Ställa av transport? Tips!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sundance
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 504
S

sundance

Jag funderar på att ställa av min transport då jag inte ska använda den på ett tag. Jag funderar lite över det praktiska. Jag antar att det bästa vore att få tag på garageplats, och ska kolla upp det.

Ge tips till mig om jag måste ha den utomhus! Borde jag köra med den lite då och då fastän den inte ska användas? Finns det något man kan skydda extra, nu när den ska stå?

Funderar på att sälja den, men har inte bestämt mig än. Egentligen måste jag inte ha en egen transport, då de hästar jag rider har egna transporter. Ibland tar jag min egna för att den ska få rulla, ibland använder jag den när jag bara har enaxlat som alternativ (för att jag hellre kör dubbelaxlat). Motargumentet är att jag köpte den ny och inte tror att jag kommer bli "nöjd" med priset/marknadsvärdet nu.

Sv: Ställa av transport? Tips!

Ska du ställa av den får du inte köra den då och då, utan att ställa på den igen. Sedan är det ju så lite pengar det gäller, är det verkligen lönt att ställa av den?

Jag hade sålt om jag inte såg att jag hade användning av den längre fram, en transport mår inte bra av att stå.

Hur ofta behöver man använda sin transport för att den ska "må bra"? Vi kör ca en gång/månad med vår. Räcker det?

Har inte tagit ställning till det ekonomiska/pappersdelen. Funderar på att ställa av den praktiskt dvs bara inte använda den på ett tag.

Alla: Kom gärna med tips ang. det i fetstil! :)

För bromsarnas skull ska du gärna köra den då och då. Även gummit vid axlarna (dämpning) mår bra av att få jobba regelbundet. En kille på bilprovningen sa att hästsläp mer sällan fick nedslag på det än ex släp som används till att köra löv 2 ggr om året för att de för de mesta användes mer frekvent.
Ev extraljul på utsidan ska ha överdrag för att inte gummit ska bli sprött, gäller ju oavsett om den rullar eller inte. Du kan gärna ha ett överdrag till koppling/handbroms också. Lägg nån större sten framför och bakom hjulen så du inte behöver dra åt handbromsen.

Om man inte använder sin transport så mycket utan en gång per månad eller mindre så är det ännu viktigare att man har gjort en service på släpet där bromsdetaljerna är uppsmörjda och insmörjda med lämplig smörja. Allt för att minimera att man får problem med bromsarna, släpen mår bra av att rulla med jämna mellanrum.
Skall det stå en längre tid så dra inte handbromsen, utan lägg en kloss för hjulen, precis som det sades innan.

Huruvida man skall sälja eller inte är alltid en svår fråga, fråga nummer ett beror på vad för märke du har på släpet, vissa är lättare att sälja än andra och betingar ett lite högre pris.

Men att ställa av släpet för att spara pengar, besparingen blir väl inte så stor då det inte är stora kostnader för att ha ett släp stående, om man slår ut kostnaderna på ett år.

Dra aldrig handbromsen när det är kallt: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1027140 :p

Förövrigt måste du köra med den MINST en gång var fjortonde dag, helst både med och utan häst i. Annars kan det bli så illa som att välja mellan att byta axel eller att skrota släpet.
Om man har lös gummimatta bör man lägga någonting under den alt. ta ut den så att det inte samlas fukt på golvet.

Alla 3:
Tack! Mattan är limmad eller nåt, så det behöver jag inte tänka på iaf.

Men det låter som att jag måste köra runt på stallplan lite oftare... Och fixa överdrag till handbromsen.

Det är ett tyskt Blomert, så visst hade det varit bättre ur försäljningssynpunkt om det varit tex Umesläp eller Boj...

Ett släp som lämnas in på service minst en gång om året är ett släp som mår mycket bättre på alla vis, och framförallt håller mycket längre.

Förövrigt måste du köra med den MINST en gång var fjortonde dag, helst både med och utan häst i. Annars kan det bli så illa som att välja mellan att byta axel eller att skrota släpet.
Om man har lös gummimatta bör man lägga någonting under den alt. ta ut den så att det inte samlas fukt på golvet.

Vad baserar du de rekommendationerna på?

huruvida du ska sälja eller inte beror ju på..

hur mycket kör du? vad kostar försäkring+skatt+besiktning, värdeminskning + service per år i snitt?

sedan är det ju bara o räkna ut, räkna med 2-3hundra per gång du hyr ett släp.. man kan efter lite kalkyl konstatera att man kan hyra ganska mycket innan eget släp är lönt att ha..

däremot, om kundunderlag finns så kan man ju alltid hyra ut sin transport och således tillochmed tjäna pengar på att ha en hästtransport.. fast då bör man ju ha ett boggie med relativt låg skattevikt så B-korts innehavare kan köra.

skulle jag ställa av en transport en längre tid hade jag satt klossar och låtit bli att dra handbromsen, en kondom över draget och dra en pressäning över släpet om det skulle stå ute.

ställer du av släpet får du inte köra på allmänna vägar öht.. vet inte vad påföljden är men indraget körkort är inte omöjligt.

eftersom du har tillgång till hästägarens transport med omnejd så ser jag inte problemet.. jag hade gjort mig av med släpet med omnejd.. och sedan om du vid senare tillfälle skaffar egen häst och behöver egen transport isf köper dig en egen då om du kör så pass.. men att "behöva" 2axlat bara för att är fjantigt.. okej om man kör 2hästar samtidigt ofta eller har hästar som bråkar väldigt i enaxlat.. men uppenbarligen fungerar ju båda delar av ditt uttalande att dömma?

frågan är ju, vad är det värt för dig att husera med ett släp som egentligen inte behövs? tycker du den utgiften och kostnaden är värd/motiverad? jag tycker det inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 251
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 871
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka