stamboksregistrering...........

A

annele

Nu kommer jag med fler dumma frågor, men så är det när man är nybörjare inom avel :o

Jag har precis köpt ett shettis sto som blev avelsvärderad som treåring med det dåliga??? resultatet 31 poäng.

Kan man få henne avelsvärderad igen?? Hon är 6 år nu. Jag vill inte stamboksföra henne med dessa poängen, kan man stamboksföra henne som klass tre sto????

Hon är annars ett mycket trevligt sto som vi använder till ridning och körning.
Hon har även en super bra stamtavla så hon har ju ett högt värde som avelssto.
Hoppas på svar.
 
Man har inte ett högt värde som avelssto när man har 31 p även om stamtavlan är bra.
Lika lite som man bör avla på de sämsta hingstarna lika lite bör man avla på de sämsta stona.
 
Oavsett stamtavla måste man ju se till individen. Ett sto med 31p skulle jag INTE avla på, oavsett hur trevlig hon är i övrigt.
 
hm nu hade jag inte tänkt avla på henne utan min fråga var om det går att avelsvärdera henne igen och då kanske få högre poäng på henne och DÅ stamboksföra henne
 
Stambokföring sker ju när stoet väl fått föl (undantag finns, som t.ex Welsh), så VARFÖR ska du stambokföra ett sto som inte ska användas i aveln?
 
jag har fått för mig att stona ska stamboksföras men då behöver jag inte göra det då???

Nej hon SKA inte ha föl.

Men än en gång KAN man avelsvärdera henne senare?????

Hur det än är så hade det varit trevlig om hon kunde få högre poäng och kunde stamboksföra henne i alla fall, men hon ska inte ha föl. Det hör liksom till att stona oavsett ras ska stamboksföras om dom får tillräckliga poäng (enligt mig). Det kan väl inte göra något att man stamboksför ett sto trots att dom inte ska gå i avel.

Om shettisen får högre poäng så kan man kanske tänka sig att ta föl på henne när barnen inte kan använda henne till ridning.

Nybörjare är jag, men jag begriper att man inte avlar på vilket skrot som helst.
 
oops läste ditt inlägg lite nogrannare.......kan man inte stamboksföra stoet innan hon fått föl??????eller även om hon inte får några föl alls??

Jag trodde inte att dom skulle få föl innan utan att man kunde stamboksföra henne utan föl.

Vi hade ett russ som var stamboksfört men aldrig hade haft föl. :confused:
 
Mig veterligen kan ett sto inte stamboksföras i Sverige utan att ha fått föl. I Danmark däremot så stamboksför man utan föl. (Nu är jag iochförsig mest uppdaterad på halvblod).

31 poäng är mycket dåligt... Jag har hört om en häst tidigare som fått 31 poäng, och inget lägre än så... Men jag tror att du kan visa henne och få henne bedömd - jag gjorde det med mitt gamla sto, 1990 tror jag att det var. Hon visades i samband med fölbesiktning, jag ville få en bedömning då hon endast bedömts som föl (1984) och det då inte heller delades ut poäng. (Hon fick 78787=37 poäng, ärligt talat nån poäng mer än hon förtjänade).

En häst med 31 poäng måste ha ganska grava exteriöra brister... Oavsett stam, temperament och övrigt så tror jag att du ska undvika att avla på henne (vilket du väl inte tänkt göra i vilket fall, om jag förstått det rätt).

Nu är jag alls inte hemma på shetland (men det finns väl folk här som är), men jag undrar vad du menar med bra stam? Ibland hör jag det på halvblodssidan i fall där hästen i fråga har en högst medelmåttig stam.

Mvh Cissi
 
Man kan stambokföra både russ och shetland när de visas som 3-åringar. Det går dock inte att visa dem och stambokföra dem vid någon annan ålder utan föl vid sidan.
Stambokför man sitt sto brukar man ha för avsikt att använda henne i aveln annars är det ingen större idé.
 
Tack för ditt svar.

Hon är efter Firth bracken och Freeman Of Marshwood.
Alla i hennes stamtavla är elit och vad man har sagt till mig så ska bägge dessa hingstar vara MYCKET bra hingstar.

Då min shettis är sista stoet efter just Firth bracken så menar några av dom stora shettis uppfödarna att det finns stort avelsvärde på henne (om jag nu skulle sälja henne)

Jag ska i alla fall ställa henne för att se var/hur poängen blir då.

Jag kommer inte att ta föl efter henne.

Det är så komiskt allt sammans för jag har en shettis dam som är köpt på en marknad och jag har inga papper på henne, men enligt en del av dom stora uppfödarna så är hon helt korrekt och hon ger kanon föl med samma korrekta extriör som mamma samt hennes fina trav. (henne avlar vi på trots att hon inte har papper).

Ja ja så kan det gå.

Hennes poäng är 67666
första 6:an står det mkt lågställd, men då hon är mini men på utställningen är mätt till shettis så kan jag förstå att dom tycker att hon är mkt lågställd som vanlig shettis.

andra 6:an var allt bra, men dock lite?? hjulig bak

tredje 6:an energisk men lite kort

fjärde 6:an markbunden

Jag har ju också förstått att poängen är alldeles för dålig om man ska ha henne till avel.
 
jag föder upp shettisar och man visar dem som 3 åringar och då stamboksför man dem de får då alltså sitt RS nr själva värdebokstaven får de när man visar dem med föl så det räcker att man visar dem alltså som 3 åringar eftersom de får sitt stamboksnummer då men du kan ju höja henne när hon har fått föl... :banana: :banana:
 
På halvblod kan man bara få poängen höjda upp till de är tio år i samband med stamboksföring- efter tio år så får stona bara muntligt utlåtande.
 
Halvblodshingsten Napoleons mamma Josephine hade bara 34 poäng! Det var vär tur att man avlade på henne ändå!
 
hur gör de när de ska avelshöjas för elit då?? här kan de få poäng även när de visas upp för sin elit höjning eller A eller annan bokstav.. :banana: :banana:
 
Elit eller A höjs de till efter avkommors poäng och prestationer ej pga egna meriter.
 
tack för alla era svar då vet jag lite mer om hur allt fungerar.

Har du någon hemsida med dina shettisar??
 
nä tyvärr har jag inte det ..Är inte så duktig på datorer själv och sen får jag inte tid över och när jag har tid så glömmer jag det men nån gång ska det nog ske :angel: :angel: :banana:
 
Just AB är det enda (utöver B då) som stoet kan få på egna meriter, och inte för avkommorna. Mitt sto är också AB premierad. Diplom som 3 åring, eller 38p och placering minst LA är vad som krävs för AB på halvblod.
 
Mina ston är också AB på egna meriter mitt tidigare svar gällde A och elit.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
4 872
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp