Stallsuspensoar för hingstar

Sv: Stallsuspensoar för hingstar

*halv kl

Jag har inga inputs i frågan susp. eller inte, då jag inte har den kunskapen. Men mycket onani, kan skapa ett fysiskt beroende (av de signalämnen som utsöndras i hjärnan vid orgasm), åtminstone hos människor.

Over and out.

Liten: Har du några som helst belägg för att man kan bli beroende av orgasmer?? Sexmissbruk förekommer väl visserligen i det mänskliga samhället, men har väldigt svårt att tro att någon sexolog skulle skriva under på det du just påstod!

Enligt de universitetslärare jag hade (Stockholms Universitet, Psykologiska institutionen) förra terminen, ja. Det behöver inte vara just orgasm egentligen, det man blir (kan bli) beroende av är just signalämnena. Liksom man kan utveckla ett beroende av till exempel diverse mediciner (många antidepressiva medel verkar på detta sätt), som stimulerar just tillförseln av dessa signalämnen. En typ av "lyckorus", i brist på bättre ord.
Jag refererar till boken "Psychology - The Science of Mind and Behaviour" (Passer & Smith, 2009).

Notera också betoningen på mycket. Förvisso är det i regel väldigt individuellt hur pass lätt man har att utveckla beroenden, men utifrån vad jag fått lära mig krävs det rätt rejäla och regelbundna "doser" för att bli beroende av t.ex. endorfiner.

Senast ändrad:

Förlåt men har jag missat något:confused: Nyss tror jag du berättade att hästen står och tämmer sig och får stånd inne i boxen när den är utttråkad och nu är den lugn, hramosik och de har inte sett honom göra detta men ändå sä är det det som får traven att fela och att han inte tar ut steget bak:confused:
Rätta mig om jag har fel men annars låter din historia otroligt snurrig i mina öron!:crazy:

Nej det är enstaka gånger vi har lyckats sett att han har stånd men faktum är ju att hästen inte har någon smärta men en vältränat och stumt område där fästet sitter så förmodligen är det ju onani han sysslar med när han känner för det under nätterna, en gång har vi sett att han har stånd i hagen då han stod och slog den emot buken på sig själv, högst avslappnad och lugn.

Han är alltså varken hingstig eller hetsig på något sätt som triggar ståndet.

delvis kl eller ngt :)
Inom travsporten finns större andel hingstar än i ridsporten. Menar att ridsporten i allmänhet och de flesta på hobbynivå behåller inte hästarna som hingst i lika stor utsträckning. Så kanske därför fler travmänniskor varit med om det här problemet? De kommer i kontakt med större antal hingstar? (egen slutsats bara.. :P)

En ganska ung häst hos en tränare här ägnade sig åt onani överdrivet stor del av dygnet i boxen. Inte stressad eller mådde dåligt utan hade väl kommit på att det var skönt, och i och med att den ägnade mkt tid åt detta hade den svårt att hålla hullet då ätandet kom i andra hand. Följde inte upp hästen men antar att slutade den inte efter en period är det att prova susp eller kastrera. Blir hästen mager pga onanin så kan den inte tränas hårt och absolut inte tävla. Den här tränarens gård ligger långt utanför banan och hästarna hade stoora fin hagar och trivdes bra, så jag såg inget fel på miljön som skulle fått hästen att hålla på såhär för mkt.

Samma sak i TS fall, hästen får fysiska problem i form av spänningar. Varför inte prova med susp i boxen och se om den kommer ur beteendet som gått tillöverdrift? Den får ju dessutom vara utan i hagen och efter en period kanske man kan prova utan i boxen med och se om den håller sig till normal nivå med onani eller om det tar över helt igen och den får ont.

Jag ser inget fel med att prova detta först. Det pratas ju inte om en hingst som gör de pga stress eller i normal utsträckning. Så kastrera utan att se om de blir förbättring först kändes drastiskt och att låta den fortsätta obehindrat trots att den blir fysiskt påverkad verkar ju inte heller så bra.

Sedan undrar jag om någon VET att överdriven onani = beror på stress från miljön? (om ston rör sig runt i kring en hingst kan de väl räknas som en viss stressfaktor, men menar inte den situationen. Mer - överdriven onani=dåligt mående?)

delvis kl eller ngt :)
Inom travsporten finns större andel hingstar än i ridsporten. Menar att ridsporten i allmänhet och de flesta på hobbynivå behåller inte hästarna som hingst i lika stor utsträckning. Så kanske därför fler travmänniskor varit med om det här problemet? De kommer i kontakt med större antal hingstar? (egen slutsats bara.. :P)

En ganska ung häst hos en tränare här ägnade sig åt onani överdrivet stor del av dygnet i boxen. Inte stressad eller mådde dåligt utan hade väl kommit på att det var skönt, och i och med att den ägnade mkt tid åt detta hade den svårt att hålla hullet då ätandet kom i andra hand. Följde inte upp hästen men antar att slutade den inte efter en period är det att prova susp eller kastrera. Blir hästen mager pga onanin så kan den inte tränas hårt och absolut inte tävla. Den här tränarens gård ligger långt utanför banan och hästarna hade stoora fin hagar och trivdes bra, så jag såg inget fel på miljön som skulle fått hästen att hålla på såhär för mkt.

Samma sak i TS fall, hästen får fysiska problem i form av spänningar. Varför inte prova med susp i boxen och se om den kommer ur beteendet som gått tillöverdrift? Den får ju dessutom vara utan i hagen och efter en period kanske man kan prova utan i boxen med och se om den håller sig till normal nivå med onani eller om det tar över helt igen och den får ont.

Jag ser inget fel med att prova detta först. Det pratas ju inte om en hingst som gör de pga stress eller i normal utsträckning. Så kastrera utan att se om de blir förbättring först kändes drastiskt och att låta den fortsätta obehindrat trots att den blir fysiskt påverkad verkar ju inte heller så bra.

Sedan undrar jag om någon VET att överdriven onani = beror på stress från miljön? (om ston rör sig runt i kring en hingst kan de väl räknas som en viss stressfaktor, men menar inte den situationen. Mer - överdriven onani=dåligt mående?)

:bow: :bow:

tack för att nån läste allt man skrev

Jag känner en som hade en ardennerunghingst som blev översexuell eller vad man ska säga så han fick kastreras. Detta i ett "hemmastall" där stress inte existerar och de faktiskt har en lugn harmonisk energi. Så att det förekommer bland andra stallar också. Denna hingsten blev då mager av att han inte gjorde nästan något annat.

Vad jag däremot fått lära mig på senare år är att många hästars hormonnivåer kan bli skyhöga med allt socker de får i sig. I gräs är det ca 12% socker i fullkornshavre ca 50%socker. Annat spannmål är det högre sockernivåer i. Vilket ofta är basen i våra kraftfoder. Så det är en grej man kan tänka på.

Men tycker verkligen inte att man ska dra ett sträck över att det är stress som orsakat detta, för det tror jag knappast då de kan hända även i de lugnaste stallarna att de blir så.

Hade ni träffat hästen i fråga kan jag lova att ingen kan hitta en gnutta stress i den herrn :D Det enda "stress" han har i kroppen är att han är konstant hungrig och blir lätt en riktig tjockis. Men nu löser det sig förhoppningsvis, herrn kändes inte bra efter senaste träningspasset och har varit på besök på kliniken idag för att kolla hälta och har samtidigt blivit kastrerad, han börjar bli så tung i kroppen dessutom nu när han börjar bli vuxna karln så det underlättar inte att springa med så mycket kroppshydda, nu kommer ju då förhoppningsvis ryggproblemen att försvinna också bara hormonerna går ur kroppen :)

Stressfaktorn som sagt på denna... vi hade kört fram ekipaget han skulle åka i utanför stalldörrn. Medan jag stod och borstade av honom och skrubbade honom på manken där han tycker det är ljuuuuvligt att bli borstad så började han roa sig på stallgången direkt efteråt, suck på den busen :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 211
Senast: NilHe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 032
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 618
Senast: Fibusen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka