Stallbandage

the_connemara

Trådstartare
Tänkte köpa både nya paddar och nya lindor till nästa säsong så nu har jag dundermånga frågor!

Paddar
Vilket material/modell föredrar ni? (tjocka, tunna, ludd, släta, frotté osv)
Hur högt upp och hur långt ned vill ni padden ska täcka? (över knäna, halva haserna, hela kotan, ned till hoven osv)
Vilken storlek fram resp bak motsvarar era önskningar? (nämn gärna vad för typ av häst och storlek på den ;))
Något speciellt märke ni föredrar? (fördelar, nackdelar)
Vad finns det för fördelar/nackdelar med andra paddar ni använt? (ex ngt material som ni inte gillade, eller en storlek som inte passar osv)

Lindor
Vilket material föredrar ni? (fleece, akryl osv)
Hur högt upp/ned lindar ni? (knän, haser, kotor osv. Lindar ni hela paddens höjd eller lämnar ni en bit olindad över knän/krona eller liknande?)
Vilken längd/bredd föredrar ni? (om ni inte vet bredd så ge gärna ex på märke med bra/dålig bredd så man kan relatera och ange typ av häst)
Något speciellt märke ni föredrar på lindor? (fördelar, nackdelar)
Vad finns för fördelar/nackdelar med andra lindor ni använt? (tänker främst på material men även längd/bredd osv)

Gärna bilder på hur ni lindat inför natten :)

Är inte intresserad av snabbandage eller BoT men vill ni skriva ändå så visst. Huvudsakliga syftet var dock traditionella stallbandage som ger bra värme.

Sv: Stallbandage

Haha tänkte genast börja rabbla om BoT, men jag låter det vara för den här gången ;)
OM jag nu inte skulle använda BoT så och OM jag vore petnoga:

PADDAR:

En storlek mindre fram (typ S)
En storlek större bak (typ M)

Material; Ylle. Lagom tjocka.
Märke; egna hemmastickade paddar var ett bra alternativ förr i tide :)
Annars har Jacson halv tjocka "bekväma" yllepaddar

LINDOR:

Fleece.

Lindar från knäet till hoven.

----

Egentligen har jag väl inga andra nackdelar än att det är tidskrävande att linda varje kväll och jag tkr personligen inte att det ger en sån fantastisk effekt att jag skulle kunna tänka mig att linda varje kväll. :cool:

Tyvärr hade jag ingen bild... :angel:

Jag lindar ju pålle just nu eftersom han är skadad, och på vets inrådan skulle han vara lindad.
Jag varierar paddarna litegranna och använder även bot, men den typ som används mest är såna som är teddy på insidan och fleece på utsidan. Storlek vet jag inte men har större bak än fram, och just nu lindas han bara bak.

använder fleecelindor och de får gärna vara långa, helst 4 meter eller mer. Lindar lite längre ner och lite högre upp än vad jag gör med ridlindor.

Brukar även använda rena yllepaddar ibland, de fungerar bra.

använder back on track eller såna stora fluffiga paddar från tex equiline eller jacson och fleecelindor. lindar från hov till knä/has.

Bild?! :bow:
Jag får aldrig till det när jag ska linda från hoven. Lindar ju när han ska åka transport och har stora fluffiga paddar från jacson. men tycker det blir så knöligt att linda ner till hoven. Hur gör du?

jaa jag bara lindar.... typ... :D har tyvärr inga bra bilder tror jag. men lägger paden så att den är kantikant med kronranden, börjar linda på mitten av benet, ned i kotleden och sen upp.

Aha, intressant, lindar du ned och upp? :)
Jag gör precis tvärtom.

Padden lägger jag rätt och slätt, paddenkanten gärna "förbi" kronranden för att undvika ev skav.

Sen börjar jag precis som Centaur på mitten och lindar uppåt och sedan ner över kotan och över "halva" hoven och ballarna, och upp igen till mitten.

Drar åt lagom spänt.

:) Till detta behövs minst 4m linda

Vad är det för yllepaddar från Jacson du pratar om? Jag hittar bara de lika eskadrons och de stora fluffiga?

Jag tror, men jag är inte säker, att min kära mor har tillverkat dem från en gammal yllefilt! Men jag kan inte säga att jag är 100% säker, men känner jag henne rätt så är det så, vi har haft dem i sisådär 100 år! :angel:

ja, för jag vill ha kardborren längst upp, inte på mitten av benet. snyggast och säkrast så. beroende på hur långa lindorna är och hur stor hästen är så börjar jag antigen några cm uppifrån eller några cm under mitten. det kan variera en hel del. men som sagt kardborren ska alltid sitta uppe, stör mig enormt när någon annan lindat mina hästar och kardborren sitter i höjd med kotan. :devil:

Jascons paddar är 50*55, är de lagom? Hittar ingen storlek på equiline, är de större/mindre?

ja dom är lagom.:) equiline är samma höjd med mkt bredare! dessutom tjockare. jag har två uppsätningar såna men måste säga att jacson-paddarna är mkt smidigare så använder mest dom numera. kostar ju en brökdel av vad equiline gör också.

Haha, samam här! Men jag börjar alltid typ ett halvt varv under knäet och lindar ned och sedan upp. Oavsett lindlängd. Så vissa får man ju linda "snabbare" och andra "långsammare" men jag vill ha lika månda lindvarv på hela benet sas.

Beror lite på, men generellt sett är det smidigare med lite tunnare paddar tycker jag. Ex eskadrons stallpaddar som andas. Men det billigaste alternativet är ju de vanliga skumgummipaddarna smed vit filt runt om. Går också att klippa till så man får valfri strl.

Jag vill att padden ska täcka så mycket som möjligt. Gärna upp till halva knäet och rejält ner under kotan, så man får marginal när man lindar.

Som sagt eskadrons paddar är super, likaså de vanliga billiga filtpaddarna. Har även tjocka paddar från Equiline, men det blir bara klumpigt när man lindar:(
Tänkte köpa både nya paddar och nya lindor till nästa säsong så nu har jag dundermånga frågor!

Om vi pratar lindor och stallbandage blir det nästan bara fleecelindor. med tnake på att de ofta står hela natten med dessa. Skulle aldrig våga riskera att linda med helelastiska då, blir får statiskt och ofta för hårt.

Lindar ner över hela kotan och upp över halva knäet. Travpållarna lindades över hela knäet också vid transporter. Lindar in hela padden, ingen bit lämnas ovanför eller under lindan.

Till stallbandage vill jag ha så långa lindor som möjligt. 4 meter minst. Ex på för smala lindor som inte blir bra, är Börjes fleecelindor.
Till stalllindor använder jag alla möjliga fleecelindor, inget särskilt märke. Däremot märker man att vissa märken på billigare lindor är helt felgjorda gällande kardborren. Måste ofta klippa av en bit för att man inte ska riskera att lindan går upp.

Liknande trådar

R
Hästvård Jag har lärt mig att man ska ha höga paddar när man lindar med stallbandage, så man kommer över kotan, osv. Dessutom sticker en bit av...
Svar
3
· Visningar
2 119
Senast: Centaur
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 631
Senast: moonstruck
·
Utrustning Vill veta vad ni har för lindor (typ, märke, längd) och paddar (typ, märke, storlek) när ni lägger stallbandage och gärna bilder på...
Svar
4
· Visningar
952
Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 959
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka