nexxa

Trådstartare
Jag har 2 fullblod som kommit direkt från banan, den ena kom april 2008 och den andra i februari i år. Jag är lite nyfiken på vad deras stam säger er för något? Jag är inte insatt i fullblodens stam så tacksam för svar :bow:

Häst nr 1: e.Averti - Catrail - Bluebird
Häst nr 2: Orpen - Roi Danzig - Alzao

Tack på förhand! :bump:

Sv: Stam?

kolla i på pedigreequery.com eller Jockeyclubens hemsida (new york jockey club, NY,NY) eller på bloodhorse.com

käner till Catrail (Stormcat), Roi Danzig (Danzig)

Båda verkar vara väkdigt väl avlade hästar,

Danzig linien är väldigt klassisk och för att vara fullblod väldigt genetisk konsistent, dom ser typ alla lika dana ut och alla är bra på banan. Detta är hästar framavlade av mäniskor som kan sitt..

häsingar från Florida, phil och Obvious Reason (släkt till din sto)

Okej! Skriver ut lite mer av stammen ;) Tack för svaren! :bow:

Häst 1:
Far: AVERTI (IRE)
Mor: BAILEYS FIRECAT (GB)
Morfar: CATRAIL (USA)
Mormor: DAZZLING FIRE (IRE)
Mormors far: BLUEBIRD (USA)

Häst 2:
Far: ORPEN (USA)
Mor: TREAD SOFTLY (IRE)
Morfar: ROI DANZIG (USA)
Mormor: ALBENITA (IRE)
Mormors far: ALZAO (USA)

Båda är valacker på 5 år. Häst nr 1 är otroligt snäll och enkel, rätt cool. Häst nr 2 är mer hetlevrad
Hoppas någon orkar svara igen :bump:

En fråga till: Om vi säger att dessa hästar skulle säljas som åringar och de nu hade lovande stam, vad går en sådan häst på då? Vad kan en sådan häst kosta i detta sammanhang? Båda är importerade, är bara nyfiken :)

Blev lite nyfiken och Googlade på hingstarna.

Orpen var en bra häst och lämnade några fina hästar men verkar ha försvunnit nu. Han har stått på Coolmore men finns inte kvar där. Eftersom han förmodligen fick betäcka några bra ston Googlade jag även på mamman men inget där.

Averti har jag aldrig hört talas om och han verkar inte ha gjort några stordåd varken på banan eller som hingst.

Så Orpenavkomman kan ha kostat lite pengar på stammen men Averti har jag svårt att tänka mig att någon skulle betala några höga summor för. Men så finns det alltid individer som kostar pengar på egna meriter.

Häst 1

Aviod The Cat (Född 2004) har precis som du skriver Averti som Pappa.

Averti hade en relativt kort avelskarriär (5-6 kullar). Han dog 2004 och de sista avkommorna föddes alltså 2005.

Av dessa såldes 48 stycken på auktion som åringar 2006 till snittpriset 24188 GNS. (1 GNS = 1 pund + 1 Shilling). Året innan gick alltså "din årgång" och då var siffrorna 54 sålda till snittpriset 14.779 GNS.

Att göra jämförelser med 2008-2009 är dock väldigt vanskligt då marknaden i mångt och mycket rasat ihop......

Just din häst har varit föremål för försäljning vid ett flertal auktioner.

24Oct06 Tattersalls 2,000 GNS Yvonne Durant
21Oct05 Dbs (Gns) 2,000 GBG Amanda Perrett
21Sep05 Tattersalls Ireland 11,000 EUR R O'Ryan
24Jan05 Dbs (Gns) 3,000 GBG Rathmore Stud
24Nov04 Tattersalls 2,000 GNS Rathmore Stud

Om averti kan man säga att hans avkommor var helt ok utan att vara någon topphingst med europeiska mått mätt. 405 segrar på drygt 500 starter är registerade på Racingpost. Tonvikten av slantarna som avkommorna sprang in var över kort distans.

Avertis bästa avkomma är Avonbridge, numer avelshingst uppstallad på Whitsbury Manor Stud och står till förfogande för 3500 £. Avonbridge segrade som 5-åring ett G1 löp i Frankrike över 1000m vilket blev hästens främsta framgång trots flertal segrar i sk. Black Types i yngre ålder.

Häst 2 Pernomente....

Spåddes en lysande karriär efter hästens första framträdanden i Sverige.

Pappan Orpen är fortfarande i aktiv tjänst och står uppstallad på Haras Du Thenney i Frankrike för 6000 €.

Pernomente såldes som åring på auktion på Irland för 12.000€. Hästägare (Stall Rio/ Rustningen) handlade hästen som 2-åring året efter på auktion i England för 16.000 GNS.

Orpens avkommor har sprungit in mest slantar på distanser mellan 1600-1800. Det finns dock en hel del bra sprinters (Pernomente var ämne för en sådan).

Fyra avkommor till Averti höjer sig över mängden.

War Artist (Sprinter)
Killybegs (Miler)
Torrestrella (Miler)
Little White Lie (Miler)

Alla verksamma på Brittiska Öarna.

Sammantaget kan sägas att båda har med europeiska mått mätt en ganska måttlig stam, dock helt ok för att inte säga bra stam med skandinaviska dito. Nu rör det sig ju om 2 vallacker så stammen har väl inte så stor betydelse för framtida bruk. Hoppas du får mycket nöje av dina hästar och att detta inlägg till viss del ger svar på dina frågor.

Åh tack för svaren och att du tog dig tid så! :bow:
Detta är verkligen två guldklimpar och enligt kontrakt ska jag ha dem livet ut, men eftersom jag inte kan ett skvatt om hur den sporten funkar eller hur stammen är på dem så är det alltid kul att höra från folk som kan :)

Häst nr 1 hade problemhovar och häst nr 2 har täta kotor både i manke och rumpa, därav avslutad tävlingskarriär. Helt fantastiska hästar!
Tack återigen för ditt svar :bow:

Fyra avkommor till Averti höjer sig över mängden.
War Artist (Sprinter)
Killybegs (Miler)
Torrestrella (Miler)
Little White Lie (Miler).

Fyra avkommor till Orpen höjer sig över mängden. Skall det vara :confused:

Jag tänkte just det, Orpen hade väl en del ganska bra hästar i sina första årgångar! Averti hade en bra tvååring i Sverige, AVANTI QUANTAS, kan tänka mig att det var den som gjorde att dom köpte den andra.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 682
Senast: sandrafors
·
L
Foder & Strö Hej! Imorgon kommer jag och mina 2 fullblod att flytta till ett nytt stall vilket innebär att mina hästar kommer att utfodras med ett...
Svar
5
· Visningar
947
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 107
Senast: scizofren
·
Hästvård Vore tacksam om ni ville hjälpa mig att spåna lite.. Sedan ungefär februari/mars och fram till ungefär några veckor sedan så har min...
Svar
16
· Visningar
1 422
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka