Stallkatt/Utekatt

I och med att den ska vara utekatt så kan den klara sig en arbetsdag ensam, se bara till att den har tillgång till åtminstone vatten och så att den kan söka skydd någonstans om det är regnigt/väldigt hett/kallt/blåsigt.
Ja vatten måste de ju ha fri tillgång på :) Stallet/Ladugården kan katten alltid komma in i, så då kan den söka skydd från väder och vind. Det är väl inte så jättevarmt där på vinterhalvåret men det går nog att lösa så katten kan komma in någonstans där det åtminstone är plusgrader :)
 
Jag säger också att en vuxen katt som omplaceras från ett vettigt katthem verkar var det vettigaste för er del. För att då lite bättre koll på vettiga katthem så rekommenderar jag att kolla vilka som är anslutna till ex Djurhemsförbundet iom att de då lever upp till vissa krav.

Och om katten ska vara ute på dagtid, se till att den kommer åt vatten, mat och har någonstans att ta vägen vid dåligt väder.
 
Ja vatten måste de ju ha fri tillgång på :) Stallet/Ladugården kan katten alltid komma in i, så då kan den söka skydd från väder och vind. Det är väl inte så jättevarmt där på vinterhalvåret men det går nog att lösa så katten kan komma in någonstans där det åtminstone är plusgrader :)

Det låter som en bra lösning tycker jag! Och det går ju att fixa någon form av isolerat katthus ex för de riktigt kalla dagarna (bara att googla för inspiration)
 
En varm och mysig bädd någonstans i stallet eller ladugården räcker gott och väl under vinterhalvåret alt. bygga ett isolerat katthus som Killaloe nämnde. Det brukar ju för det mesta hålla sig på plussidan i ett stall även när det är som kallast och utekatter brukar pälsa på sig rätt så bra så har den bara något mysigt och varmt att ligga på så klarar den sig utan problem :)
 
Jag säger också att en vuxen katt som omplaceras från ett vettigt katthem verkar var det vettigaste för er del. För att då lite bättre koll på vettiga katthem så rekommenderar jag att kolla vilka som är anslutna till ex Djurhemsförbundet iom att de då lever upp till vissa krav.

Och om katten ska vara ute på dagtid, se till att den kommer åt vatten, mat och har någonstans att ta vägen vid dåligt väder.
Ska kolla om jag kan hitta något genom djurhemsförbundet, verkar finnas några stycken som är anslutna dit inom 10 mils radie i alla fall :)
 
Om du inte vill bryta mot lagen så ska katten ha tillsyn 2 ggr/dag :)

Säger också: adoptera från katthem. Även om ni vill ha kattunge så välj att adoptera denna från katthem :) då får ni förmodligen en katt som är vaccinerad, chippad, avmaskad (och kastrerad om den är vuxen). Många flugor i en smäll!

Lycka till :)
 
Om du inte vill bryta mot lagen så ska katten ha tillsyn 2 ggr/dag :)

Säger också: adoptera från katthem. Även om ni vill ha kattunge så välj att adoptera denna från katthem :) då får ni förmodligen en katt som är vaccinerad, chippad, avmaskad (och kastrerad om den är vuxen). Många flugor i en smäll!

Lycka till :)
Nej då här ska inte brytas mot någon lag :D Haha, skämt åsido, kommer minst kolla till den morgon/kväll, om jag känner mig själv rätt så kommer den nog att få sova inne också :p Tack :)


Verkade inte finnas några katter på katthemmen häromkring som de specifikt skrev att de skulle vara utekatter.
Om man köper en kattunge, kan man då vänja den vid att vara ute? Tänker mig att det också kan vara ett "personlighetsdrag", vissa tycker om att vara ute och vissa inte.
 
Nej då här ska inte brytas mot någon lag :D Haha, skämt åsido, kommer minst kolla till den morgon/kväll, om jag känner mig själv rätt så kommer den nog att få sova inne också :p Tack :)


Verkade inte finnas några katter på katthemmen häromkring som de specifikt skrev att de skulle vara utekatter.
Om man köper en kattunge, kan man då vänja den vid att vara ute? Tänker mig att det också kan vara ett "personlighetsdrag", vissa tycker om att vara ute och vissa inte.

Vi ska ju snart adoptera en liten kille från kattakuten i norrbotten. Jag kontaktade dom via mejl och berättad vad vi kan erbjuda och frågade efter passande ungkatt eller kattunge och hips vips så fick jag bild på den ljuvligaste huskatten jag sett (och jag har sett många). Så mitt tips är att du kontaktar djurhem och berättar om er, erat boende och vad ni kan erbjuda, tex fri tillgång att gå ut och in i både stall och hem (finns ju fiffiga luckor)... De djurhemmen som är här verkar inte ha emot utekatter så vitt jag vet, så finns säkert djurhem som har kissar som passar utmärkt i stall och inne i knät för lite kel efter råttjakten.

Dom kanske har en suverän råttjägare redo för er, en som gärna vill vara själv. Annars om ni kan tänka er två (wieeee dubbelt kul) skriv det, kanske det finns två "bästisar" som dom inte vill separera osv.

Har du kollat på facebook, där brukar olika djurhem och även omplaceringssidor finnas!
 
Jag tror på att göra lite som @Mammadutt föreslog och berätta vad ni kan erbjuda. Det är så mycket enklare att matcha rätt katt till rätt hem när en får bra information :)

Sen tror jag säkert att en kattunge kan vänja sig, men jag vet av erfarenhet att det oftast är svårt att hitta hem till de katterna med stort utebehov. Så iom att det inte verkar vara så att ni har en önskan om att skaffa katt den närmaste tiden råder jag er verkligen att vänta lite och se när rätt katt dyker upp.

De flesta djurhem sparar dessutom ansökningarna och har lite koll när det kommer in individer som kan matcha någons önskemål (men iom att det är mycket hittekatter så kan de ju inte lova när det kommer en sådan katt)
 
Om katten bara får bo i stallet ska du ha två katter, annars blir den en ensam och ledsen stackare. Kattungar ska inte släppas lösa ute förrän de är 6 mnd, vuxna katter låter jag bo in sig minst en månad beroende på individen. Men det är väldigt bra att ta ut katten i sele under tiden! :)

Jag tycker du ska köpa två vuxna katter som redan är kompisar och vana vid att vara ute, från ett katthem. Då räddar du samtidigt två individer som haft det svårt. :)
 
Tack för era svar! :)
Mycket att tänka på och fundera över! Får se om/när det blir en katt, vill gärna ha lite ledigt i samband med att man får hem katten :)
 
Då bör det ju inte vara några problem när katten har "boat in sig" hos oss :)
Jag blir bara mer och mer sugen på att skaffa en till liten familjemedlem :) Det är så tomt i huset utan något husdjur, har ju "bara" hästar ^^

Familjemedlem med modifikation då eftersom den inte får bo med resten av familjen.
 
En liten uppdatering från mig.
En vild katthona fick en enda kattunge som hon hade i grunden under vårt hus, sedan efter de tog hö på ängen brevid vårt hus så försvann kattmamman :cry: Den lilla kattungen satt och jamade och var helt ensam, så grannen fångade den och skulle leta efter ett nytt hem åt den lilla. Vi fick den och har tagit hand om den, han var tillräckligt stor för att kunna äta kattmat så det gjorde det lättare iaf :) Har haft honom i nästan två veckor nu.

Mysigt att sova i mattes knä :love:
a9wksy.jpg


Och blir det för varmt är detta favoritplatsen :D
25svls6.jpg


Så han ska avmaskas, vaccineras och när det är dax ska han kastreras :)
Hittills har han bara fått varit inne, förutom ett par gånger ute i min famn, det är fortfarande lite läskigt att vara ute tycker han. Vi får vänja honom så småningom, men jag tror att han kommer gilla att vara ute sen, det brukar ju de flesta katter göra :) Självklart kommer han få vara inne så mycket han vill sen, han ska inte bo i stallet, det är ju min lilla kisse :o
 
Jag trodde faktiskt det skulle ta längre tid innan kissen blev "tam", fångades i en bur och vi fick honom relativt direkt. Inget fräsande, klart han var rädd, men inte alls så som jag trodde han skulle vara. Redan dagen efter vi fått honom sökte han sig självmant till mig. Nu är han hur gosig som helst, busar och leker massor :laugh: Rumsren var han visst direkt också, har aldrig gjort nånting nån annanstans än i kattlådan :up:
 
Jag trodde faktiskt det skulle ta längre tid innan kissen blev "tam", fångades i en bur och vi fick honom relativt direkt. Inget fräsande, klart han var rädd, men inte alls så som jag trodde han skulle vara. Redan dagen efter vi fått honom sökte han sig självmant till mig. Nu är han hur gosig som helst, busar och leker massor :laugh: Rumsren var han visst direkt också, har aldrig gjort nånting nån annanstans än i kattlådan :up:

Katter är fantastiska på att bli rumsrena - de vet direkt var toan är!

Vilke oerhört gullig liten kisse ni har! Det verkar som om han inte bara bosatt sig inne i huset utan även i matte-hjärtat. Fantastiskt fint att läsa! (även om det känns sorgligt att hans mamma är borta)
 
Katter är fantastiska på att bli rumsrena - de vet direkt var toan är!

Vilke oerhört gullig liten kisse ni har! Det verkar som om han inte bara bosatt sig inne i huset utan även i matte-hjärtat. Fantastiskt fint att läsa! (även om det känns sorgligt att hans mamma är borta)
Ja, så himla tråkigt att hans mamma försvann :( Men han verkar ganska nöjd med livet nu ändå som tur är! Jag har semester så jag har varit hemma i stort sett hela tiden så vi har ju lärt känna varann bra, sån busig och gosig kisse :love:
Känns ändå bra att ha tagit hand om honom, åtminstone en mindre okastrerad "vildkatt" som springer omkring :)
 
En liten uppdatering från mig.
En vild katthona fick en enda kattunge som hon hade i grunden under vårt hus, sedan efter de tog hö på ängen brevid vårt hus så försvann kattmamman :cry: Den lilla kattungen satt och jamade och var helt ensam, så grannen fångade den och skulle leta efter ett nytt hem åt den lilla. Vi fick den och har tagit hand om den, han var tillräckligt stor för att kunna äta kattmat så det gjorde det lättare iaf :) Har haft honom i nästan två veckor nu.

Mysigt att sova i mattes knä :love:
a9wksy.jpg


Och blir det för varmt är detta favoritplatsen :D
25svls6.jpg


Så han ska avmaskas, vaccineras och när det är dax ska han kastreras :)
Hittills har han bara fått varit inne, förutom ett par gånger ute i min famn, det är fortfarande lite läskigt att vara ute tycker han. Vi får vänja honom så småningom, men jag tror att han kommer gilla att vara ute sen, det brukar ju de flesta katter göra :) Självklart kommer han få vara inne så mycket han vill sen, han ska inte bo i stallet, det är ju min lilla kisse :o



Haha - gillar helt klart omvändningen från den inledande tveksamheten och frågor som "kan den leva enbart ute?" vilket sedan transformeras till - min lilla kisse ska såklart inte bo i stallet!
:D:D:rofl:


Jättesöt liten kissekatt ni fått, svartvitt ger så skarpa vackra kontraster i ansiktet. :love:
 
Det fanns en annan tråd här om en katt som vägrar gå genom sin kattlucka där TS konstaterade att den inskaffade stallkatten inte sätter sin fot i stallet och istället regerar i huset med järntass över sin mänskliga tjänare. Katter är ganska fantastiska djur, speciellt när det gäller att få sina 'ägare' dit dom vill :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 132
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 245
Senast: Asko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp