Stallkamrat som tigger pengar och saker hela tiden

Man måste inte vara trevlig till varje pris. Just en sån person som är så gränslös kan man lätt vara väldigt tvär mot direkt så att det blir läskigt att ens ställa en liknande fråga nästa gång.:angel:

Jag har övat på att skicka folk dit pepparn växer utan att egentligen vara otrevlig, bara genom hur man formulerar sig och tonläget
 
"Det har faktiskt du inte med att göra. Jag tänker inte diskutera mitt privatliv eller min ekonomi med dig."

Ärligt talat, jag hade blivit rasande på den människan förr eller senare. Jag hade låst in mina saker och sagt rent ut till personen att "Från och med nu vill jag inte att du pratar med mig om det handlar om att du vill ha pengar eller saker. Svaret är nej och jag menar allvar. Nu räcker det.". Jag hade dessutom tagit upp det med stallägaren. Om denne inte tagit tag i saken (ja, jag anser att det lite är stallägarens ansvar att göra det när någon i stallet tex tar/lånar andras utrustning utan lov..), så är det faktiskt fullt möjligt att jag börjat leta efter en annan ställplats.
Så bra svar, kopierar!
 
Man måste inte vara trevlig till varje pris. Just en sån person som är så gränslös kan man lätt vara väldigt tvär mot direkt så att det blir läskigt att ens ställa en liknande fråga nästa gång.:angel:

Jag har övat på att skicka folk åt fundersam utan att egentligen vara otrevlig, bara genom hur man formulerar sig och tonläget
Bra idé! Har funderat på att fråga varför hen alltid har slut pengar?
 
Bra idé! Har funderat på att fråga varför hen alltid har slut pengar?
Jag har haft en sån kollega. De flesta andra matade på hennes snyfthistorier och tyckte synd om henne. Jag var ganska kall, frågade t.ex. Varför pengarna var slut och gav henne tips om att sluta köpa nya ipads och datorer och istället köpa mjölk och betala elräkningen. Drog hon till med osannolika historier (vilket var ungefär alltid) så konfronterade jag henne. Hon slutade ganska snart då hon inte fick gensvar.
 
Jag har haft en sån kollega. De flesta andra matade på hennes snyfthistorier och tyckte synd om henne. Jag var ganska kall, frågade t.ex. Varför pengarna var slut och gav henne tips om att sluta köpa nya ipads och datorer och istället köpa mjölk och betala elräkningen. Drog hon till med osannolika historier (vilket var ungefär alltid) så konfronterade jag henne. Hon slutade ganska snart då hon inte fick gensvar.
Ett tips i all välmening - sluta köpa CIGG.... den vill jag klämma till med...
 
Bra idé! Har funderat på att fråga varför hen alltid har slut pengar?

Jag hade absolut inte bjudit in till några såna samtal/diskussioner i ditt läge. En sån person får sköta sina eventuella problem själv, åtminstone om det inte är så att hen själv kommer till mig och på ett ödmjukt sätt förklarar att hen har problem med X och frågar om jag kan tänka mig att ställa upp som bollplank (inte "hjälp" genom att "låna ut" mer pengar). Men jag har inget behov av att bli kompis med "alla", utan hade valt att hålla personen på avstånd, ärligt talat.
 
Det fanns en "lånare" i ett stall jag var i ibland, bara två hästägare. Min bekant som var den ena ledsnade på att hennes kraftfoder försvann och dolde ett A4 papper tio centimeter ner i fodret i säcken med texten; "-Ge fan i mitt foder". Dagen därpå kom "lånaren" med pappret i handen tårdränkt fram och snyftade; "-Hur kan du tro att jag skulle stjäla?" Min bekant frågade hur hon annars skulle hittat lappen. Jo, hon skulle bara låna foderskopan. Den låg uppepå säcken...Det var en skum tjej för övrigt med en ännu skummare pojkvän.
 
Det fanns en "lånare" i ett stall jag var i ibland, bara två hästägare. Min bekant som var den ena ledsnade på att hennes kraftfoder försvann och dolde ett A4 papper tio centimeter ner i fodret i säcken med texten; "-Ge fan i mitt foder". Dagen därpå kom "lånaren" med pappret i handen tårdränkt fram och snyftade; "-Hur kan du tro att jag skulle stjäla?" Min bekant frågade hur hon annars skulle hittat lappen. Jo, hon skulle bara låna foderskopan. Den låg uppepå säcken...Det var en skum tjej för övrigt med en ännu skummare pojkvän.
HAHA den var bra! Kan hända att jag gör något liknande :laugh:
 
Det fanns en "lånare" i ett stall jag var i ibland, bara två hästägare. Min bekant som var den ena ledsnade på att hennes kraftfoder försvann och dolde ett A4 papper tio centimeter ner i fodret i säcken med texten; "-Ge fan i mitt foder". Dagen därpå kom "lånaren" med pappret i handen tårdränkt fram och snyftade; "-Hur kan du tro att jag skulle stjäla?" Min bekant frågade hur hon annars skulle hittat lappen. Jo, hon skulle bara låna foderskopan. Den låg uppepå säcken...Det var en skum tjej för övrigt med en ännu skummare pojkvän.
Jag och en stallkompis la liknande lappar i i våra fodersäcker när vi hade en lånare. Det upphörde omgående…
 
Herregud vilken människa 😅
Nu har du fått massa bra förslag men jag hade faktiskt övervägt att byta stall.
Är ensam där jag står och det är så underbart skönt 😍

Det hade absolut varit skönt men jag jobbar udda tider och är helt beroende av att det finns folk i stallet som kan hjälpa till med in och utsläpp osv. Trivs bra på alla andra sätt :)
Då tror jag hellre denna människa med tiden kommer få flytta på sig för det är väl bara en tidsfråga innan hen inte kan betala stallhyran och hästens mat.... går ju tydligen 2 pkt cigg om dagen.... så pengarna ryker ju där
 
Det hade absolut varit skönt men jag jobbar udda tider och är helt beroende av att det finns folk i stallet som kan hjälpa till med in och utsläpp osv. Trivs bra på alla andra sätt :)
Då tror jag hellre denna människa med tiden kommer få flytta på sig för det är väl bara en tidsfråga innan hen inte kan betala stallhyran och hästens mat.... går ju tydligen 2 pkt cigg om dagen.... så pengarna ryker ju där

Jag är inackorderad, gör inget mer än rider, pysslar och lockar den tiden på året de står inne på nätterna 😊

Tycker att stallägaren borde göra mer än bara rekommendera dig att sätta upp lås.
 
Berätta att du uppskattar henom på många sätt, men att ni inte kan vara vänner om inte det här beteendet upphör. Jag hade lämnat meddelandet skriftligt, så att hen inte behöver försvara sig eller svara över huvud taget.
 
Det är ju så sorgligt att det är precis så. Man löser inte problemet med mer pengar. Kanske temporärt, så klart, i vissa situationer, men inte på lång sikt.

Läste någonstans att det här med ekonomi är starkt genetiskt. Det handlar sällan om hur man fostrats som barn eller om man går kurser. En del är duktiga på att förutse sin ekonomiska situation och har intresse och engagemang, andra har svårigheter.
Det blir såklart problematiskt om man då lever över sina tillgångar.
Häst är dyrt och kräver mycket ekonomisk planering.

Bara en reflektion på vägen.

Fast det känns väldigt förenklat. Jag har haft urusel ekonomi och verkligen upplevt hur pengar bara rinner genom fingrarna på mig.

Men jag valde att lära mig hur man kan strukturera upp, följa en budget etc och har sedan fått ännu sämre inkomst, men ändå fått pengarna att gå ihop bättre.

Så att bara säga att ”vissa är såna” löser ju inga problem.

Däremot skulle jag aldrig acceptera att nån i min närhet tjatade på mig om att låna pengar. Nej och åter nej.

Sen i det här fallet tycker jag gott att stallägaren kunde ta sig ett snack med personen om att sluta.
 
Fast det känns väldigt förenklat. Jag har haft urusel ekonomi och verkligen upplevt hur pengar bara rinner genom fingrarna på mig.

Men jag valde att lära mig hur man kan strukturera upp, följa en budget etc och har sedan fått ännu sämre inkomst, men ändå fått pengarna att gå ihop bättre.

Så att bara säga att ”vissa är såna” löser ju inga problem.

Däremot skulle jag aldrig acceptera att nån i min närhet tjatade på mig om att låna pengar. Nej och åter nej.

Sen i det här fallet tycker jag gott att stallägaren kunde ta sig ett snack med personen om att sluta.

Det spelar ingen roll vad som "löser problemet" för den här personen, det var jag som behövde hjälp med att personen orsakar problem för mig. Det är inte mitt problem att hen har dålig ekonomi, det är inget jag kan ta ansvar för och ska skambeläggas för att jag inte orkar med. Jag kan inte försörja en till vuxen människa och en till häst, köpa cigg, fylla på kontantkort och köpa svindyra saker som nån annan ska nöta på.
Är otroligt less på alla storys om hur denna människa konstant själv sätter sig i skiten och bokstavligen röker upp sina pengar, köper prenumerationer, betalar för appar mm och ändå inte kan se det själv. Röker för 4000/ mån, köper möbler för 50 lax och sen gnäller? Då är det inte synd om en det är självvalt eller så är det kliniskt och då ska det behandlas. Men gnällas till mig det ska det inte mer. Det är inte en fråga om dålig ekonomi alls, jag hade lätt fått det att gå runt med samma inkomst för jag köper inte en massa skit och slänger pengar omkring mig som att det vore förbrukat godispapper. Jag hade både fått det att gå runt och haft över med samma inkomst. Fick se kontoutdrag senaste gången det gnälldes om pengar och hen tjänar mer än mig ;-)
 

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Skriver under ett anonymt nick men nu till mitt lilla problem. Är det jag det är fel på eller är det så att jag har rätt? Om du...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 529
Senast: Ariadne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp