Stallägare men ingen hästmännsika

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Christineeee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 4 638
C

Christineeee

Jag står i ett super mysigt stall där de är fyra hästar. Trivs m hästfolket men inte stallägaren. Är de normalt att tänka; Fint sopat, fint krattat utanför stallet framför rent vatten till hästarna inne och ut? Slarv mockade boxar? Vi har de som så att den som tar ut mockar och fixar allt, funkar supert förutom när stallägaren och hennes dotter har utsläppet, de har även en häst men ingen av dom är intresserad, svårt att förklara blir bara mer flum än va de behövs. Är lite tröttsamt att en till två dagar i veckan behöva mocka om och byta vatten.. Fine man skaffar sig inte häst för inte ;) Älskar pysslet i stallet men de är bara själva grejen som irriterar mig. vad gör man åt ett sånt problem? ( De försöken jag gjort, har slutat med en mycket arg stallägare)..

Sv: Stallägare men ingen hästmännsika

Antar att ni förstå men de är stallägaren som sätter sopad stallgång och krattat utanför stallet som första priotering ist f´ör att se till så hästarna har rent vatten och ren mockade boxar.. Sorry, förflummet innan :o

Antingen så säger man det, att man inte är nöjd med mockningen och resten. Eller så flyttar man eller så sköter man det själv.

Finns väl bara dom alternativen?

Jobbigt sånt där.. därför är jag glad att jag har stall hemma :)

Går de inte alls att ta upp det med stallägaren att ni är missnöjda med det?
Eller dem går i taket då?

Antingen så går alla ihop och pratar med stallägaren om problemet eller så säger ni att ni kan ta stallägarens pass. Annars får du acceptera problemet eller flytta.

Jag skulle inte betala för en sevice som jag senare fick göra om själv.

Men allt är väl viktigt!?

Jag gillar inte osopade stallgångar, okrattat framför stallet och inte heller smutsigt vatten. Om ni hästägare börjar med gott exempel att se till att ha krattat och sopat ordentligt så kanske stallägaren också känner sig manad att vara mera noggrann?

Man antingen pratar med stallägaren (jag hade föredragit enskilt framför att gå ihop alla) eller flyttar sin häst.

Man antingen pratar med stallägaren (jag hade föredragit enskilt framför att gå ihop alla) eller flyttar sin häst.

Hej!

Det där har jag försökt otaliga gånger, men om stallägaren har andra prioriteringar funkar det inte att gå själv.

Jag tycker man försöker med
1. prata själv med stallägaren.
2. Kolla om resten av stallet håller med och i så fall gå ihop och prata med ägaren.
3. (om ovanstående 2 inte hjälper), leta reda på nytt stall som drivs mer på det sätt man själv tycker är vettigt.

/Lavinia, som hellre flyttar än retar sej på folk- det ska vara kul i stallet!

Jag gillar inte osopade stallgångar, okrattat framför stallet och inte heller smutsigt vatten. Om ni hästägare börjar med gott exempel att se till att ha krattat och sopat ordentligt så kanske stallägaren också känner sig manad att vara mera noggrann?

Självklart är allt viktigt...
En sopad stallgång och krattat utanför ser trevligt ut, men jag tycker helt klart att rena boxar och friskt vatten ÄR viktigare än att gårdsplanen är krattad:)

Håller förövrigt med Lavinia:bow:

Jag har lite samma sits, fsta hos mig tycker man att det är ok att lämna stallgången som en kaninbur när msn går.

Jag har tagit upp det fint men inget händer.

Antar att en del är slarviga.

Jag gjorde så att jag städar efter alla andra. Ser till att vara ett gott exempel så varje gång jag lämnar stallet är det tiptop!!

Har även fått mocka till de andra(bara tre boxar utöver mina)

Samma vid rid. de rider i snitt två dar i v. Jag rider varje dag.

Resultatet?

De känner sig dumma! Speciellt stallägaren.

De har nu smått börja ta efter mig.
Blivit ordentligare med att plocka undan efter sig, sopar håller på mer med sina hästar...etc..

Om du trivs i övrigt så skulle jag hålla tyst och göra det du kan när du är där.

Gott "uppförande" smittar också av sig :)

Lycka till!

Man har stallmöte och disskuterar med alla i stallet vad som gäller och hur hästarna ska skötas. Påhopp på en person leder sällan någonstans.

Måste man rida varje dag?

I övrigt håller jag med de som anser att ordentlig mockning och rent vatten är viktigare än välsopade stallgångar. Hästens välbefinnande går före det yttre.

:bow: Precis min tanke!

Självklart är allt viktigt och ska göras, jag gör de de andra gör de. Men vi har fortfarande en missnöjdstallägare. Och i en sån liten ort jag bor är de fruktansvärt dåligt m stallplatser så de finns nästan inge. Vi har haft stallmöte men problemen förtsätter tyvärr. Jag har börjat köra mitt eget rejs för att slippa gnäll och tjat. Hästarna kommer i första hand! Håller med er! Men de är svårt att lösa ett problem m någon som inte kan ta en diskution. Har erbjudit mig att bara ta min box ooch min häst men de går inte stallägaren m på, vi är tre mot en när de gäller att sköta sin egen häst..

Hej!

Det där har jag försökt otaliga gånger, men om stallägaren har andra prioriteringar funkar det inte att gå själv.

Jag tycker man försöker med
1. prata själv med stallägaren.
2. Kolla om resten av stallet håller med och i så fall gå ihop och prata med ägaren.
3. (om ovanstående 2 inte hjälper), leta reda på nytt stall som drivs mer på det sätt man själv tycker är vettigt.

/Lavinia, som hellre flyttar än retar sej på folk- det ska vara kul i stallet!

Bra sagt! :) Anledning till att de är svårt att flytta är pga aatt jag bor i en sådan liten ort så stallplatserna är fulla..:/

Jag har lite samma sits, fsta hos mig tycker man att det är ok att lämna stallgången som en kaninbur när msn går.

Jag har tagit upp det fint men inget händer.

Antar att en del är slarviga.

Jag gjorde så att jag städar efter alla andra. Ser till att vara ett gott exempel så varje gång jag lämnar stallet är det tiptop!!

Har även fått mocka till de andra(bara tre boxar utöver mina)

Samma vid rid. de rider i snitt två dar i v. Jag rider varje dag.

Resultatet?

De känner sig dumma! Speciellt stallägaren.

De har nu smått börja ta efter mig.
Blivit ordentligare med att plocka undan efter sig, sopar håller på mer med sina hästar...etc..

Om du trivs i övrigt så skulle jag hålla tyst och göra det du kan när du är där.

Gott "uppförande" smittar också av sig :)

Lycka till!

Tack! Försöker vara så tyst jag kan och kör mitt rejs :)

Det är verkligen inte roligt när man har olika prioriteringar.

Om det är helt omöjligt att flytta någon annanstans antar jag att det bästa är att verkligen ge sej den på att se till att fixa ALLT. Dvs när du har dina pass, gör att så snyggt att stallägaren snart inser att kan ni så kan väl han/hon också.

Lycka till!

/Lavinia

Betalar du för mockningen? (/har lika många pass)?

Isådanafall sak det givetvis skötas på ett bra sätt av ALLA i stallet. Den som inte kan sköta sig måste bättra sig, i detta fallet är det ju faktiskt stallägaren.

Jag skulle nog ärligt talat klart och tydligt berättat för stallägaren, att om hon inte skötte min häst bra på sina dagar - ja då kommer heller inte jag ta hand om hennes häst på mina dagar (dvs mocka och byta vatten).

Nu kan man såklart inte ställa alltför höga (några?) krav på en stallägare eftersom man är så pass beroende av denne, men om man betalar/jobbar för en tjänst så ska man ju inte få något annat. Har ni kontrakt så kan du hänvisa till det.

Och så beror det väl på Hur illa det sköts. Att det lämnas kvar ett par småpluttar bajs är ju inget hästen lider av, även om det kanske är irriterande för dig som ägare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 505
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 369
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 004
Senast: alazzi
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 755
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka