• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Viper
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 222
  • Visningar Visningar 31 346
V

Viper

Har läst massa trådar här på bukefalos ang denna hingst. Undrar lite över sperma kvaliten och spermaimportören. Är det någon här som har erfarenheter angående detta på denna mycket fina hingst?;)

Sv: Stalypso

Sök på honom här i avelsforumet. Det finns flera trådar där hans dräktighetsstatistik diskuterades i fjol. Har för mej att typ 2 av 12-15 ston i Sverige blev dräktiga i fjol...
Seminerade själv ett sto här på stationen hela sommaren med honom. Ej dräktig. Stoägaren fick ett hyfsat erbjudande om att komma ner med stoet tidigt i vår (typ nu!). Så jag tror att det stoet snart ska åka dit.

Stoet ska ner till Sprehe i början av mars.

Det senaste jag hörde var att två av 10 seminerade ston 2008 var dräktiga med honom i Sverige, så han har nog inte toppkvalitet för långtidsskick...

Mitt sto har varit dräktig tre ggr tidigare och då alltid tagit sig på första brunsten, hon är 13 år nu, och hon har aldrig varit ett problemsto tidigare, så jag hoppas verkligen att han har bra kvalitet på hemmaplan, då borde hon bli dräktig.
I värsta fall får jag byta hingst därnere och då finns det några intressanta hingstar att välja på där.

Nu är mitt sto seminerat med Stalypso nere i Tyskland, hoppas nu att hon tar sig, hon ska kollas på 16 dygn nästa onsdag. Håller nu alla tummar för att det ska gå bättre i år med denna fina hingst.

Är hon nu dräktig så lägger jag genast in om semester i februari/mars 2010, men det är ett kärt besvär;)

Jag hålller också tummar och tår! Det måste varit 4 år sedan vi diskuterade Stalypso första gången, du är värd en fölunge nu! ;)

Tack för de tummarna både dobbis och Cyllene, det behövs.

Jag tror att det var tre år sedan jag såg honom första gången efter att han blivit segerhingst i Vechta, så det var nog då vi ville ha in honom här...

Då var det efter det jag såg hans första föl såklart, hittade bilder på ett jag tog 07 förra veckan, så det stämmer.

Känns som det var jättelängesen!

Sitter i samma sits som elle och ska skicka ner mitt sto nästa helg. Hon har tidigare tagit sig på första försöket alla gånger och har 4 föl. Har avgiften tillgodo detta år men vågar inte chansa på skick til Sverige. Han hade 300 ston i Tyskland förra året och 10 i sverige och här ska det vara tre som är dräktiga enl station. Mycket populär hingst i Tyskland och jag hoppas att ni hjälper oss som seminerar i år med honom att hålla alla tummar och tår!!!!! :laugh: :laugh: :laugh:

Jag lovar att rapportera här i nästa vecka när jag vet hur det gått.

Kul om vi kan följa dem här redan från tanken till att de växer upp, för nu SKA det bli Stalypsoföl för oss nästa år.

Jag vågar inte ta hem min förrän efter 45 dygns dräktighet, tyskarna tyckte nog jag var lite konstig och de sa att 28-30 dagar var OK att köra hem henne på. Vågar inte chansa på det, och det var OK för dem att hon stannade, jag hoppas på att kunna ta hem henne lagom till betet;)

Japp:bump::bump::bump:

Om allt går som det ska så väntas hon föla i mitten av februari 2010, så semestern är inbokad!

Tack både dobbis och QuickStar.

Min plan med att ha henne ute extra länge i februari och extra ljus i stallet verkar ha fungerat, hon blev brunstig redan efter två dagar i Tyskland, så allt har hittills löpt perfekt. Nu kan jag hämta hem henne lagom till betet dvs om hon nu fortfarande är dräktig på dygn 45, hon skulle även kollas på 30 dygn.

Extra skönt också att jag fått bekräftat att det troligen inte var stoets "fel" förra året. Hon har alltid tagit sig på första brunsten jag provat att betäcka henne i tidigare, men kastade ju i 10:e månad pga abortvirus förra året. Sedan försökte jag hela säsongen med Stalypso förra året, men även med många försök kan inte den bästa servicen från stationen och viljan från mig få stoet att bli dräktigt om hingstens simmare ej är tillräckligt bra när de kommer till stoet.

Stort grattis! Jag antar att det firats hos dig! :)

Då blir det tidigt föl, men hellre det än tomt sto. Jag kommer seminera mitt tomma sto redan i mitten av april om hon brunstar lika bra då som hon gjort nu i veckan. Hon råkade hamna nära en av killarna i måndags och det satte fart på det ordentligt. Har också kört med ljusterapi under senvintern då hon hade problem med första brunsterna förra året.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
453
Senast: Rosett
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 311
Senast: Murray
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: Piaff
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 467
Senast: Syrax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka