt innetak, men det är så söndrigt att det inte hjälper något ( gipsplattor som är trasiga) Ska ta ner det helt och hållet. Funderade på att lägga trägolv på logen så att jag skulle kunna ha hö där,men det behövs knappt nu när jag körmed hösilage i storbalar.

Stalldörrarna är alltid öppna, om det inte blåser från det hållet.
Visst kan det vara lite jobb med vattnet när det är riktigt kallt, jag änvänder hinkar. Kranen har jag värmekabel i, och det funkar kanonbra. Om jag glömt sätta i kabeln och det blir kallt så tar det ca en halvtimme innan det töar upp. (har jag bråttom så använder jag fönen ;) )
Sen har jag en isolerad sadelkammare där jag även sätter blandad betfor och morötter som inte mår bra av att frysa.

Jag har två hoste hästar, mitt 32 åriga sto fick kvickdrag för ca 20 år sedan. Hon har inte hostat en gång sen jag flyttade hit, eller haft andra besvär med andningen. Samma gäller mitt halvblod som blev sjuk efter en vecka när jag hade honom inackorderad i ett stall där människorna var rädda för frisk luft. ( visst är det skönt att kunna mocka i bara tröja även om det är 20 minus ute, men hur bra är det för hästarna..)

Håller med övriga inlägg, Kallt stall är inte några problem för hästarna, lite besvärligare för oss ibland. Men friska hästar sparar både pengar och bekymmer. Jag lägger på ett täcke istället om jag inte vill att dom ska sätta för mkt päls

vi har öppet till nocken i vårt stall. vantilatyion sker genom taket då det är luftuttag där, svårtatt förklara+ ribbor på de översta 60cm av väggaran med springor imellan ett kallt stall det är vi medvetna om men superluft kan inte bli bättre. Och trots att blir det inte jättekallt på vintern. har cirkulerande vattenkoppar så vattnet fryser inte, elelr jo jag kan faktiskt erkänna att det frös de tre värstadagarna förra vintern men då låg temperaturen på närmare -30.

Jag har jättehögt i tak, inga nackdelar alls förutom att det inte är så kul att byta lampan som sitter fem meter upp, och att vattnet fryser då (det blir som sagt kallt, går ju lösa med elslingor om man vill). Och jag inte har en aning om hur jag gör om jag måste fixa något i nocken.

Men bra luft (kallt dock), luftig, rymdlig känsla och sa jag bra luft? ;)

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 623
Senast: MaRomer
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Vi håller på att bygga stall och det är så klart jättekul, men samtidigt är det en hel massa saker att fatta beslut om och ha koll...
Svar
4
· Visningar
1 662
Senast: lwt03001
·
Hästvård jag har en ungäst på 4 1/2 år som är uppväxt på lösdrift i mindre hästflock. I våras tog jag ner henne till Göteborg och ett större...
Svar
8
· Visningar
1 839
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka