Sv: Stallägare från hell?
Jag har en väldigt trevlig historia...
Jag har 3 hästar, varav 2 är hingstar och en är sto.
(Lilla familjen, mor, far och son).
När min yngsta hingst var 1 år så orkade jag inte stå kvar i stallet jag stod i, hästarna blev bara magrare och magrare trotts att de hade bal i hagen. Jag hade full sköttsel (som jag betalade extar för!) och en dag ringer stallägaren och säger att mitt föl (1/2 år) har rivit stängslet in till hennes hästar.
Jag kommer till stallet och där står min unghingst mycket riktigt i den andra hagen, men... staketet är indraget i min hage, stolpen är knäckt åt samma håll, dvs det är en av stallägarens hästar, som då inte får mat ordentligt som blivit för hungrig, som varit in i min hage.
Så jag bestämmer mig för att flytta och får plats på en lösdrift med 2 andra jämnåriga hingstar. Full sköttsel.
Första året är allt bra, men efter jul kommer stallägaren och påstår att hon vill ha mer betalt för höet, för nu äter de ju mer nu... Typ 500:-/månad mer (ca 3 kg/dag)... O.o
Jag förstod vid detta lag inte varför min unghingst var så takig över ryggen, men fick höra att det minsan var för att den inte fick kraftfoder. (min är en kallblodsras, idag går han på enbart hö och är rund och fin).
Det visade sig, när jag börjar prata med min kompis, att fri tillgång som hon påstått att hästarna hade, var att slänga ut 3 säckar med hö till dom som de fick dela på hela dagen.
Meeen hon kan tänka sig att inte ta extra betalt om vi andra hjälps åt i lösdriften istället (aka hon ides inte längre ha hand om lösdriften själv...)
Av olika orsaker så hade jag börjat titta efter en ny stallplats, för att få hästen närmare mig.
Det kommer en ny till stallet som har ett sto med föl.
Helt plötsligt så ska jag antingen kastrera min knappt 2 åriga hingst eller så måste jag flytta... (att tillägga är att min hingst är den snällaste man kan tänka sig).
Jag får då en vecka på mig att flytta!

Trotts att det tidigare varit en månads uppsägningstid.
Detta för att jag ju sagt att jag börjat leta efter en ny stallplats...
Gissa hur lätt det är att hitta en stallplats till en hingst i norrland?
Sen kröp det fram att stallägaren ville ha hagen till det nya stoet som hade ett stoföl...
Som tur var hade jag mina andra två hästar i ett annat stall och denna var barmhärtig nog att hjälpa mig. Annars vet jag inte hur det gått.
Men nej, den stallägaren som sa upp mig med en veckas uppsägning har jag inte mycket till övers för idag, och inte ett enda gott ord att säga om.