Stallkatt -hur börja?

Sv: Stallkatt -hur börja?

Maiya skrev:
Sen är jag av åsikten - inga regler utan undantag.

Och eftersom enligt er verkar vara en regel att alla stallkatter missköts så tror jag att runaways katt kommer bli undantaget. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Och jag tycker inte att det är att sköta sin katt så bra som möjligt att ha en katt som bara får bo i stallet och aldrig vara inomhus. Det är min åsikt. Jag har aldrig sagt något om just din kattkunskap men det är uppenbart att många här inte har någon kunskap alls om katter, annars skulle inte folk skriva inlägg om att "katter kostar inte något, lite mat bara" och liknande.
Som sagt så undrar jag varför man inte lika gärna kan ha en papillon eller jack russel boendes i stallet? Inte många skulle komma på den idén verkar det som och ändå är båda raserna jätteduktiga på att ta råttor.

mizz skrev:
Och eftersom enligt er verkar vara en regel att alla utekatter missköts så tror jag att runaways katt kommer bli undantaget. ;)

ingen har sagt att alla utekatter far illa.

mizz skrev:
Och eftersom enligt er verkar vara en regel att alla stallkatter missköts så tror jag att runaways katt kommer bli undantaget. ;)

Ok, undrar vilka "er" är eftersom jag inte skrivit något om mina direkta åsikter kring stallkatter. Har heller inte uttalat mig specifikt om _runaways ev katt/katter.

Ok, måste fråga jag också! Varför inte ha en stallhund i stället? Nån måste ju kunna svara på det? Efterom det uppenbarligen går att ha stallkatt så måste det väl gå att ha exempelvis en liten Jack Russel i stället? Vad är skillnaden?

Jo, fast det var som sagt inte att många människor tyvärr inte tar ansvar för sina djur som tråden skulle handla om, utan, som jag alldeles nyss skrev, någon som i stället ville ha tips på hur hon skulle sköta sin katt på bästa sätt...

Att det ger dig en taskig känsla i maggropen att en stallkatt som sköts väl på alla sätt inte sover i sängen gör knappast den aktuella kattens liv sämre eller matten till en sämre matte. Som jag tidigare skrivit, det kan finnas FLERA bra sätt att göra samma sak, i detta fall ha katt. Sedan finns det självfallet sätt som är under all kritik också.

Katter och hundar ÄR olika. Därför behandlar man dem olika. Det handlar, iallafall inte i mitt och många andras fall, om värdering, utan om att det är två helt olika djurslag med olika behov. Hundar är, som jag tidigare skrivit, flockdjur. Det är inte katter. Därmed inte sagt att de är mindre viktiga för det.

Och, ja jag vet folk som låter hunden jaga råttor i stallet. Dansksvensk gårdshund lär vara ena riktiga råttfångare.

Vi har ju en veterinär som är aktiv här på buke, och även han har gjort ett inlägg där han säger att han själv har och heller inte kan se något fel med att ha en välskött stallkatt.

Förstår vad du vill ha fram, men att gå på och kritisera trådskaparen, som vill ha tips för att sköta sin stallkatt så BRA som möjligt, lär inte hjälpa mot att TYVÄRR inte alla människor tar ansvar för sina katter. Dessvärre kan jag även upplysa Dig om att det finns människor som inte sköter om sina hundar, hästar och marsvin heller...

kattlover skrev:
Som sagt så undrar jag varför man inte lika gärna kan ha en papillon eller jack russel boendes i stallet? Inte många skulle komma på den idén verkar det som och ändå är båda raserna jätteduktiga på att ta råttor.

1. För att hundar är uttalade flockdjur. För att vara en bra djurägare måste man se till såväl art som ras och individ. Därför bör man inte jämföra hundar och katter som många här gör, det är inte till gagn för någon.

2. Det är olagligt att låta hundar gå lösa utan uppsikt under halva året. Detta gör det till en total omöjlighet att låta hunden gå och komma som den vill genom en "hundlucka" även om man skulle vilja. Inte ens den mest noggranna kattägare som bor så att katten kan gå ut alls(tillräckligt trafikfritt etc) har katten undre ständig uppsikt under tiden den är ute. Snälla, missuppfatta mig inte nu och säg att jag tycker katterna ska gå vind för våg, för så skrev jag inte.

hmm..så eftersom katter o hundar är olika så ska hunden sova inne o katten ute?
men marsvin är inte heller lika hundar..hur förklarar du det? om sova inne/ute hänger på olikheterna...

ja..katter o hundar o marsvin o kaniner ÄR olika. men dem är inte SÅ olika att det på nåt som helst sätt skulle ha med att göra var dem sover.

finner man det gott att låta sin hund/kanin/marsvin sova inne...så kan gott låta katten göra det oxå.

ako skrev:
Katter och hundar ÄR olika. Därför behandlar man dem olika. Det handlar, iallafall inte i mitt och många andras fall, om värdering, utan om att det är två helt olika djurslag med olika behov. Hundar är, som jag tidigare skrivit, flockdjur. Det är inte katter. Därmed inte sagt att de är mindre viktiga för det.

Och, ja jag vet folk som låter hunden jaga råttor i stallet. Dansksvensk gårdshund lär vara ena riktiga råttfångare.

Vi har ju en veterinär som är aktiv här på buke, och även han har gjort ett inlägg där han säger att han själv har och heller inte kan se något fel med att ha en välskött stallkatt.
Katter är också flockdjur ibland. Titta på alla dessa kolonier av hemlösa katter bara. Dessutom så trivs de flesta katter med andra katter och sover tillsammans m.m så det resonemanget faller direkt.

Sen var det inte bara fråga om att jaga råttor i stallet utan att BO i stallet enbart. Hur många hundar får det privilegiet? För många här tycker ju att det är ett privilegium för katter.

Jag har också träffat ett flertal veterinärer som inte är särskilt intresserade av katter, alla är ju inte det. Jag har t.o.m träffat veterinärer som är rädda för katter och jag har träffat veterinärer med de mest egendomliga idéer om katter, att det inte går att tämja en förvildad katt, att en hemlös katt med magproblem bara är att avliva för de kan aldrig bli normala i alla fall, etc etc så det där med veterinären på forumet säger tyvärr inte särskilt mycket. Veterinärer på landsbygden som själva kanske är bondsöner/döttrar och uppväxta med den synen på katter behåller nog ofta den även om de blir veterinärer.

ako skrev:
1. För att hundar är uttalade flockdjur. För att vara en bra djurägare måste man se till såväl art som ras och individ. Därför bör man inte jämföra hundar och katter som många här gör, det är inte till gagn för någon.

2. Det är olagligt att låta hundar gå lösa utan uppsikt under halva året. Detta gör det till en total omöjlighet att låta hunden gå och komma som den vill genom en "hundlucka" även om man skulle vilja. Inte ens den mest noggranna kattägare som bor så att katten kan gå ut alls(tillräckligt trafikfritt etc) har katten undre ständig uppsikt under tiden den är ute. Snälla, missuppfatta mig inte nu och säg att jag tycker katterna ska gå vind för våg, för så skrev jag inte.

1. Katten må vara en sjävlständig individ, men det innebär inte att den inte vill vara i flock. Om man läser litteratur kring katten och kattens historia så kan man se att katten väljer att vara självständig i sitt jagande pga brist på föda. Men vid gott om föda så kan flera katter slå sig ihop och leva tillsammans. Detta syns tydligt vid fiskelägen och vid platser där utfodring sker. Sedan katten domectiserats har behovet av självständighet minskat och behovet av sällskap ökat.

Så den skillnaden hund och katt emellan ser jag inte som något argument.

2. Enligt lag får inte katten vara utan uppsikt. Du ska som kattägare veta vart din katt är och vad den gör.

Så där är det ingen skillnad hund och katt emellan. Sen är det en annan sak att det är få ägare till utekatter som följer lagen.

Förstår fortfarande inte varför man inte kan göra en jämförelse.

håller med.

kanske för att katten jamar o hunder skäller?

Maiya skrev:
1. Katten må vara en sjävlständig individ, men det innebär inte att den inte vill vara i flock. Om man läser litteratur kring katten och kattens historia så kan man se att katten väljer att vara självständig i sitt jagande pga brist på föda. Men vid gott om föda så kan flera katter slå sig ihop och leva tillsammans. Detta syns tydligt vid fiskelägen och vid platser där utfodring sker. Sedan katten domectiserats har behovet av självständighet minskat och behovet av sällskap ökat.

Så den skillnaden hund och katt emellan ser jag inte som något argument.

2. Enligt lag får inte katten vara utan uppsikt. Du ska som kattägare veta vart din katt är och vad den gör.

Så där är det ingen skillnad hund och katt emellan. Sen är det en annan sak att det är få ägare till utekatter som följer lagen.

Förstår fortfarande inte varför man inte kan göra en jämförelse.
Inte jag heller. Väntar ivrigt på svar från dem som vet :rofl:

Svar till Artbitch, Kattlover och Maiya:

Jag tänker inte diskutera detta mer nu. Det enda jag ville ha förklarat, och som ni så uppenbart försöker hitta vägar för att inte ens försöka förstå, är att det finns olika sätt som kan vara bra att göra saker på. I detta fall ha katt.

I den mån ni fortfarande hävdar att hundar och katter är så lika att de går att jämföra rakt av med varandra vill jag hänvisa till facklitteratur om de båda djurslagen. Som jag tidigare skrivit läggar jag ingen värdering i det hela, utan konstaterar bara att hundar och katter ÄR olika. Om man inte kan se och ta hänsyn till det ska man nog definitivt hålla sig till dena ENA sorten...

Maiya tar dessutom i sitt inlägg upp att katten inte får vara utan uppsikt alls. Detta tar jag precis som ett sådant missuppfattande av mitt inlägg som jag i inlägget undanbad mig... Handen på hjärtat, har ni radar på era katter så att ni varje sekund av deras morgonpromenad vet var de är? Eller är det nu även fel att ha katter so minte enbart är innekatter?

Jag tänkte inte skriva mer nu, men vidhåller att jag tycker det är tråkigt när man inte kan se att det kan finnas fler sätt än just ens eget som kan vara minst lika bra att göra något, t ex hålla djur. Jag tycker också att det är väldigt tråkigt att flera av er, bla ni tre, så totalt sågar en blivande kattägare som för att kunna sköta sin blivande katt så bra som möjligt skriver in här för att få råd och tips, enbart för att hon inte planerar att ha katt exakt, precis på samma sätt som ni har. Det är inte genom att såga och fördöma man sprider kunskap och därmed i förlängningen ökar djurens välbefinnande...

Ja saknar man argument så kan man ju alltid säga som Olle Waller "det är olika" :) men vi förstår nog i alla fall att argumenten varför inte hundar kan bo i stall lika gärna som katter har tagit slut och det förstår vi så väl.

Skriver in mitt svar i citatet:

ako skrev:
Svar till Artbitch, Kattlover och Maiya:

Jag tänker inte diskutera detta mer nu. Det enda jag ville ha förklarat, och som ni så uppenbart försöker hitta vägar för att inte ens försöka förstå, är att det finns olika sätt som kan vara bra att göra saker på. I detta fall ha katt.

Jag har aldrig påstått att det inte finns olika sätt att ha katt på. Dessutom olika bra sätt. Ifrågasätter däremot att ha katten enbart som stallkatt.

I den mån ni fortfarande hävdar att hundar och katter är så lika att de går att jämföra rakt av med varandra vill jag hänvisa till facklitteratur om de båda djurslagen. Som jag tidigare skrivit läggar jag ingen värdering i det hela, utan konstaterar bara att hundar och katter ÄR olika. Om man inte kan se och ta hänsyn till det ska man nog definitivt hålla sig till dena ENA sorten...

Har aldrig sagt att hundar och katter INTE är olika. Däremot så väntar jag fortfarande på argument varför man i just det här fallet (stallkatt/stallhund) inte kan jämföra dem? Det behov du tagit upp som huvudargument är flockbehovet. Mitt tidigare svar visade på att katten också pga domectisering har ett visst behov av flock. Där finns alltså mer av en likhet de två djurarterna emellan än en olikhet. Ditt andra argument var att hundar inte får hållas lösa en viss tid på året. Mitt svar var alltså att katter inte får hållas lösa utan uppsikt enligt lag. Där påvisade jag en likhet i motsatts till dig som menade att det var en olikhet. Därför fortsätter jag att fråga vilken/vilka av olikheterna hund och katt emellan som gör att man i det här fallet inte kan jämföra dem?

Maiya tar dessutom i sitt inlägg upp att katten inte får vara utan uppsikt alls. Detta tar jag precis som ett sådant missuppfattande av mitt inlägg som jag i inlägget undanbad mig... Handen på hjärtat, har ni radar på era katter så att ni varje sekund av deras morgonpromenad vet var de är? Eller är det nu även fel att ha katter so minte enbart är innekatter?

Det du undanbad dig var att inte missförstås ang huruvida du tycker att katter ska springa vind för våg eller inte. Som jag skrev innan så var mitt svar till för att påvisa att det liksom för hunden finns en lag om uppsikt. Detta är alltså ingen skillnad hund och katt emellan.

Jag tänkte inte skriva mer nu, men vidhåller att jag tycker det är tråkigt när man inte kan se att det kan finnas fler sätt än just ens eget som kan vara minst lika bra att göra något, t ex hålla djur.

Har jag aldrig sagt eller antytt!

Jag tycker också att det är väldigt tråkigt att flera av er, bla ni tre, så totalt sågar en blivande kattägare som för att kunna sköta sin blivande katt så bra som möjligt skriver in här för att få råd och tips, enbart för att hon inte planerar att ha katt exakt, precis på samma sätt som ni har.

Har aldrig sågat henne som kattägare. Ifrågasätter endast viljan att skaffa katt för att ha boendes i ett stall för att hålla ordning på råttpopulationen.

Det är inte genom att såga och fördöma man sprider kunskap och därmed i förlängningen ökar djurens välbefinnande...

Nej det är genom lyhördhet och förmåga att se sin egen bristande kunskap och därav ta lärdom som man främjar utvecklingen och därmed bidrar till att förbättra för i det här fallet katten.

Äsch då, jag kan inte låta bli en rad till. Jag tycker inte jag behöver ta upp fler argument till varför det för skillnad på hundar, katter, hästar, kaniner och marsvin. Om Du inte vill lyssna på det jag säger, så är det ju upp till Dig. Jag tycker, helt seriöst, att Du ska gå till facklitteraturen om du är intresserad av att lära dig mer om de båda arterna, dess skillnader och likheter.

Trist bara när folk är så enkelspåriga att de inte kan se att något annat sätt än deras eget är rätt.

Ett stickspår: Har Du träffat en välskött stallkatt någon gång? De finns faktiskt! Att det finns de som inte är välskötta beklagar jag lika mycket som Du! Verkade den, om Du träffat någon (vet ju inte ens om Du håller på med hästar och sålunda vistas i stall)deprimerad? Låg den och gosade med sin kissekompis (för i många fall har man ju två, och det lät det ju även som trådskaparen ville) på sin filt i sadelkammaren, blev klappad av en av dem som är i stallet och såg olycklig ut för att den visste att i huset, där fanns det minsann en hund som fick vara inne ;) ? !

ako skrev:
Äsch då, jag kan inte låta bli en rad till. Jag tycker inte jag behöver ta upp fler argument till varför det för skillnad på hundar, katter, hästar, kaniner och marsvin. Om Du inte vill lyssna på det jag säger, så är det ju upp till Dig. Jag tycker, helt seriöst, att Du ska gå till facklitteraturen om du är intresserad av att lära dig mer om de båda arterna, dess skillnader och likheter.

Trist bara när folk är så enkelspåriga att de inte kan se att något annat sätt än deras eget är rätt.

Ett stickspår: Har Du träffat en välskött stallkatt någon gång? De finns faktiskt! Att det finns de som inte är välskötta beklagar jag lika mycket som Du! Verkade den, om Du träffat någon (vet ju inte ens om Du håller på med hästar och sålunda vistas i stall)deprimerad? Låg den och gosade med sin kissekompis (för i många fall har man ju två, och det lät det ju även som trådskaparen ville) på sin filt i sadelkammaren, blev klappad av en av dem som är i stallet och såg olycklig ut för att den visste att i huset, där fanns det minsann en hund som fick vara inne ;) ? !

Kan vara bra om du skriver vem det är du svarar-. Är det mig så tycker jag att jag redan förklarat det du skriver om här i inlägget ovan.

Att du inte vill ta upp några verkliga riktiga anledningar till varför man inte kan ha en stallhund (typ jack russel, papillon) i stället för en stallkatt tar jag endast som att dina argument tagit slut.

ako skrev:

fortfarande...tvivlar inte på att en stallkatt KAN vara en synnerligt lycklig katt. o sånt fall kan en hund oxå vara det.

för mig handlar detta om hur olika attityderna kan vara mot katt jämfört mot alla andra husdjur som vi håller oss med.

ni höjer inte ögonbrynen nämnvärt mot att nån vill ha en stallkatt som inte ens ska kunna komma in i huset.

men föreställ er att jag köper gård..o har mina katter inne. men förvisar mina hundar till sadelkammaren. menar du på allvar att du INTE skulle höja på ögonbrynen o se det som lite "konstigt"?

attityder folk..attityder.

katter o hundar är inte lika nej. men det är inte så stor skillnad på dem att man inte kan ge dem samma privilegier.

Senast ändrad av en moderator:

Är varken katträdd eller bondson o anser mig veta en del om både kattvård o beteende.
Jag anser att en välskött stallkatt eller motsvarande lever ett rikt liv men jag klankar inte på de som har rena innekatter så länge de sköts, har dock sett viken stress det kan bli om man har för många katter som inte trivs ihop på en liten yta.
PL

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 406
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 072
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 493
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är... 2
Svar
34
· Visningar
5 801
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår