Stall nära grannen

Kattennizze

Trådstartare
Finns säkert flera trådar om detta, men jag hittade inget när jag sökte. Jag funderar på att köpa en gård, men problemet är att stallet är byggt ca 50 m. från grannens hus. Det är ganska små tomter. I just den här kommunen är riktlinjerna att det ska vara minimum 150 m mellan stall och grannens bostadshus, är det mindre kan grannen ringa till kommunen och man får då stänga sitt stall. Grannen har tydligen skriftligt skrivit att det är okej att stallet står där, men jag är mycket osäker på huruvida det gäller om det t ex flyttar in nya ägare, tänk om de är allergiska? I övrigt är det en drömställe, så nu är jag i valet och kvalet om hur jag ska göra. Tips någon??
 
Senast ändrad:
Sv: Stall nära grannen

Svår situation. Själv har jag mitt stall mitt i byn. Är mellan 25 och 100 m till fyra hus. I ett av husen bor en kärring som tycker illa om både mig och mina hästar. Hon hade häst i samma stall för ett halvår sen men vi hade helt olika syn på hästhållning, kom osams och nu hatar hon mig. Väntar bara att hon ska ringa och klaga nu... Kan du inte ringa till kommunen och fråga om det finns nåt du kan göra ifall det händer? Är grannen gammal? Annars kan det ju dröja många år innan det blir risk för det.
 
Sv: Stall nära grannen

Kolla om det skriftliga är ett servitut. I så fall kommer att följa fastigheten oavsett vem som äger den. Spelar i så fall ingen roll om det är grannen som flyttar eller ni som köper.
 
Sv: Stall nära grannen

Jag håller med masse. Kolla om det är ett servitut. Kan du göra hos Lantmäteriet.

Sen kan man ju rent logiskt tänka som så att om nu grannen så småningom skulle sälja så borde ju köparen ha sett hur det ser ut o accepterat att stallet ligger så nära annars köper man väl inte. Men det är ju bara vad jag tycker.
 
Sv: Stall nära grannen

Avråder absolut. Här hjälper varken servitut eller avtal. Om ni får nya grannar, som inte gillar flugor på jordgubbarna eller anser sig vara allergiska, så måste du sluta med hästverksamheten. Om du ändå är osäker - kontakta miljö- och hälsoskydd i kommunen.
 
Sv: Stall nära grannen

Hej!

Håller med alla föregående skrivbenter. Jag tror att det är lite olika från kommun till kommun men hos mig tor jag att minimi avståndet mellan hus och stall skall vara 75-100meter men att allt styrs via komunens detaljplan. Så kolla att stallet är planerat att vara stall så inte ev. grannar kan få bort hästarna genom att ni inte följer detaljplanen. Jag, personligen, skulle inte vilja utsätta mig för dylike. Har själv åkt runt och tittat på gårdar som sedan visade sig vara hus med stall på tomten mitt bland andra bostadshus. Kändes inte bra för mig.

Lycka till med ditt husköp!

Myy
 
Sv: Stall nära grannen

Det beror ju på om det är inom detaljplanlagt område eller inte.
Inom detaljplanlagt så krävs det alltid tillstånd att hålla häst och då kan det bli problem.

Utanför d-p-området krävs det inget tillstånd och då är det inget problem. Reglerna för avstånd gäller vid nybyggnation, ej för befintlig byggnad.

På Ekerö var det i somras ett fall av detta slaget. Ett stort stall där en allergisk granne ville ha bort hästarna. Grannen fick med sig kommunen till och med. Men länsrätten dömde till hästägarens fördel med motiveringen:
"på landsbygden får man tåla verksamheter som hör landsbygden till".

Du kan alltså inte flytta in brevid en gård på landet och sedan klaga på att det finns djur. Det är ungefär som att flytta till stan brevid en hårt trafikerad väg och sen klaga på trafiken. Tack och lov inser våra myndigheter detta.
Så det enda jag skulle akta mig för är detaljplaner.
 
Sv: Stall nära grannen

...Glömde ytterligare en grej:
Dessa rekommenderade avstånd på ofta 200 m som finns i vissa kommuner bygger tydligen på en missuppfattning.
Det stod om det i Ridsport nyligen. Allergenerna kan inte sprida sig mer än 10 meter enligt nya rön.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 837
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 205
Senast: Karamello30
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 297
Senast: Calmiche
·
Anläggning Hjälp! Vi har sökt förhandsbesked för att bygga ett litet stall i anslutning till vårt hus. Tyvärr sätter kommunen sig på tvären på...
Svar
19
· Visningar
4 106
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp