Stallbandage vid ledinflammation?

lizzie

Trådstartare
Min pålla har kotledsinflammation och hovledsinflammation i ena frambenet :(. Hon var inne på klinik förra veckan och blev sprutad med tuppkam + kortison. Ska gå i sjukhage fram till den 24/9 då det är återbesök.

Funderar nu på om det gör någon nytta för läkningsprocessen om jag masserar in arnikaliniment och har stallbandage under natten??

Är det någon som varit med om samma sak, att inflammationerna sitter i samma ben. Veterinären tror att pållan har fastnat, alternativt överbelastat pga hälta i det andra frambenet.

Tacksam för tips & råd!
 
Back on Track kanske kan vara bra? Hade det på min pålla efter en artroskopi och tyckte att det verkade minska svullnaden betydligt-så någon nytta gör det....
 
Hej
Min unghäst fick för tre månader sen diagnosen dubbelsidig hov och kotledsinflamation vilket inte är så bra :crazy:

Antingen har han fått det av en vrickning som blivit överbelastat eller så palla han inte att jag ökade ridningen lite har ändå ridit honom extremt lugnt, eller.. så har han en försvagning i kotorna så att han inte håller för ridning ska röntga nästa vecka.

Det possitiva är att han är behandlad två gånger och reagerade jättebra på det från 3 gradig hälta till halvgradig hälta.

Jag har inte använt linimentet men min veterinär rekomerade att bandagera benen när han gick i sjukhagen ifall han fick myror i benen och bockade. Hon rekomenderade ett stödbandage lindat ända ner till hoven därimot stog han utan inne. Hon sa att det värsta för benen var inte att gå på dom tex korta promenader utan snabba vändningar och "krumbukter" Min är ju bara fyra år så han uppskattade INTE sjukhagen:smirk: när alla andra gick på bete.

Lycka Till Håller tummarna

//Linda
 
Värme är ju alltid bra. Om arnikaliniment + stallbandage gör någon större skillnad mot ledinflammationerna är väl tveksamt, däremot kan de ha en positiv effekt på om hästen brukar fylla i benen och/eller bli gallig under natten (dvs när den står still).

Och du FÖRVÄRRAR ingenting om du inte lyckas blistra, men den risken är i princip minimal med arnika.

Håller tummarna för dig den 24:e förresten, min ska in den 23:e *nervös* =)
 
Hej hopp.. Min ponny har blivit behandlad för kotledsinfalmmation 3ggr utan resultat och nu senast en gång i hoveleden.. Men jag skulle föreslå att du tar dit en eqiteraput..(kotknackare som dom brukar kallas) Eftersom felet antagligen sitter nån annanstans och har gjort så hon har felbelastat benet som hon är halt på... Vetrinärerna kan ha en liten tendens att bortse från sånt dom inte kan behandla själva.. Och oftast behandlar dom benet som hästen är halt på istället för att behandla orsaken som framkallar hältan.. Bandage och sånt tror jag inte man skall använda allt förofta eftersom värmen kan leda till att hästen får svamp och även skav.. Lycka till! Kram // Linney :banana:
 
Har kontakt med equiterapeut som kommer till oss ett par ggr per år, senast i fredags. Hon ville dock inte behandla pållan pga att hon precis blivit sprutad. Senast hon blev genomgången av equterapeuten var i början av mars. Då hittade hon lite sträckningar på pållan, vilket antagligen berodde på att pållan gjort en slidestop rakt in i ett hinder 2 veckor tidigare. Inflammationerna kan mycket väl vara en svit efter samma händelse. Dock har pållan blivit regelbundet masserad av hästmassör under från i våras fram tills nu.
 
Pållan blir lite gallig runt om, beror väl på att hon står stilla i sin lilla sjukhage och sedan tillbringar natten i boxen.

Då borde det inte vara någon fara att linda henne över natten och sedan att hon får vara naken ute och lufta benen. Hon är i alla fall lugn i hagen - än så länge :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tänkte höra om någon haft en häst med inflammation i båda bakknäna? Har ingen direkt orsak till vad som orsakat detta då hästen ej är...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: mackan
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 481
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 455
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp