STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Liten bildvisning av vårat stall :)
Stallet innehåller 12st boxar (7st storhäst, varav 1st fölbox och 5st ponnyboxar), spolspilta och sadelkammare.
Det finns även foderkammare, övenattningsrum, klubbrum, kök och badrum men de är inte med på bilderna...
Paddock 20x40m med belysning, 4st rasthagar ( 3st dränerade och grusade hagar och en gräshage).
Sedan har vi 3st sommarhagar.






 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Hehe, just nu finns inte mycket att se av stallet...ett karlhygge typ där stallet ska stå och det kanske inte är så mycket att visa men gården i övrigt går att visa, måste bara leta fram fotona bland alla miljoners bilder på hästar :D
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

kl
Här kommer äääntligen lite nya bilder! Jag vill jättegärna ha synpunkter på hur ni alla tycker att man kan göra får att få det så bra som möjligt!

Här är bilder på den kommande lösdriften, upptill är där en sorts nät, som stoppar vind mm, någon som vet om man får ha sånt till hästar? Är dock väldigt högt i tak, så de når inte det.

Ska man sätta spröjs på runt hela så det blir tätt, eller ska man lämna en sida? Finns 2 öppningar-se bilder..

Vad tycker ni man ska göra?

qq7dvp.jpg


2q8bvq9.jpg
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

nu vet jag inte så mycket om lösdrifter :p men jag hade nog bara satt plankor så det blir tätt runt om eller kanske satt plank på insidan med lika mycket mellanrum som de på utsidan men så att de överlappar varandra.. typ.
annars så ser det nästan redo ut för att slänga in strö och hästar :p
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Okey! Jag har mätt lite på höjden, och där väggen är som lägst jämte porten är det 2,50m ca, och upp till nedre kanten på fönsterna är där ca 3,80m:D Gött!!

Är det någon här som är duktig på ritningar? Jag har mätt lite i kodelen med:o Även om det blir ett senare projekt, så är det så roligt att planera lite:angel:

Där inne är det 33,5m långt och 9,8m brett, sen är där ett litet rum i ena änden där hydroforpumpen är, det har jag inte räknat bort... Jag vill ha rymliga boxar för stor hästar, samt en stor sadelkammare och ett foderrum!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vilken dröm att få planera sitt eget stall. Dessutom med lösdrift! Jag är grön av avund! Vill ej se mer bilder! :devil: Eller jo, det vill jag! :D

Inne i stallet hade jag haft boxar i måtten 3,5*4m.Då blir det stora och rejäla doningar!
Stallgången blir hela 2,8m i bredd, det borde väl kännas rymligt..?
Storleken på foder och sadelkammare är ju helt beroende av om du ska ha inhyrningar eller inte.
Spolspiltan skulle jag lägga i anslutning till hydroforrummet. Skulle även anordna ett tvätt/torkrum i anslutning till spolspilta o hydrofor.
Detta rummet skulle vara både väl ventilerat och väl isolerat.

I foderrummet skulle jag väldigt gärna ha tillgång till vatten och en grovvask. Detta för att slippa släpa runt med hinkarna för att tvätta eller fylla vatten i betforen.

Personligen skulle jag välja bort att ha vattenkoppar i boxarna. Men däremot skulle jag satsa på att ha vatten och avlopp någonstans mitt i stallet.
Man slipper då släpa så långt på vattenhinkar.
Tycker själv att det är bättre att ha koll på hur mycket som dricks ur en vattenhink än att ha nollkoll på en vattenkopp.

Boxväggarna skulle jag mura själv av lekablock som jag putsar. Mellan boxarna skulle jag ha helgaller med en liten avskärmning i hörnen där hästen kan köra in huvudet och stå ifred.
Skulle även skärma av i hörnet framme vid krubba så hästen får äta ifred för boxgrannen. (om man nu placerar krubban i ett hörn - vilket jag nog inte skulle göra..)
Mot gången skulle jag också ha galler. Fast gallret över boxdörren skall vara helt öppningsbart - sidohängt..

Ja, men du hör ju hur mycket jag har tänkt på det här med egen anläggning.. :)

Lycka till med bygget av ditt stall!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Mkt bra ideer, tack!!! Ja, jag har alltid haft spann till vattnet, känns bra att hålla koll på hur mkt vatten de dricker! Samtidigt hade det varit skönt att slippa tömma o tvätta spannar varje dag... Lättare att torka ur vattenkoppar:angel:

Jag ska ta kort och visa hur det ser ut vid hydrofor rummet, där är en dörr ut jämte...
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Nu har jag varit o tagit mått o kort:angel: Där är ju stora betong pelare som man kanske inte ska ta bort, men frågan är hur man ska göra eftersom vi ska sänka golvet..., hm... En annan rolig grej är att de har kaklat hela insidan runt hela ko-delen...

Här är pump-rummet

10n5bo7.jpg


Till vänster från förra bilden (ursäkta röran:o)

2vkiwzb.jpg
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Hydroforrummet kan du ju använda som grovförråd. Alltså till verktyg o andra saker som behövs för reparationer. Rummet bredvid kanske kan bli foderrum?
Och i den kaklade delen har du ju redan en spolspilta klar.. :idea:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Där är ju bara hydrofor rummet som är färdigt rum, det som är utanför är bara en vägg (där skåpet syns i bild) :)

Sen menade jag att där är kakel runt hela... Alltså typ 300kvm, hela stallet;) Där bilden slutar åt vänster på sista bilden fortsätter ju ladugården, kalvboxarna är ju där nu :)
 
Senast ändrad:
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Men det kan väl vara snyggt/praktiskt med kakel runt hela? Borde vara smidigt att tvätta av iaf :)
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Det spricker nog.

Det går att byta enstaka kakelplattor om man vill, men det är lite meckigt. :)
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Ja, som pinky skrev, det spricker nog. Det bör ju vara ett anpassat & ganska rejält kakel, så det borde ju inte vara någon säkerhetsrisk, om det är så du tänker.
Det borde ju bli ett väldigt jobb att ta bort det om inte annat? Iaf & få ytan snygg under.
& dessutom, det är ju det material man oftast har i spolspiltor, och där går det ju bra :)
Men jag har heller inte sett ditt stall i verkligheten, det är ju även en smaksak. Men jag hade nog sett det som en praktisk grej, tänk lätt det måste vara att få rent, ytan gör ju att det inte fastnar så som det gör med betong, så det borde ju gå att tvätta ganska lätt? Så får man ett vitt, ljust och fräscht stall utan att behöva måla 1g/år. Kanske? :)
 
Senast ändrad:
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Ett stall i närheten här har kakel på ytterväggen i alla boxar. Det funkar fint :). Lätt att rengöra och hyffsat lätt att byta enstaka plattor om de går sönder.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Ja, det är nog inte lätt att få bort allt... Men det är redan några som är sönder, och vi vet inte om det finns reserver någonstans... Sen spricker min färgplanering då kaklet på resten är beige:D
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Okey:D
Vi har fått klartecken nu, och börjar mura i nästa vecka!!!!!

Stallet tömt på gammalt..

f74ow.jpg



Fler bilder kommer om några dagar!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 781
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 822
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 481
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp