Stallkamrat som tigger pengar och saker hela tiden

Jag är inackorderad, gör inget mer än rider, pysslar och lockar den tiden på året de står inne på nätterna 😊

Tycker att stallägaren borde göra mer än bara rekommendera dig att sätta upp lås.
Har inte haft några vidare diskussioner men tror inte personen kommer ha råd att ha häst särskilt länge till så jag tror det löser sig av sig självt så småningom...
 
Ja men gör det. Jag är jättetrevlig mot personen i mitt exempel. Me börjar hon med sina historier eller gnäll så stoppar jag det genast.
Jag vill absolut inte börja bråka med personen så jag tänker göra så som du. Vara trevlig och så men sätta stopp för gnället och dessa evinnerliga historier.. du skulle trilla av stolen (eller hästen) om du hörde hela sanningen till varför personen gnäller om pengar :D
 
Kom att tänka på att jag sett på Lyxfällan att många gör just så här att de lånar och lånar och lånar och slänger pengar på skit och saker de ej behöver. Och programledarna och coachen i programmet brukar uppmana alla i omgivning att sluta låna ut pengar för man blir en enabler till ett osunt beteende kring pengar.
 
Det spelar ingen roll vad som "löser problemet" för den här personen, det var jag som behövde hjälp med att personen orsakar problem för mig. Det är inte mitt problem att hen har dålig ekonomi, det är inget jag kan ta ansvar för och ska skambeläggas för att jag inte orkar med. Jag kan inte försörja en till vuxen människa och en till häst, köpa cigg, fylla på kontantkort och köpa svindyra saker som nån annan ska nöta på.
Är otroligt less på alla storys om hur denna människa konstant själv sätter sig i skiten och bokstavligen röker upp sina pengar, köper prenumerationer, betalar för appar mm och ändå inte kan se det själv. Röker för 4000/ mån, köper möbler för 50 lax och sen gnäller? Då är det inte synd om en det är självvalt eller så är det kliniskt och då ska det behandlas. Men gnällas till mig det ska det inte mer. Det är inte en fråga om dålig ekonomi alls, jag hade lätt fått det att gå runt med samma inkomst för jag köper inte en massa skit och slänger pengar omkring mig som att det vore förbrukat godispapper. Jag hade både fått det att gå runt och haft över med samma inkomst. Fick se kontoutdrag senaste gången det gnälldes om pengar och hen tjänar mer än mig ;-)

Jag svarade på inlägget om att det är ärftligt. Vilket jag anser är att skjuta bort ansvaret från individen.
 
Bra idé! Har funderat på att fråga varför hen alltid har slut pengar?
Jag skulle inte rekommendera dig att gå in i en diskussion. Du vill inte ha mer samröre med personen än nödvändigt. (Även om man kan bli nyfiken, såklart! :cautious: )

Jag tycker flera har gett dig bra exempel. Håll dig kort och koncis och säg dom det är. Du vill inte ha med personens privatliv att göra, och du vill ha dina grejer ifred.

Ibland är det bästa att bara vara väldigt ärlig, utan att bli otrevlig eller elak.
 
Fast det känns väldigt förenklat. Jag har haft urusel ekonomi och verkligen upplevt hur pengar bara rinner genom fingrarna på mig.

Men jag valde att lära mig hur man kan strukturera upp, följa en budget etc och har sedan fått ännu sämre inkomst, men ändå fått pengarna att gå ihop bättre.

Så att bara säga att ”vissa är såna” löser ju inga problem.

Däremot skulle jag aldrig acceptera att nån i min närhet tjatade på mig om att låna pengar. Nej och åter nej.

Sen i det här fallet tycker jag gott att stallägaren kunde ta sig ett snack med personen om att sluta.
Självklart kan man lära sig och få hjälp, men min reflektion var att det trots allt är så, att vissa inte har den förmågan "av sig själva".

Många gånger handlar det om impulsivt beteende, tror jag. Man bokstavligen handlar först och tänker sedan.

Det blir givetvis ett problem för en själv, och även andra. Den negativa spiralen blir omöjligt att bryta när folk hjälper till på fel sätt.

Ts kan nog hjälpa den här personen bäst genom att sätta en tydlig gräns.
 
Jag skulle inte rekommendera dig att gå in i en diskussion. Du vill inte ha mer samröre med personen än nödvändigt. (Även om man kan bli nyfiken, såklart! :cautious: )

Jag tycker flera har gett dig bra exempel. Håll dig kort och koncis och säg dom det är. Du vill inte ha med personens privatliv att göra, och du vill ha dina grejer ifred.

Ibland är det bästa att bara vara väldigt ärlig, utan att bli otrevlig eller elak.
Jag håller med. Ska man säga det så är det mer i kontexten att man även erbjuder sig att hjälpa till med en basal budget. Vill man inte det, och det är fullt förståeligt och absolut helt okej jag skulle inte erbjuda mig, så är det bättre att köra det du säger om kort och koncist.
 
När nej inte hjäper och någon beter sig så fräckt hade jag helt slutat kommunicera med den här personen, tagit avstånd totalt, ignorerat henne, bokstavligen gått iväg när hon börjar prata, vänt ryggen till. Något gör henne bekväm nog att ta mobilen ur din hand, och den relationen skulle direkt upphöra. Jag hade också sagt till stallägaren och låst in mina saker.
 
Fy vilken jobbigt sits. Stallet ska ju vara en frizon.

Jag skulle nog bara fortsätta säga Nej utan att ge förklaring kanske ngt i stil med att jag har en egen ekonomi att sköta.

Något gör ju att hon känner sig bekväm med dig så du har nog varit lite för snäll. :)

Lycka till! Hoppas det blir bättre
 
Jag har upplevt en gränslös stallkamrat, och hon hade en hel del sociala svårigheter. Hon lade sig i, tyckte en massa, ville låna grejer och tja, påminner lite om ts beskrivning.

Nu rökte hon inte, eller bad om pengar eller så, men hon var enerverande i allmänhet.

Det gjorde att jag började åka till stallet på tider det var stor sannolikhet att missa henne.

Men det var jobbigt, för hon förstod inte när man ledsnat på hennes prat och det krävdes att jag till sist blev lite brysk i min ton.

Det kunde tex vara så att hon bara gick omkring och pratade, men hennes skottkärra stod halvfull. Till sist fick man jaga på henne och säga till: "mocka färdigt så jag kan ta skottkärran nu, för jag har inte tid att vänta".

Eller: "jag vill inte prata mer med dig nu, för jag vill koncentrera mig på min häst."

Hon talade illa om andra, och ingen gjorde "rätt", de sopade fel osv. Till sist fick jag nog och röt ifrån: "jag vill inte höra skitsnack från dig, för jag vill trivas i stallet, och ditt klagande på alla andra gör att jag inte trivs. Gå och prata med någon annan och låt mig vara ifred."

Och ändå var det svårt för henne att förstå. Det var jobbigt, för jag tyckte också synd om henne.
 
Hon talade illa om andra, och ingen gjorde "rätt", de sopade fel osv. Till sist fick jag nog och röt ifrån: "jag vill inte höra skitsnack från dig, för jag vill trivas i stallet, och ditt klagande på alla andra gör att jag inte trivs. Gå och prata med någon annan och låt mig vara ifred."
Fantastiskt bra sagt, det är precis så man får stopp på folk som snackar för mycket skit om folk eller bara är energidränerande bittra. Man måste säga till att vill du prata om sådant så får du prata med någon annan för jag är inte intresserad att lyssna.
 
Jag har verkligen noll tålamod för människor som bara vill prata om sig själva, deras svårigheter i livet och att det är så synd om dem. När jag växte upp var min pappa noga med att poängtera att man behöver inte uppmuntra eller premiera människor som inte kan tänka själva (dvs dumhet) och att man inte alltid behöver vara trevlig mot människor som går över gränser. Det lärde mig i alla fall att ha skinn på näsan och våga säga ifrån när jag, eller andra, blir dåligt behandlade. Med detta vill jag säga att personen i ditt stall har gått över många gränser och det är okej att ganska bryskt säga ifrån en sista gång.

Jag hade nog sagt följande till personen: ”Jag säger detta en gång. Jag lånar inte ut något till dig under några omständigheter. Jag är ingen bank eller din privata sponsor. Jag har heller inget intresse av att höra om din privatekonomi. Behöver du prata av dig om ditt liv får du göra det med någon annan.” Sedan hade jag gått därifrån och använt ljuddämpande hörlurar i stallet eller öronproppar. Fortsätter personen att fråga om att få låna pengar/saker/foder är det helt okej att inte svara och helt enkelt gå iväg när personen pratar.

Tyvärr har även jag råkat ut för kleptomaner i stallet som har hävdat att de ”bara lånat” saker. Det slutade med att jag förvarade alla mina tillhörigheter i mitt skåp - inklusive sadeln :angel: på skåpet monterade jag upp ett hänglås också.
 
Jag har blivit för gammal för att bry mig om vad folk tycker särskilt då folk jag inte får ut något av att prata med.

Hade sagt ett trevligt hej och hejdå när jag kom och gick och däremellan ignorerat personen.

Låst in grejerna hade jag gjort oavsett då det drar runt så mycket stöldligor.
 
Självklart kan man lära sig och få hjälp, men min reflektion var att det trots allt är så, att vissa inte har den förmågan "av sig själva".

Många gånger handlar det om impulsivt beteende, tror jag. Man bokstavligen handlar först och tänker sedan.

Det blir givetvis ett problem för en själv, och även andra. Den negativa spiralen blir omöjligt att bryta när folk hjälper till på fel sätt.

Ts kan nog hjälpa den här personen bäst genom att sätta en tydlig gräns.
Jag håller med dig för jag ser ett genomgående mönster hos denna person med just impulskontroll. Den finns inte. Det är liksom snabba ej genomtänkta beslut och sen går det åt fasiken och då är det alla andras fel.
Jag har verkligen noll tålamod för människor som bara vill prata om sig själva, deras svårigheter i livet och att det är så synd om dem. När jag växte upp var min pappa noga med att poängtera att man behöver inte uppmuntra eller premiera människor som inte kan tänka själva (dvs dumhet) och att man inte alltid behöver vara trevlig mot människor som går över gränser. Det lärde mig i alla fall att ha skinn på näsan och våga säga ifrån när jag, eller andra, blir dåligt behandlade. Med detta vill jag säga att personen i ditt stall har gått över många gränser och det är okej att ganska bryskt säga ifrån en sista gång.

Jag hade nog sagt följande till personen: ”Jag säger detta en gång. Jag lånar inte ut något till dig under några omständigheter. Jag är ingen bank eller din privata sponsor. Jag har heller inget intresse av att höra om din privatekonomi. Behöver du prata av dig om ditt liv får du göra det med någon annan.” Sedan hade jag gått därifrån och använt ljuddämpande hörlurar i stallet eller öronproppar. Fortsätter personen att fråga om att få låna pengar/saker/foder är det helt okej att inte svara och helt enkelt gå iväg när personen pratar.

Tyvärr har även jag råkat ut för kleptomaner i stallet som har hävdat att de ”bara lånat” saker. Det slutade med att jag förvarade alla mina tillhörigheter i mitt skåp - inklusive sadeln :angel: på skåpet monterade jag upp ett hänglås också.

Jag fick höra typ tvärtom att jag gör bort mig om jag inte ger av typ allt jag har till andra :eek:
Men du har helt rätt!
 
Fy vilken jobbigt sits. Stallet ska ju vara en frizon.

Jag skulle nog bara fortsätta säga Nej utan att ge förklaring kanske ngt i stil med att jag har en egen ekonomi att sköta.

Något gör ju att hon känner sig bekväm med dig så du har nog varit lite för snäll. :)

Lycka till! Hoppas det blir bättre
Jag har varit lite för snäll, men jag har ju faktiskt egen ekonomi att sköta.
Tack för support!
 
Jag har upplevt en gränslös stallkamrat, och hon hade en hel del sociala svårigheter. Hon lade sig i, tyckte en massa, ville låna grejer och tja, påminner lite om ts beskrivning.

Nu rökte hon inte, eller bad om pengar eller så, men hon var enerverande i allmänhet.

Det gjorde att jag började åka till stallet på tider det var stor sannolikhet att missa henne.

Men det var jobbigt, för hon förstod inte när man ledsnat på hennes prat och det krävdes att jag till sist blev lite brysk i min ton.

Det kunde tex vara så att hon bara gick omkring och pratade, men hennes skottkärra stod halvfull. Till sist fick man jaga på henne och säga till: "mocka färdigt så jag kan ta skottkärran nu, för jag har inte tid att vänta".

Eller: "jag vill inte prata mer med dig nu, för jag vill koncentrera mig på min häst."

Hon talade illa om andra, och ingen gjorde "rätt", de sopade fel osv. Till sist fick jag nog och röt ifrån: "jag vill inte höra skitsnack från dig, för jag vill trivas i stallet, och ditt klagande på alla andra gör att jag inte trivs. Gå och prata med någon annan och låt mig vara ifred."

Och ändå var det svårt för henne att förstå. Det var jobbigt, för jag tyckte också synd om henne.
Oj oj det är samma här. Lägger sig i allt möjligt. Tycker en massa. Skriar under sin ridning "asså kolla här kolla här" medan man själv försöker koncentrera sig på sin häst. Kör upp mobilen i ansiktet på en när man mockar "kolla hääär kolla på youtubbeeee"!
Å andra sidan är det här första människan att hjälpa till om man tex är sjuk och behöver att nån tar ens in/utsläpp, en visitering av hästen osv.
Jag tycker genuint synd om människan men det hjälper ju inte.
 
Jag har varit lite för snäll, men jag har ju faktiskt egen ekonomi att sköta.
Tack för support!
Det är ju lätt att man är för snäll då man faktiskt vill vara en snäll person :)
Oj oj det är samma här. Lägger sig i allt möjligt. Tycker en massa. Skriar under sin ridning "asså kolla här kolla här" medan man själv försöker koncentrera sig på sin häst. Kör upp mobilen i ansiktet på en när man mockar "kolla hääär kolla på youtubbeeee"!
Å andra sidan är det här första människan att hjälpa till om man tex är sjuk och behöver att nån tar ens in/utsläpp, en visitering av hästen osv.
Jag tycker genuint synd om människan men det hjälper ju inte.
Visa henne tråden 😂
 

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Skriver under ett anonymt nick men nu till mitt lilla problem. Är det jag det är fel på eller är det så att jag har rätt? Om du...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 532
Senast: Ariadne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp