STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

*kl*

Här är vårt 'stall':

Planlösning: (står på engelska pga beställning av boxinredning) Huvudingången är högst upp i bild, dvs. sadelkammaren direkt när man kommer in genom huvudingången.
map_stable.jpg

(Det kommer bli ett vindskydd som skjuter ut direkt från porten längst ner i stallet. Vindskyddet öppnas upp direkt ut i hagarna och har året-runt-vatten. Det kommer även bli en 'hagsluss' med grindar till 3 olika hagar. Dvs. vi behöver inte leda hästarna till och från hagarna förutom till den stora beteshagen)

Utsidan av stallet, gavel mot huset:
fastadstalldel2_mothus_5boxar.jpg


Utsidan av stallet, långsidorna (fönstren i boxarna mot gårdsplanen):
fastadstalldel2_5boxar.jpg


Boxinredning på halvboxarna (4 st), även mellanväggen:
picture.jpg


Boxen med 'hel' front:
fullfront.jpg


En av vinterhagarna (denna är ca. 1.5 hektar, den andra ca. 2 hektar. Sommarhagarna är totalt ca. 7 hektar + dessa 2 när de växer till sig)
2012-07-16-09-39-28.jpg


Såhär långt har vi kommit, juli 2012: :D

Stallytan har grävts ut (bostadshusets platta ses längre bort):
wpid-2012-07-07-17-15-07.jpg


Rör för värme, vatten, el indraget i pannrummet i stallet:
2012-07-16-09-31-46.jpg
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Oj oj oj så spännande! :D Ni har ingen blogg eller så man kan följa? :angel:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vilken spännande ritning, jättefin! Bor själv i nytt funkishus så man blir ju jättesugen på tanken på ett funkisstall :)

En fråga om sadelkammaren direkt när man kommer in, blir det alltså ett stort rum med sadelkammare, fikarum och toa? Blir det en dusch i lilla rummet i hörnet vid diskbänken, eller vad kan man ha där månntro?

Har ni tänkt er någon foderförvaring inne i stallet för kraftfoder, eller blir det någon separat byggnad för foder?
Till höger om boxen som är stor (längst ner till höger på skissen) är det något speciellt utrymme för foder, redskap eller vad blir det där?

Jättefina boxfronter! Är det Myrby Fårö? Vad tänkte ni ta för träslag?
Vad har ni valt för uppvärmning och ventilation?

Bygger ni själva?
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Vilken spännande ritning, jättefin! Bor själv i nytt funkishus så man blir ju jättesugen på tanken på ett funkisstall :)

En fråga om sadelkammaren direkt när man kommer in, blir det alltså ett stort rum med sadelkammare, fikarum och toa? Blir det en dusch i lilla rummet i hörnet vid diskbänken, eller vad kan man ha där månntro?

Har ni tänkt er någon foderförvaring inne i stallet för kraftfoder, eller blir det någon separat byggnad för foder?
Till höger om boxen som är stor (längst ner till höger på skissen) är det något speciellt utrymme för foder, redskap eller vad blir det där?

Jättefina boxfronter! Är det Myrby Fårö? Vad tänkte ni ta för träslag?
Vad har ni valt för uppvärmning och ventilation?

Bygger ni själva?

Tanken från början var att stallet skulle rymma 8 boxar (har bygglov på det) och hela byggnaden var då ca. 11m längre än på skissen. Vi har av ekonomiska skäl fått tänka om såhär i första skedet och väljer att 'kapa' stallet med 3 boxar till att börja med (planen är att förlänga det hela med 3 boxar till rakt efter de 4 inritade). På så sätt får vi en jättestor ekonomihall tillsammans med stallet också.
Vi har 4 hästar och en på gång (föl) så det räcker fint med 5 boxar i dagsläget.

Sadelkammaren är hela 35kvm stor och inkluderar toa samt pannrum för både stall och hus (en kulvert är grävd mellan stall och hus). Bortre delen av sadelkammaren bredvid pannrummet är tvätthörna. Dvs tvättmaskin, litet kylskåp, diskbänk mm.

Stallet kommer fungera som ett 'kallstall' men vi har valt att isolera väggarna upp till taket. Ventilation blir självdrag, vi har valt att sätta in ventilationsöppningar (mekaniskt reglerbara) över varje fönster i boxarna som friskluft och de små fönstren i stalltaket blir frånluft.
Uppvärming i sadelkammardelen blir golvvärme. :d

Den lilla delen bakom spolspiltan till höger bakom box 5 kommer rymma någon skottkärra, grepar, fodertunnor mm (vi fick kompromissa lite pga ändringen i ritningen) Det blir inget föl fören nästa år och så vi har en box 'ledig' i 1 år framöver till tex skottkärror o dyl.
Grovder första året blir silagebalar i småbal och strö kommer också behöva vara plastat och kan således stå utomhus, iaf första vintern.

Boxarna är inte från Myrby, det är endast modellen jag är ute efter. Vi har egen tillverkare som ev. kan tillverka utifrån den modell vi önskar. (hoppas vi).
Träslag vet vi inte heller ännu mer än att det blir den bruna färgen på bild. Kan bli laserat björk, ek eller plast. Som sagt, vi har inte beställt ännu.

Väldigt spännande :D Just nu är det mycket med själva bostadshuset vi skall besluta om.. Puh.
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Jag hoppas det blir det :) Teglet är typ aprikosfärgat, och bjälkar och dörrarna ska bli betsade ganska mörkt:d
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Det kommer bli SÅ jäkla SNYGGT! Älskar murade boxväggar och bygger jag någonsin ett stall kommer det också vara murat!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

+ ni andra, tack!!! Blir så glad när ni säger så :):)

Just nu håller min sambo på att bygga dörrarna, och jag betsar dem :) Bild kommer sen, går åt mer bets än jag trodde, så jag får skaffa mer:angel:

I nästa vecka ska vi ringa elektrikern...
Ser sååå fram imot när det är klart, och hästarna kikar ut ur boxarna!!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Snyggt!!!
Ska bli roligt att se hur det blir när det är färdigt :laugh:
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Lite nyfiken!

Har ni murat med enradigt tegel? Är ni inte rädda att det inte skall hålla?

Har en väninna som murade upp med tegel och det höll inte när de väl sparkade i det. Även om de armerat!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

hur lång tid tog det att mura? supersnyggt men jag tror att jag skulle tröttna efter en tiondel!
 
Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Lite nyfiken!

Har ni murat med enradigt tegel? Är ni inte rädda att det inte skall hålla?

Har en väninna som murade upp med tegel och det höll inte när de väl sparkade i det. Även om de armerat!

Vad är enradigt tegel?

Det är armerat och även fastsatt i bjälkarna, sen ska även en u-profil sättas uppepå hela kanten, pluss galler upptill, det hjälper ju till lite med, men visst oroar jag mig lite att det inte håller för en välriktad spark, tack o lov är mina hästar väldigt lugna... :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 781
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 822
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 481
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp